عمومی

TLD چیست؟ آشنایی با پسوندهای مختلف و تأثیر آن بر سئو- آکادمی وبسیما

راهنمای مطالعه

تصور کنید در خیابانی شلوغ هستیم و معماری یک ساختمان توجه ما را به خود جلب می‌کند. به نظر شما این ساختمان اداری است یا پزشکی؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال، دو راه پیش روی ما وجود دارد. راه اول آن است که چند دقیقه‌ای را به گشت‌وگذار داخل ساختمان بگذرانیم و از طریق صحبت با ساکنین مجتمع، نوع و کاربری آن را متوجه شویم. اما به‌جای این راه زمان‌بر، روش ساده‌تری هم وجود دارد؛ توجه به تابلوی ورودی ساختمان!

همین مثال را به دنیای وب بیاورید و یک وبسایت را جایگزین ساختمان‌های سطح شهر کنید. TLD که مخفف عبارت Top Level Domain است، مانند یک تابلوی اطلاعات، وظیفه توضیح ماهیت سایت به کاربران را در بدو ورود دارد. حتی اگر تابه‌حال نام TLD یا دامنه سطح بالا به گوشتان نخورده باشد، احتمالا عبارت‌های کوتاه ir. یا com. را در آدرس سایت‌های مختلفی دیده‌اید. قرارگیری این پسوندهای کوتاه، در انتهای URL یک سایت، اطلاعات مختلفی از قبیل کاربری وبسایت، مکان جغرافیایی و نوع محتوای آن را به ما نشان می‌دهد.

انواع دامنه سطح بالا، امکان انتخاب از میان هزاران TLD

دامنه همان آدرس اختصاصی وبسایت است که جایگزین IPهای عددی شده است. آی‌پی‌ها درواقع اعداد یکتایی هستند که مانند شناسنامه برای یک سایت یا دستگاه الکترونیکی عمل می‌کنند. برای مثال گوگل با شناسه 8,8,8,8,8,8,4,4 از دیگر وبسایت‌ها متمایز می‌شود. برای آسان‌ترکردن بخاطرسپاری IPها، آن‌ها را به یک آدرس نوشتاری، مثلاً Google.com تبدیل کرده‌اند. شرکت در دوره سئو تکنیکال این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با اجزای مختلف آدرس سایت از جمله دامنه، زیردامنه و نکات تکنیکال ساخت یک URL مناسب، بصورت کامل آشنا شوید.

Domain از سه قسمت اصلی به نام‌های زیر دامنه، دامنه سطح بالا یا همان TLD و نام (Name) تشکیل شده است. در تصویر زیر، نحوه قرارگیری سه عنصر اصلی یک URL را برای شما مشخص کرده‌ایم.

هر یک از عناصر URL، با یک نقطه از همدیگر تفکیک می‌شوند. TLD یک سایت، می‌تواند موقعیت جغرافیایی و ماهیت سایت را به بازدیدکنندگان معرفی کند. به گزارش آیکان (ICANN) موسسه اینترنتی نام‌ها و شماره‌های واگذارشده، بیش از 1000 دامنه سطح بالا وجود دارد که وبمستران می‌توانند با توجه به نوع کسب‌وکار خود، بهترین گزینه را از میان آن‌ها انتخاب کنند. با این حال، همچنان پراستفاده‌ترین TLD در دنیا، پسوند مشهور com. است.

تا سال 2012، تمامی دامنه‌های سطح بالا به زبان لاتین بودند؛ اما بعد از این تاریخ، آیکان اعلام کرد که از این پس، امکان استفاده از TLDهای زبان‌های دیگر، مثل فارسی هم وجود دارد. در این شرایط، مثلاً ممکن است سایتی ببینیم که در انتهای سمت راست، از عبارت آموزشی. استفاده کرده باشد!

اما چه چیزی سبب می‌شود به‌جای عبارت محبوب و پرکاربرد com. به سراغ TLDهای دیگر برویم؟ مؤسسه غیرانتفاعی آمریکایی آیکان که تعهد مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت را برعهده دارد، دامنه‌های سطح بالا را به سه دسته کلی تقسیم کرده است. هر یک از این دسته‌ها، به ما اجازه می‌دهد TLD مرتبط با کسب‌وکارمان را از میان حدود 1000 گزینه، انتخاب کنیم.

G-TLD؛ دامنه سطح بالای عمومی برای همه کسب‌وکارها

دامنه‌های سطح بالای عمومی یا Generic Top-level Domains متداول‌ترین نوع از TLDها هستند. G-TLD میزبان پسوند پرکاربرد com. است و به همه کاربران اجازه استفاده از این عبارات را در آدرس سایت خود می‌دهد.

البته دامنه‌های سطح بالا عمومی به موارد بالا محدود نمی‌شوند. گاهی برخی سازمان‌ها، G-TLDهای خاصی برای خود انتخاب و ثبت می‌کنند. مانند پسوند oldnavy. (فروشگاه پوشاک آمریکایی) که برای وبسایت‌های فروشگاه اولد نیوی ایجاد شده است. یا حتی برخی دامنه‌های سطح بالای عمومی‌تری مانند money. یا mom. که کاربری همگانی دارند.

S-TLD؛ دامنه سطح بالا تضمین شده یا Sponsored Top Level Domain

Sponsored Top Level Domain، دسته‌ای از TLDهای محدودشده است. یک دامنه سطح بالا تضمین‌شده یا محدودشده، برخلاف نوع عمومی خود، قابلیت دسترسی برای تمامی افراد را ندارد. این TLDها، معمولاً توسط ارگان‌ها، سازمان‌ها یا مجموعه‌های خصوصی پشتیبانی می‌شوند و استفاده از آن‌ها، مستلزم موافقت با قوانین این سازمان‌ها و داشتن شرایطی خاص است.

برخی از نمونه‌های S-TLDها را در تصویر اینفوگرافی زیر مشاهده می‌کنیم.

برخلاف G-TLD، تعداد دامنه‌های سطح بالا تضمین‌شده بسیار کم است و تهیه آن برای افراد و وبسایت‌های غیرمعتبر، امکان‌پذیر نیست. یکی از فاکتورهای سنجش اعتبار یک وبسایت، اعتبار دامنه یا Domain Authority آن است. این بازه اعتبارسنجی 0 تا 100، مهم‌ترین معیار شناخت میزان اعتبار یک وبسایت است که توسط شرکت MOZ تعیین می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال افزایش اعتبار کسب‌وکار خود هستید، به هیچ عنوان مطالعه مقاله اعتبار دامنه چیست؟ را از دست ندهید.

CC-TLD؛ دامنه سطح بالا کشوری، ابزار موفقیت کسب‌وکارهای محلی

اما انتخاب TLDها تا چه اندازه می‌توانند در سرنوشت سئو سایت ما تأثیرگذار باشند؟ بسیاری از افراد تصور می‌کنند انتخاب com. به‌جای هر دامنه سطح بالای دیگر، سبب می‌شود گوگل آن‌ها را به دلیل استفاده از یک TLD مشهور تشویق کند! یا برخی منابع ممکن است بگویند دامنه ir. به دلیل ایرانی‌بودن، موجب عقب‌افتادن ما از رقبا می‌شود. این تصورات تا چه اندازه درست است؟

ساده‌ترین پاسخ به این ابهامات، در یک جمله کوتاه خلاصه می‌شود. گوگل اهمیتی به نوع TLD سایت ما نمی‌دهد. تنها تأثیر مثبت انتخاب TLD مناسب، بهبود تجربه کاربری برای بازدیدکنندگان وبسایت است. انتخاب یک TLD واضح و مرتبط با محتوای سایت، می‌تواند فاکتور مؤثری برای جلب نظر بازدیدکنندگان از سایت ما باشد. بنابراین، اگرچه انتخاب TLD تأثیر مستقیمی بر سئو سایت ندارد، با این حال می‎‌تواند سبب کسب رضایت کاربر و درنهایت بهبود نرخ کلیک سایت شود.

پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله نرخ کلیک چیست؟ با چند تکنیک کاربردی دیگر هم برای افزایش CTR آشنا شوید.

CC_TLDها یا دامنه‌های سطح بالا کشوری، آن دسته از عبارات در قسمت سمت راست URL هستند که به طور مستقیم به مکان جغرافیایی کسب‌وکار ما اشاره می‌کنند. هر دامنه سطح بالا کشوری، شامل دو حرف لاتین است که به نام آن کشور اشاره دارد. البته استفاده از یک CC-TLD محدود به شهروندان همان کشور نمی‌شود. احتمالاً شما هم بارها پسوند هندی in. را به دلیل زیبایی ظاهری آن، در میان وبسایت‌های ایرانی دیده‌اید!

اما چرا پسوندهای Country Code Top Level Domain برای کسب‌وکارهای محلی اهمیت زیادی دارند؟ تصور کنید ما یک فروشگاه اینترنتی لباس هستیم که خدماتمان منحصر به کشور ایران است و در هیچ صورتی، قابلیت ارسال به خارج از کشور را نخواهیم داشت. دامنه ir. به ما کمک می‌کند جامعه هدف خود را مشخص کنیم و به کاربران فضای وب این سیگنال را بدهیم که خدمات این وبسایت، منحصراً در اختیار کاربران ایرانی است.

یا از طرف دیگر، تصور کنید به‌دنبال وبسایت رستوران زنجیره‌ای مک دونالد در کشور آلمان هستیم. از آنجایی که رستوران مک دونالد حدود 38 هزار شعبه در 119 کشور جهان دارد، احتمالا پیداکردن وبسایت یک شعبه مشخص کمی دشوار باشد. در چنین شرایطی، داشتن TLD کشوری، به ما کمک می‌کند تا از میان وبسایت‌های موجود، گزینه مورد نظر خودمان را به سرعت انتخاب کنیم.

پس می‌توان نتیجه گرفت TLD تأثیر مستقیم و مشخص بر روی سئو ندارد. با این حال توجه به انتخاب دامنه سطح بالای درست، در بهبود تجربه کاربری و جذب صحیح مخاطب، بی‌رقیب عمل می‌کند.

از طرفی دیگر، رعایت استانداردهای سئو در ساختار آدرس‌دهی صفحات، از اتلاف زمان و بودجه ربات‌های گوگل برای خزش صفحات ما نیز، جلوگیری می‌کند. اگر درباره نحوه عملکرد گوگل به هنگام خزش صفحات سایت اطلاعی ندارید، مطالعه مقاله‌های زیر شما را با صفر تا صد این مبحث آشنا می‌کند.

  • بودجه خزش یا Crawl Budget چیست؟
  • سایت مپ؛ نقشه راهی برای پیداکردن گنج محتوا در صفحات سایت
  • فایل txt؛ بودجه خزش خود را هدر ندهید!
  • ساب دامین و ساب فولدر؛ پاسخی برای جدال همیشگی در دسته‌بندی محتوا

کدام TLD را انتخاب کنیم؟ بهترین وجود ندارد!

بهترین انتخاب برای کسب‌وکار ما، کدام TLD خواهد بود؟ اگر یک کسب‌وکار محلی دارید، دامنه سطح بالای کد کشوری انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. البته استفاده از CC-TLDها، چندان هم بی‌خطر نیست. اگر دلیل این جمله را از ما می‌خواهید، جالب است بدانید اگرچه Name در آدرس سایت همیشه یکتا و منحصر به فرد است، با این حال، امکان استفاده از TLDهای مختلف برای یک نام، وجود دارد.

مثلا ممکن است سایت Loremipsum.com با سایت Loremipsum.ir متفاوت باشد! به همین دلیل اگر یک کسب‌وکار محلی داریم که پسوند کشوری را برای آن انتخاب کرده‌ایم، بهتر است در صورت امکان، هر دو TLD را تهیه کنیم تا وارد رقابت با کسب‌وکارهای هم‌نام نشویم.

برای آن که اهمیت استفاده از TLDها را بهتر درک کنیم، نگاهی به TLD صفحه آموزش سئو سایت آکادمی بیندازید؛ در این صفحه، آموزش سئو در قالب‌های مختلفی مانند کتاب، ویدیو، پادکست و مقاله به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. اگرچه academy. پسوند چندان رایج نیست، با این حال به خوبی می‌تواند ماهیت آموزشی وبسایت آکادمی را در بدو ورود به کاربران فضای وب معرفی کند.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید