سئو

سایت پلن و طراحی آن

سایت پلن برای نشان دادن نقشه جزئیات واحدهای تجاری و مسکونی کاربرد دارد. برای این که ساخت و سازی انجام شود، به یک قطعه زمین نیاز است که در معماری به آن سایت پروژه گفته می شود. مهم نیست این سایت چه نوع کاربری داشته باشد، اما موقعیت آن در روند طراحی و اجرای ساختمان اثرگذار خواهد بود. در واقع، می توان با این سایت نقشه محیط و امکانات و طراحی آن را از نظر گذراند.

سایت نقشه جزئیات

این سایت فقط مخصوص افراد متخصص نیست و حتی افراد معمولی هم می توانند از آن استفاده کنند. استفاده از این طراحی ها می تواند اثربخشی مهمی در کار ساخت و ساز داشته باشد. وقتی پیش از هر گونه اقدامی تمام جوانب به طور کامل سنجیده شود، نتیجه بهتری از کار به دست خواهد آمد. دسترسی به تمام جزئیات در این سایت امکان پذیر است.

سایت پلن چیست؟

سایت پلن () نشان دهنده ارتباط یک ساختمان با محیطی است که در آن واقع شده است. در واقع، می تواند به سازنده کمک کند که برای تکمیل ساختمان بهتر است چه چیزهایی را در ساخت آن در نظر بگیرد. یک معمار با توجه به موقعیتی که زمین دارد باید درباره نوع امکانات لازم برای آن تصمیم بگیرد. ارائه این نقشه در نقشه های مرحله اول و مرحله دوم لازم است. می توان این سایت را قسمت اصلی پروژه نقشه های معماری دانست. انواع گوناگونی از برنامه های این سایت در دسترس است.

جزئیات سایت پلن

برای جمع آوری اطلاعات و جزئیات سایت پلن نیاز است که ابعاد زمین در دسترس باشد که می توان آن را در سندها و محل خدمات شهری به دست آورد. طرح پیشین نقشه موقعیت سازه های دائمی را مشخص می کند. محل تأسیسات ساختمان مانند برق، آب، تلفن و کابل ها و فاضلاب باید مشخص شود تا در زمان ساخت و ساز آسیبی به آنها وارد نشود. می توان آنها را علامت گذاری کرد.

موارد لازم در طراحی سایت پلن

سایت پلن که بتوان از آن برای طراحی استفاده کرد باید شرایطی خاص داشته باشد. ابتدا این که جهت های اصلی مانند شمال و جنوب و شرق و غرب باید در آن معین شوند. برای دسترسی بهتر جهت شمال رو به بالای صفحه باشد. مقیاسی که برای رسم نقشه مورد استفاده قرار می گیرد باید در سایت ذکر شود که به طور معمول به شکل عدد است.

اندازه واقعی

این عدد نشان می دهد که ابعاد نقشه چقدر از اندازه واقعی کوچک تر شده است. ارتباط بین سایت با معابر اصلی و فرعی باید با یک سری علائم مشخص شود. تمام ساختمان های اطراف و بافت معماری آنها و نورپردازی معابر و موقعیت و کاربری ساختمان ها باید تعیین شود. در این سایت موقعیت نور و اقلیم نیز باید در طراحی مد نظر قرار گیرد.

جهت گیری بلوک ها و بازشوها

در سایت پلان فاصله بلوک های ساختمانی باید در جهت شمال و جنوب باشد. ارتفاع بلوک ها باید دست کم نیم برابر باشد در پلن، جهت گیری بلوک ها و بازشوها در واحدهای مسکونی باید به شکلی باشد که کوران هوا هم در آن در نظر گرفته شود. نیاز است که ابعاد و اندازه دقیق زمین معلوم باشد. اندازه عقب نشینی ها، اندازه شکست پلان و طول پخی زمین هم نیاز به بررسی دارند. کدهای ارتفاعی عرض خیابان ها و گذرگاه ها و اندازه و ابعاد خط چین کنسول ها و محدوده راه پله ها هم باید در این سایت و نقشه آن تعیین شوند.

اهداف سایت پلن

سایت پلن باید اهداف خاصی را دنبال کند. یکی از آنها نمایش خیابان ها و معابر اطراف زمین است. این که زمین مورد نظر با محیط اطرافش چه ارتباطی دارد نیز حائز اهمیت است. شکل و فرم ساختمان باید در آن مشخص شده باشد. موقعیت تمام همسایه های ساختمان باید واضح باشد. درباره نورگیرها نیز باید اطلاعات کاملی ثبت شود. موقعیت هایی که ساختمانی در آنها نیست نیز باید در سایت تعیین و ابعاد و اندازه آنها نیز مشخص شود.

از اهداف دیگر این سایت می توان به نمایش درز انقطاع اشاره کرد. داکت ها و محوطه و فضای سبز در این سایت نیاز به نمایش دارند. بهتر است فضای سبز حدود ده درصد در نظر گرفته شود. در سایت پلن اختلاف سطح با کدهای ارتفاعی نیز باید تعیین شود. دسترسی ها و محدوده مرز زمین مورد نظر هم باید مشخص شده باشد.

طراحی جداگانه پلن و سایت پلن؟

سایت پلن بهتر است همراه با طراحی خود پلن انجام شود. سایت می تواند به خود پلن هم ایده هایی را پیشنهاد بدهد. در ضمن، جهت رسیدن به ساختمان را به مخاطبان نشان می دهد. اگر نتوان این دو را با هم همزمان جلو برد، می توان جداگانه اقدام کرد و هر کدام را جدا طراحی کرد.

آنالیز سایت پلن

پیش از طراحی باید سایت پلن را آنالیز کرد. آنالیز سایت یکی از مهم ترین بخش های این کار محسوب می شود. در زمان آنالیز است که می توان به بسیاری از مسائل مانند دسترسی ها و عوامل محیطی پی برد. عوامل محیطی می تواند شامل وزش باد مطلوب یا نامطلوب و همچنین آلودگی های صوتی و تشخیص جهت نور خورشید باشد.

با آنالیز است که می توان جهت گیری درست ساختمان را تشخیص داد. نتیجه آنالیز می تواند بسیار در طراحی اثرگذار باشد و رویکردهای مختلفی را به طراح و معمار بدهد. در واقع، آنالیز می تواند ایده های جدیدی را در طراحی با خود به همراه بیاورد. می توان با کاربرد خط های ارگانیک در سایت و یا خط هایی که خود فرد تعریف کرده است، به نقشه هایی هماهنگ با سایت یا متضاد با آن دست یافت.

استفاده از تصویرسازی در محوطه سازی

تصمیم گرفتن درباره تصویرسازی سایت پلن و نقشه ها به مرحله کار پروژه وابسته است. حتی طراحی های دستی هم می توانند در طراحی های اولیه و مراحل واقعی کارآمد باشند. تصویرسازی ها در مراحل کار حائز اهمیت هستند. طراحی های دو بعدی و سه بعدی می توانند کمک بیشتری به مخاطبان بکنند تا موقعیت تصویر شده به خوبی درک شود. در مراحل طراحی می توان از توصیف ها و شرح ها نیز استفاده کرد. در واقع، گاهی نیاز است که شرح کاملی از موقعیت داده شود و گاهی نیز باید با تصویرسازی این کار را انجام داد.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید