سئو

آموزش گوگل tag manager و کار با آن

در این مقاله قصد داریم به آموزش گوگل tag manager بپردازیم. البته آموزش گوگل tag manager به صورت کامل در یک مقاله ممکن نیست. چرا که باید مطالب گسترده ای را در خصوص کار با آن پوشش داده شود. با این حال مطالعه این مطلب میتواند شروع خوبی برای آموزش گوگل tag manager باشد. همراه ما باشید.

گوگل tag manager چیست؟

گوگل تگ منیجر در سال 2012 توسط خود کمپانی گوگل عرضه شد. گوگل تگ منیجر را با نام اختصاری نیز میشناسند. گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال متفاوت است. در حقیقت گوگل تگ منیجر را میتوان یک پل ارتباطی میان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و برنامه یا سایت دانست.

مزایای آموزش گوگل tag manager

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اساسا استفاده از گوگل تگ منیجر چه اهمیتی دارد؟ حقیقت این است که شما برای مدیریت کدهای مختلف به هیچ ابزاری نیاز ندارید و هیچ الزامی به استفاده از گوگل تگ منیجر نیست. اما استفاده از گوگل tag manager کمک میکند تا مدیریت کدها ساده تر باشد. با استفاده از گوگل tag manager میتوانید در زمان و هزینه صرفه جویی نمایید.

با آموزش گوگل tag manager میتوانید به سادگی از این ابزار در جهت ارتقا و بهبود کیفیت سایت و اپلیکیشن استفاده نمایید. گوگل تگ منیجر یک ابزار رایگان است که کاربردهای زیادی دارد و امکانات خوبی را در اختیار شما قرار میدهد. همانطور که از نام این ابزار مشخص است به شما برای مدیریت تگ ها کمک میکند. برای برنامه نویسی یک سایت انواع و اقسام تگ ها استفاده میشود.

این تگ ها برای لود شدن و به نمایش درآمدن برای کاربر زمان طولانی را طلب میکنند. اما با استفاده از گوگل تگ منیجر میتوان این زمان را کاهش داد. و این تنها یکی از مزیت های گوگل تگ منیجر است. پیش از تگ منیجر برای بررسی مواردی مثل تعداد کلیک هایی که روی یک دکمه یا لینک صورت گرفته است و یا بازدیدها وب سایت باید کدهایی روی وب سایت یا اپلیکیشن قرار میگرفت. اما با استفاده از گوگل تگ منیجر این کار بسیار ساده تر شده است.

گوگل تگ منیجر یک واسط است:

با استفاده از این ابزار به سادگی میتوانید تگ های موردنظرتان را در سایت یا اپلیکیشن قرار دهید. از مهمترین قابلیت های گوگل های تگ منیجر این است که میتوان کدها را پیش از انتشار تست کرد. همچنین با کمک ویژگی Auto event میتوان رویدادهای مختلف را پیگیری نمود. برای استفاده از نیازی به دانش کد نویسی و برنامه نویسی نیست.

همچنین لازم نیست تگ ها را به صورت دستی وارد کنید. برای استفاده از این ابزار تنها لازم است کدها را در گوگل تگ منیجر وارد نمایید.اگر شما بتوانید آموزش گوگل tag manager را به صورت کامل و موفق به پایان برسانید تغییرات بزرگی در کسب و کارتان به وجود می‌آید. چرا که میتوانید با استفاده از اطلاعاتی که از گوگل تگ منیجر استخراج نموده اید تبلیغات و برنامه هایی که برای سایت در نظر دارید را به صورت هدفمند تری پیش ببرید.

مقدمات آموزش گوگل tag manager

زمانی که گوگل تگ منیجر توسط گوگل ارائه گردید کار با آن چندان ساده نبود. اما با گذشت زمان و در آپدیت های بعدی استفاده از این ابزار ساده تر گردید. اما باز هم برای استفاده از آن لازم است آموزش گوگل tag manager را مدنظر داشته باشید. نکته ای که لازم است در این قسمت ذکر گردد این است که این ابزار بسیار گسترده است.

پس به مطالعه یک مقاله اکتفا نکنید و از فیلم ها و مطالب آموزشی دیگر نیز کمک بگیرید تا بتوانید به خوبی کار با این ابزار را بیاموزید. این گستردگی سبب شده است تا در آموزش گوگل tag manager تنها به بخشی از آموزش های لازم بپردازیم. در ابتدا برای آموزش گوگل tag manager لازم است یک اکانت داشته باشید.

شما امکان ثبت اکانت های مختلف را برای کار با گوگل تگ منیجر دارید و میتوانید چندین اکانت داشته باشید. برای گوگل تگ منیجر هم لازم است ابتدا یک اکانت در خود موتور جستجوگر گوگل داشته باشید. با داشتن جیمیل به سادگی میتوانید یک اکانت گوگل برای خودتان ایجاد نمایید. پس از آن لازم است بدانید تگ به چه معناست.

تگ را میتوان کوچکترین واحد یک برنامه دانست:

در حقیقت وب سایت ها و اپلیکیشن ها از تعداد زیادی تگ تشکیل شده اند. اما در اینجا منظور یکی دیگر از نقش هایی است که تگ ها در سایت یا اپلیکیشن ایفا میکنند. در اینجا میتوان گفت منظور تگ هایی هستند که برای فراخوانی ابزارهای بازاریابی دیجیتال در سایت قرار میگیرند. البته تگ ها نقش مهمتری هم دارند و آن استخراج اطلاعات است.

با استفاده از این تگ ها میتوان بررسی کرد که رنج سنی کاربران سایت چند سال است؟ چه جنسیتی دارند؟ روی چه لینکی و به چه تعدادی کلیک شده است؟ پاسخ به این سوالات با استفاده از گوگل تگ منیجر به سادگی ممکن است. با استفاده از تگ ها و قرار دادن آن ها روی کد برنامه نیز میتوان این اطلاعات را استخراج کرد اما استفاده از گوگل تگ منیجر ساده تر است و امنیت بالاتری دارد. همچنین با توجه به اینکه نیازی به بارگذاری کدهای اسکریپتی نیست از سنگینی صفحات وب سایت کاسته میشود.

آموزش گوگل tag manager

پس از ثبت اکانت گوگل تگ منیجر نوبت به آموزش گوگل tag manager میرسد. مهمترین مرحله در کار با گوگل تگ منیجر ، کار با پنل کاربری این ابزار است. برای مدیریت گوگل تگ منیجر باید به قسمت Admin بروید. این بخش در گوگل تگ منیجر به دو زیرمجموعه تقسیم شده است. اولین بخش عنوان account یا حساب دارد و بخش دوم container است که آن را کنتینر یا مخزن میگویند.

با استفاده از علامت مثبتی (+) که در بخش حساب قرار دارد میتوانید یک اکانت یا حساب جدید ایجاد نمایید. در بخش container نیز این علامت وجود دارد که از آن برای تشکیل یک کنتینر جدید استفاده میشود. یکی دیگر از بخش هایی که در آموزش گوگل tag manager میتواند مفید باشد آموزش کار با بخش account setting است. اگر قصد حذف حساب گوگل تگ منیجرتان را دارید میتوانید از این قسمت اقدام نمایید.

در بخش account setting نام و آیدی حساب کاربری قابل مشاهده است:

قسمت نام برای شما قابل تغییر نیز میباشد. در ادامه بخشی تحت عنوان country وجود دارد که در آن کشور انتخابی شما در هنگام نصب گوگل تگ منیجر قابل مشاهده است. در زیر این بخش دو گزینه وجود دارد. اولین گزینه تحت عنوان share data anonymously with Google and others میباشد که با فعال نمودن تیک آن داده های سایت شما به اشتراک گذاشته خواهند شد.

البته این به صورتی است که اطلاعات سایت به نمایش در نمی آیند. گزینه دوم نیز برای ورود و فعال سازی دو مرحله ای است که از آن برای انجام عملیات هایی خاص استفاده میشود. این عملیات ها میتوانند شامل مواردی چون تنظیمات بخش کاربران و یا ویرایش کدهای جاوا اسکریپت باشد. بخش بعدی در گوگل تگ منیجر account activity است که به معنی فعالیت های حساب میباشد.

در این بخش به عنوان صاحب اکانت اجازه خواهید داشت سطح دسترسی نیز برای کاربر مورد نظرتان تعیین کنید:

کنتینر را میتوان مخزنی برای قرار دادن کدها دانست. بخشی که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم container setting یا تنظیمات کنتینر است. target platform یکی از بخش های کنتینر است که در هنگام ساختن container تعیین شده است. این بخش قابل ویرایش نیست اما container name قابل ویرایش است. اگر قصد حذف container را داشته باشید نیز میتوانید از قسمت سه نقطه بالای صفحه گزینه remove container را انتخاب نمایید.

در ادامه بخشی تحت عنوان container activity نیز وجود دارد که برای بررسی فعالیت ها در بخش کنتینر مورد استفاده قرار میگیرد. Install Google tag manager بخش دیگری است که در داشبورد GTM قابل مشاهده است. برای اتصال اکانت به کدهای سایت یا اپلیکیشن لازم است کدهای اسکریپتی از گوگل تگ منیجر را در کد برنامه بارگذاری نمایید.

در صورتی که بازهم به این کد احتیاج داشتید میتوانید از این بخش برای دریافت آن استفاده نمایید. همچنین با استفاده از گزینه import container میتوانید از کنتینرهای ایجاد شده خروجی یا ایمپورت بگیرید. در مقاله آموزش گوگل tag manager سعی شد تا برخی از مهمترین کاربردها و مزیت های این ابزار برای شما بیان گردد. . امیدواریم آموزش گوگل tag manager برای شما مفید واقع شده باشد.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید