سئو

گوگل تگ منیجر (GTM) چیست و آموزش آن

جمع آوری اطلاعات از رفتار مشتریان و تحلیل آن، برگ برنده ی هر کسب و کاری است. یکی از ابزارهایی که در دنیای دیجیتال به شما کمک می کند تا اطلاعات مناسبی از کاربران کسب کنید، گوگل تگ منیجر است. تگ منیجر هم مانند گوگل ادسنس، گوگل ادموب و تبلیغات گوگل ادز از ابزار های شرکت گوگل است. این ابزار، رابط قدرتمندی بین سایت یا اپلیکیشن و تگ های آن است. با کمک تگ منیجر به آسانی و بدون نیاز به برنامه نویسی خاص، می توانید تگ های خود را مدیریت کنید، تنها کافی است با آموزش گوگل تگ منیجر همراه باشید!

گوگل تگ منیجر چیست

در سال ۲۰۱۲ گوگل از سرویس تگ منیجر رونمایی کرد. یکی از اشتباهات رایج در بین کاربران، یکی دانستن گوگل تگ و گوگل آنالیتیکس، به دلیل قرار گرفتن پنل کاربری این دو، در یک جا است. گوگل تگ منیجر، کدها و تگ های مربوط به گوگل آنالیتیکس یا دیگر سرویس ها را درون سایت قرار می دهد؛ که شما به راحتی می توانید آن ها را مدیریت کنید.

مزایای GTM

قطعا جمع آوری اطلاعات کاربران و تحلیل رفتار آن ها با کد نویسی، کار بسیار سختی است که از نظر زمان و هزینه هم مقرون به صرفه نیست. از سوی دیگر مدیریت تعداد زیادی تگ اختصاصی، غیر ممکن است. گوگل تگ منیجر در این بخش به شما کمک می کند و مزایایی را در اختیارتان قرار می دهد. مهم ترین مزایای گوگل تگ منیجر عبارت اند از :

۱. استفاده آسان : همان طور که گفته شد، استفاده از گوگل تگ منیجر بسیار آسان ساده و راحت است و کاربران می توانند بدون هیچ تغییری در کدهای سایت خود، کدهای تگ منیجر را در صفحات سایت وارد کنند. امکان مدیریت این تگ ها در گوگل آنالیتیکس نیز کار آسانی است.

۲. رایگان بودن : یکی از مزایای مهم گوگل تگ منیجر، رایگان بودن این ابزار است که کمک می کند در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

۳. مدیریت کاربران : برای کنترل بهتر کاربران می توانید، اختیارات کاربران را سطح بندی کنید و مشخص کنید که چه افرادی می توانند روی وب سایت و تگ منیجر تغییرات ایجاد کنند.

۴. امکان ذخیره سازی : پس از انتشار، گوگل تگ منیجر از تغییرات قبلی یک نسخه ذخیره می شود که با مراجعه به آرشیو خود می توانید تغییرات جدید را لغو کرده و به نسخه قبلی برگردانید.

۵. امنیت بالا : تگ ها و کدهایی که قرار می دهید، هیچ مشکل امنیتی ایجاد نمی کنند و تمام امکانات و سطوح امنیتی در اختیار شماست.

۶. ردیابی رویدادها : این مزیت گوگل تگ منیجر به شما نشان می دهد که مخاطب به کدام صفحات رفته، بر کدام لینک ها کلیک کرده و با کدام محتوا تعامل بیشتری داشته است.

۷. عدم محدودیت: شما می‌توانید با کمک GTM به صورت نامحدود در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های اندروید و iOS از تگ‌ها و کدهای مورد نظر استفاده کنید.

۸. قالب های آماده : تگ منیجر تعداد زیادی قالب تگ دارد که ایجاد تگ‌های جدید را ساده تر می‌کند. مثلا برای افزودن تگ گوگل آنالیتیکس کافی است آن را از لیست نوع تگ‌های موجود انتخاب کنید و در نهایت در بخش Google Analytics Settings کد آنالیتیکس خود را وارد کنید.

آموزش گوگل تگ منیجر

در تگ منیجر سه بخش اصلی زیر را مشاهده خواهید کرد :

تگ ها (TAG) : کدهایی که با توجه به موقعیت و شرایط مختلف در سایت بارگذاری می شوند.

تریگر ها (Trigger) : تریگر امکان ایجاد ارتباط میان تگ های مختلف را ایجاد می کند.

متغیرها (Variable) : متغیرها، برای نگهداری مقادیر در تریگر ها و تگ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ساخت اکانت Gtm

ساخت اولین تگ

قالب های آماده تگ در GTM

  • Google Analytics
  • Google Ads Conversions
  • Google Ads Remarketing
  • Google Optimize
  • Hotjar Tracking Code
  • LinkedIn Insight
  • Bing Ads Universal Event Tracking
  • Pinterest Tag
  • Twitter Universal Website Tag

تست و اشکال یابی تگ ها

انتشار تگ در سایت

گوگل تگ منیجر چیست و آموزش آن : کلام آخر

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید