سئو

بررسی آموزش تگ منیجر

در این مقاله به صورت تخصصی به آموزش تگ منیجر می‌پردازیم. گوگل تگ منیجر یا در واقع سیستم مدیریت تگ ها یک ابزار فوق العاده کاربردی برای افزودن تگ ها به سایت است که گوگل رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده است. برخی افراد فکر می‌کنند تگ منیجر یک ابزار آمارگیری سایت مانند گوگل آنالیز است ولی این فکر اشتباه است. گوگل تگ منیجر یک بستر است که تگ هایی مانند گوگل آنالیز، گوگل ادز و غیره در آن قرار می‌گیرند و فعال می‌شوند. در ادامه مقاله کاربرد تگ منیجر و دلایل استفاده از آن و اهمیت آن را بررسی می نماییم. با ادامه مقاله آموزش تگ منیجر با ما همراه باشید.

کاربرد تگ منیجر چیست؟

قبل از ظهور گوگل تگ منیجر برای استفاده از ابزاری مانند گوگل آنالیز لازم بود حتما کدهایی که به عنوان تگ گوگل آنالیز شناخته می‌شوند را به صورت مستقیم در قالب سایت کپی می کردیم، به این روشها hard-coded می‌گویند. امروزه به کمک گوگل تگ منیجر دیگر نیازی به کپی کدها به صورت مستقیم نیست و فقط کافیست تگ ها را به گوگل تگ منیجر معرفی کرده و به صورت خودکار این ابزار آنها را مدیریت می‌کند.

هر نوع تگی قبل از انتشار در سایت توسط گوگل تگ منیجر یا قابل تست شدن است. GTM مانند یک جعبه ابزار همه تگ ‌ها را به صورت یکجا در خود جای داده است و مدیریت می‌کند. به کمک گوگل تگ منیجر می توان کدها را تغییر داد ولی کد منبع و اصلی سایت بدون تغییر و ثابت باقی بماند. با ادامه مقاله آموزش تگ منیجر با ما همراه باشید.

مزایای گوگل تگ منیجر

قبل از ظهور GTM برای نوشتن چند خط کد برای رهگیری بخشی از سایت باید حتماً کار به تیم برنامه نویسی سفارش داده می‌شد. بعد از نوشتن کدها و بارگذاری آنها در سایت اگر مشکلی داشت مجدد باید تیم برنامه نویسی روی آن کار می‌کرد و ویرایش می‌شد و خطاها برطرف می گردید و این کار بی نهایت زمان‌بر بود.

اما الان به کمک GTM تگ ها را نوشته و سپس تست می‌شود ولی سایت اصلی تحت تأثیر کدها و بارگذاری آنها قرار نمی‌گیرد. حداکثر زمانی که کد رهگیری تولید شود نهایتاً یک الی سه ساعت زمان می‌برد. سرعت دادن به آنالیز سایت بدون تغییر در سورس کدهای سایت اصلی ترین دلیل اهمیت گوگل تگ منیجر است و بسیار با اهمیت است.

دومین کاربرد تگ منیجر مدیریت کلی همه تگ های سایت است:

در گذشته برای تغییر در سایت باید تک تک تگها را از بخش های مختلف سایت پیدا کرده و تغییرات لازم را اعمال می کردید. اما به کمک تمام تگها در دسترس است و نیاز به جستجو نیست. با ادامه مقاله آموزش تگ منیجر با ما همراه باشید.

آزمایش کردن تگها و رفع خطاهای احتمالی آنها به کمک تگ منیجر آسان شده است. در گوگل تگ منیجر گزینه‌ای به نام Preview and Debug mode وجود دارد که تگ ها را مورد تست قرار می‌دهد و اجرای صحیح آنها را تایید یا رد می کند. این ابزار اطلاعاتی در مورد شرایط اجرای صحیح تگ ها (Trigger) به کاربر ارائه می نماید. به کمک قابلیت Preview and Debug mode یک پیش نمایش از اجرای تگ ها ارائه می شود و از درستی تگ اطمینان حاصل می‌شود. با ادامه مقاله آموزش تگ منیجر با ما همراه باشید.

به کمک گوگل تگ منیجر می توان یک قالب سفارشی با تنظیمات دلخواه ایجاد کرد و در موارد متفاوت آن را استفاده کرد. استفاده از کدهای استاندارد به صورت چند باره برای بازاریاب ها و کسانی که به صورت تخصصی در زمینه مارکتینگ فعالیت دارند بسیار مهم است. با ادامه مقاله آموزش تگ منیجر با ما همراه باشید.

تمام قابلیت‌های گوگل تگ منیجر صد در صد رایگان است:

قابلیت ردیابی رویدادها یکی از خاصیت های جالب گوگل تگ منیجر است. رویدادهایی که به صورت اتوماتیک توسط گوگل تگ منیجر می شوند شامل ارسال فرم ها، کلیک، انتخاب لینک ها و زمان حضور کاربر است. در گذشته به کمک کدهای جاوا اسکریپت این رویدادها را پیگیری می کردند و برای هر رویدادی باید یک تکه کد در سایت قرار داده می شد ولی امروزه گوگل تگ منیجر با قابلیتی به نام auto-event tracking رویدادها را ردیابی می‌کند.

توسعه‌دهندگان گوگل تگ منیجر هر روز به تعداد رویدادهایی که به طور خودکار توسط آن ردیابی می‌شوند می‌افزایند. مثلا امروزه می‌توان درصد مطالعه یک مقاله توسط کاربر را به کمک گوگل تگ منیجر اندازه‌گیری کرد. GTM به محض اتفاق افتادن یک رویداد مثل کلیک سریعا آن را ذخیره و ارسال می‌کند.

این ردیابی رویداد ها کمک می کند تا بتوانید در گوگل آنالیز یک Goal یا هدف به درستی تعریف کنید و قابلیت‌های سایت خود را بر اساس آن اندازه گیری نمایید. گوگل تگ منیجر دارای تگ های از پیش آماده قوی و حرفه‌ای مانند گوگل ادز و غیره است که نیاز به تیم برنامه نویسی را برای افرادی که زیاد در این زمینه سررشته ندارند مرتفع می نماید. با ادامه مقاله آموزش تگ منیجر با ما همراه باشید.

به‌کمک گوگل تگ منیجر اگر اشتباهی در سایت یا تگ ها و غیره رخ دهد و مشکلی در انتشار سایت پیش بیاید می توان به راحتی نسخه قبلی که مشکلی نداشت را مجدداً لود کرده زیرا با هر تغییر در کدهای سایت یک نسخه جدید از سایت توسط گوگل تگ منیجر تولید می‌ شود و نسخه های قبلی را نیز نگهداری می‌کند. از گوگل تگ منیجر برای پروژه‌های تیمی برنامه نویسی و پروژه‌های برون‌سپاری استفاده می شود. با ادامه مقاله آموزش تگ منیجر با ما همراه باشید.

امنیت در گوگل تگ منیجر بالا است:

برای پروژه های برنامه نویسی تیمی و بزرگ یا برون سپاری شده گوگل تگ منیجر این امکان را می‌دهد که کاربران زیادی با یک اکانت فعال باشند ولی سطح دسترسی های متفاوتی داشته باشند. برخی تنها اجازه دیدن کدها را داشته باشند و برخی ویرایش آنها را و برخی بتوانند کدها را منتشر کنند و این تغییرات توسط هر کاربر به سورس اصلی سایت آسیبی نمی رساند. گوگل تگ منیجر در سطح جهانی ابزاری محبوب و کاربردی است و هر روز به قابلیت‌های آن توسط توسعه دهندگان افزوده می شود. با ادامه مقاله آموزش تگ منیجر با ما همراه باشید.

آشنایی با بخش های گوگل تگ منیجر

طبق تصویر زیر در بخش یک به فضاهای کاری، نسخه های سایت و تنظیمات کلی ادمین تگ منیجر دسترسی داریم. در بخش دو تعداد فضای کاری فعال، پیش نمایش و ارسال تغییرات وجود دارد. قسمت سوم شامل زیر مجموعه های تگ منیجر است.

زیر مجموعه overview

  1. ایجاد تگ جدید

  2. اطلاعاتی درباره فضای کاری و تغییرات آن

  3. اطلاعاتی درباره container و تغییرات آن + امکان تعریف container جدید

  4. ورژن ها را نمایش می دهد.

  5. تغییرات container ها دوباره اینجا نمایش داده می شود. با ادامه مقاله آموزش تگ منیجر با ما همراه باشید.

زیر مجموعه Tags

  1. لیست کاملی از تگ های پیش فرض و امکان تعریف تگ جدید

  2. نوع تگ ها

  3. شرایط اجرایی شدن تگ ها (trigger) مثلا در حالت All page تگ در همه صفحات فعال می شود.

  4. گروه کردن تگ ها و تریگرها

  5. نمایش زمان تغییرات اخیر

زیر مجموعه Triggers

  1. لیستی از تریگرهای موجود و امکان ایجاد تریگر جدید

  2. نوع تریگر (کلیک، تعامل کاربر،، سایر)

زیر مجموعه Variables

  1. لیستی از انواع متغیرها و امکان تعریف متغیر جدید

  2. نوع متغیرها

زیر مجموعه Folders

این بخش برای تعریف فولدر به کار می رود. برای پروژه های برنامه نویسی به صورت تیمی یا برون سپاری از این بخش فولدرها تعریف می شوند. با ادامه مقاله آموزش تگ منیجر با ما همراه باشید.

زیر مجموعه Templates

تعریف یک کلی برای تگ ها و تنظیمات دلخواه برای استفاده چند باره از طریق این بخش امکان پذیر می باشد.

بخش Versions

هر تغییری که در تگ های یک سایت اعمال می شود به صورت یک نسخه جدید ذخیره می شود که از این طریق نسخه جدید و نسخه های قبلی در دسترس می باشند.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید