سئو

آموزش hotjar به صورت ساده و کاربردی

امروزه با توجه به رقابتی که در جذب مخاطب و مشتری وجود دارد، صاحبان کسب وکار و مدیران سایت تلاش می‌کنند تا به بهترین شیوه‌ای که ممکن است به مخاطب خود خدمات ارائه کنند. اما چطور می‌شود از رضایت مشتری آگاه شد؟ شاید مخاطب ما از شیوه ارائه خدمات ما رضایت نداشته باشد؟ چه روشی برای فهمیدن درست بودن مسیری که در آن قدم می‌زنیم، وجود دارد؟

در ادامه پیشنهاد میکنیم مقاله را مطالعه نمایید

امروزه با توجه به ابزارهای دیجیتال تا اندازه‌ای این موضوع قابل اندازه گیری شده است. یکی از این ابزارها، ابزار hotjar است که رفتار مخاطب را در وب‌سایت تحلیل می‌کند.

در این مقاله به آموزش hotjar و عملکرد آن خواهیم پرداخت.

Hotjar چیست؟

Hotjar ابزاری است که رفتار مخاطب را تجزیه و تحلیل می‌کند و به شما کمک می‌کند که از رفتار مخاطب خود به هنگام حضور در وب‌سایتتان آگاه شوید. این ابزار به شما می‌گوید که کاربر چه چیزی را د وب سایت شما تجربه کرده است.

این ابزار از لحظه ورود کاربر به سایت تا لحظه خروج از سایت فیلم می‌گیرد و سپس نتیجه حضور کاربر در سایت را به صورت نقشه حرارتی یا Heatmap نشان می‌دهد و فرم‌های نظر سنجی را طراحی می‌کند تا از این طریق بازخوردهای کاربران را به دست آورد و به شما انتقال دهد.

این ابزار کامل کننده آمار و نتایجی است که از به دست می‌آید.

اما چگونه؟

همانطور که می‌دانید گوگل آنالیتیکس آمار مربوط به نرخ پرش، مدت زمان حضور کاربر و مانند آن را به ما نشان می‎‌دهد.

مثلا به ما می‌گوید که نرخ تبدیل سایت ما در صفحه الف پایین است. ما می‌دانیم که نرخ تبدیل پایین است اما علت این پایین بودن را متوجه نمی‌شویم.

نمی‌دانیم که چرا کاربران وقتی به این صفحه از سایت که می‌رسند، از آن خارج می‌شوند.

اما ابزار hotjar با نشان دادن مسیری که کاربر در وب‌سایت ما گذرانده است به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که ایراد کار کجاست.

در ادامه برای آشنایی با این ابزار کاربردی با مقاله آموزش hotjar همراه ما باشید.

چرا باید از ابزار hotjar استفاده کنیم؟

. این نرم افزار به شما کمک می‌کند تا یک گزارش شفاف و عینی از اتفاقاتی که در وب‌سایتتان رخ می‌دهد، داشته باشید

. به دلیل همین عینی و بصری بودن شما می‌توانید رفتار کاربر مشاهده کنید و می‌توانید علت رفتار او را بفهمید.

. استفاده از این ابزار بسیار راحت است و نیاز به یادگیری خاصی ندارد.

. بهترین جا را برای قرار دادن تبلیغات در سایت پیدا می‌کنید.

. این ابزار کمک می‌کند تا متوجه شوید کدام قسمت از سایتتان به شیوه‌ای مناسب طراحی شده است و کاربر از آن راضی است.

. می‌توان با استفاده از این ابزار محتوایی را که کاربران دوست نداشته‌اند شناسایی کرد و برای حذف یا اصلاح آن‌ها اقدام کرد.

. می‌توان فهمید که کاربر کدام نوع طراحی برای سایت را ترجیح می‌دهد.

. برای اطلاع از نظرات کاربران سایت می‌توان از FAQ یا همان پرسش و پاسخ متداول استفاده کرد

. متوجه می‌شویم که آیا CTAها باعث می‌شوند کابر، عملی را در سایت ما انجام دهد

. می‌توانیم با استفاده از این ابزار المان‌ها و عناصر مزاحم در سایتمان را شناسایی کنیم.

. و موارد دیگر که در این مقاله نمی‌گنجد.

حالا که این ابزار این قدر برای وب‌سایت شما فایده دارد، بهتر است با خواندن ادامه مقاله آموزش hotjar ، با امکانات این نرم افزار آشنا شوید.

امکانات نرم افزار hotjar

این نرم افزار تعدادی ابزار برای آنالیز رفتار کاربر و تعدادی ابزار برای بازخورد دارد. در ادامه آموزش hotjar می‌ خواهیم تک تک این ابزارها را معرفی کنیم.

ابزارهای آنالیز

هیت مپ

این ابزار از بهترین ابزارهای hotjarاست که به شما نشان می‌دهد بازدیدکننده سایت شما چه فعالیتی در سایتتان داشته است. در واقع نقشه حرارتی داده‌های گرافیکی هستند که تمامی رفتارهای کاربر را از لحظه ورود تا لحظه خروج نمایش می‌دهد و آن‌ها را با نقاط قرمز و آبی نشان می‌دهد.

این نقشه‌ها نقاط داغی را که کاربر بیشتر روی آن‌ها کلیک کرده است، به صورت نقطه قرمز نشان می‌دهد.

شناسایی این نقاط هم با ردیابی حرکت موس کاربر در صفحه سایت انجام می‌شود.

سه نوع نقشه حرارتی وجود دارد:

نقشه حرارتی کلیکی ، نقشه حرارتی حرکتی و Scrollmap

نقشه حرارتی کلیکی: این نقشه نقاطی را نشان می‌دهد که بیشترین میزان کلیک را داشته است

نقشه حرارتی حرکتی: این نقشه نشان می‌دهد که کاربران موس خود را بیشتر بر روی چه نقاطی قرار می‌دهند. چه کلیک بکنند و چه کلیک نکنند.

Scrollmap : این نقشه نشان می‌دهدکه کاربر به چه ترتیبی در صفحه scroll کرده است و کدام قسمت سایت در این scroll کردن بیشتر دیده شده و کدام کمتر دیده شده است.

رنگ قرمز نشان می‌دهد که یک قسمت از صفحه توسط تمام افرادی که از صفحه بازدید کرده‌اند، دیده شده است و رنگ آبی هم نشان می‌دهد که یک بخش صفحه توسط کمتر از یک چهارم کاربران دیده شده است.

Recordings

با استفاده از این ابزار می‌توانید تمام لحظات حضور کاربر در سایتتان را ضبط کنید و به این وسیله از رفتار واقعی کاربر آگاه شوید.

Forms (آنالیزگر فرم)

این ابزار آنالیزگر فرم‌های موجود در سایت شماست و میزان تعامل کاربران سایت با فرم‌های موجود را تحلیل می‌کند. مثلا از طریق این ابزار شما متوجه می‌شوید که برای کاربران پاسخ دادن به کدام سوالاتی که در فرم موجود است، دشوارتر است یا کدام سوال را همگی پاسخ داده‌اند.

ابزارهای بازخورد

کاری که ابزار hotjar انجام می‌دهد، ترکیب تحلیل نتایج با بازخوردی است که کاربران می‌دهند و این موضوع تفاوت این نرم افزار با سایر ابزارهای مشابه است.

نرم افزارهای بازخورد عبارتند از

نظر سنجی روی صفحه(On-page Survey): که از کاربران علت انجام برخی کارها را سوال می‌کند مثلا از کاربر سوال می‌کند که چرا خرید خود را کامل نکرده است یا علت خرید از این فروشگاه چیست؟

بازخورد(Incoming Feedback): که به کاربر امکان می‌دهد نظر خودش را به آسانی با شما درمیان بگذارد و بازخورد مثبت یا منفی بدهد مثل علامت لایک و دیس لایک یا ایموجی‌هایی که در آخر متن گذاشته می‌شود تا کاربر میزان رضایت خود را اعلام کند.

پرسشنامه( Survey): این یک پرسشنامه در مورد کلیت سایت است که شما می‌توانید هنگام خروج کاربر بخواهید آن را پر کند یا بعدا ‌آن را به ایمیلش بفرستید.

آموزش hotjar، چگونگی اتصال به سایت

برای نصب نرم افزار ابتدا باید به سایت بروید و یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید و سایتتان را در این سایت وارد کنید تا یک کد به شما بدهد.

این کد را می‌توانید از طریق تگ منیجر یا به صورت دستی به سایت خود اضافه کنید.

اگر می‌خواهید کد را به صورت دستی وارد کنید حتما آن را در قسمت header وارد کنید تا تمام صفحات سایتتان را پوشش دهد.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت ساده و کاربردی به آموزش hotjar بپردازیم و مفاهیم این ابزار دیجیتال مارکتنیگ را تا حد ممکن برای شما ساده کنیم. استفاده از این ابزار تحلیل در کنار سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به ما کمک می‌کند تا بتوانیم یک تجربه کاربری خوب برای مخاطبان خود فراهم کنیم.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید