سئو

آیا گوگل آنالیتیکس در ایران قابل دسترس است

اگر شما دارای وب‌سایت هستید حتماً باید سایت خود را در بازه‌های زمانی مختلف تحلیل و بررسی کنید، یکی از ابزارهای تحلیل وب‌سایت، سرویس گوگل آنالیتیکس است که با تهیه گزارش‌هایی از جمله آمار بازدیدکنندگان سایت، صفحات محبوب وب‌سایت، ویژگی‌های بازدیدکنندگان و … برای مدیر سایت، وی را در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای آینده سایت یاری می‌رساند، متأسفانه گوگل آنالیتیکس در ایران به دلیل تحریم‌ها قابل دسترس نیست که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

اما قبل از پرداختن به نحوه دسترسی به در ایران، بهتر است تعریف جامعی از گوگل آنالیتیکس، چگونگی کارکرد و مزایای آن داشته باشیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک بستری برای تحلیل، ردیابی و بررسی عملکرد وب‌سایت است، به‌وسیله این سرویس شما می‌توانید به حجم فراوانی از گزارش‌ها و داده‌ها درباره رفتار بازدیدکنندگان و همچنین ترافیک وب‌سایت دسترسی داشته باشید.

در ضمن برای دسترسی و استفاده از گوگل آنالیتیکس شما فقط به یک حساب گوگل (Gmail) نیاز دارید.

در ادامه مطالعه مقاله میتواند برای شما مفید باشد

گوگل آنالیتیکس برای چه مواردی استفاده می شود؟

گوگل آنالیتیکس طیف وسیعی از داده‌های مرتبط با وب‌سایت و بازدیدکنندگان سایت شما را پیگیری می‌کند، که برخی از این داده‌ها عبارتند از:

• نحوه ورود کاربران به وب‌سایت شما

• نحوه تعامل کاربران با محتوای وب‌سایت شما

• خصوصیات مخاطبان وب‌سایت شما

• چه تعداد از بازدیدکنندگان وب‌سایت شما تبدیل به مشتری می‌شوند

موارد استفاده از گزارش‌های گوگل آنالیتیکس

• ارزیابی عملکرد کمپین‌های بازاریابی شما

• تعیین نحوه عملکرد صفحات و نحوه بهینه‌سازی صفحات شما

• مشخص شدن بازار هدف به منظور تولید محتوا و بازاریابی هدفمند

• پیگیری و ردیابی تبدیل و خرید (چه تعداد از بازدیدکنندگان به مشتری و خریدار تبدیل می‌شوند)

به عنوان مثال دانستن تعداد کل افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، برای کسب و کارتان مفید نیست، از سوی دیگر، دانستن تعداد افرادی که از وب‌سایت شما بر اساس سن یا مکان بازدید می‌کنند، بسیار سودمندتر است تا بفهمید مخاطبان اصلی شما در اینترنت چه کسانی هستند.

و یا اینکه ممکن است این را متوجه شوید که 80 درصد بازدیدکنندگان سایت شما را زنان بین 25 تا 35 ساله در شهرهایی مانند (تهران، خوانسار و کرمانشاه) تشکیل می دهند.

و این اطلاعات بسیار مفید و کاربردی، در مورد افرادی است که باید در بازاریابی دیجیتال خود آن‌ها را هدف قرار دهید.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

برای ردیابی وب‌سایت خود با استفاده از Google Analytics، باید یک قطعه کد جاوا اسکریپت را به صفحات وب‌سایت خود اضافه کنید.

وقتی کاربر از صفحه‌ای با این قطعه کد بازدید می‌کند، کد از یک فایل جاوا اسکریپت برای شروع ردیابی داده‌ها و ارسال آن به Google Analytics استفاده می‌کند.

هنگامی که گوگل آنالیتیکس داده‌های کافی را از سایت شما جمع‌آوری کرد، داده‌ها گزارش‌های داخل Google Analytics را پر می‌کنند.

گوگل آنالیتیکس در چهار سطح، داده‌های بدست آمده از وب‌سایت شما را جمع‌آوری می‌کند:

1. سطح کاربر (مربوط به اقدامات هر کاربر)

2. سطح جلسه (هر بازدید فردی)

3. سطح مشاهده صفحه (هر صفحه جداگانه بازدید شده است)

4. سطح رویداد (کلیک روی دکمه، مشاهده ویدیو و غیره)

چرا گوگل آنالیتیکس مفید است؟

برای فهمیدن اینکه چرا گوگل آنالیتیکس سودمند است، مهم است که ابتدا درک اولیه‌ای از آنچه که به دنبال آن می‌آید داشته باشید.

این پلتفرم به صاحبان وب‌سایت کمک می‌کند تا موفقیت SEO، PPC و سایر کمپین‌های بازاریابی اینترنتی خود را پیگیری کنند؛ اما سئو و PPC چیست؟

به مجموعه‌ای از تکنیک‌های بازاریابی اشاره دارد که برای بهبود وب‌سایت شما استفاده می‌شود، این پیشرفت‌ها به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا در صفحات نتایج موتور جستجو رتبه بالاتری داشته باشد، به این معنی که ترافیک بیشتری را جذب می‌نماید.

کمپین‌های سئو روی موارد ذیل تمرکز دارند:

• بر روی هدف قرار دادن کلمات کلیدی مهمی که مخاطبان شما به طور مداوم جستجو می‌کنند.

• ایجاد محتوای اطلاعاتی برای هدف قرار دادن آن کلمات کلیدی

• ایجاد یک وب‌سایت کاربرپسند و …

PPC یک پلتفرم تبلیغاتی پولی است که می‌توانید آن را با گوگل آنالیتیکس نیز پیگیری کنید، در PPC تبلیغ‌کنندگان فقط زمانی پول پرداخت می‌کنند که مردم روی تبلیغات آنها کلیک کنند.

با تمام آنچه گفته شد، می‌توانید ببینید که درک نتایج حاصل از این استراتژی‌ها بدون نوعی پلتفرم ردیابی خیلی دشوار است، و این دقیقاً دلایل سودمند بودن Google Analytics می‌باشد.

نحوه دسترسی به گوگل آنالیتیکس در ایران

در سال‌های اخیر جامعه فناوری ایران هر روز با چالش‌های جدیدی دست و پنجه نرم کرده است، و یکی از این مشکلات و چالش‌ها، بسته شدن اکانت گوگل آنالیتیکس بسیاری از شرکت‌ها و سایت‌های ایرانی بود.

متأسفانه گوگل آنالیتیکس در ایران به دلیل تحریم‌ها قابل استفاده نیست، و کاربران با آی‌پی (IP) ایرانی نمی‌توانند از این پلتفرم استفاده کنند، همچنین تیم پشتیبانی Google پاسخی که برای این ظلم داده: این مشکل ناشی از ‘نقض سیاست‌های Analytics’ است.

اما مزایا و کاربردهای گوگل آنالیتیکس آنقدر زیاد است که نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذاشت، پس برای دسترسی به گوگل آنالیتیکس در ایران، باید توسط ابزارهایی مانند VPN، آی‌پی خود را تغییر دهید.

همچنین سایت ایرانی شکن هم در دور زدن تحریم‌ها و تغییر آی‌پی برای سایت‌هایی که کشور ایران را تحریم کرده‌اند، به کاربران خدمات رایگانی ارائه می‌دهد.

در سایت شکن هم می‌توانید نرم‌افزار اندرویدی آن را دانلود کنید و هم برای نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل مانند ویندوز، لینوکس، مک و … تنظیمات دی‌ان‌اس (DNS) را به نحوی تنظیم نمایید تا دسترسی به گوگل آنالیتیکس در ایران و برای کاربران با آی‌پی ایرانی امکان‌پذیر باشد.

راهنمای تنظیمات شکن در سیستم عامل‌های مختلف

می‌توان به جای گوگل آنالیتیکس از سرویس‌های دیگری نیز استفاده کرد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

• سرویس Piwik

• سرویس Clicky

• سرویس Kissmetrics

• سرویس FoxMetrics

• سرویس Mixpanel

• سرویس Heap

• سرویس Gauges

• سرویس Open Web Analytics

• سرویس Adobe Analytics

• سرویس Mint

جمع‌بندی

گوگل آنالیتیکس ابزاری برای تحلیل و بررسی وب‌سایت است که گزارش‌هایی مانند تعداد افراد بازدید کننده از سایت، شهرهای افراد بازدید کننده، صفحات برتر سایت و … را برای مدیران سایت‌ها فراهم می‌کند.

به دلیل تحریم‌ها دسترسی به گوگل آنالیتیکس در ایران امکان‌پذیر نبوده و کاربران ایرانی برای استفاده از این پلتفرم، مجبور به استفاده از روش‌هایی برای تغییر آی‌پی خود هستند.

همچنین می‌توان از ابزارهای تحلیلی دیگری مانند سرویس Piwik، سرویس Clicky، سرویس Kissmetrics، سرویس FoxMetrics و … برای جایگزینی گوگل آنالیتیکس استفاده کرد.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید