سئو

اصول تولید محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟

اصول تولید محتوا چیست؟

در پاسخ به این سوال که اصول باید این گونه بیان کرد به قواعدی که کمک می­کند تا بتوان کیفیت محتوا را افزایش داد، اصول تولید محتوا می­گویند. هر چه اصول و قواعد تولید محتوا بهتر رعایت شوند، می­توان سئو سایت را قوی تر کرده و این موضوع به دریافت اعتبار از سوی موتورهای جستجو نیز کمک می­کند.

بدین ترتیب نیاز است تا افراد تولید کننده محتوا با اصول و قواعد به خوبی آشنا باشند. در غیر این صورت ممکن است نتوانند محتوای جالب و جذابی تولید کنند. اصول تولید محتوا بسیار زیاد بوده به همین خاطر در این مطلب به تعدادی از مهمترین آنها اشاره خواهد شد.

هر چه دانش و اطلاعات فنی تولید کننده محتوا بیشتر شوند، توانایی بیشتری برای تولید محتوای باکیفیت پیدا می­کند. کیفیت محتوا اگر به اندازه کافی بالا نباشد، هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو بی ارزش تلقی می­گردد و نمی­توان به اهداف خود از تولید محتوا رسید. بدین ترتیب منظور از تولید محتوا، تهیه یک محتوای کامل، جامع و باکیفیت در رابطه با موضوع مد نظر است.

اهمیت رعایت اصول تولید محتوا

رعایت اصول تولید محتوا دارای اهمیت بسیار زیادی هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مانند است شاید به همین دلیل برخی وقت خود را صرف می کنند. رعایت اصول تولید محتوا می­تواند به زیبایی متن کمک کرده و متن را یکنواختی خارج کند. بدین ترتیب کاربر از مطالعه مطالب موجود در سایت خسته ­نمی­شود.

این موضوع کمک می­کند تا مخاطب بتواند با محصولات موجود در یک سایت به خوبی آشنا شده و گزینه مورد نظر را خریداری کند. بدین ترتیب با رعایت اصول تولید محتوا، می­توان به موفقیت کسب و کارهای آنلاین نیز کمک کرد. زمانی که کاربر از محتوای تولید شده خوشش آمد و اقدام به بررسی محتوا کرد، قطعا مدت زمانی را در سایت سپری می­کند، موتورهای جستجو به خوبی متوجه این موضوع می­شوند.

با توجه به اهمیت نگهداری کاربر در سایت، امتیاز بالایی برای چنین سایت هایی در نظر گرفته می­شود. بدین ترتیب رعایت اصول تولید محتوا می­تواند بر روی سئو سایت یا بهینه سازی سایت نیز تاثیرگذار باشد. از این رو می­توان متوجه شد محتوای باکیفیت و اصولی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و افرادی که چنین محتوایی را تولید کنند، قطعا میتوانند از رقبای خود جلو بزنند.

معرفی برخی از اصول تولید محتوا

انتخاب عنوان مناسب برای محتوا

انتخاب عنوان جذاب و مناسب را می­توان به عنوان یکی از اصول تولید محتوا بیان کرد. بهتر است عنوان مقاله بین 4 الی 7 کلمه باشد. عنوانی که برای مطلب انتخاب می­شود باید جذاب باشد. عنوان را بر اساس نوع محتوایی که قرار است تولید شود باید طراحی کرد.

اگر یک محتوای تجاری قرار است تولید کنیم، عنوان محتوا نیز باید تجاری باشد. در صورتی که محتوای تولید شده آموزشی، عنوان را نیز باید آموزشی نوشت. بدین ترتیب عنوان باید ارتباط معنایی مستقیمی با کل محتوا داشته باشد، در غیر اینصورت گزینه مناسبی نخواهد بود.

انتخاب کلیدواژه مناسب برای محتوا

انتخاب کلیدواژه یا کلمه کلیدی اصلی محتوا را می­توان یکی دیگر از اصول تولید محتوا دانست. کلیدواژه یا کلمه کلیدی اصلی باید از بین عباراتی انتخاب شود که از سوی کاربران با تعداد زیاد جستجو می­شود. ابزاری مانند گوگل ترندز () می­تواند برای کلمات کلیدی پرکاربرد از سوی کاربران مفید باشد. بدین ترتیب با استفاده از گوگل ترندز می­توان چندین کلمه را با هم مقایسه کرده تا کلمه ای که بیشترین سرچ از سوی مخاطبان را داشته انتخاب شود.

بکارگیری کلمات کلیدی مرتبط در محتوا

یکی دیگر از اصول تولید محتوا، بکارگیری کلمات کلیدی مرتبط است. برای اینکه بتوان به راحتی یک یا چند کلمه کلیدی مرتبط را پیدا کرد، می­توان از موتور جستجوی گوگل استفاده کرد. برای این منظور کلمه کلیدی اصلی را در موتور جستجو تایپ کرده تا پیشنهاداتی از سوی گوگل به صورت زیر منو نمایش داده شود.

اغلب کلماتی که بدین صورت نمایش داده می­شوند، ارتباط معنایی خاصی با کلمه کلیدی اصلی دارند. بدین ترتیب بهتر است از آنها نیز در محتوا استفاده شود. این کار می­تواند به کنترل چگالی کلمه کلیدی اصلی و جلوگیری از افزایش بیش از حد چگالی کلمه کلیدی اصلی کمک کند.

اهمیت پاراگراف نخست

یکی دیگر از اصول تولید محتوا متنی، توجه زیاد به پاراگراف اول متن است. معمولا اگر پاراگراف اول متن کیفیت لازم را داشته باشد، کاربر را ترغیب به مطالعه ادامه مطلب می کند.

در صورتی که تولید کننده محتوا نتواند کیفیت پاراگراف اول متن را حفظ کند در واقع علامت یا سیگنالی به کاربر می­فرستد که این محتوا ارزش مطالعه ندارد. بدین ترتیب کاربر سریع سایت را ترک می­کند. با توجه به اهمیت پاراگراف اول برای کاربر و همچنین اثر آن بر روی سئو سایت، می­توان آن را یکی از مهمترین اصول تولید محتوا الکترونیکی دانست.

استفاده از خلاصه مختصر و مفید برای محتوا

نوشتن خلاصه مختصر و مفید را نیز می­توان یکی از اصول تولید محتوا الکترونیکی دانست. خلاصه مطلب را معمولا موتورهای جستجو همراه با عنوان مطلب در نتایج جستجو نمایش می­دهند.

بدین ترتیب اگر خلاصه مطلب کیفیت لازم را داشته باشد، می­تواند مخاطب را جذب کرده و او را وادار به کلیک بر روی لینک مورد نظر می­کند. این موضوع باعث می شود تا ترافیک سایت افزایش یابد. بدین ترتیب بر روی سئو سایت نیز تاثیر می­گذارد. بدین ترتیب خلاصه مفید می­تواند یکی از اصول تولید محتوا به شمار برود.

استفاده از سر تیترهای مناسب

سر تیترها را نیز می­توان از جمله اصول تولید محتوا دانست. سر تیتر ها بهتر است حاوی کلمه کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی مرتبط با کلیدواژه باشند. سر تیترها می­توانند مطالعه مطلب را برای کاربر بسیار راحت تر نمایند.

سر تیتر می­تواند بخش های مختلف یک محتوا را از هم جدا کند. این موضوع سبب می­شود تا کاربر از بررسی مطلب خسته نشود. بدین ترتیب سر تیترها از جمله مهمترین اصول تولید محتوا به شمار می­روند. بهتر است بر اساس هر 200 کلمه یک سر تیتر در متن ایجاد شود.

طول مناسب متن

طول مناسب متن را می­توان یکی دیگر از اصول تولید محتوا دانست. توجه داشته باشید که متن های کوتاه گرچه می­توانند جالب و جذاب باشند، اما کاربر را برای مدت زمانی طولانی داخل سایت نگه نمی­دارد. بدین ترتیب باید محتوای طولانی تولید شود تا بتوان کاربر را برای مدت زمان طولانی داخل سایت نگه داشت.

بهتر است طول محتوا بیش از 300 کلمه باشد، زیرا کمتر از 300 کلمه از نظر سئو قابل قبول نیست. هر چه محتوا طولانی و کامل تر باشد، از نظر سئو قابل قبول تر است. بدین ترتیب توانایی تولید محتوا با تعداد کلمات بالا را می­توان یکی از اصول تولید محتوا دانست. اگر طول محتوا به 2000 کلمه برسد می­تواند یک محتوای ایده آل محسوب شود.

تمرکز روی سودمند بودن محتوا

سودمند بودن محتوا یکی دیگر از اصول تولید محتوا است. گاهی اوقات یک محتوا از نظر طولانی بودن بسیار خوب است اما نکات سودمندی درون محتوا وجود نداشته و این موضوع کیفیت محتوا را کاهش داده و باعث نارضایتی کاربر می­شود. بهتر است محتوا تا حدی که امکان سودمند بودن آن وجود دارد، ادامه داشته باشد.

بدین ترتیب در صورتی که اطلاعات لازم در مورد یک عبارت کلیدی وجود نداشته باشد، بهتر است ابتدا تحقیقات خود را تکمیل کرده و اطلاعات فنی بیشتری جمع کرده تا بتوان محتوای مفیدی را تولید کرد.

کلام آخر

رعایت اصول تولید محتوا می­تواند مسئله ای بسیار مهم باشد، زیرا با رعایت اصول و مبانی تولید محتوا، می­توان هم در رضایت کاربر و هم در جلب توجه و امتیازگیری بهتر از موتورهای جستجو موفق عمل کرد. بدین ترتیب در هنگام تولید محتوا باید اصول مربوط به تولید محتوا را به خوبی رعایت کرد.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید