سئو

امکان پیشی گرفتن یک زیر صفحه از صفحه اصلی سایت

آیا راه و روشی برای اینکه بتوانید یک صفحه جانبی از سایت خود را از نظر رتبه، نسبت به صفحه اصلی بهبود ببخشید وجود دارد؟ آیا اساساً پیج‌های جانبی یا همان زیرصفحه‌ها(Subpage) می‌توانند با وجود قوانین و و قواعد سئو، رتبه بهتری نسبت به صفحه اصلی سایت شما داشته باشند؟

این قسم پرسش‌ها بارهای بار از سوی کاربران طرح شده یا دست‌کم یک بار ممکن است در ذهن شما ایجاد شده باشند. به همین خاطر پرسش یکی از کاربران در مورد رتبه‌بندی صفحات جانبی را بهانه‌ای قرار دادیم تا به برخی نکات و قواعد سئو در این مورد بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پرسش کاربر

در حال حاضر صفحه اصلی یا همان (Homepage) من، برای یک کلیدواژه، رتبه خوبی بدست آورده است. اما پس از ایجاد یک سایت جدید، یک صفحه تخصصی و صرفاً معطوف به این کلیدواژه‌ها را ایجاد کرده‌ام.

اما متأسفانه گوگل رتبه‌بندی صفحه اصلی را همواره بالاتر از صفحه جدید حفظ کرده؛ این در حالی است که صفحه دوم محتواهای به مراتب کامل‌تر و قوی‌تری از منظر دارد. حتی از تگ (301) نیز برای تمام صفحات قدیمی استفاده کرده‌ام!

با این وجود سؤال من این است که آیا راهی برای انتقال رتبه یا به عبارتی اختصاص دادن رتبه صفحه اصلی (Homepage) به صفحه جدید وجود دارد؟ بدون تغییر مسیر صفحه اصلی؟

پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که اساساً اگر گوگل رتبه بهتری به یک صفحه، نسبت به صفحه‌ای دیگر اختصاص می‌دهد، بعید به نظر می‌رسد که از نظر فنی و سئو، حاوی محتوا و کلیدواژه‌های بهتری نباشد؛ بخصوص در مورد کلیدواژه‌های کوتاه و کانونی!

همیشه گوگل در مورد چنین کلیدواژه‌هایی در صورتی بازدیدکننده را به سمت مقصد راهنمایی می‌کند که صفحه مورد نظر تمام انتظاراتی که کاربر مدنظر دارد را برآورده سازد.

حال گاهاً ممکن است یک صفحه اصلی، یک یا هر صفحه دیگری را بسته به معیارهای خاص خود مناسب بداند. به همین خاطر ما دقیقاً علت و ریشه اینکه گوگل چرا صفحه جدید شما را نادیده گرفته یا اصل موضوع چیست، ایده شفافی نداریم. اما اجازه دهید با یک مثال برخی نکات را که شاید راه حل مشکل شما باشند، گوشزد کنیم.

یک فرض کلی برای شرایط مشابه

فرض کنید که یک سایت در مورد اجاره خودرو دارید. اما تصمیم می‌گیرید که در کنار آن، ادوات و ماشین‌های صنعتی سنگین هم اجاره دهید بنابراین این محتوا را به سایت خود اضافه کرده و یک زیرصفحه اختصاصی برای آن می‌سازید. در حالی که صفحه اصلی یا همان () شما همچنان در مورد اجازه خودرو است می‌خواهید مردم و کاربران را به سمت صفحه تخصصی‌تری که ساختید و می‌تواند تجربه کاربری بهتری ارائه کند، راهنمایی کنید.

اگر موقعیتی که در شرایط فعلی دارید، مشابه این مثال باشد باید گفت محتمل‌ترین رخداد این است که تعدادی لینک باارزش در مورد اجاره خودرو دارید که انگشت اشاره را به سمت صفحه اصلی سایت قدیمی نشانه رفته‌اند. با این وجود گوگل در مورد سایت شما بر این مبنا قضاوت می‌کند که یک سایت تخصصی برای اجاره خودرو است.

چنین اتفاقی با در نظر داشتن اینکه می‌خواهید محتواها و ساختارهای اختصاصی بیشتری به سایت اضافه کنید، می‌توانید بسیار ناامیدکننده و عذاب‌آور باشد! اما چند راه حل برای آن وجود دارد که ما در ادامه اصلی‌ترین و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

راه‌هایی برای حل این نارسایی در رتبه‌بندی

واضح‌ترین و ابتدایی‌ترین راه‌حل این است که در هنگام ایجاد سایت جدید، صفحه اصلی را به صفحه اجاره خودرو(قدیمی) هدایت می‌کردید. البته اگر دامنه جدیدی برای این کار تهیه نکرده باشید قطعاً این ایده کارآمد نیست. از آنجایی که کاربر فوق در حال حاضر سایت خود را راه‌اندازی کرده، ممکن است برای این تصمیم دیر شده باشد.

چیز دیگری که می‌توانید امتحان کنید، اطمینان از این است که هر منبعی از اجاره خودرو که در سایت شما وجود دارد، از طریق یک پیوند داخلی به صفحات جدید شما لینک شوند. هرچند این کار ریسک‌هایی به همراه دارد و ممکن است از سوی گوگل اسپم تلقی شود اما با انجام فرسایشی آن می‌توان ریسک این اتفاق را کاهش داد.

می‌توانید روش اخیر را به طریق معکوس انجام داده و با دنبال کردن لینک‌های ارزشمند ارجاع داده شده به صفحه اصلی، کلمات کلیدی آن‌ها را به آنچه مدنظر دارید تغییر دهید. این یک فرآیند دستی و زمانبر است و اگر قصد انجام آن را دارید باید جوانب مختلفی را بسنجید.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید