سئو

اهمیت تجربه کاربری در سئو و آشنایی با بهترین ابزار UX در گوگل

عناوین مطالب

هدف موتورهای جستجو، بهبود بخشیدن به عملیات جستجو و ارائه بهترین نتایج به کاربران بوده است که موتورهای جستجو طبق معیارهایی مشخص و ثابت، سایت‌ها را مورد بررسی و رتبه‌بندی قرار می دهند و نتایج جستجو هم بر این اساس نمایش داده می‌شود. قطعا اولین نتیجه‌ای که موتور جستجو، آن را به کاربر نمایش می دهد باید از اصول سئو پیروی کرده و دارای امتیاز بالایی در نزد موتور جستجو باشد. یکی از موارد مهمی که برای گوگل حائز اهمیت است، تجربه کاربری یا UX می باشد. برای آشنایی بیشتر با این مبحث همراه ما باشید.

Ux چیست ؟

توجه بسیار زیاد گوگل به رضایت کاربران از جستجوهای اینترنتی، باعث شده است که به کیفیت محتوانویسی بیش از قبل توجه شود. در واقع محتوای سایت از نظر موتور جستجوی گوگل بسیار مهم بوده و در نتایج گوگل دارای تاثیر به‌سزایی می باشد.

رابط کاربری، یکی دیگر از مباحثی است که توجه گوگل را به خود جلب کرده است. گوگل توانسته با اهمیت دادن به رابط کاربری، نتایجی بهتری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. تمرکز گوگل به این موضوع علاوه بر بهبود عملکرد جستجو و کسب رضایت کاربران، جلب رضایت مدیران سایت‌ها را نیز به دنبال داشته است. تجربه کاربری در واقع شامل احساسات و نگرش یک کاربر، به هنگام استفاده از یک سایت یا هر نوع سیستم می باشد. به عبارت دیگر این مبحث، همان تجربه یا خاطره‌ای است که کاربر به هنگام استفاده از سایت یا سامانه، در ذهن خود نگه می دارد. رابط کاربری، بحثی گسترده است که با توجه به شرایط و زمان نیز گسترش یافته و دستخوش نیز تغییر خواهد کرد.

وب‌سایت‌های بهینه‌ای که دارای رابط کاربری مناسب هستند، قادر به کسب امتیاز قابل قبولی از گوگل هستند. همچنین جستجو در گوگل و در اختیار گذاشتن سایت‌های بهینه ، باعث ایجاد حس آرامش در کاربر می‌شود.

تفاوت تجربه کاربری ux با رابط کاربری ui چیست؟

به بخش قابل رویت و قابل لمس هر سیستم یا سامانه، که کاربر مستقیما با آن در ارتباط است، رابط کاربری می‌گویند؛ این دو مفهوم بسیار به هم نزدیک هستند. رابط کاربری، در واقعیت زیر مجموعه‌ای از موضوعات تجربه کاربری محسوب می‌شود. فرض کنید، سایتی با محتوایی بهینه، ظاهر، امکانات و داده‌های مناسب، در مرحله اول نظرتان را جلب کرده‌است؛ حال اگر در ادامه، با ارایه خدماتی نامطلوب مثل، پاسخ گویی نامناسب کارشناسان، بروز مشکلاتی در روند ارسال محصول و … مواجه شوید، این امر می‌تواند باعث به وجود آمدن یک تجربه کاربری بد برای شما شود.

آیا تجربه کاری با الگوریتم رنک برینRank Brain در ارتباط است؟

الگوریتم رنک برین، یکی از الگوریتم‌هایی است که در رتبه بندی ux گوگل دارای اهمیت می باشد. این الگوریتم با توجه به اطلاعاتی که از فعالیت کاربر در سایت به‌دست می‌آورد، کیفیت عملکرد کاربر را مورد بررسی قرار می‌دهد. این اطلاعات با توجه به سیگنال‌های تجربه کاربری مانند کلیک، مدت زمان حضور کاربر در سایت و … به دست می‌آیند.

ابزارهای حرفه‌ای به خاطر عملکردی دقیق، یکی از معیارهای ارزیابی رابط کاربری وب سایت‌ها به حساب می آیند و همین ابزارها، مواردی از قبیل سرعت وب سایت، موبایل فرندلی بودن وب سایت و … را مورد بررسی قرار می‌دهند. این ابزارها، نتایجی را که ارائه می‌کنند نه تنها در عملکرد گوگل بسیار موثرند، بلکه خود گوگل نیز از آن ها استفاده می کند.

معرفی ابزار lighthouseبرای تجربه کاربری بهتر

بهترین ابزار بررسی ux سایت‌ها، ابزار light house گوگل است. لایت هاوس، سایت را بر اساس ۷۵ معیار که در پنج گروه اصلی، دسته‌بندی می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع بررسی سایت شما بر اساس معیارهای لایت هاوس، منجر به تحیل عملکرد تجربه کاربری خواهد شد. این پنج دسته شامل سئو، در دسترس بودن،عملکرد، WPA و Best Practices می باشد.

از مهمترین دلایلی که باید از این ابزار استفاده کرد، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. لایت هاوس نه تنها برای افرادی که در حوزه سئو و تولید محتوا مناسب است بلکه برای کسانی که با کد و برنامه نویسی مانند Developer ها نیز دارای اهمیت می باشد. از دو طریق می توان از این ابزار فوق العاده استفاده نمود، ابتدا می توانید افزونه لایت هاوس را بر روی موتور جستجوی خود نصب نمایید و سپس از آن استفاده کنید یا با فعال کردن بخش WEB.DEV، می توانید آدرس مورد نظر را مورد ارزیابی قرار دهید.
  2. با استفاده از لایت هاوس می توانید یک فایل گزارش دهی دریافت نمایید که موارد دکر شده در آن را حتما جدی بگیرید.
  3. یکی از مهمترین دلایلی که باید ابزار Lighthouse Google را جدی بگیرید، این است که طراح و سازنده این ابزار خود گوگل نیز می باشد. که بسیار برای UX سایت مناسب است.

ux چه تاثیری در سئو می‌گذارد؟

سئو سایت و تولید محتوا، از مهم‌ترین ارکانی هستند که باید به درستی در تمامی سایت‌ها رعایت شوند. با رعایت نمودن این دو رکن مهم، می‌توان بازدید و رتبه سایت را در گوگل بالا برد. سوالی که در این بخش وجود دارد این است که آیا ux می تواند در سئو تاثیر‌گذار باشد و چگونه تاثیر خود را برجای می‌گذارد؟

در جواب این سوال باید گفت تجربه کاربری، از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در سئو سایت است. موارد مختلفی وجود دارد که با رعایت و یا عدم رعایت آن‌ها، متوجه تاثیر آن‌ها به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در سئو خواهید شد.

۱.سرعت سایت

یکی از موارد مهمی که در سئو سایت خودتان باید رعایت کنید، سرعت سایت است. این گزینه از اساسی‌ترین ویژگی‌هایی است که آپدیت‌های تازه گوگل نیز بر روی آن تاکید بسیار دارند. اگر سرعت سایت شما بهینه نباشد به سرعت، کاربران زیادی را از دست خواهید داد. از دست دادن کاربران منجر به کاهش رتبه در نتایج گوگل خواهد شد. به این نکته بسیار مهم توجه کنید که هر چقدر سرعت بارگذاری در سایت شما بیشتر باشد، کاربران کم حوصله خودتان را بیشتر حفظ خواهید کرد.

۲.کامل‌بودن محتوا

از اساسی‌ترین ویژگی‌هایی که افراد زیادی به آن توجهی ندارند، بحث “کامل بودن محتوا” است. دلیل اصلی کاربران برای مراجعه به وب‌سایت‌های مختلف، استفاده از یک محتوای کامل است. اگر نتوانید این انتظار کاربران را برآورده کنید، به‌ طور مستقیم، باعث نابودی کاربران خود خواهید شد.

اگر قصد بالا بردن امتیاز سایت خود را دارید باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. محتواهای کامل و باکیفیتی را تولید کنید که به کاربران شما اجازه خروج و یا بازدید از سایت دیگر را ندهند.

علاوه بر اینکه محتوای شما به صورت کامل و جامع است، باید به‌روز باشید. اگر محتوای تولیدشده توسط شما، از جامعیت بالایی برخوردار باشد اما مطالب آپدیتی را منتشر نکنید تنها یک اتفاق خواهد افتاد و آن هم، این است که نمی‌توانید انتظار داشته باشید تعداد بازدیدکنندگان از سایتتان افزایش بیابد و قطعا رتبه شما در گوگل نیز آن چیزی نمی‌شود که شما می‌خواهید.

کامل بودن محتوا در کنار به روز بودن، معنا می‌دهد؛ که اگر آن‌ها را در سایت خود رعایت کنید، شک نکنید که تجربه کاربری، تاثیر خود را خواهد گذاشت.

۳.طراحی زیبا

در همه حال و در هر شرایطی یک طراحی زیبا می‌تواند توجه هر شخصی را به خود جذب کند. حال فرض کنید این طراحی زیبا و منحصر به فرد، مربوط به وب‌سایت شما باشد. تاثیر آن چگونه خواهد بود؟

اکثر کاربران در مراجعه به سایت، طراحی آن را نیز در نظر می‌گیرند. از تاثیر مثبتی که یک طراحی می‌تواند داشته باشد، نباید غافل شد.

استفاده از مالتی مدیا و یا رسانه‌های چند‌گزینه‌ای یکی از نکات مهمی است که باید در وب‌سایت خودتان آن را رعایت نمایید. مالتی مدیا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فایل
  • صوت
  • فیلم
  • عکس
  • و…

مهم‌ترین مالتی مدیای به کار رفته در سایت‌های مختلف، استفاده از عکس است. محتوای شما حتما باید شامل تعدادی عکس باشد. استفاده از عکس‎‌های مرتبط و مناسب، می‌تواند تاثیر شگرفی روی بازدید سایت بگذارد.

از فیلم نیز می توانید در محتواهای خود استفاده کنید؛ زیرا تاثیر بسیار مثبتی در سئو سایت شما دارد. نبود آن امتیاز منفی را برای سایتتان به همراه ندارد اما بودنش، می‌تواند اثرگذاری زیادی داشته باشد.

پاپ آپ و تبلیغات

شاید باورش برای شما سخت باشد اما برای کاربران چیزی آزاردهنده‌تر از پاپ‌آپ و تبلیغات وجود ندارد. به خصوص وقتی در حال خواندن یک مطلب و یا محتوا هستند و ناگهان یک تبلیغات برایشان نشان داده می‌شود. اگر خود شما، جای آن‌ها بودید چه واکنشی نشان می‌دادید؟ قطعا به سرعت، سایت را ترک می‌کردید.

پس سعی کنید تا حد امکان از پاپ‌آپ‌ها استفاده نکنید و در صورت استفاده از تبلیغات، نمایش آن به گونه‌ای باشد که کاربر را کلافه نکرده و مجبور به خروج از سایت نشود؛ در این صورت، ممکن است بازخوردهای منفی از طرف گوگل نصبیتان شود.

۴.لینک‌سازی داخلی و خارجی

این دو مورد تاثیر بسزایی در تجربه کاربری بر سایت می‌گذارد. با لینک سازی داخلی می‌توانید بازدیدکننده را به قسمت‌های مختلف سایت خود هدایت کنید. با این روش فرد می‌تواند خیلی آسان به مطلب مورد علاقه خود دسترسی داشته باشد.

لینک‌سازی خارجی را می‌توان هویت بخش خروجی سایت اعلام کرد. این مورد، باعث بهبود تجربه کاربری شما خواهد شد. لینک‌سازی خارجی از روش‌هایی است که توجه کاربران را می‌تواند به خود جلب کند. سایت شما به منظور تکمیل کردن محتوای خود، لینک‌هایی را برای کاربر به اشتراک می‌گذارد. این اشتراگ‌گذاری نام دیگرش جلب اعتماد است و جلب اعتماد منجر به تجربه کاربری خواهدشد.

این موارد از مهم‌ترین نکاتی است که در صورت رعایت نکردن آن‌ها، متوجه تاثیر منفی ux بر سئوی سایتتان خواهید شد. پس با توجه و دقت نظر در مورد آن‌ها، می‌توانید رتبه‌ی خوبی را در گوگل از آن خود کنید.

آیا user experience برای سئو اهمیت دارد؟

از تاثیر تجربه کاربری بر روی سئو نمی‌توان غافل شد. این تاثیرات مختلف، نمایانگر اهمیت آن برای سئو می‌باشد. گوگل که به نام غول جستجوگر نیز شناخته شده است، دائما در حال تغییر الگوریتم‌های خود است و آن‌ها را به‌روز می‌کند. علت به‌روزرسانی این است که از نشان دادن بهترین نتیجه برای کاربر، اطمینان حاصل کند. برای همین، گوگل آپدیت‌های خود را بر اساس کاربرپسند بودن نتایج انجام می‌دهد. گوگل به طور دائم تغییراتی را در صفحه نتایج جستجو از جمله knowledge panel به‌وجود می‌آورد. این آپدیت‌ها نشان‌دهنده‌ی اهمیت user experience برای سئو می‌باشد؛ زیرا گوگل قصد ندارد تعداد بالای کاربران خود را از دست بدهد. به همین علت، در راستای نگهداری و کسب رضایت آن‌ها همواره در حال به‌روزرسانی و آپدیت‌کردن صفحه نتایج جستجو می‌باشد.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید