سئو

موتور جستجو چیست و چگونه کار می کند ؟ تاس

در دنیای امروز، که اکثر کارها، به صورت اینترنتی انجام می‌شود، باید حتما اطلاعاتی درباره اینترنت و دنیای آن، کسب کنیم. یکی از چیزهایی که در اینترنت، بسیار حائز اهمیت است، موتورهای جستجو می‌باشد. اینکه بدانیم موتور جستجو چیست و چگونه عمل می‌کند، هدف ما در این مطلب است. با آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس همراه باشید.

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی است که قابلیت این را دارند تا در یک فضای مشخص، در میان حجم عظیمی از داده‌ها، اطلاعات مدنظر کاربران و یا رنم‌افزارها را جستجو کنند.

انواع موتور جستجو

موتورهای جستجو، به طور کلی، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

موتور جستجو براساس خزیدن

موتور جستجوهایی هستند که دارای ربات‌هایی برای خزیدن در سایت‌ها هستند که نحوه عکلکردشان را در ادامه توضیح خواهیم داد. گوگل، در این دسته از موتورهای جستجو قرار دارد.

دایرکتوری‌ها

نوعی از موتورهای جستجو هستند که اطلاعاتی مانند کسب‌وکارها، فعالیت‌ها و … را براساس دسته‌بتدی خاصی که دارند، ذخیره می‌کنند. به این معنا که، ابتدا صاحب کار، براسسس نوع کاری که دارد، اطلاعات فعالیتش را در یکی از فهرست‌های دایرکتوری، ثبت کرده و سپس، مدیران دایرکتوری، پس ازاینکه لینک سایت و اطلاعات دیگر ثبت شد، اطلاعات او را براساس فهرستی که قرار داده است، بررسی و تائید می‌کنند. یاهو، در این دسته قرار دارد.

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

موتورهای جستجوگر چگونه عمل می‌کنند؟

موتورهای جستجو، دو وظیفه‌ی بزرگ دارند. اولین وظیفه‌ی آن ها این است که در سایت‌های مختلف می‌خزند و آن‌ها را ایندکس می‌کنند و سپس سایت‌های مختلفی که وجود دارد را براساس موضوع آنها، برای کاربران، مرتب می‌کنند.

خزیدن و ایندکس کردن

ربات‌هایی در موتورهای جستجو وجود دارند که وظیفه‌شان، خزیدن و ایندکس کردن می‌باشد. حال این به چه معناست؟ این ربات‌ها، تمامی لینک‌های ورودی و خروجی سایت‌ها را مورد بررسی قرار داده و مانند کاربری که به سایت مراجعه کرده، مطالب سایت را می‌سنجند و سپس از طریق لینک‌هایی که از سایت ما در سایت‌های دیگر وجود دارد، تمامی صفحات سایت ما را نیز بررسی می‌کنند و نتیجه را به موتورهای جستجو گزارش می‌دهند. به عبارت دیگر، این ربات‌ها، بانک اطلاعاتی موتورهای جستجوگر را با خزیدن در سایت‌ها، کامل می‌کنند و آخرین اطلاعات را به آنها می‌دهند.

اما ایندکس کردن به چه معناست؟ ایندکس شدن سایت در موتور جستجو، یعنی سایت، وارد فهرست بانک اطلاعاتی موتور جستجو شده است. و سایت، پس از ایندکس شدن، در نتایج جستجو قرار می‌گیرد. پس ایندکس شدن سایت، بسایر حائز اهمیت است.

رنکینگ موتورهای جستجو

هنگامی که فرد، به دنبال چیزی در موتورهای جستجو می‌گردد، موتور جستجو، دو کار انجام می‌دهد: اول اینکه، نتایجی را که با کوئری جستجوی کاربر در ارتباطند و مفید هستند را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سپس، نتایج به دست آمده را براساس میزان محبوبیت و اطلاعاتی که در اختیار قرار می‌دهند رتبه‌بندی می‌کند. به این عمل، رنکینگ موتورهای جستجو می‌گویند

اما موتورهای جستجو چگونه ارتباط و محبوبیت محتوای سایت‌ها را تشخیص می‌دهند؟

چگونه در بازاریابی موتورهای جستجو موفق شویم؟

متاسفانه، موتورهای جستجوگر، اطلاعات زیادی در مورد رسیدن به نتیجه مطلوب، در اختیار عموم قرار نمی‌دهند. گوگل، برای رسیدن به رتبه بهتر در موتورهای جستجو، توصیه‌هایی به افراد کرده است، که در ادامه بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که صفحات خود را برای کاربران طراحی کنید و نه برای موتورهای جستجو. این بدان معناست که باید، محتوایی باکیفیت عالی،‌ در اختیار کاربران خود قرا دهید و برای کسب رتبه بالا، به هیچ عنوان به فکر دور زدن موتور جستجو نباشید، زیرا اگر گوگل، به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجو، متوجه این موضوع شود، جریمه‌هایی برای شما درنظر خواهد گرفت. بنابراین، کلمات کلیدی محتوای خود را شناسایی کرده و به درستی از آن‌ها، در قسمت‌های مختلف سایت خود استفاده کنید.

دسترسی به صفحات داخلی سایت خود را با لینک‌های داخلی، آسان کنید.

علاوه بر رعایت موارد بالا، می‌توانید از موتورهای جستجو استفاده کرده و فرضیات خود را گام‌به‌گام، بررسی کنید و آن‌ها را یادداشت کنید. به این صورت که، سایتی با کلیدواژه‌ی بی‌معنی ایجاد کنید و صفحات زیادی در آن با کلمات کلیدی بی‌معنی بسازید و به مرور زمان، هر تغییری که در سایت خود ایجاد می‌کنید و تاثیر این تغییرات را ارزیابی کنید. از این روش و ارزیابی موارد مختلف، می‌توانید برای بهبود رتبه خود در نتایج موتورهای جستجو بهره بگیرید.

به عنوان سخن آخر، باید به این نکته اشاره کنیم که دنیای موتورهای جستجو، بسیار عظیم و پیچیده می‌باشد. ما در اینجا، تنها مفاهیم اولیه‌ی آن را بررسی کردیم. به یاد داشته باشید که یادگیری، هیچ زمان به پایان نخواهد رسید و همیشه می‌توان دانسته‌های خود را در هر زمینه‌ای، گسترش داد. اگر به دنبال دریافت خدمات سئو هستید، می‌توانید بر روی کمک تیم حرفه ای تاس حساب کنید.

مجید جورکش

علاقه مند به یادگیری و نوشتن در رابطه با سئو و دیجیتال مارکتینگ

پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را از دست ندهید

آزمایش Free T4 و تشخیص مشکلات تیروئیدی!
ریلز چطور به افزایش بازدید در اینستاگرام کمک می کند؟
علایم بیماری های متابولیک در کودکان چیست؟
7 عنصر کلیدی طراحی سایت شرکتی موفق

ادامه مطلب در سایت منبع