سئو

بازاریابی به کمک شبکه های اجتماعی _ بخش دوم

در قسمت قبل از اهمیت بازاریابی اینترنتی و تاثیر به سزایی که می‌تواند در موفقیت کسب و کار داشته باشد سخن گفتیم. همچنین چند نکته برای موفقیت در این حوزه معرفی کردیم و در آخر سازوکار یا چارچوبی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار بازاریابی قرار می‌دهند را بیان کرده و متوجه شدیم از چه طریق می‌توان انتظار موفقیت را داشت. در این قسمت به عنوان جمع بندی سعی می‌شود چکیده وار چند نکته اجرایی دیگر معرفی شود.

چند نکته

برای تولید محتوای خود برنامه داشته باشید. قبلا هم اشاره شد که تدوین یک برنامه ضروری است اما اگر بخواهیم دقیق بگوییم شما باید فضای رقابتی خود را بشناسید و با به دست آوردن کلمات کلیدی و موضوعات چالش برانگیز نقشه ی راه خود را تدوین کنید. سعی کنید محتوای خود را در بسته های متنوع و گوناگون عرضه کنید. عکس، ویدئو، گیف، اینفوگرافی، همه و همه اگر اصولی کار شوند و به طور منظم در شبکه های اجتماعی استفاده شوند بدون شک موفقیت به دنبال خواهند داشت(عکس زیر نمونه ی موفق یک محتوای انگیزشی در قالب فیسبوک است).

برای برند خود یک روند پیوسته و دائمی ترسیم کنید. به بیانی محتوای شما باید صدای خاصی داشته باشد؛ طوری که در هر جایی بتوان تشخیص داد که این محتوا متعلق به برند شماست.

می‌توانید در ابتدا مطالب فوق العاده دقیق و تایید شده برندهای دیگر را اشتراک گذاری کنید و پس از ایجاد اطمینان بین شما و دنبال کنندگان سپس محتوای خود را تولید کنید.

همواره رقبای خود را زیر نظر داشته باشید. بسیار مهم است که بتوانید در حد و اندازه های آن ها یا بالاتر مطلب ارائه دهید.

کار خود کلی قضاوت نکنید؛ همواره ملاک و معیار عملکرد خود را آمار و اطلاعات و داده‌ها بدانید.

بهترین چارچوب را برای فعالیت انتخاب کنید

بسیار مهم است که از کدام شبکه اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنید. اگر انتخاب شما فیسبوک است؛ می‌توانید با ایجاد یک پیج، که به فلان موضوع علاقه دارد و به آن می‌پردازد(و لزوما در ابتدا شما را تبلیغ نمی کند) شروع کنید. به این معنی که با دوستان خود که به حوزه ی فعالیت شما علاقه دارند جمع شوید و پیرامون همان حوزه مطلب بگذاری؛ چت کنید و لذت ببرید. در صورتی که توییتر انتخاب شما باشد؛ باید بدانید که کار با دنبال کردن افراد فعال و موفق در حوزه ی کاری شما شروع می‌شود و با دنبال کردن توییت، نظرات و مکالمات آن ها ادامه می‌یابد. طول می کشد؛ اما موفقیت درتوییتر فوق العاده کاربردی و لذت بخش خواهد بود. اگر کار جدی، حرفه ای محدود به عده‌ای خاص را دنبال می‌کنید شاید انتخاب شما لینکدین باشد.

بازاریابی ابتدا با انتشار آغاز شد. مشاغل محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاشتند تا به وب سایت های خود ترافیک ایجاد کنند و امیدوارم فروش داشته باشند. اما رسانه های اجتماعی بسیار فراتر از آنکه فقط محلی برای پخش محتوا باشند، رشد کرده اند.

امروزه کسب و کارها از شبکه های اجتماعی به طرق مختلف و بیشماری استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک کسب و کار که نگران آنچه مردم در مورد نام تجاری خود می گویند، مکالمات رسانه های اجتماعی و پاسخ به اشاره های مربوطه (گوش دادن و مشارکت در رسانه های اجتماعی) را زیر نظر دارد. شرکتی که می خواهد نحوه عملکرد خود در رسانه های اجتماعی را بفهمد، میزان دسترسی، تعامل و فروش خود را در رسانه های اجتماعی با یک ابزار تجزیه و تحلیل (تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی) تجزیه و تحلیل می کند. یک کسب و کار که می خواهد به مجموعه خاصی از مخاطبان برسد، تبلیغات رسانه های اجتماعی بسیار هدفمند (تبلیغات در رسانه های اجتماعی) را اجرا می کند.

به طور کلی اینها اغلب به عنوان مدیریت رسانه های اجتماعی نیز شناخته می شوند.

گوش دادن و تعامل

با افزایش کسب و کار و رسانه های اجتماعی شما، مکالمات مربوط به نام تجاری شما نیز افزایش می یابد. مردم در مورد پست های رسانه های اجتماعی شما نظر می دهند، شما را در پست های رسانه های اجتماعی خود برچسب گذاری می کنند یا مستقیماً به شما پیام می دهند.

حتی ممکن است مردم در مورد نام تجاری شما در رسانه های اجتماعی بدون اطلاع شما صحبت کنند. بنابراین شما می خواهید مکالمات رسانه های اجتماعی در مورد نام تجاری خود را زیر نظر داشته باشید. اگر این یک نظر مثبت باشد، فرصتی برای تعجب و خوشحال کردن آنها خواهید داشت. در غیر این صورت، می توانید قبل از بدتر شدن وضعیت، پشتیبانی ارائه دهید و آن را اصلاح کنید.

می توانید همه اعلان های خود را به صورت دستی در همه بسترهای رسانه های اجتماعی بررسی کنید، اما این کار کارآمد نیست و پست هایی را مشاهده نمی کنید که نمایه رسانه اجتماعی کسب و کار شما را نشان نکرده اند. در عوض می توانید از یک ابزار گوش دادن و مشارکت در رسانه های اجتماعی استفاده کنید که همه ذکرها و پیام های رسانه های اجتماعی شما را جمع‌آوری می کند، از جمله پست هایی که نمایه رسانه اجتماعی کسب و کار شما را برچسب گذاری نکرده اند.

تجزیه و تحلیل

در این راه خواه در حال انتشار محتوا هستید یا در رسانه های اجتماعی مشغول هستید، می خواهید بدانید بازاریابی رسانه های اجتماعی شما چگونه عمل می کند. آیا نسبت به ماه گذشته تعداد بیشتری از افراد در شبکه های اجتماعی در ارتباط هستید؟ چند ذکر مثبت در ماه دریافت می کنید؟ چند نفر از هشتگ برند شما در پست های رسانه های اجتماعی خود استفاده کردند؟

شبکه های اجتماعی خود یک سطح اولیه از چنین اطلاعاتی را ارائه می دهند. برای به دست آوردن اطلاعات تحلیلی عمیق‌تر یا مقایسه آسان در بسترهای رسانه های اجتماعی می توانید از طیف وسیعی از ابزارهای تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی موجود، مانند تجزیه و تحلیل بافر استفاده کنید.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید