سئو

تاثیر برندینگ در سئو؛ لینک ها به سخره گرفته میشوند!

اما شعار همیشگی «هر لینک به منزله یک رأی مثبت برای سایت» باعث به وجود آمدن روش های غیرقانونی و کلاه سیاه در لینک سازی شد و سایت های زیادی رفته رفته به استفاده از آن ها روی آوردند. البته گوگل هم دست روی دست نگذاشت و الگوریتم های زیادی را برای مقابله با این سایت های خاطی وارد مرحله اجرایی کرد.

این چرخه همینطور ادامه داشت تا اینکه لینک سازی به تدریج به یک اصل مهم و جدایی ناپذیر در سئو تبدیل شد. اما سلطنت این زنجیرهای به هم متصل! مشکلات زیادی را هم به وجود آورد.

در این ویدئو به معرفی تاثیر آپدیت های جدید گوگل بر لینک سازی خارجی و شکل گیری مفاهیم مهمی شامل برندینگ، Co-Citation و Link-less Back link پرداخته ایم. اگر فرصت کافی برای مطالعه مقاله را ندارید پیشنهاد میکنیم با مشاهده این ویدئو در 4:30 دقیقه مهمترین مفاهیم را درک کنید.

چرا لینک سازی نمیتواند بهترین راه برای بهبود جایگاه سایت باشد؟

در گذشته سایت های معتبر زیادی همچون ویکیپدیا (Wikipedia) و مدیوم (Medium) از لینک دادن به سایت های مختلف جلوگیری میکردند. این کار به این دلیل بود که این سایت ها نمیخواستند ارزشی را از سایت خود به وب سایت های دیگر منتقل کنند. به همین دلیل بیشتر لینک هایی که امروزه در سایت های مرجع میبینیم، نوفالو هستند. به این ترتیب بود که سایت ها حتی با خوب دانستن یک سایت، تصمیم گرفتند به آن لینک ندهند.

این کار رفته رفته باعث شد سازوکار فضای اینترنت وارد مرحله جدیدی شود و سایت ها صرفاً تنها از طریق لینک ها به یکدیگر متصل نباشند.

در این سال شاهد ظهور روش های جدیدی هستیم که گوگل میتواند به وسیله آن ها، با یقین بیشتری درباره ارزشمندی یک سایت تصمیم گیری کند.

Co-Citation و Linkless Backlink – نجوای گوگل درباره اهمیت برندینگ در سئو

الگوریتم پاندا، یکی از مهم ترین اقدامات گوگل برای مقابله با لینک سازی های اسپم و کم ارزش بود که سایت های زیادی را با جریمه های سنگینی روبرو کرد. حالا که گوگل فهمیده بود لینک ها نمیتوانند معیار 100 درصدی برای ارزیابی ارزشمندی یک سایت باشند، نیاز به روش های جدیدتر و مورد اعتماد تر به شدت احساس میشد. یکی از روش هایی که در این زمان بر سر زبان ها افتاد، Co-Citation یا ذکر متقابل سایت ها از یکدیگر بود. در این روش:

همانطور که در شکل بالا میبینید، دو سایت بدون اینکه به یک دیگر لینکی رد و بدل کنند، کاربران را به صفحات یکدیگر ارجاع میدهند. اجازه دهید با یک مثال این تکنیک را توضیح دهیم. فرض کنید یک رپورتاژ برای سایت A داده ایم. در این رپورتاژ 3 لینک وجود دارد که از بین آن ها، 2 لینک برای سایت B و 1 لینک به سایت C داده شده است. در این وضعیت، میتوانیم بگوییم که سایت B و C از نظر موضوعی به هم مرتبط هستند.

و اما تکنیک Linkless Backlink چیست؟

اشاره به نام برند، یکی از معیار های نوظهور در دنیای سئو

در بین ملاک های شناخته شده ای که در جایگاه سایت نقش کلیدی دارند، اشاره به نام برند یکی از موضوعاتی است که در سئو کمتر به آن پرداخته شده و البته دلیل آن هم تا حدودی روشن است؛ یکی از اهداف بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو این است که کسب و کار ها بتوانند فارغ از اعتبار برند خود، تنها با ارائه محتوای خوب و ارزشمند به جایگاه بالایی در نتایج جستجو برسند. اما؛

نام برند شما بیشتر از اینکه به صورت مستقم در رتبه دهی تاثیر داشته باشد، اثر خود را به صورت غیرمستقیم بر روی نتایج جستجو میگذارد.

با یک مثال این تاثیر غیرمستقیم را برای شما روشن میکنیم. فرض کنید قصد خرید یک گوشی موبایل را دارید و برای همین عبارت «خرید موبایل» را در گوگل سرچ میکنید. طبق بررسی های انجام شده، کاربران بیشتر بر روی سایتی کلیک میکنند که نام آن را قبلاً شنیده اند. پس میتوانیم اینطور نتیجه بگیریم که افزایش آگاهی از برند باعث بهبود نرخ کلیک (CTR) میشود و بالا رفتن CTR هم یکی از مهم ترین معیارهای الگوریتم رنک برین است.

البته منظور ما از اشاره به نام برند تنها مختص جستجو در گوگل نیست. موارد زیر هم در گروه اشاره به نام برند قرار میگیرد:

  • چند نفر از کاربران نام کسب و کار شما را در گوگل جستجو میکنند؟
  • در شبکه های اجتماعی به چه میزان درباره نام برند شما حرف زده میشود؟
  • آیا در سایت های معتبر و شناخته شده، به نام برند شما اشاره میشود؟

برای اینکه اهمیت منشن شدن نام برند شما و تاثیری که در رتبه بندی نتایج جستجو دارد را برای شما ثابت کنیم، لازم است که شما را با یک سری از سرنخ های مهم در این زمینه آشنا کنیم:

سرنخ 1: مدیران ارشد شرکت گوگل به اهمیت برند اشاره کرده اند: وب مستر ارشد گوگل، آقای Gary Illyes در سخنرانی مربوط به سئو خود در سال 2017 گفت:

«اگر بتوانید محتوای باکیفیتی تولید کنید که در حوزۀ وب به خوبی شناخته شود و نه تنها از طریق لینک سازی، بلکه بیشتر توسط منشن شدن در شبکه های اجتماعی و حرف زدن مردم درباره برند شما، به گوش مخاطب برسد، برد در بازی سئو از آنِ شما خواهد بود.»

سرنخ 2: پیشرفت های هوش مصنوعی گوگل این راه را در پیش گرفته اند: الگوریتم پاندای گوگل در آپدیت های جدید بیشتر از اینکه بر روی متن های لینک شده تمرکز کند، بر روی تعداد منشن های یک کلمه یا یک عبارت کلیدی تمرکز میکند.

سرنخ 3: در کتاب راهنمای رتبه دهی به صفحات گوگل (Google’s Search Quality Guidelines) درباره معیارهای خارجی نوشته شده است: یکی از نکات کلیدی تاکیده شده در این کتاب، اهمیت اعتبار نام برند شما و دیدگاه عمومی درباره آن است. توصیه میکنیم به این قسمت از این کتاب توجه کنید:

«برای ارزش گذاری به صفحات یک وب سایت، باید به دنبال سیگنال های خارج از آن سایت باشید. وقتی عوامل داخلی سایت به یک چیز تاکید میکنند ولی عوامل خارجی چیزی خلاف آن میگویند، به سیگنال های خارجی اعتماد کنید.»

برای دانلود و مطالعه این کتاب ارزشمند به صفحه کتاب راهنمای ارزش گذاری صفحات وب مراجعه کنید.

چطور به وسیله برندینگ، آینده سئو را در دست بگیریم؟

یکی از اشتباهاتی که دامن گیرِ افراد زیادی در روند بهینه سازی سایت میشود، الگو گرفتن از سایت های رقیب است. با اینکه الهام گرفتن از برندهای معتبر میتواند قدم خوبی برای شروع باشد، ولی هیچ گاه این قانون نانوشته در سئو را نادیده نگیرید؛

نقاط قوت سایت های رقیب، گاهی ممکن است برای شما به نقاط ضعف تبدیل شوند!

(میتوانید برای آشنایی بیشتر با این دیدگاه نادر درباره سئو، به مقاله درباره همه چیز اشتباه میکنیم در دسته بندی تکنیک های سئو کلاه سیاه مراجعه کنید.)

در آینده لینک سازی تنها به انکرتکست ها منتهی نمیشوند. هر چه مردم بیشتری در فضای دیجیتال به برند شما اشاره کنند، میتوانید کاربران را بدون لینک به سایت خود بکشانید. برای اینکار میتوانید از 5 تکنیک کاربردی زیر استفاده کنید:

1- شاید انتظار این حرف را نداشته باشید ولی در آینده اهمیت تبلیغات آفلاین بیشتر از پیش خواهد شد. کمپین های تبلیغاتی در تلویزیون و بیلبوردهای سطح شهر میتوانند تعداد جستجوی نام برند شما را در فضای آنلاین هم افزایش دهند.

2- به نقد و بررسی های فضای آنلاین به چشم یک فرصت نگاه کنید و تا جایی که امکان دارد به نظرات منفی پاسخ دهید. این کار باعث میشود کاربران بتوانند راحت تر به برند شما اعتماد کنند.

3- در شبکه های اجتماعی فعالیت مستمر داشته باشید. یادتان باشد دیدگاه کلی درباره هویت برند شما تا حد زیادی به نحوۀ تعامل شما با کاربرانتان بستگی دارد. بسیاری از کاربران برای گرفتن مشاوره و راهنمایی به پلتفرم هایی همچون اینستاگرام مراجعه میکنند. پس پشتیبانی محصول تنها در سایت شما خلاصه نمیشود.

4- از اشتباهات سایت های رقیب درس بگیرید و هدفی که سایت های دیگر برای خود در نظر گرفته اند را هدف خود قرار ندهید. این کار باعث میشود علاوه بر حفظ کردن هویت برند خود، در مسیر پیشرفت قدم بردارید.

5- از اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه های اجتماعی غافل نشوید. این کار میتواند در مدت زمانی کم، صدای کسب و کار شما را به گوش زیادی از کاربران برساند.

چند نکته پایانی درباره تاثیر برندینگ در سئو

برای نتیجه گیری میخواهیم از شما درخواست کنیم دو دیدگاه مختلف را در نظر بگیرید:

2- سئو یک مفهوم چند بعدی است که برای موفقیت در آن باید پیوسته از چند تکنیک به صورت مکمل کمک بگیرید. پس افزایش جستجوی برند ما در گوگل میتواند تنها مانند یک کاتالیزور، فرآیند بهبود جایگاه سایت شما را تسریع بخشد.

انتخاب ما مطمئناً روش دوم خواهد بود چراکه به کمک این دیدگاه میتوانیم به شما بگوییم موفقیت در سئو کاری زمان بر است که در طولانی مدت اثربخش خواهد بود. این نکته پایانی را به خاطر داشته باشید که اگر سایت شما در زمینه های دیگر سئو به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه شده است، افزایش آگاهی برند کسب و کار میتواند تیر خلاصی برای استحکام جایگاه شما در نتایج جستجو باشد.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید