سئو

مزایا، سازکار و چالش‌های اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی

آنچه می خوانید

برای ورود به بحث درباره‌ی اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی، ابتدا باید تعریف ساده‌ای از ماهیت این مفهوم ارائه کنیم؛ نماد اعتماد الکترونیکی در واقع نوعی مجوز برای آغاز فعالیت رسمی استارت‌آپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی است. این مجوز از مرجعی با عنوان مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیک صادر می‌شود.

اجباری شدن اینماد برای ایجاد ، کسب و کارها و شرکت‌های پرداخت‌یار با چالش و مشکل روبرو کرده است، بنابراین اگر صاحب کسب و کار نوپایی هستید و یا قصد دارید فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، الزامی است که پیرامون اینماد اطلاعات کافی به دست بیاورید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اینماد کدام‌اند؟

در گام اول، باید بررسی کنیم که برای دریافت اینماد اصولا چه مدارکی مورد نیاز است. ماجرا در این بخش، خوشبختانه خیلی پیچیده نیست؛ در حقیقت مدارکی که مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیک در پروسه‌ی واگذاری اینماد از شما طلب می‌کند شامل موارد زیر است :

  • شماره‌ی تلفن همراه فرد متقاضی و یا مدیرعامل شرکت
  • کپی از مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه
  • اگر شخص متقاضی، شخصی حقوقی است، ارائه‌ی مدارک شناسایی هیئت مدیره و مدیرعامل الزامی خواهد بود
  • آدرس سایت و دامنه‌ی فروشگاه
  • ارائه‌ی یک ایمیل info با این آدرس: [email protected]

شرایط الزامی برای دریافت اینماد چیست؟

حالا که با مدارک مورد نیاز در پروسه‌ی دریافت اینماد آشنا شدید، به طور کلی شرح خواهیم داد که شرایط عمومی و الزامی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چه سرفصل‌هایی دارد.

  • حداقل سن شخص حقیقی یا مدیر عامل شرکت باید ۱۸ سال باشد
  • اگر شخص متقاضی حقیقی باشد، دامنه‌ی سایت لزوما باید به نام او ثبت شده باشد، و چنانچه شخص متقاضی حقوقی باشد، دامنه‌ی سایت لزوما باید به نام یکی از اعضای هیئت مدیره ثبت شده باشد.
  • الزامی است که قیمت و تعرفه‌ی کالاها و خدمات شرکت، به صورت آنلاین در سایت ارائه شود.
  • تمام ویژگی‌های فنی و ظاهری کالاها و یا خدمات مورد نظر شرکت، باید با جزییات کافی در سایت ثبت شود.
  • سازکار پروسه‌ی مرجوع کردن کالاها، روند اعلام انصراف از خرید کالا و دریافت خدمات و شرایط فسخ قرارداد نیز باید به طور کامل در سایت شرح داده شود.
  • کسب و کارهای اینترنتی الزاما باید مقررات پیرامون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان را در سایت خود قرار بدهند.

چه مراحلی را برای دریافت اینماد باید طی کنید؟

حالا نوبت می‌رسد به اقداماتی که اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید انجام بدهند. تلاش می‌کنیم این مراحل را نیز اجمالاً و به اختصار در فهرستی ارائه کنیم :

گام اول: ایجاد یک حساب کاربری، برای این کار باید به پنل کاربری سایت نماد الکترونیکی مراجعه کنید.

گام دوم: بارگذاری مدارک، برای این منظور به پروفایل شخصی‌تان وارد شوید و گزینه‌ی تکمیل اطلاعات را انتخاب کنید.

گام سوم: احراز هویت، در این مرحله یک کد برای شماره‌ی همراه شما ارسال می‌شود و شما نیز آن کد را به شماره‌ی یک سامانه ارسال می‌کنید.

گام چهارم: اضافه کردن کسب و کار، اینجا مرحله‌ای است که باید کسب و کار خودتان را با دادن اطلاعات کافی برای سایت اینماد تعریف کنید.

گام پنجم: دریافت تاییدیه‌ی فنی، این مرحله به این منظور طراحی شده که مشخص شود، متقاضی به آدرس سایت معرفی شده برای کسب و کارش دسترسی دارد یا خیر. برای ورود به این بخش گزینه‌ی مدیریت کسب و کار را انتخاب کنید.

گام ششم: تعیین نوع خدمت، در این مرحله خدمات و یا گروه کالاهای کسب و کارتان را معرفی می‌نمایید

گام هفتم: تکمیل فرم نظرسنجی، در این مرحله سایت توسعه‌ی تجارت الکترونیک از شما درخواست می‌کند در یک نظرسنجی اجباری شرکت کنید

گام هشتم: احراز اطلاعات، این مرحله‌ی بسیار مهمی است. آدرس محل فعالیت شرکت، ایمیل و شماره‌ی تماس شما و یا شرکت‌تان در این مرحله بررسی می‌شود

گام نهم: کارشناس پرونده را بررسی می‌کند.

گام دهم: تعهدنامه می‌دهید، در این مرحله فایل تعهدنامه‌ای که به شما ارائه شده را پرینت می‌گیرید، سپس آن را تکمیل می‌کنید و یک گواهی امضا از دفترخانه‌ی رسمی برای آن دریافت می‌کنید. آن‌گاه این گواهی امضا را همراه پرینت به صندوق پستی ۶۳۸۵_۱۴۱۵۵ ارسال می‌کنید.

هزینه‌‌ی دریافت اینماد چه‌قدر است؟

شما برای این که بتوانید اینماد دریافت کنید، ابتدا باید در سایت سازمان توسعه‌ی تجارت الکترونیکی ثبت‌نام کنید، در مراحل دریافت اینماد با توجه به بدون ستاره و ستاره دار، مبلغی را باید بصورت آنلاین به حساب سامانه اینماد واریز نمایید.

به موجب مصوبه شماره ۲۸۸ مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۰۵ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، نماد اعتماد الکترونیکی با اعتبار دو ساله و با دریافت هزینه ۱۷۵ هزار تومانی اعطا می گردد.

تعرفه اینماد بدون ستاره، مبلغ ۵۰ هزار تومان سالانه (کمتر از یک‌ سوم تعرفه اینماد ستاره‌ دار) می‌ باشد.

اهمیت دریافت اینماد: چالش‌ها و مزایا

حالا که اجمالا با ماهیت اینماد و البته مراحل، مدارک و شرایط دریافت آن آشنا شدید، بهتر است اندکی هم پیرامون مزایا و چالش‌های آن اطلاعات داشته باشید. در این زمینه پرسش اساسی این‌جاست که اصولا اهمیت و التزام وجود نماد اعتماد الکترونیکی در چیست؟

به طور کلی متصدیان امور در این حوزه، با هدف ایجاد امنیت و اعتبار بیش‌تر برای کسب و کارهای اینترنتی و استارت‌آپ‌های مختلف این سازکار را طراحی کرده‌اند. در حقیقت نماد اعتماد الکترونیکی قرار است مهر تاییدی باشد بر پیشانی یک کسب و کار تا از این طریق مصرف کننده با خیالی آسوده از فروشگاه‌های مختلف، خرید اینترنتی انجام بدهد. اما پرسش بعدی در این‌باره می‌تواند این باشد که آیا سازکار طرح اینماد موفق شده است که به این اهداف دست پیدا کند؟ ، همچنین این‌که طرح نماد اعتماد چه تاثیری در رشد و توسعه‌ی کسب و کارهای نوپا داشته و دارد؟

یکی از چالش‌های مهم کسب و کارهای نوین در این زمینه پیچیدگی و سختی مراحل دریافت اینماد است. به ویژه هنگام دریافت درگاه پرداخت، این مسئله نمود بیش‌تری دارد. اکنون داشتن درگاه پرداخت اینترنتی یک ابزار ضروری برای کسب و کارهای اینترنتی و استارت‌آپ‌ها به‌شمار می‌رود و از طرفی اجبار داشتن اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، روند توسعه و رشد این نوع کسب و کارهای عموما نوپا را با خلل مواجه می‌کند.

چگونه بدون نیاز به اینماد، درگاه پرداخت دریافت کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، کسب و کارهای اینترنتی، نیاز اضطراری و حتمی به درگاه پرداخت دارند. برخی از این کسب و کارها امکان و شرایط دریافت اینماد را ندارند، بنابراین نیاز به راهکاری وجود دارد که بتوان به کمک آن بدون نیاز به ارائه‌ی اینماد، دریافت کرد. این راهکار استفاده از درگاه پرداخت واسط است. خوشبختانه برخی از شرکت‌های پرداخت‌یار هنوز درگاه پرداخت بصورت واسط بدون نیاز به اینماد ارائه می‌دهند. اکنون کسب و کارهای مختلف می‌توانند به طور مثال برای دریافت درگاه پرداخت رایان پی، به سایت این شرکت مراجعه کنند و بدون نیاز به ارائه‌ی اینماد، درگاه پرداخت دریافت نمایند.

رابطه‌ی کدمالیاتی و اینماد چیست؟

تا به این‌جا توضیح دادیم که داشتن نماد اعتماد الکترونیکی، مجوزی الزامی برای کسب و کارهای اینترنتی است. به طور مثال برای دریافت درگاه پرداخت که یک ابزار کاربردی و مهم این نوع کسب و کارها به شمار می‌رود، داشتن اینماد الزامی است. مگر آن‌که از درگاه واسط استفاده کنند. اما در کنار این‌ها، مجوز دیگری که در حقیقت سازکاری هم‌راستا با اینماد دارد، الزام دریافت کدمالیاتی است. به یاد داشته باشید که به محض دریافت اینماد، اطلاعات کسب و کار شما وارد سامانه مالیاتی نیز می‌شود و به طور قطع درخواست تشکیل پرونده‌ی مالیاتی برای شما ارسال خواهد شد. آن‌گاه بی درنگ باید برای اخذ کد مالیاتی نیز اقدام لازم را به عمل آورید.

اینماد بدون ستاره چیست؟

به طور کلی نماد اعتماد الکترونیکی نیز رتبه‌بندی‌هایی دارد. اما پس از انتقادهای گسترده‌ای که پیرامون، چالش‌انگیز بودن طرح اینماد برای کسب و کارهای خرد صورت گرفت، طرح اینماد بدون ستاره ارائه شد. در واقع اینماد بدون ستاره فرایند ساده‎‌تری در روند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب وکارهای خرد پیش‌بینی کرده است. این فرآیند صرفاً از طریق گذراندن مراحل احراز هویت و دامنه‌ی عملیاتی شده‌ی سایت، و تنها ظرف چند دقیقه قابل انجام خواهد بود. اما این پرسش هنوز باقی است که آیا این سازکار جدید، می‌تواند پاسخ‌گوی اهداف تعیین شده‌ی این طرح باشد یا خیر؟ به هر تقدیر کسب و کارهای کوچک‌تر در قیاس با موارد قبلی اینماد، استقبال خوبی از این طرح به عمل آورده‌اند. اما همچنان در مورد دریافت درگاه پرداخت برای این نوع کسب و کارها، به نظر می‌رسد استفاده از درگاه واسط گزینه‌ی مناسب‌تری باشد تا رفتن به سمت دریافت اینماد بی‌ستاره.

چگونه اینماد را در سایت وردپرسی قرار دهیم؟

برای این منظور و پس از دریافت اینماد، روش‌های مختلفی وجود دارد؛ ما در این‌جا روش ساده و مرسوم‌تر را اجمالاً شرح می‌دهیم.

در این روش ابتدا کد مخصوص را از سایت اینماد دریافت می‌کنید و آن‌گاه از پیشخوان وردپرس خود >> برگه‌ها >> افزودن برگه جدید را به ترتیب ذکر شده انتخاب کنید. سپس نام برگه را نماد اعتماد می‌گذارید و ویرایشگر خود را از حالت دیداری به حالت متنی تغییر می‌دهید. آن‌گاه کد مخصوص اینماد را در آن قرار می‌دهیم.

بعد از یجاد صفحه اینماد در وب سایت خود، لوگو اینماد را دانلود نمایید و در بخشی که مدنظرتان برای برای نمایش اینماد می‌باشد قرار دهید، به طور مثال می‌توانید از طریق ابزارک‌های وردپرس، تصویر را در فوتر یا سایدبار سایت قرار دهید و سپس به صفحه ایجاد لینک نمایید تا سرعت لود سایت شما نیز بهینه باقی بماند.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید