عمومی

تبلیغ محتوا (Content Promotion) چیست؟

تبلیغ محتوا چیست؟

تعریف تبلیغ محتوا تبلیغ محتوا به معنای فرایند توزیع محتواهای تولید شده به 2 روش «رایگان» و «غیر رایگان» در کانال های مختلف است. به نحوی که محتوا را در معرض دید «جامعه هدف مخاطبان» قرار دهد.

بازاریابی از طریق افراد تاثیر گذار (Influencer Marketing)

اینفلوئنسرها متخصصان صنعت تبلیغ برای محتوا هستند؛ جامعه مخاطبان آن‌ها به اندازه کافی بزرگ است و صدایشان به گوش خیلی‌ها می‌رسد، آن‌ها می‌توانند پیام شما را به مخاطبان درستی برسانند. یکی از راه‌های ایجاد جامعه مخاطبان، برقراری ارتباط با اینفلوئنسرهاست. توسعه روابط با افراد تاثیرگذار، راهی برای پیدا کردن مخاطب است، به ویژه برای بازاریابانی که سعی دارند نام تجاری خود را مشهور کنند. اگر درست برنامه ریزی کرده باشید، در واقع می‌توانید بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار را به عنوان بخشی از فرایند تولید محتوا به کار بگیرید.

برای مثال، در بسیاری از موارد، می‌توانید از برنامه‌ی Followerwonk برای جذب فالوئر در توییتر استفاده کنید. (این ابزار توسط سایت Moz.com برای کمک به بازاریابان طراحی شده است و به شما کمک می‌کند وبلاگ نویسان تاثیرگذار را به سرعت و آسانی پیدا کنید.)

نحوه استفاده از Followerwonk برای اینفلوانسر مارکتینگ:

  1. ابتدا با حساب توییتر خود در برنامه فالوئروانک لاگین کنید.
  2. سپس وارد تب «search bios» شوید.
  3. در نوار جستجو کلمه کلیدی مرتبط را وارد کنید.
  4. از آمار موجود مانند تعداد فالوئرها و اعتبار اجتماعی اینفلوئنسرها، می‌توانید وبلاگ‌ها را سریع تر از آنچه که فکر می‌کنید بیابید.

ما در اینجا دنبال حساب توییتر افراد یا سازمان‌های تاثیرگذاری می‌گردیم که با موضوع محتوای ما مرتبطند. در نظر گرفتن معیارهایی نظیر اعتبار اجتماعی (social authority) و تعداد بالای دنبال کنندگان (followers) مفید است. اما توجه داشته باشید که اگر یک نفر فالوئرهای زیادی داشته باشد، لزوما تمام فالوئرهای او فعال نیستند. پس خیلی اوقات، تعداد بالای دنبال کنندگان نمی‌تواند معیار درستی باشد. همچنین، به دنبال افرادی باشید که افراد زیادی را فالو نمی‌کنند اما فالوئرهای زیادی دارند. خیلی‌ها با استفاده از follow-back خودکار، به این همه فالوئر رسیده‌اند! پس کسانی که با دنبال کردن یک عالمه اکانت به اینجا رسیده‌اند را از لیستتان حذف کنید…

سعی کنید از پست‌های خسته کننده قدیمی که یک سری سوال جالب را از افراد مختلف می‌پرسد، دوری کنید. همه می‌توانند چنین محتوایی تولید کنند، مثل این است که دوباره از باب دیلن بپرسید خواننده مورد علاقه او کیست. در عوض باید کاری کنید که کمک کردن به شما، از نظر اینفلوئنسرها یکجور سرگرمی باشد، نه یک تعهد شغلی.

استراتژی بازاریابی دیدگاه (Comment Marketing)

کامنت مارکتینگ یا همان بازاریابی دیدگاه، از یک طرف به ایجاد روابط کمک می‌کند و از طرفی دیگر بر تبلیغ محتوا تاثیر می‌گذارد. افراد یا ربات‌های زیادی هستند که به سادگی با پست کردن کامنت‌های بی ربط و پر از لینک در بلاگ‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند. این روش، صحیح نیست. چون هیچکس به چنین کامنت‌هایی توجه نمی‌کند و حتی ممکن است دسترسی شما در سایت‌هایی که بر دیدگاه‌ها نظارت دارند، محدود شود یا به اصطلاح از کامنت گذاشتن ban شوید.

پس بهتر است روش درست را در پیش بگیرید، بازایابی دیدگاه در حدی که فکر می‌کنید با لینک سروکار ندارد. به جای اینکه هر جا می‌روید لینک مطالب خود را کامنت کنید، دنبال کسانی بگردید که مشغول نوشتن مطالب جالب هستند (مطالبی که به موضوع محتوای شما مربوط هستند). سپس در بخش دیدگاه‌ها با این افراد شروع به مکالمه کنید. گاهی ممکن است لازم باشد لینک مقاله خود را برای آن‌ها بفرستید، و گاهی نه.

نکته اصلی بازاریابی از طریق کامنت این است: شما خود را به عنوان کسی معرفی می‌کنید که در مورد موضوع خاصی اطلاعات دارد. این امر ممکن است در طولانی مدت شما را محبوب کند، و باعث شود که دیگران منتظر کامنت‌های شما بمانند.

نحوه استفاده از استراتژی کامنت مارکتینگ (Comment Marketing)

استراتژی بازاریابی از طریق کامنت، کار سختی نیست. برای این کار باید:

  1. وب سایت‌های معتبر صنعت مربوطه را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید یک عبارت کلیدی را به این روش در گوگل سرچ کنید: ‘[keyword] blog’ – یا از ابزارهای Google’s Blog Search و MozBar استفاده کنید. در این صورت می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که باید کدام وب سایت را بررسی کنید.
  2. سپس به این وب سایت‌ها بروید، در گفتگوها کامنت‌ بگذارید. یادتان باشد که هنوز دارید با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید، پس نباید لینک بفرستید. بعد از مدتی، وقتی در آن سایت‌ها اعتبار کسب کردید، می‌توانید به محتوای خود یا محتوای دیگران (مطالبی که به گفتگو کمک می‌کند) لینک بدهید.

استراتژی پست مهمان یا (Guest Posting)

گاهی یک سایت یا وبلاگ به عنوان میزبان، مطلب یک وب سایت دیگر را منتشر می‌کند. این دو سایت با یکدیگر تبادل لینک انجام می دهند. با این کار، علاوه بر افزایش رتبه وب سایت، نویسنده متن نیز شناخته می‌شود و مطالب وب سایت شما از یکنواخت بودن فاصله می‌گیرد. پس محتوای شما مجبور نیست فقط در سایت شما باشد. با انتشار پست مهمان در سایت‌های مرتبطی که جامعه مخاطب بزرگ‌تری دارند، می‌توانید محتوای خود را تبلیغ کنید. اما اسم پست مهمان درست مثل کامنت مارکتینگ بد رفته! چون بسیاری از افراد مطالب به درد نخور را در جاهای خوب منتشر می‌کنند.

پست مهمان (Guest Posting) را از کجا شروع کنیم

بازاریابی با پست مهمان، در ابتدا شبیه کامنت مارکتینگ است:

  1. دنبال سایت‌های معتبر بگردید، سایت‌هایی که از اعتبار دامنه و صفحه برخوردارند. اگر سایتی را پیدا کردید که با افتخار لینکش را برای رییستان می‌فرستید، یعنی سایت معتبری را پیدا کرده‌اید!
  2. کامنت گذاشتن را شروع کنید/ با این وب سایت‌ها ارتباط برقرار کنید.
  3. به نویسندگان آن سایت ایده‌های جالب بدهید! این کار را بدون هیچگونه چشم داشتی برای بک لینک انجام بدهید، چون شما دنبال اعتبار و معرفی کسب و کار خود هستید، نه لینک.

رپورتاژ آگهی (Outreach/PR)

شکل دیگری از تبلیغات محتوا که تا حد زیادی بر روابط عمومی تکیه دارد، تبلیغ از طریق رسانه‌های معتبر است. در این روش شما از وب سایت‌های معتبر صنعت خود می‌خواهید که راجع به شما بنویسند. نیازی نیست هر چه دارید برای آن‌ها بفرستید، بیشتر اوقات خودشان از شما می‌خواهند جالب‌ترین محصولاتتان را برایشان ارسال کنید. پیش از هر چیز، لازم است دستورالعمل‌های آن‌ها را مطالعه کنید.

نحوه بازاریابی با رپورتاژ آگهی

اول از همه باید دنبال کسی بگردید که مناسب تبلیغ محتوای شماست. برای این کار می‌توانید از همان ابزار Followerwonk استفاده کنید. در قسمت بالا راجع به نحوه استفاده از این ابزار توضیح داده شده است. کلمات کلیدی مثل «نویسنده»، «ویراستار»، «سردبیر»، و… را در این برنامه سرچ کنید تا منابع انتشاراتی مناسب خود را پیدا کنید. ژورنالیست‌ها آدم‌های پرمشغله‌ای هستند، پس باید یکجوری توجه آن‌ها را به خود جلب کنید که درباره شما بنویسند.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی (Social Networks)

فقط به این دلیل که محتوای شما برای مخاطبان خاصی مناسب است، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مطالب شما همیشه جلوی چشم آن‌ها باشد! اینجاست که باید از تبلیغ محتوا در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

اگر اعضای تیم تحریریه بلاگ بتوانند به طور همزمان برای شبکه‌های اجتماعی هم محتوا تولید کنند، با یک تیر دو نشان می‌زنید. یادتان باشد که هدف اصلی شبکه‌های اجتماعی برقراری ارتباط با دیگران است، پس تبلیغات نباید خیلی پررنگ باشند.

نحوه تبلیغ محتوا در شبکه‌های اجتماعی

برای شروعبازاریابی شبکه های اجتماعی، دانستن این نکات می‌تواند مفید باشد:

  1. کانال درست را انتخاب کنید. مثلا بعضی از محتواها مناسب فیسبوک هستند و بعضی‌ها به درد توییتر می‌خورند. احتمالا می‌دانید که مخاطبان شما دوست دارند چه محتوایی را کجا ببینند. اگر نمی‌دانید هم آزمون و خطا ضرری ندارد.
  2. زمان درست را انتخاب کنید. شما باید بدانید که فالوئرهایتان چه روزهایی و چه وقت‌هایی در طول روز فعال‌ترند و بیشتر پست‌های شما را می‌بینند. برای این کار از بخش analytics در فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و… یا ابزارهایی مثل Sprout Social، Hootsuite، و Bufferاستفاده کنید.
  3. با احتیاط از هشتگ استفاده کنید. استفاده از هشتگ خیلی راحت است. هشتگ‌ها باید طوری استفاده شوند که توجه مخاطب را به خود جلب کنند. شما باید در مورد اینکه چه هشتگ‌هایی به کار شما مربوط می‌شود تحقیق کنید.

تبلیغات ویژه و غیر رایگان (paid promotion)

در شبکه‌های اجتماعی، تاکتیک‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. این نوع تبلیغ در قالب پرداخت به ازای هر کلیک pay-per-click (PPC) انجام می‌شود. اما قبل از هر چیز باید نوع مخاطب و میزان بودجه را تعریف کنید. دانستن اینکه با چه میزان بودجه‌ای قرار است وارد بازی تبلیغات شوید، به شناسایی کانال مناسب و انتخاب رویکردهای درست کمک می‌کند.

از میان ترفندهای تبلیغات ویژه می‌توان به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی با پرداخت هزینه (Paid social media)، بازاریابی جستجو (paid search) ، و تبلیغات بنری (display ads) اشاره کرد.

برای مثال در ترفند بازاریابی موتورهای جستجوگر (SEM)، برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر پول می‌پردازید تا زمانی که کاربر محتوای مرتبط با بلاگ شما را جستجو می‌کند، شما در صدر جستجوها به عنوان تبلیغ یا Ad به او نمایش داده شوید. دو نمونه از ابزارهای بازاریابی موتور جستجو، Google AdWords و Microsoft’s Bing Ads هستند. برای این کار باید نوع کمپین، اهداف، استراتژی و مخاطب هدف را انتخاب کنید، کلمات کلیدی مربوطه را لیست و بودجه‌ی خود را تعیین کنید. این روش به دلیل پیچیده بودن هدفمند سازی کلیدواژه‌ها، تغییر مداوم الگوریتم‌ موتورهای جستجوگر و رقابت کلیدواژه‌های محبوب در بازار، سخت است.

تبریک! اکنون تا حدودی با استراتژی های تبلیغ محتوا آشنا شده‌اید و می‌توانید به نوشتن و ارتقاء برند خود ادامه دهید. برای اصلاح رویکرد تبلیغاتی خود، ابتدا باید روش‌های مختلف را امتحان و سپس نتیجه را بررسی کنید. اینگونه به نینجای تبلیغ محتوا تبدیل خواهید شد!

ادامه خواندن در سایت منبع