عمومی

شخصی سازی محتوا چیست و چه نقشی در بازاریابی محتوا دارد؟

برای آن که بتوانید در عصر اشباع محتوا، محتوایی تولید کنید که بتواند توجه مخاطبان را جلب کند و بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند، نکات زیر را دنبال کنید:

ننویسید، صحبت کنید

امروزه وقتی شما محتوایی را ایجاد میکنید، تنها یک هدف اصلی وجود دارد و آن درگیر کردن خواننده است. بنابراین یک تکنیک ساده این است که تصور کنید خواننده روبروی شما ایستاده است و شما در حال مکالمه با او هستید در این صورت کلمات بسیار ساده و مستقیم هستند و به طور طبیعی جریان خواهند یافت. به این ترتیب محتوا شما به صورت خودکار بسیار جذاب تر می شود.

یک داستان قدرتمند در محتوا بیان کنید

انسان ها از زمان آغاز تمدن داستان هایی را بازگو می کردند و دلیل این امر نیز مشخص است، چرا که داستان ها بلافاصله می توانند خواننده را درگیر کرده و به خود جذب کنند. البته شما همیشه یک روایت قانع کننده نمی نویسید. بعضی اوقات شما در حال نوشتن یک راهنمای هزار کلمه ای هستید که در آن از مصالح ساختمانی استفاده می کنید. حتی در این صورت نیز از حکایات استفاده کنید. حکایات یک روش موثر برای دگرگون ساختن یک محتوای خشک و کسل ­کننده و ایجاد یک محتوای منحصر به فرد هستند. البته باید حکایتی بیابید که علاوه بر جالب بودن، دارای نکاتی مرتبط نیز باشد. حکایات اگر غیر مرتبط باشند یا بیش از حد به کار گرفته شوند می توانند مشکل آور بوده و از محتوای اصلی فاصله بگیرند.

شخصیت خریدار محتوا را مجسم کنید

وقتی که شروع به نوشتن کردید، همیشه این شخصیت خریدار را در ذهن داشته باشید و آدرس خود را برای آن ها ارسال نمایید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که نوشته شما صمیمی تر، شخصی تر و موثرتر خواهد شد.

احساسات خواننده محتوا را تحریک کنید

اگر متوجه نشدید که چگونه ایده محتوای خود را به یک واکنش احساسی سوق دهید و از این نظر یک محتوای منحصر به فرد بسازید، از نظر خواننده به محتوای خود فکر کنید. شما با این قطعه از محتوا به کدام قسمت از درد مخاطب اشاره کردید؟ چرا آن ها برای آنچه شما می گویید ارزش قائل هستند؟ وقتی این موضوع را درک کنید، نوشتن یک قطعه بر محور احساسات نباید کار سختی باشد.

قالب بندی محتوا

قالب بندی محتوا، درست به اندازه کلمات واقعی اهمیت دارد و در شخصی سازی محتوا به شما کمک خواهند کرد. شما باید درک کنید که در این عصر حاضر، استفاده از محتوای آشفته و بی نظم باعث می شود تا خوانند محتوا را نخوانده رها کند.

قالب بندی در واقع یکی از ساده ترین ابزار برای چیده ­مان صحیح محتوا است.

تکنیک بعدی استفاده از زیرنویس ها برای تجزیه متن است و به خوانندگان اطلاع می دهد که بعد از این چه اتفاقی قرار است رخ دهد. تکینک های دیگری مانند استفاده از فاصله در پاراگراف ها، تاکید بر کلمات و عبارات مهم با قرار دادن آنها به صورت ایتالیک، استفاده از تگ em و en و پرانتز نیز هستند.

به موضوع خود علاقه مند باشید

ممکن است همیشه نتوانید روی موضوعاتی کار کنید که از نظر شما جالب باشند. اما باید با استفاده از ترفندهایی از این مرحله عبور کنید. دلیل نوشتن مطالب این است که به کسی که قصد خواندن آن ها را دارد ارزشی افزوده شود. یعنی فقط به این دلیل که موضوع برای شما جالب نیست دلیل نمی شود که موضوع برای بقیه نیز جالب نباشد. به جای نوشتن در مورد موضوعی که به آن اهمیت نمی دهید، کمی وقت بگذارید تا در مورد پیرامون آن موضوع بیشتر تحقیق کنید.

قوانین محتوا را بشکنید

وقتی قرار است که یک محتوای منحصر به فرد و مدرن بنویسید، نیازی نیست که پایبند به قوانین زبان باشید. شروع یک جمله با ‘ و ‘ یا ‘ اما ‘ چنانچه به درک محتوای شما کمک نماید، کاملا قابل قبول است. مشتری باید آنچه را شما گفته اید درک و شناسایی نماید و در این روند اگر قوانین شکسته شد مانعی ندارد.

تکنیک های فوق کاملا ساده اجرا می شوند ولی آنها می توانند نوشتار شما را تغییر دهند.

نکاتی برای شخصی سازی محتوا

همانطور که گفته شد یک اصل اساسی در بازاریابی محتوایی این است که شما باید خوانندگان خود را درگیر نگه دارید. شما میتوانید این عمل را از چند طریق مختلف انجام دهید اما شخصی سازی محتوا موثرترین آن هاست.

راه های موثر برای افزایش شخصی سازی محتوا:

  • دایره واژگان خود را گسترده نمایید:

هیچکس نمی گوید که محتوای شما باید مانند آوازهای شکسپیر باشد اما بهبود واژگان در محتوا تا جایی که شما بتوانید از کلماتی استفاده نمایید که مخاطب در زندگی روزمره خود نشنیده است، یک روشی عالی برای شخصی سازی محتوا است. شما می توانید برای ایجاد یک محتوای منحصر به فرد با روش مذکور، از یک اصطلاح نامه آنلاین به منظور پیدا کردن گزینه های جالب تر برای کلمات متداول استفاده کنید. اما مانند تمام روش های گفته شده­ ی دیگر، از این روش و روش های دیگر نباید بیش از اندازه استفاده نمایید. استفاده بیش از حد از روش های گفته شده ممکن است باعث شود تا مخاطب علاقه خود را به خواندن مطالب شما از دست بدهد.

از کلمات مناسب به صورت آزادانه استفاده کنید اما اطمینان حاصل نمایید که محتوای نهایی شما مطابق با سطح انتظارات مخاطب باشد.

  • خواندن مطالب سرگرم کننده:

شما با خواندن مطالب سرگرم کننده، تخیلی یا غیر داستانی کشف خواهید کرد که چگونه محتوای خود را به سبک های دیگر بنویسید.

اگر بتوانید هم آموزش و هم سرگرمی در محتوای خود داشته باشید، مردم از کار شما به دلیل اطلاعاتی که یاد می گیرند لذت خواهند برد و لذا شما قادر خواهید بود تا مطالب مهیج تری برای جلب مخاطبان بنویسید و محتوای منحصر به فرد تولید کنید.

ایجاد تعلیق در محتوا چه تاثیری در شخصی سازی محتوا دارد؟

اما تعلیق به چه معناست؟

نظر آلفرد هیچکاک در مورد تعلیق در محتوا: آلفرد هیچکاک زمانی می گفت: ‘ در حرفه ی من سردرگمی زیادی بین دو کلمه­ ی معما و تعلیق وجود دارد. این دو کلمه به طور کامل از هم مجزا هستند. معما به یک فرآیند فکری است که مخاطب حدس می زند ‘ چه کسی این کار را انجام داده است؟ ‘ اما تعلیق در واقع یک فرآیند عاطفی است.

بسیاری از نویسندگان فکر می کنند که تعلیق پیچیده ترین داستان ها را ایجاد می کند در حالی که تعلیق اصلا مربوط به داستان نمی باشد بلکه به داستان گویی ارتباط دارد. همانطور که آلفرد گفته است، تعلیق یک فرآیند عاطفی است و این فرآیند عاطفی ناشی از چگونگی بیان یک داستان است نه چیزی که شما می­گویید.

دیکشنری کمبریج تعلیق را به این صورت تعریف کرده است: ‘ احساس هیجان یا اضطراب در حالی که منتظر اتفاق غیر مترقبه هستید’.

اما نویسندگان چگونه می توانند این فرآیند احساسی را در مخاطب ایجاد نمایند؟ تکنیک های زیادی برای ایجاد تعلیق وجود دارد که در ادامه یکی از آن ها را تفسیر می کنیم.

ایجاد تعلیق در تولید محتوای منحصر به فرد بسیار موثر بوده و می تواند خواندن مطالب شما را برای مخاطب بسیار جذاب تر نماید.

ارکان شخصی سازی محتوا

چنانچه قصد ایجاد یک استراتژی موفق برای شخصی سازی محتوا دارید، محتوای شما باید توسط سه ستون آغاز شده و تولید گردد. برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود، باید در هر مرحله از راه، این سه ستون را به خوبی درک نموده و اجرا کنید. ما هر یک از این سه ستون را با جزئیات در ذیل توضیح می دهیم:

1) جمع آوری اطلاعات مشتری

با این که این بخش بسیار راحت است، اما در استراتژی شما بسیار ضروری و غیر قابل انکار است. گرفتن اطلاعات مشتری با اضافه نمودن کد به پس زمینه صفحه وب سایت شما شروع می شود. شما از این طریق می توانید اطلاعاتی مانند سبد خرید رها شده، سابقه خرید مشتری و موارد دیگر را جمع آوری نمایید.

2) اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید

جمع آوری اطلاعات مشتری همان جایی است که کار شروع می شود، اما تحلیل اطلاعات، میزان ارزش کار شما را تعیین می کند. استفاده از یک رویکرد تحلیلی به شما این امکان را می دهد که برای مشتریان خود پروفایل ایجاد کنید تا بتوانید کاربران را طبقه بندی نموده و محتوای هدف مندی را برای آنها فراهم کنید.

3) با معلومات حاصل شده اقدام کنید

جمع آوری اطلاعات، ایجاد قابلیت های تحلیلی در اطلاعات و اقدام به معلومات حاصل شده، همگی برای یک سازمان سودمند هستند. محتوای منحصر به فرد زمانی حاصل می شود که این سه ستون هماهنگ بوده و با هم کار کنند در نتیجه بیشترین درآمد و بیشترین بازده در سرمایه گذاری حاصل می شود.

آینده شخصی سازی محتوا

این الگوریتم ها با استفاده از شبکه های عصبی به پیشرفت خود ادامه می دهند لذا شخصی سازی محتوا به طور چشم گیری در آینده بهبود خواهد یافت.

ادامه مطلب