سئو

شناخت انواع طراحی لوگو کدام یک برای شما مناسب است؟

طراحی لوگو انواع مختلفی دارد؟ کدوم یک برای شما مناسب تر است؟

شاید تا به حال متوجه این داستان نشده باشید، اما امروزه طراحی لوگو بخشی از زندگی روزمه مان شده است. چگونه؟ کافیه ست , صبح وقتی مشغول درست کردن صبحونه بودید به وسایل نگاه کنید، یا حتی وقتی دارید از خانه به محل کارتان می روید، فقط باید یکم دقیق تر به اطرافمان نگاه کنیم که بفهمیم امروزه از طراحی لوگو استفاده های زیادی می شود.

به دنبال یک هویت بصری بی نظیر هستید؟

ما هویت برند شما را به بهترین شکل خلق خواهیم کرد.

چیزی که همیشه اتفاق میافتد این است که وقتی چیزی همه گیر می شود، ممکن است که دیگر به آن اهمیت ندهیم . اما لوگو و طراحی لوگو شاید به ظاهر ساده و آسان برسند اما در باطن پیچیده تر از آن چیزی هستند که مردم بتوانند درکش کنند.

طراحی لوگو انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایا منحصر به فرد خود را دارند، پس ارزش این را دارد که زمان بگذارید تا بفهمید کدام نوع مناسب کسب کار شماست. تا پایان مقاله همراه ما باشید تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدوم نوع طراحی لوگو برای شما مناسب تر است.

  1. سمبل ها (emblems)

یکی از قدیمی ترین مدل های لوگو مدل امبلم است. سمبل یا امبلم نوعی از طراحی لوگو است که کلمه های را داخل نماد قرار می دهد. ظاهری کلاستیک دارد که به لوگو شما سبکی قدیمی می دهد. به همین دلیل است که معمولا این مدل نمادها را مکان های مثل مدرسه یا مکان های دولتی می بینید. باعث می شود که همه چیز زیبا و اداری به نظر برسد. یک نمونه از این نوع که اگر قهوه خور باشید قطعا دیده اید:

این نوع از طراحی لوگو معمولا از جزئیات بیشتری استفاده می کنند، که شامل خطوط ظریف، تصاویر کوچک ساده و مفصل می شوند.

حالا به قسمت جالب داستان می رسیم که چرا باید امبلم رو انتخاب کنید؟

  • اگه قصد دارید حسی سنتی یا به یاد ماندنی را به مخاطب برسونید.
  • اگه می خواهید طراحی لوگو شما نشانه از وقار، سنگینی یا متانت را داشته باشد.

چرا باید از انتخاب این نوع خودداری کنید؟

  • سمبل ها معمولا در سایز های کوچک تری طراحی می شوند، اگر مقیاس لوگو برایتان مهم است این موضوع را در نظر داشته باشید که این نوع از طراحی لوگو ها مثل آیکون کنار اسم وبسایت ها هستند و از دور به سختی دیده می شوند.
  1. لوگو متنی (logotypes)

همچنین به نام های تایپوگرافی، لوگو تایپ یا word mark هم شناخته می شود. خب همینطور که از اسم این نوع طراحی لوگو مشخصه نوعی از لوگو است که از کلمه یا کلماتی ساخته می شود که معمولا نام شرکت را تشکیل می دهد.

تایپوگرافی ها هویت بصری یک برند را با نام شرکت پیوند می دهند، به همین خاطر برای انتخاب فونت یا ایجاد اون باید هویت برند را بدانید، رنگ، شکل، سبک کلمات تقریبا به معنای خود کلمه هستند. اگه نام شرکت شما نامی بی معنی باشد، این حتی اهمیت بیشتری دارد– برای مثال google

لوگوتایپ گوگل تاثیر گذاری بالایی دارد، زیرا فونتی ساده و ظریف دارد، از رنگ های روشن و سرگرم کننده ای استفاده کرده که تاثیر گذاری را بالاتر می برد.

چرا باید تایپوگرافی انتخاب کنین؟ کمپانی شما تازه تاسیس است و می خواهید نام شما از طریق لوگو معرفی شود.

  • اگه نام تجاری شما کوتاه ست. که اگر کسی لوگو شما را دید خواندش سخت و فشاورآور نباشد.
  • زمانی که نام شما لوگو شماست. این نوع از طراحی لوگو برای تقویت ارتباط بین حافظه بصری و شناخت نام کمک می کند.

چرا باید از استفاده ازش خودداری کنین؟

  • اگر به طور مداوم قصد تغییر لوگو خود را ندارید. حتی گوگل یا کوکا کولا برای مدرن بودن نیاز به تغییر لوگوی خودشان دارند.
  • نام برند شما طولانی ست.
  1. مونوگرام یا (monogram)

یکی دیگر از انواع جالب طراحی لوگو، مونوگرام است. این نوع از لوگو معمولا از ترکیب حرف اول نام شرکت یا اختصاری از آن استفاده می شود. اگر نام شرکت شما یکی از دو شرایط بالا را داشته باشد ؛ طراحی لوگو مونوگرام برای شما مناسب تر است تا تایپوگرافی.

این سبک از لوگو، به روی ایجاد نامی به یاد ماندنی و قابل تلفظ تمرکز می کند. برای درک بهتر خود شما ترجیح می دهید HBO را حفط کنید یا Home Box Office را؟

اگر این چیزی است که برای انتخاب طراحی لوگو مناسب دنبالش هستید، مونوگرام راهی برای سادگی نام برند شماست.

چرا باید از این نوع استفاده کنین؟

  • اگه می خواهید پیوندی بین نام شرکت و هویت بصری ایجاد کنیئ، اما نامی طولانی دارید.
  • اگه در حوزه ای کار می کنید که کوتاه کردن نام برند امری معمولی است.

چرا باید از استفاده ازش خوددرای کنین؟

  • زمانی که شرکت شما جدید است و هنوز تاسیس نشده، در این حالت هنوز هم می توانید از مونوگرام استفاده کنین اما ممکنه است بعد از به شهرت رسیدن از اینکه نام کامل خود را طراحی نکردید پشیمان شوید.
  1. علامت تجاری(brand mark)

هر چقدر که در لیستمان پایین تر می ریم، باید متوجه شده باشید که استفاده از کلمات در طراحی لوگو دور و دورتر می شیم. این نوع لوگو معمولا بر پایه یک تصویر گرافیکی طراحی می شود. تصویری که برای طراحی لوگو خودتان انتخاب می کنید باید به طور شگرف آوری برای یک مشتری معمولی قابل تشخیص و شناسایی باشد.

البته اغلب این لوگوها با یکی از انواع طراحی لوگوهای بالا تکامل پیدا می کند. برای مثال: استارباکس ابتدا به عنوان یک امبلم یا نماد شروع شد، اما حالا به سادگی ترسیم یک پری دریایی ست.

به همین خاطر هست که استفاده از علامت تجاری برای شرکت های تازه تاسیس چالش برانگیز است.

به یاد داشته باشین که که برای انتخاب این نوع باید کلمه کلیدی منحصر به فرد خود را تا زمان مشهور شدن برند خود در کار تصویر لوگو داشته باشید.

چرا باید علامت تجاری رو انتخاب کنید؟

  • نام برند شما به راحتی قابل ترسیم است. برای مثال لوگو اپل، نمونه روشنی از نام تجاری ست که به معنای واقعی قابل ترسیم است.
  • شما می خواهید یک برند شخصی با تصویری ایجاد کنید که با نام خود نمی توانید ایجاد کنید.
به دنبال یک هویت بصری بی نظیر هستید؟

ما هویت برند شما را به بهترین شکل خلق خواهیم کرد.

چرا نباید از لوگو تصویری استفاده کنید؟

  • اگر می خواهید به عنوان کاری سنتی و جدی دیده شوید. استفاده از یک علامت تصویری در صورت انجام کار غیر ممکن نیست، اما انتخاب تصویر مناسب بیشتر چالشی ست.
  • اگر هنوز میخ محصولات و خدمات خود را محکم نکرده اید، انتخاب تصویر برای لوگو ممکن است برند شما را قفل کند، ممکن است بخواهید با چیزهای متنوع تری شروع کنید و بعد از مطمئن شدن از لوگوی تصویری استفاده کنید.
  1. لوگو انتزاعی (abstract logo)

این نوع از طراحی لوگو، همان لوگوی تصویری ست، اما برای به مفهوم رساندن ماهیت لوگو از اشکال یا فرم استفاده می شود. زمانی استفاده می شود که می خواهید از تصویر استفاده کنید اما نمی خواهید دقیقا مفهوم را برسانید. یعنی می توانید با استفاده از لوگوی انتزاعی احساسی بیشتر از فکر کردن را ایجاد کنید. البته باعث چالش های هم می شود چون هر سری یک فکر دارد شاید مفهوم را به طرزه دیگری تفسیر کنند.

نکته حائز اهمیت که باعث می شود خیلی ها لوگوی انتزاعی را انتخاب کنند، هیچ کسی نمی توانه لوگو شما را کپی کند یا لوگوی شبیه به شما داشته باشد. برای مثال برای دیدن مارک محصول نیاز به خواندن کلمه نایک نیست چراکه از طرف علامت انتزاعیش قابل شناسایی ست. اینجاست که لوگوی انتزاعی مشهور می شود- شناخت فوری و مشخص.

چرا باید لوگو انتزاعی رو انتخاب کنید؟

  • اگر قصد ایجاد لوگوی تصویری برای لوگو دارید اما می خواهید لحن جدی تری را نسب به لوگوهای تصویری ایجاد کنید.
  • اگر لوگو کاملا خاص و منحصر به فرد می خواهید.

چرا نباید لوگو انتزاعی رو انتخاب کنین؟

  • اگر هنوز هویت نام برند خود را کامل مشخص نکرده اید. از آنجایی که علائم انتزاعی احساسات را منتقل می کنند، باید کامل بدانید که قبل از ایجاد تصویر، چه احساسی را می خواید در مشتریانتان ایجاد کنید.
  1. مسکات (mascots)

این نوع لوگو از دیگر نوع ها کاملا متفاوت است،چراکه در این نوع از یک نقاشی یا شخص خاص (یا یک شخصیت انسانی) استفاده می شود.ما به عنوان انسان، از نظر بصری جذب چهره انسانی دیگر می شویم.

لوگو مسکات احساسات مثبت را به برند شما پیوند می زند.

بزرگترین خطر لوگوی شما به صورت خیلی دوستانه تبدیل می شود، یعنی اگر بخواهید برند شما جدی گرفته شود، بهتر است از نوع دیگری از طراحی لوگو استفاده کنید.

چرا باید از مسکات استفاده کنید؟

  • اگه مخاطبین شرکت شما کودکان و یا اقوام هستند.
  • برند شما سرگرم کننده، دوستانه است.
  • اگه به دنبال لوگویی انعطاف پذیر، و قابل رشد هستید.

چرا نباید از مسکات استفاده کنید؟

  • اگه نام تجاری شما نمی تواند یک سریال جدی را تعریف کند.
  1. ترکیبی(combination)

هیچ چیزی در جهان سیاه و سفید نیست. حتما لازم نیست که فقط از یک لوگو برای برندتان استفاده کنید.می توانید هر یک یا تمام ایده های فوق را باهم ترکیب کنید. مثلا می توانید مونوگرام را با لوگوی انتزاعی ترکیب کنید.

علامت تجاری (Brand mark) می تواند از تایپوگرافی استفاده کند، و هر دو جنبه برند می توانند از هم جدا باشند و از سناریوهای متفاوتی استفده کنند.

آیا لوگوی ترکیبی انتخاب مناسبی برای برند شماست؟ اگر دوست دارید از لوگوی تصویری استفاده کنید اما احساس می کنید برای توصیف یا اشتراک گذاری نام تجاریتان به کلمه هم احتیاج دارید، پس بله!

اگر لوگوی انعطاف پذیری می خواهید که در شرایط مختلف قابل انعطاف باشد، باز هم بله!

لوگوی ترکیبی برای شرکت های که به تازگی تاسیس شدند، نسبت به موارد بالا خیلی مناسب تر است!

چرا باید از لوگوی ترکیبی استفاده کنیم؟

  • اگه کمال گرا و به دنبال بهترین ها هستید.
  • اگه می خواهید لوگوی داشته باشید که منعطف و قابل تغییر باشد.

چرا نباید از لوگوی ترکیبی استفاده کنیم؟

  • اگه بیشتر به روی سادگی لوگو خود تمرکز دارید.

پس….

یکی از قوانین سخت وسریع طراحی لوگو این است که هیچ قانون سخت و سریعی وجود نداره. خوشبختانه موارد بالا ایده های از مزایا و معایب هر نوع از طراحی سایت را در اختیار شما می گذارد. با طراحی لوگو می توانید برندتان را مشهور کنید.

زمانی که صحبت از لوگو برند شما می شود، شما با تصورات و طرح خود محدود می شوید. یکی از بهترین کارهای که می تواند زمان فکر کردن به طراحی لوگو خود بکنید این است که به نمونه های زیادی از لوگو نگاه کنید. سپس به این نکته توجه کنید که کدوم قسمت لوگو شما را بیشتر جذب کرده، سعی کنید موضوعات مشابه خودتان را در لوگو مورد علاقتان پیدا کنید.

آیا شما لوگوی انتزاعی دوست دارید؟ یا رنگ قرمز؟

آِیا تصویر را به دلیل شباهتش به خودتان دوست دارید یا به خاطر اینکه مناسب برند شماست؟

به یاد داشته باشید: طراحی لوگو یکی از مهمترین و جالب ترین قسمت ها شروع یک تجارت است. به تصویرهای زیبا نگاه کنید، بگذارید خلاقیت شما شکوفا شود. همیشه قبل از نهایی کردن تصمیمتان، یک نفر دوم هم پیدا کنید. تا از دیدن لوگوی خودتان هیجان زده شوید…

به دنبال یک هویت بصری بی نظیر هستید؟

ما هویت برند شما را به بهترین شکل خلق خواهیم کرد.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید