سئو

طراحی لوگو با فتوشاپ بهتر است یا با سایر نرم افزار ها؟

مقدمه

جواب ساده، مختصر و فنی به این سوال این است که با نرم افزارهای حرفه ای و برپایه وکتور بهتر از فتوشاپ است اما در بسیار از حالات برنده فتوشاپ است مثل طراحی لوگو متحرک با فتوشاپ که از نرم افزار های وکتوری در چنین مواردی بهتر عمل می کند.

فتوشاپ یک نرم افزار نام آشنا و حیرت انگیز است تا جایی که ما به یاد داریم همیشه اسم این نرم افزار کامپیوتری سر زبان ها بوده است و اهمیتش روز به روز بیشتر می شود اما در حقیقت از نظر همیشه طراحان گفته اند که به گزینه های دیگر فکر کنیم و از فتوشاپ استفاده نکنیم!!

اما بنده به عنوان یک طراح گرافیک این را تصحیح می کنم که در بسیاری از موارد نه تنها طراحی لوگو با فتوشاپ بد نیست بلکه بهترین راه حل در دنیاست!! بیاید فتوشاپ را با نرم افزارهای قدرتمند طراحی لوگو در دنیا مقایسه کنیم و این مزایا و معایب هر یک را مشخص کنیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ایلوستریتور یا فتوشاپ؟

اگر از یک فرد خبره در طراحی لوگو بپرسید بهترین نرم افزار طراحی لوگو در جهان کدام است قطعاً نام را خواهید شنید که در انگلیسی این نام به معنای رسم کننده یا خالق نقش و نگار و تصویر است به نوعی می توان این نرم افزار بزرگ را خواهر یا برادر نرم افزار دانست (هر دو را شرکت ادوبی ساخته و بسیاری از ابزار هایشان شبیه به هم است حتی می توانند با هم در ارتباط باشند).

این نرم افزار همانطور که از نامش پیداست می تواند خالق خوبی برای طرح های گرافیکی باشد هر چند به اندازه فتوشاپ قدرتمند و مشهور نیست اما چیزی از فتوشاپ کم ندارد. در بحث طراحی یک اثر از صفر تا صد حتی از فتوشاپ بهتر نیز است و همین یکی از دلایلی شده است که طراحی لوگو با فتوشاپ به اندازه این نرم افزار جالب به نظر نرسد (هر چند برای خلق یک اثر گرافیکی از صفر تا صد فتوشاپ چیزی کم ندارد.

اما باید به این حقیقت اعتراف کرد که هر نرم افزاری را به منظوری ساخته اند و فتوشاپ بیشتر مناسب ویرایش تصویر است تا خلق تصویر!!) اما تفاوت عمده این دو در اساس کارشان است فتوشاپ یک نرم افزار مبنی بر پیکسل است در حالی که ایلوستریتور یک نرم افزار مبتنی بر وکتور است. بیایید تا این موضوع را واضح تر برایتان بگوییم.

  • تصویر وکتوری:

وکتور نوعی از تصویر است که هر چقدر که آن را بزرگ کنید یا کوچک کنید کیفیتش تغییری نمی کند! و معمولاً حجم بسیار پایین دارد و بیشتر شبیه به اجزای انیمیشنی است تا یک عکس و تصویر واقعی!

  • تصویر پیکسلی:

اما در مقابل پیکسل نوع تصویری است که تنوع بالاتری در آن دیده می شود و تقریباً تمامی تصاویر اطراف ما از این نوع تصویر هستند حتی عکس هایی که می گیرید (اگر یک عکس را بسیار زوم کنید شاهد مربع هایی خواهید بود که عکس را ساخته اند هر کدام از آنها یک پیکسل است) بدترین نکته تصاویر پیکسلی این است اکر آنها را خیلی بزرگ یا کوچک کنید کیفیتشان از دست می رود و تحت تاثیر قرار می گیرند.

یک لوگو یا آیکون خوب حتما باید وکتوری باشد

و اما در بحث طراحی لوگو با فتوشاپ گفتیم که فتوشاپ پیکسلی است و باید بدانید یک لوگو یا آیکون خوب حتما باید وکتوری باشد چون قرار است روی صد ها ابزار تبلیغاتی، وبسایت، شبکات اجتماعی و … قرار گیرد و کیفیتش ذره ای صدمه نبیند به همین خاطر وی گویند طراحی لوگو با فتوشاپ گزینه خوبی نیست چون نوع تصویر وکتور بیشتر مناسب طراحی لوگو است.

خب حال که کمی با مفاهیم وکتور و پیکسل آشنا شدید و تا حدودی از تفاوت های ایلوستریتور و فتوشاپ برایتان گفتیم حتماً دلتان می خواهد برنده این بخش را اعلام کنیم، اما باید بگوییم که برنده این بخش بستگی به کاری که قرار است بکنید دارد.

اگر لوگوی شما قرار نیست روی ابزارهای تبلیغاتی کوچک و بزرگ زیادی قرار گیرد و دلتان یک لوگوی تصویر مانند با جزئیات بالا می خواهد فتوشاپ بهتر است اما اگر یک لوگوی حرفه ای مانند لوگوی ها مشهور در جهان را می پسندید و می خواهید آن را روی صد ها ابزار تبلیغاتی قرار دهید و به هیچ وجه جزییات بالا را دوست ندارید بلکه طرح ها ساده را ترجیح می دهید پس ایلوستریتور بهتر است.

فتوشاپ یا کورل دراو؟

اگر از یک طراح گرافیک یا کسی که نرم افزار های گرافیکی را خوب می‌شناسد بپرسید سه نرم افزار گرافیکی برتر جهان را نام ببرد به احتمال زیاد چنین اسم هایی را می‌شنوید کورل دراو، فتوشاپ و ایلوستریتور. کورل دراو () نرم افزار بسیار قدرتمند وکتوری است که امکاناتی مشابه به ایلوستریتور ارائه می‌دهد و بیشتر مناسب طراحی از صفر تا صد است تا ویرایش تصویر، در بحث طراحی لوگو با فتوشاپ یا کورل دراو باید به شما بگوییم که این مسئله نیز پاسخ واضحی ندارد.

هر چند باز هم به دلیل وکتوری بودن کورل دراو بسیاری از طراحان گرافیک ممکن است کورل دراو را بجای فتوشاپ برای طراحی لوگو پیشنهاد کنند اما اگر قرار است یک لوگو تایپ، لوگوی سه بعدی یا لوگوی متحرک بسازید قطعا فتوشاپ برتر است و امکانات هیچ نرم افزار گرافیکی در دنیا به اندازه فتوشاپ نیست اما اگر به طراحی لوگو به عنوان یک شغل نگاه می‌کنید و می خواهید به تازگی شروع کنید پیشنهاد ما کورل دراو یا ایلوستریتور است.

بهترین نرم افزار طراحی لوگو متحرک

در اینجا لازم است بگوییم که فتوشاپ با امکاناتی در این چند سال اخیر به افزوده شده است امکانی را فراهم کرده‌ است که به راحتی بتوانید یک تصویر را بارها تغییر دهید و از این تغییرات یک انیمیشن بسازید!

این امکانات در ایلوستریتور و کورل دراو نیستند و همین فتوشاپ را به نرم‌افزاری برتر در طراحی لوگو متحرک تبدیل می‌کند که می‌توانید به آن در این زمینه اعتماد کنید. و اینکه در بحث هایی مثل تایپوگرافی نیز فتوشاپ نرم‌افزاری قابل به شمار می‌اید که باعث می‌شود برای اقدام کنیم.

آموزش های کدام نرم افزار گرافیکی بیشتر است؟

کسی دقیق نمی‌داند که آموزش های طراحی گرافیک کدام یک از نرم افزار ها در دنیا بیشتر است اما قطعا همه می‌گویند که فتوشاپ آموزش های بیشتری دارد! فقط کافی است هر چیزی مربوط به آموزش طراحی گرافیک را در گوگل جستجو کنید مطمئن باشید به احتمال بالا نتیجه جستجو به فتوشاپ ارتباط دارد! حتی در دنیا بسیاری از وبسایت ها و اپلیکیشن های معتبر دنیا فقط و فقط رسالت خود را آموزش فتوشاپ می‌دانند.

چه یک طراح گرافیک ماهر باشید چه یک طراح گرافیک تازه کار حتما می‌دانید غنی بودن آموزش های یک نرم افزار تا چه حد موضوع مهمی است؟در بحث طراحی لوگو با فتوشاپ درست است که گفتیم طراحی لوگو با نرم افزار های وکتوری می‌تواند گزینه‌ی عاقلانه تری باشد اما فراموش نکنید هر کاری را با دوره ها، کتاب ها، مقالات و ویدیو های آموزش می‌توان یاد گرفت و انجام داد.

پس اینکه نرم افزاری مثل فتوشاپ هزاران آموزش فقط به زبان فارسی دارد یعنی طراحی لوگو با فتوشاپ هنوز هم گزینه وسوسه انگیزی به شمار می‌آید که یک طراح با تجربه به سادگی نمی‌تواند از این فرصت عبور کند. حتی به دلیل قدرت و شهرت فتوشاپ آموزش هایی از نقاشی کشیدن با فتوشاپ را در سطح وب می‌توانید پیدا کنید! که نشان می‌دهد این نرم افزار فقط یک نرم افزار ویرایش تصویر نیست! بلکه دنیایی خاص دارد.

کدام یک از نرم افزار ها ارتباط بهتری با سایر نرم افزار های گرافیکی دارد؟

همانطور که گفتیم شرکت سازنده فتوشاپ و ایلوستریتور ادوبی است پس باید حدس زده باشید که ارتباط بین این دو نرم افزار به سادگی قابل انجام است و در مورد کورل دراو نیز می‌توانید این برنامه را با ایلوستریتور پیوند دهید (پیوند یا ارتباط نرم افزار در این جا منظور ما این است که یک نرم افزار بتواند فایل نیمه کار خود را به نرم افزار دیگر بفرستد یا فرمت یک نرم افزار خاص قابل شناسایی باشد برای نرم افزار دیگر).

اما به نظر می‌آید در فتوشاپ و ایلوستریتور نتوانید فایل های به خصوص برنامه کورل دراو را باز کنید! در بین این سه نرم افزار فتوشاپ فایل های آماده یا همان قالب های آماده گرافیکی بیشتری دارد و اینکه می‌تواند تقریبا از تمامی فرمت های تصویر رایج پشتیبانی کند (می‌توانید تصویر خود را به هر فرمتی ذخیره کنید).

اما ایلوستریتور در زمینه پشتیبانی از فرمت های مختلف تا حدودی ضعیف عمل کرده است (آن طور که ما تست کردیم) و فرمت های ذخیره سازی بسیار کمی دارد و اینکه در توصیف کورل دراو می‌گویند که قادر به پشتیبانی از 100 فرمت گرافیکی است که اگر این ادعای شرکت درست باشد برنده در بحث پشتیبانی از فرمت های مختلف تصویر کورل دراو است.

سخن پایانی

اگر واقعا می‌خواهید به یک نکته پی ببرید بهترین راه حل تجربه کردن آن است و بس وقت بگذارید هر سه را نصب کنید (شاید هم نصب دارید) و سعی کنید در هر حد دو ویدیوی آموزشی طراحی لوگو هر یک را امتحان کنید و با امکاناتشان کار کنید و بعد تصمیم بگیرید که طراحی لوگو با فتوشاپ بهتر است یا سایر نرم افزار ها همین آشنایی اولیه شما باعث می‌شود بدانید که در محیط کدام نرم افزار راحتی بیشتری دارید و امکانات کدام را می‌پسندید.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید