سئو

لینک های follow و nofollow چیست؟ مقایسه و تاثیر آنها بر سئو

ارزش یک لینک

گوگل، کیفیت و کمیت لینک های ورودی را معیار ارزش یک سایت می داند و برای تعیین میزان ارزش یک صفحه از سیستم امتیازدهی pageRank استفاده می کند. این سیستم، ارزش لینک های ورودی را بررسی می کند و با استفاده از آن تعیین می کند که یک کلمه کلیدی در کدام صفحه از نتایج گوگل قرار بگیرد. بنابراین برای ارتقای رتبه کلمات کلیدی باید لینک های follow و nofollow را بشناسید و بدانید کدام لینک ها از نظر گوگل دارای ارزش هستند.

لینک های فالو (dofollow) چیست؟

لینک های فالو لینک هایی هستند که علاوه بر اتصال یک سایت به سایت دیگر، باعث بهبود اعتبار دامنه و ارتقای رتبه کلمات کلیدی در گوگل می شوند. به طور پیشفرض لینک ها فالو هستند و نیازی به درج “rel=”dofollow نمی باشند. وقتی یک صفحه از سایت تعداد زیادی لینک های داخلی و خارجی از نوع فالو دریافت کند، از طریق گوگل این لینک ها دنبال می شوند و اعتبار آن صفحه را افزایش می دهند. ربات های گوگل برای ارتقای رتبه یک صفحه، به تعداد و کیفیت لینک های دریافتی آن صفحه توجه می کنند و هر چه سایت هایی که به آن صفحه لینک داده اند، با کیفیت و خوب باشند، به همان نسبت به آن صفحه رتبه می دهند. پس اگر بک لینک فالو دریافت می کنید دقت کنید کیفیت و اعتبار سایت ها خوب باشند و از همه مهم تر باید سایت ها مرتبط با موضوع صفحه شما باشند.

به طور مثال در زیر کد html یک لینک فالو را مشاهده می کنید. هر چه لینک زیر در سایتهای بیشتر و باکیفیت تر از نظر سئو و مرتبط تر قرار بگیرد، کلمه “” در گوگل ارتقا پیدا می کند و اعتبار صفحه اصلی سایت یاس وب بیشتر می شود. اما نباید در این مورد زیاده روی کنید و نباید فقط بک لینک های فالو دریافت کنید. چون گوگل به این موضوع شک کرده و نه تنها باعث ارتقای سئو آن کلمه کلیدی نمی شود بلکه باعث افت سئو آن نیز خواهد شد.

<a href='https://www.yasweb.net'>طراحی سایت</a>

لینک های نوفالو (nofollow) چیست؟

گوگل در سال ۲۰۰۵ ویژگی “rel=”nofollow را برای اسپمرها و کسانی که از روش استفاده می کردند، در لینک ها بکار گرفت تا بدین شیوه افراد نتوانند به راحتی گوگل را دور بزنند و رتبه کلمات کلیدی را ارتقا دهند. لینک های نوفالو (nofollow) به صفحه ای که به آن پیوند می دهد، اعتبار نمی دهند و از نظر سئو کمکی نمی کنند و باعث ارتقای رتبه کلمات کلیدی در گوگل نیز نخواهند شد. برای ایجاد لینک نوفالو از ویژگی “rel=”nofollow در کد html لینک استفاده می شود. برچسب nofollow به رباتهای گوگل می گوید که هیچ ارزشی برای صفحه ای که لینک ورودی دریافت کرده، درنظر نگیرد و در رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیری ندارند. معمولا لینک ها در بخش نظرات وبلاگ ها و دیدگاه های سایتها و انجمن ها به صورت نوفالو هستند. بنابراین اگر به دنبال افزایش اعتبار سایت خود با ایجاد بک لینک هستید، بیشتر وقت خود را صرف گذاشتن نظرات در وبلاگ ها اختصاص ندهید.

در زیر کد html یک لینک نوفالو را مشاهده می کنید.

<a href='https://www.yasweb.net' rel='nofollow'>طراحی سایت</a>

آیا لینک های نوفالو (nofollow) بد هستند؟

خیر. اگرچه لینک های نوفالو، رتبه سایت شما را به طور مستقیم افزایش نمی دهند، اما درج آن در برخی سایتهای مرتبط باعث افزایش ورودی و ترافیک خواهد شد. استفاده از لینک های follow و nofollow به طور همزمان باعث ایجاد تنوع لینک و استفاده از هردوی آنها با هم، باعث ارتقای رتبه کلمات کلیدی در گوگل خواهد شد. همچنین از نظر گوگل سایتی به لحاظ لینک سازی طبیعی است و شک برانگیز نیست که از هر دو روش لینک های follow و nofollow استفاده کرده باشد.

وجود لینک های نوفالو در دنیای سئو لازم و ضرروری است. در گذشته بسیاری از افراد سودجو با استفاده از سئو کلاه سیاه در مدت خیلی کم می توانستند با استفاده بیش از حد از لینک سازی باعث ارتقای رتبه کلمات کلیدی خود شوند و همین امر باعث دور شدن جایگاه کلمات کلیدی از سایت هایی بود که به روش صحیح اقدام به سئو سایت نمودند.

نظر گوگل در مورد لینک های نوفالو چیست؟

برخی از مردم می گویند: “لینک های Nofollow تاثیری بر سئو ندارند”.

و برخی دیگر ادعا می کنند: “لینک های Nofollow به اندازه لینک های dofollow قوی نیستند… اما همچنان به سئو کمک می کنند.”

حقیقت چیست !؟

گوگل در مورد لینک های nofollow چه می گوید!؟

“به طور کلی ، ما آنها را دنبال نمی کنیم!”

“به طور کلی”؟

پس می توان گفت در موارد خاص استفاده از لینک های nofollow برای سئو سایت مفید خواهد بود!

۲ آزمایش جالب در مورد لینک های nofollow

شخصی بنام “آدام وایت” قصد داشت وبلاگ خود را برای کلمه کلیدی “نرم افزار بک لینک” رتبه بندی کند.

او چه کرد!؟

او تعدادی لینک نوفالو از یک سایت با کیفیت بالا خریداری کرد و همه آن لینک ها دارای “نرم افزار بک لینک” به عنوان متن لنگر بودند.

چه اتفاقی افتاد!؟

بعد از مدتی رتبه این کلمه از ۱۹ به رتبه ۱ گوگل رسید!

حالا بیایید یک آزمایش دیگر را بررسی کنیم:

مسئول سئو در شرکت SurveyMonkey تصمیم گرفت به این سوال پاسخ دهد: “آیا گوگل واقعا لینک های nofollow را دنبال می کند؟”

برای بررسی این موضوع یک لینک نوفالو را در صفحه ۴۰۴ قرار داده بود که آن لینک در گوگل ایندکس نشده بود.

از لحاظ تئوری، گوگل باید آن لینک را نادیده بگیرد و ایندکس نکند.

اما این اتفاق نیفتاد!

گوگل لینک را دنبال کرده بود و صفحه را در ظرف ۴۸ ساعت ایندکس شده بود!

چگونه می توان فالو یا نوفالو بودن لینک ها را تشخیص داد؟

برای بررسی لینک های follow و nofollow باید کد html لینک را بررسی کنید. برای اینکار بر روی لینک راست کلیک کرده و گزینه inspect را انتخاب کنید. اگر ویژگی “rel=”nofollow را در کد html لینک مشاهده کردید یعنی لینک نوفالو است. اگر این ویژگی وجود نداشت یعنی لینک فالو می باشد. همچنین با استفاده از ابزار می توانید تعداد بک لینک های فالو و نوفالو یک سایت را مشاهده کنید. برای استفاده از این ابزار باید یک اکانت خریداری کنید.

چگونه بک لینک های فالو دریافت کنیم؟

بهترین راه برای ایجاد بک لینک فالو، راه طبیعی و صادقانه است. اگر وب سایت با کیفیت، معتبر و محتواهای بسیار عالی داشته باشید و با اشتیاق بر روی سایت خود کار کنید و صبوری کنید، بعد از مدتی این کاربران هستند که برای شما بک لینک فالو و طبیعی ایجاد می کنند. آنها محتواهای شما را به اشتراک می گذارند و در سایت خود لینک سایت شما را قرار می دهند. اینکار شاید از دید برخی سئوکاران تقریبا غیر ممکن و مشکل باشد اما یکی از قدرتمندترین بک لینک های طبیعی می باشد که ۱۰۰% از روش است. در آینده ربات های گوگل به قدری هوشمند خواهند شد که تمامی بک لینک هایی که به صورت دستی توسط مدیران سایتها ایجاد می شوند، شناسایی کرده و ترتیب اثری در سئو و ارتقای رتبه کلمات کلیدی نخواهند داد.

راه دیگری که می توانید از طریق آن بک لینک فالو دریافت کنید، انتشار رپورتاژ خبری می باشد. به طور خلاصه رپورتاژ خبری یعنی انتشار یک مقاله همراه با چند لینک فالو در مورد خدمات سایت خود در سایتهای خبری یا مرتبط. اینکار علاوه بر ارتقای رتبه کلمه کلیدی، باعث افزایش ترافیک سایت و برندینگ نیز خواهد شد. البته انتشار رپورتاژ خبری هزینه دارد.

از نظر گوگل کدام لینک ها، غیرطبیعی و شامل جریمه خواهد بود؟

اگر گوگل لینک های غیر طبیعی را مشاهده کند و لینک هایی که توسط مدیران سایتها به صورت دستی ایجاد شده است را تشخیص دهد، شدیدا جریمه خواهد کرد. این نوع لینک ها شامل:

  • خرید و فروش لینک
  • تبادل لینک
  • پست های مهمان و کامنت های وبلاگ با لینک های متنی بسیار زیاد از کلمات کلیدی
  • لینک سازی خودکار
  • لینک های فالو بیش از حد فقط از یک کلمه کلیدی خاص
  • مزرعه لینک
  • لینک سازی هرمی

جمع بندی

لینک های follow و nofollow دو روش ایجاد لینک هستند و به گوگل می گویند که کدام نوع لینک بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد. وقتی یک سایت معتبر با بالا و مرتبط، به سایت شما لینک فالو دهد باعث می شود ارزش و قدرت سئو سایت خود را به سایت شما نیز بدهد و این ارزش باعث بهبود شما نیز خواهد شد. لینک های نوفالو گرچه انتقال اعتبار ندارند اما در کنار لینک های فالو و به جهت بک لینک طبیعی باعث افزایش رتبه سایت خواهد شد.

در صورتی که هر گونه سوالی در مورد مقاله لینک های follow و nofollow داشتید می توانید از طریق فرم نظرات در میان بگذارید.

ادامه مطلب