عمومی

محتوا پادشاه است؟ تغییرات سرنوشت ساز محتوا در آینده سئو

راهنمای مطالعه

اگر بخواهیم تعداد مقالات و پست شبکه های اجتماعی که درباره «پادشاهی محتوا» هستند را بشماریم، مطمئناً از تعداد تمام سایت هایی که در اینترنت وجود دارد، بیشتر است!

این یعنی اگر ما بخواهیم باز هم با 10 دلیل قانع کننده به شما بگوییم که محتوا پادشاه است، ممکن است حوصله شما را سر ببریم و دیگر حالتان از هر چی محتواست به هم بخورد!

با این حال، موضوع جدیدی که جای بحث زیادی دارد در مورد آینده محتواست. آینده ای که معلوم نیست هنوز هم پادشاه سال های قبل را دارد یا نه! از آن جایی که آینده هیچ وقت به طور دقیق معلوم نیست، ما هم دست به کار شدیم و خواستیم به دور از هر گونه کلیشه، به شما چند سرنخ بدهیم:

  1. آیا در سال آینده هنوز هم محتوا پادشاه است؟
  2. پادشاهی محتوا در آینده چه تغییراتی میکند؟
  3. ما چطور میتوانیم خودمان را برای این تغییرات آماده کنیم؟

محتوا پادشاه است بیل گیتس، شروع انقلابی که هیچ پایانی ندارد!

شاید فکر کنید هر پادشاهی بلاخره یک روز سقوط میکند و جای آن را پادشاهی دیگر میگیرد ولی پادشاهی محتوا کاملاً فرق میکند. وقتی میگوییم محتوا پادشاه است، منظورمان این نیست که محتوا به عنوان پادشاه انتخاب شده، بلکه پادشاهی اینترنت با محتوا معنا پیدا میکند.

پیچیده شد؟ اجازه دهید مثال بزنیم.

به زمانی برگردیم که بیل گیتس اولین بار این جمله انقلابی را بر زبان آورد، در این زمان که حدود سال 1998 بود، بیشتر مردم تنها مصرف کننده محتوا بودند چون که وسیله یا ابزاری برای تولید محتوا نداشتند.

اما در همین سال ها کم کم راه شبکه های اجتماعی به زندگی آدم ها باز شد. در نتیجه کاربران میتوانستند برای اولین بار خودشان در شبکه های اجتماعی دست به تولید محتوا بزنند.

روشن شدن موتور تولید محتوا به دست شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی با سرعت نور در حال پیشرفت بودند و هر تغییر و به‌روزرسانی، فرصت تولید محتوا به شکل خلاقانه تری را برای کاربران فراهم میکند. پس میتوانیم اینطور نتیجه بگیریم که هر کجا شبکه های اجتماعی باشد، محتوا همیشه پادشاهی میکند!

با یک نیم نگاه به وضعیت شبکه های اجتماعی در آینده میتوانیم پیش بینی کنیم که شبکه های اجتماعی همواره در حال پیشرفت هستند. نتیجه؟ محتوا همیشه پادشاه خواهد ماند!

گذشته از این، شبکه های اجتماعی نه تنها در محتوا، بلکه در سئو هم تاثیر دارند به طوری که در آینده سوشال سیگنال ها میتوانند ضریب موفقیت سئو سایت شما را افزایش دهد.

یک دلیل منطقی برای بقای محتوا تا آخر الزمان

اجازه دهید برای درک دقیق اهمیت محتوا، یک مقایسه بین دو نوع بازاریابی دیجیتال انجام دهیم:

  • انواع روش های تبلیغات پولی: در این روش بازاریابی هدف اصلی ما فروش محصولات یا افزاش سطح آگاهی از برند است. پس برای اینکار با روش های مختلف (مثل تبلیغات) سراغ مشتری میرویم و محصول یا سرویس خود را معرفی میکنیم.
  • تولید محتوا با کیفیت برای کاربران: در این نوع بازاریابی، چیزی که اهمیت دارد، نیاز مشتری است. برای همین سعی میکنیم با شناخت عمیق پرسونای مخاطب، ابهامات و نیازهای کاربر را یکی یکی برطرف کنیم. نتیجه؟ مشتری سراغ ما می‌آید.

دلیل منطقی ما برای بقای محتوا تا آخر الزمان چیست؟

اینکه بازاریابی و اصول سئو در مقاله نویسی تنها برای خودِ خودِ کاربران است و با انجام درست آن، یک رابطه بین کسب و کار و مخاطب شکل میگیرد. یک رابطه اگر ادامه دار باشد، به اعتماد منجر میشود و اعتماد هم معجون شگفت انگیزی برای فروش است.

نیم نگاهی به تولید محتوا در آینده، تغییرات محتوایی چه شکلی هستند؟

تا اینجا به شما گفتیم که به دلیل وجود شبکه های اجتماعی، محتوا همیشه حرف اول را میزند. ولی موضوعی که باید توجه زیادی به آن داشته باشید، مربوط به تغیرات محتوا است. به عبارت دیگر ما میخواهیم بدانیم که چه نوع محتوایی در آینده باز خورد خوبی دارد؟ چه محتوایی بهتر میتواند کاربران را درگیر کند؟ چه نوع محتوایی میتواند به کسب و کار ما کمک کند؟

در قسمت بعد سرنخی برای آینده سئو و محتوا به شما میدهیم.

محتوا پادشاه است؟ نسخه ای برای شروع تولید محتوا

اجازه دهید چند قدم به عقب برداریم.

برای شروع تولید محتوا باید چکار کنیم؟

این سوال را از هر متخصصی بپرسید، جواب ها معمولاً شبیه به هم هستند:

قبل از هر چیزی باید یک «استراتژی محتوایی» برای خود داشته باشید.

ولی فرآیند تولید محتوا یک مرحله دیگر هم دارد که از دید خیلی از نویسندگان محتوا و مدیران کسب و کار پنهان میماند.

این مرحله که با نام مرحله صفر از آن یاد میکنیم، قدرت داستان سرایی در کسب و کار است.

داستان سرایی در تولید محتوا همیشه به داستان ربط ندارد!

اولین چیزی که بعد از دیدن عبارت «داستان سرایی در تولید محتوا» به ذهنمان می‌آید این است که باید در محتوای خود یک قصه تعریف کنیم!

قصه ای که در آن یک شخصیت، در حال انجام یک چالش است و شما میتوانید با کسب و کار خود، این چالش را برطرف کنید.

واقعیت این است که این نوع داستان سرایی برای هر نوع کسب و کار جواب نمیدهد.

فرض کنید یک سایت در زمینه فروش ماشین به صورت نقدی داریم. حالا با توجه به مخاطب این نوع سایت، استفاده از داستان با عناصر بالا میتواند نتیجه بخش باشد؟

در واقع منظور از داستان این است که ما برای محتوای خود یک چرایی داشته باشیم.

داستان سرایی در محتوا یعنی داشتن یک دلیل غیرمنطقی !

فرض کنید وارد یک مغازه موبایل فروشی شدید که کلاً دو بخش دارد و هر بخش، موبایل هایی با برند های مختلف را به فروش میرساند. با یک نگاه به روش های تبلیغاتی این دو نوع موبایل به تفاوت آن ها پی میبرید. چه تفاوتی؟

  1. موبایل x: تنها در مورد مشخصات و ویژگی های شگفت انگیز موبایل صحبت میکند. در این روش تنها از اعداد، آمار و کلمات تاثیرگذار برای درگیر کردن مشتری استفاده میشود.
  2. موبایل y: دارد یک داستان تعریف میکند از اینکه این موبایل چه تاثیر بزرگی در زندگی مشتری های خود گذاشته است.

حالا بیاید این دو روش را باهم مقایسه کنیم.

  • موبایل اول از روش منطقی (اعداد و ارقام) برای تبلیغ استفاده میکند.
  • موبایل دوم از روش احساسی (تاثیر در زندگی انسان ها) برای تبلیغ استفاده میکند.

حالا نوبت شماست که حدس بزنید کدام روش بیشتر به فروش منجر میشود؟

پاسخ را در بخش بعد موشکافی کردیم.

درگیر کردن احساسات مخاطب، پادشاهی محتوا در آینده

جدال بین منطق و احساس همیشه یکی از جذاب ترین چالش ها برای روان شناسان بوده و هست. ولی این جدال در صنعت تبلیغات همیشه نتیجه یکسانی داشته:

درگیر کردن احساسات مخاطب همیشه حرف اول را میزند!

جالب است بدانید که این موضوع ارتباط نزدیکی با دایره طلایی سایمون سینک دارد. در این دایره برای هر محصولی که میخواهیم بفروشیم 3 کار میتوانیم بکنیم:

1: تمرکز را بر خود محصول قرار دهیم

2: تمرکز را بر چطور بودن محصول قرار دهیم

3: تمرکز را بر چرایی محصول قرار دهیم

طبق گفته سایمون سینک، روش 3 همیشه بازخورد بهتری دارد و در اکثر موارد به فروش منجر میشود. سایمون برای اثبات این قضیه، روش بازاریابی شرکت اپل را مثال میزند و میگوید دلیل اینکه محصولات اپل تا اینقدر جذابیت دارد، این است که اپل هنگام معرفی محصولات خود یک داستان احساسی از تاثیر محصول بر زندگی شخصی مشتری ها پخش میکند.

5 توصیه ارزشمند برای تولید محتوایی که فقط محتوا نیست!

1- خود را جای کاربر بگذارید

به این فکر کنید که کاربر به دنبال چه چیزیست؟ چه جزئیاتی از نتایج مد نظر اوست؟ این روش یکی از بهترین روش‌هاییست که برای بهینه کردن محتوای صفحات میتوانید از آن ها استفاده کنید، چرا؟ برای اینکه به احتمال زیاد بسیاری از رقبای شما احتمالا این کار را انجام نمی‌دهند و شما میتوانید با تکنیک از آن ها پیشی بگیرید.

2– سوال اصلی کاربر را به بهترین شکل پاسخ دهید

اولویت شما در این مرحله صرفا باید ارائه پاسخی جامع و معتبر به سوال ابتدایی کاربر باشد. اگر بتوانید به خوبی به همان سوال اولیه پاسخ دهید، این صفحه شکل درست خود را پیدا خواهد کرد.

3– به سوالات فرعی کاربران در همان موضوع اهمیت نشان دهید

از تمامی روش‌های ممکن مثل ابزارهای سایتتان، محتوا، لینک‌ها و مدیا در جهت پاسخ به سوالات کاربر استفاده کنید. اجازه ندهید که کاربر برای رسیدن به پاسخ سایر سوالات مرتبطش، به صفحه گوگل بازگردد و جستجوی دیگری انجام دهد.

4- در محتوای خود از چرایی محتوا استفاده کنید

در هنگام نوشتن محتوا، حتماً به این نکته اشاره کنید که هدف شما از تولید محتوا فقط و فقط رفع نیاز مخاطب است و سپس با تولید محتوای با کیفیت این هدف را به او اثبات کنید.

5- عناصر درگیر کننده احساسات را فراموش نکنید

اگر بتوانید محتوای خود را طوری تولید کنید که در کاربر ایجاد انگیزه کند، برگ برنده با شماست. این کار باعث میشود احساسات او درگیر شوند و با ایجاد یک رابطه عمیق بر پایه احساسات، اعتماد او را جلب میکنید. حتماً میدانید که هیچ معامله ای جوش نمیخورد مگر اینکه دو طرف نسبت به هم اعتماد داشته باشند.

در آخر هم میخواهیم از شما بپرسیم که نظر خود را در مورد آینده محتوا به ما بگویید. فکر میکنید سیاست پادشاهی محتوا در سال 202 چطور تغییر کند؟

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید