سئو

مهارت پیش بینی، راهکاری ضروری برای مطالعه

مهارت پیش بینی محتوای متن

پیش بینی کردن، استراتژی است که در آن خوانندگان به تفکر درباره ی آنچه که بر اساس سرنخ های متن، باز خوانی و تعبیر می شود، می پردازند. استراتژی پیش بینی در مطالعه، روندی مداوم است که خواننده را به این صورت مشغول و درگیر می کند: در حالی که خواننده پیش بینی های قدیمی را باز بینی مجدد و اصلاح می کند، می توان گفت ذهنش یک جهش به جلو دارد. (پیش بینی های جدید) چرا که او در همان زمان سعی دارد تا بفهمد در آینده چه چیزی رخ می دهد.

ما چرا از مهارت پیش بینی استفاده می کنیم؟

چون به کارگیری استراتژی پیش بینی در زمان مطالعه:

• ذهن ما را برای خواندن، آماده می کند

• هدفی برای خواندن متن به ما می دهد

چه زمانی پیش بینی کردن را انجام می دهیم؟

• قبل از مطالعه و در حین مطالعه

ما چگونه پیش بینی کنیم؟

• به عنوان ها فکر کنید و به جلد کتاب و تصاویر توجه کنید

• درباره ی ساختار متن فکر کنید

• از دانسته ها و اطلاعات خود استفاده کنید

• این گونه سوال بپرسید: در شگفتم که چه چیزی …….؟،چه کسی…….؟،چرا …….است؟

• هنگام مطالعه ی یک متن ،پیش بینی های خود را تغییر دهید

• ببینید حدس ها و فرضیات شما میتوانند اثبات شوند یا خیر

فعالیت های مربوط به مهارت پیش بینی

دانش آموزان گرچه ممکن است متوجه این موضوع نشوند اما در تمام اوقات به استفاده از مهارت پیش بینی مشغولند. مثلا آنها پیش بینی می کنند ، در یک مسابقه وقتی آنها برنده می شوند،دوستان شان چه میگویند. یا وقتی به خانه برمی گردند از بویی که از آشپزخانه می آید، پیش بینی می کنند که چه چیزی برای شام آماده می شود.

مطالعه مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم

افراد بر اساس دانش قبلی یا اطلاعاتی که قبلا به دست آورده اند، پیش بینی می کنند، به طوری که، وقتی شما به دانش آموزان خود این مهارت خواندن متن را می آموزید، آنها در حین مطالعه متن خود ،همین کار را می توانند انجام دهند.

در اینجا به بیان چندین فعالیت می پردازیم که شما معلمین گرامی می توانید در کلاس درستان از آنها استفاده کرده تا به دانش آموزان کمک کنید که در پیش بینی کردن مفهوم و محتوای یک متن، مهارت یابند.

• از عناوین کتاب یا فیلم استفاده کنید: دانش آموزان عناوین کتابی را بخوانند که قبلا هرگز آن را مطالعه نکرده اند و از آنها بخواهید که پیش بینی کنند کتاب درباره ی چه چیزی است. سپس جلد پشتی و برگه اول داخل کتاب را با صدای بلند بخوانید تا متوجه شوند چقدر به نکات و نشانه ها نزدیک شده اند. شما میتوانید همین کار را با عناوین فیلم انجام دهید و سپس خلاصه داستان فیلم را بلند بخوانید.

• یک شی غیر معمول را به کلاس بیاورید. آنرا به دانش آموزان نشان دهید و از آنها بخواهید که حدس بزنند که آن جسم می تواند برای چه چیزی استفاده شود یا اینکه چطور کار می کند. در زمان نمایش آن شی، در واقع بدون توضیح نحوه ی کار جسم مورد نظر، به ساختار و جزییاتی اشاره کنید، که سرنخ هایی هستند که نشان می دهد آن شی چیست .

• بخشی از متن را بخوانید و سپس از دانش آموزان بخواهید، اتفاقات بعدی را پیش بینی کنند. از آنها درخواست کنید که پیش بینی ها و حدس و نظرات خود را روی نوارهای جمله (نوارهای باریک رنگی) بنویسند و هر کدام را روی دیوار نصب کنند و در زمان آشکار شدن محتوای داستان، مجددا پیش بینی ها را باز بینی کنند.

• به دانش آموزان توضیح دهید که استفاده از مهارت پیش بینی مانند کارآگاه بودن است. آنها سرنخ ها را در عنوان کتاب ،تصویر جلد جلویی و همچنین تصاویر داخلی کتاب پی یابند تا پیش بینی کنند که داستان درباره ی چیست. دانش آموزان شاید تمایل به انتخاب راه ساده ای داشته باشند و بگویند این کتاب در مورد یک شاهزاده خانم یا یک سگ است، اما انتخاب چنین راه و روشی به اندازه ی کافی خوب نیست. و همچنین از آنها بخواهید که حدس بزنند که شخصیت داستان چه کاری می خواهد انجام دهد و یا این که چه اتفاق مهمی قرار است رخ بدهد.

لینک منبع:

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید