سئو

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟ 3 عملکرد اصلی موتور جستجو گوگل – تاپ‌سئو

موتور جستجوی گوگل، قدرتمندترین موتور جستجوگر شناخته شده در سطح دنیاست. بسیاری از مردم عملیات سرچ اطلاعات را با مفهموم گوگل می‌شناسند. وسعت منابع اطلاعاتی و ویژگی‎های خاص گوگل به جستجوگران کمک می‎کند تا دقیقا همان چیزی را که می‎خواهند پیدا کنند. این اطلاعات شامل عکس، صفحات وب، فیلم و بسیاری از اطلاعات دیگر می‎باشد.

افراد مختلف با توجه به نیاز خود از جمله کسب اطلاعات، خرید اینترنتی و رسیدن به پاسخ سوالات خود از این موتور جستجو استفاده می‎کنند. با وجود بیش از 30 موتور جستجوگر وب، اکثریت مردم از طریق گوگل به جستجوی خود می‎پردازند. طبق جامعه آماری، 90% جستجوی وب از طریق Google اتفاق می‎افتد. (تقریبا 20 برابر Bing و Yahoo). پس حتما می‌توانید اهمیت برای موتور جستجوی گوگل را درک کنید.

حال سوالی که مطرح می‎شود، این است که نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل چگونه است؟ و رتبه بندی سایت های مختلف، چگونه انجام می‎شود؟

اگر شما نیز کنجکاو هستید تا بدانید نحوه کارGoogle چگونه است، با همراه باشید تا پاسخ این سوال‌ها را بررسی کنیم.

گوگل یکی از هوشمندترین موتورهای جستوگر در دنیاست؛ این موتور هوشمند با توجه به الگوریتم‎های خود جایگاه در صفحات SERP را مشخص می‎کند. در واقع گوگل محتوای نوشته شده در سایت شما را ابتدا کشف، سپس درک و در نهایت نسبت به دیگر رقبای شما سازماندهی می‎کند، تا بهترین نتیجه نسبت به نیاز کاربر را نشان دهد.

موتور جستجوی گوگل چگونه عمل میکند؟

موتورهای جستجو سه علکرد اصلی در هنگام بررسی یک سایت دارند:

– خزش (crawl)

– ایندکس (index)

– رتبه بندی (rank).

  • خزش (Crawl) – خزش در موتور جستجوی گوگل به چه معناست؟

عمل خزش همان مرحله کشف برای گوگل می‎باشد. به‎طور مثال؛ زمانی که شما در سایت خود مقاله جدیدی ایجاد می‎نمایید، در واقع لینک جدیدی برای وب‎سایت خود ساخته اید. موتور جستجوی گوگل از طریق ربات‎های خزش خود که به عنکبوت نیز معروف هستند، شروع به خزیدن در صفحات و سایت مپ شما می‎کند. در واقع گوگل ربات‎های خود را جهت پیدا کردن صفحات جدید و بروز شده ارسال می‎نماید. گوگل از طریق عمل خزش، اطلاعات موجود در این صفحات را بررسی و جمع آوری نموده و در عین حال، تمامی لینک های موجود در آن صفحه را نیز مورد بررسی و تحلیل خود قرار می‎دهد. این اطلاعات و محتواها می‎تواند شامل عکس، فیلم،یک صفحه وب، pdf، و غیره باشد. مدیران وب سایت‎ها از طریق گوگل وب مستر تولز(Google Search Consol Tools) می‎توانند تعداد دفعات خزش واین‎که کدامین صفحات مورد خزش قرار بگیرند یا نشوند را مشخص نمایند.

  • ایندکس (index) – ایندکس صفحات به چه معناست؟

بعد از فرآیند پردازش اطلاعات و کرول توسط گوگل، URL های شما از طریق گوگل فهرست و در صفحات موتورجستجوی گوگل نشان داده می‎شوند. اصطلاحا به این عمل ایندکس می‎گویند.

تمامی محتویات کشف شده توسط موتور جستجوی گوگل، درپایگاه داده عظیمی به نام Caffeine ، که مجموعه ای بزرگ از URL های کشف شده است، دخیره می‎شود. حجم اطلاعات این پایگاه داده به قدری گسترده و عظیم است که به‎راحتی می‎تواند بهترین پاسخ را به کاربر جستجو کننده نمایش دهد.

در واقع اگر محتوایی در سایت خود درج کنید و عمل ایندکس بر روی آن صورت نگیرد، زحمات شما بی نتیجه خواهد ماند. برای ایندکس شدن مطالبتان، ربات های جستجوگر گوگل نیاز به دسترسی به url های شما دارند. اگر می‎خواهید بدانید کدامین صفحات سایت شما در موتور جستوی گوگل ایندکس شده اند، می‎توانید از ابزار سرچ کنسول استفاده نمایید.

در صورت عدم دسترسی به سرچ کنسول، با استفاده از دستور زیر می‎توانید متوجه ایندکس شدن url مد نظر خود بشوید: Site: url

چگونه به گوگل بگوییم کدامین صفحات سایت ما را خزش کند؟

به عنوان یک مدیر وبسایت ابتدا باید صفحات مهم خود را از صفحات دیگر تفکیک کنید. قطعا در وبسایت خود صفحاتی دارید که نمی‎خواهید به هر دلیلی در صفحات موتور جستجوی گوگل نشان داده شوند.

در واقع یک سری صفحات فقط برای کاربر تهیه می‎شوند و نیاز است در ساختار یک سایت باقی بمانند، ولی به گوگل نشان داده نشوند. یا یک سری از صفحات بی ارزش در سایت وجود دارند که نیاز به دسترسی گوگل به این صفحات نیست. در این‎صورت باید دسترسی کرول گوگل برای این صفحات را ببندید، تا به سئو سایت شما آسیبی وارد نشود.

نحوه دسترسی ربات های گوگل از طریق فایل Robot.txt انجام می‎شود. با استفاده از تگ‎های نوایندکس و نوفالو دسترسی و خزش را برای ربات های جستجوگر محدود می‎کنیم.

فایل Robot.txt چیست؟ – کاربرد فایل Robot.txt در سئو سایت

محدودیت دسترسی ربات های گوگل یا همان Googlebot ، از طریق فایل Robot.txt مشخص می‎شود. Robot.txt یک فایل متنی ساده است که در روت دایرکتوری (Root Directory) قرار می‎گیرد.

نحوه برخورد Googlebot با فایل Robot.txt چگونه است؟

ربات موتور جستجوی گوگل، در ابتدای ورود خود به یک سایت به دنبال این فایل می‎گردد.

  • در صورت پیدا نکردن فایل txt تمامی صفحات آن سایت را مورد خزش خود قرار می‎دهد.
  • در صورت‎ دسترسی به txt، از دستورات داخل آن فایل پیروی کرده و به صفحاتی‎که توسط این فایل برای ربات‎های گوگل بسته شده اند کاری ندارد. البته توجه نمایید که تمامی ربات‎های گوگل از این فایل ممکن است پیروی نکنند. از جمله ربات هایی که قصد بررسی امنیت و ایمنی سایت را دارند.
  • در صورتی‎که Googlebot در هنگام دسترسی به فایل txt یک سایت با خطا مواجه شود، آن سایت را خزش نمی‎کند.

اهمیت بهینه سازی بودجه خزش (Crawl Budget)

بودجه خزش، به تعداد صفحاتی که ربات‎های موتور جستجوی گوگل، طی یک دوره زمانی مشخص در سایت شما ایندکس می‎کنند، گفته می‎شود. نحوه تخصیص این بودجه بر اساس بزرگی یک سایت و تعداد لینک‎های ورودی به آن مشخص می‎شود. موتور جستجوی گوگل (Google) با استفاده از دو فاکتور Crawl Limit و Crawl Demandبودجه خزش هر سایت را محاسبه می‎نماید. در نتیجه بهینه سازی نرخ خزش اهمیت بسیاری دارد. برای آن که بودجه خزش شما برای صفحات غیر مهم هدر نرود، دسترسی به صفحات کم ارزش را برای ربات‎های گوگل ببندید. از جمله، محتوای تکراری (Duplicate) ، لینک‎های شکسته، محتوای بی‎کیفیت و …

  • رتبه بندی (rank) – نحوه رتبه بندی صفحات در گوگل چگونه است؟

بعد از عمل خزش و ایندکس صفحات، گوگل براساس معیارهایی که دارد، رتبه و جایگاه مربوط به صفحات شما را مشخص می‎نماید. در این‎جاست که عمل سئو بر روی یک سایت معنا و مفهوم خود را نشان می‎دهد. در صورت رعایت نکات سئو و تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند صفحات شما به مرور رشد و در جایگاه مناسبی قرار خواهند گرفت. در واقع در هنگام ایجاد یک Query (عبارت جستجو) توسط کاربر، موتور جستجوی گوگل، به URLهای ایندکس شده خود رجوع و مرتبط ترین محتوا را بر اساس عبارت سرچ کاربر رتبه بندی و نشان می‎‌دهد. به ترتیب قرار گیری صفحات در نتایج گوگل Rnking نیز می‎گویند.

جمع بندی

تا اینجا با سه فرآیند اصلی گوگل آشنا شدید. به طور خلاصه صفحات جدید در صورت دسترسی دادن به ربات‎های گوگل، ابتدا توسط عنکبوت جستجوگر شناسایی و خزش می‎شود، سپس در فهرست مطالب و پایگاه اطلاعاتی جستجوی گوگل قرار گرفته‎، و براساس معیارهای گوگل، از جمله ارزش وبسایت و محتوای ارزشمند و نکات سئو، بسته به نوع عبارات جستجو، رتبه بندی می‎‎شوند. در نتیجه یکی از کارهای مهمی که باید در ابتدا انجام دهید تایین صفحاتی است که به هر دلیل نمی‎خواهید به گوگل نشان دهید. بعد از آن مطمئن شوید، صفحات دیگر شما در دسترس ربات‎های گوگل قرار می‎گیرند تا فرآیند خزش بر روی آن‎ها انجام شود، در غیر این‎صورت زحمات شما بی‎نتیجه خواهد ماند.

تیم تاپ سئو با بهره‎گیری از نیروهای متخصص و مجرب، مسلط به مفاهیم الگوریتم‎ و ساختارهای موتور جستجوی گوگل، در جهت ارتقاء جایگاه سایت شما در صفحات گوگل, اماده همکاری با شماست.

جهت مشاوره و سفارش سئو، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید