سئو

ویژگی‌های طراحی لوگو نایک

یکی از مهم‌ترین برندهای ورزشی که بسیاری از افراد با آن آشنایی دارند برند و لوگو نایک است. آن دسته از طراحانی که طراحی لوگو نایک را برعهده داشته‌اند بدون شک در زمینه طراحی این لوگو، سادگی اولین نکته‌ای بوده‌است که به آن توجه زیادی نشان داده‌اند. شما این برند و لوگو را در هر جایی مشاهده کنید بدون شک برایتان آشنا خواهدبود. بسیاری از افرادی که می‌خواهند محصولا کپی برند نایک را تولید کنند باید از برند آن هم استفاده نمایند. بر همین اساس آن‌ها از افرادی که طراحی لوگوی نایک را برعهده دارند درخواست طراحی این لوگو را می‌نمایند.

اطلاعاتی درمورد طراحی لوگو نایک :

محصولات نایک و نشان معروف آن را شما در هر کجایی می‌توانید مشاهده کنید. نایک یکی از بهترین و به یاد ماندنی‌ترین برندهای آمریکایی است که تمامی کشورهای دنیا آن را می‌شناسند. بدون شک شما درمورد بسیاری از ویژگی‌ها و نکاتی که درمورد طراحی لوگو نایک وجود دارد اطلاعات ندارید. بر همین اساس برخی از مهم‌ترین رازهایی که درمورد این لوگو وجود دارد و شما از آن‌ها آگاه نیستید را بیان خواهیم‌کرد. برخی از آن‌ها عبارت است از :

1. این لوگو تنها در ازای 35 دلار طراحی شده‌است :

طراحی لوگو نایک () را فردی به نام کارولین دیویسون انجام داده‌است. او در دانشکده هنر و طراحی گرافیک مشغول به تحصیل بود که در سال 1971 یکی از موسسین شرکت که نام او فیل نایت بود به او مراجعه کرد و درخواست نمود در مدت کمی لوگوی شرکت را طراحی کند. کارولین ایده‌های بسیار زیادی برای طراحی این برند داد که فیل بسیاری از آن‌ها را نپذیرفت.

درمیان بسیاری از ایده‌هایی که مارولین داده‌بود تنها یکی از آن‌ها را که علامت تیک بود، فیل پذیرفت. نایت از لوگویی که کارولین طراحی کرده‌بود رضایت زیادی نداشت، ولی در بین بسیاری از ایده‌های دیگر آن را پسندیده بود. کارولین برای طراحی این لوگو تنها 35 دلار دریافت نمود که یعنی ساعتی 2 دلار، بعدها این لوگو یکی از معروف‌ترین لوگوهای جهان شد.

2. نمادی از بال خدای پیروزی در یونان :

نام نایک برگرفته‌شده از نام خدایان رومی است. در هریک از داستان‌های یونانی آمده‌است که خدای پیروی جنگ‌های بسیار زیادی را تحت شعاع قرار داده‌است و برهمین اساس آن‌ها در جنگ پیروز شده‌اند. یکی از مهم‌ترین انگیزه‌هایی که جنگجویان در جنگ داشتند و به آن‌ها جسارت جنگیدن می‌داد همین بال‌های الهه پیروزی بود که آن را مشاهده نمودند. بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که طراحی لوگو نایک بگرفته‌شده از همین خدای پیروزی بوده که نشان‌دهنده قدرت این لوگو است.

3. رنگ قرمز لوگو در مدت زمان بسیار طولانی :

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قایقی که در مورد نایک وجود دارد و شما باید از آن اطلاع داشته‌باشید این است که، در ابتدا رنگ آن قرمز بود. رنگ سفید و یا قرمز ازجمله رنگ‌هایی بود که تا مدت‌های بسیار زیادی از آن برای طراحی لوگو مورد استفاده قرار رفت. دلیل اصلی که از این دو رنگ استفاده کردند بسیار خاص و ویژه است.

رنگ قرمز به‌دلیل عشق و لذت که در این برند وجود داشت و رنگ سفید هم به دلیل کیفیت بی‌نظیر آن و اصالتی که تولیدکنندگان برند داشتند. بعدها شرکت نایکی رنگ آن را تغییر داد تا شفافیت و براق بودن آن را افزایش دهد و درجه یک به نظر برسد.

4. اولین لوگو روی کفش‌های کتانی ظاهر نشد :

اولین تصویری که هریک از شما در مورد طراحی لوگو نایک به ذهن‌تان می‌آید، کفش‌های ورزشی محصول این برند است. اما با این وجود باید بدانید اولین کفش را که این شرکت تولید کرد بدون لوگوی مخصوص بود، درواقع کفش‌های کتانی را با این برند تولید نکرد و تنها روی کفش های فوتبال این برند را طراحی نمود. در سال 1971 بود که اولین کفش‌های فوتبال خود را وارد بازار نمود و برند و لوگو تیک را روی آن زد.

این کفش‌ها ازجمله اصلی‌ترین و اولین محصولات شرکت بودند که دارای برند و لوگوی تیک بودند و آن را به‌همراه داشتند. نمایشگاهی که در آن کفش‌های نایک به فروش می‌رسید به‌دلیل بارندگی بسیار زیاد و هوای سرد مورد استقبال افراد قرار نگرفت. برهمین اساس برند نایک در آن زمان که کفش‌های خود را با قیمت 16 دلار به فروش گذاشته‌بود در برابر رقبای دیگر خود شکست خورد.

دقیقا از همان زمان به بعد بود که برند نایکی تمام تلاش خود را روی دوام و کیفیت کفش‌های دو و بسکتبال () گذاشت. از این طریق قصد داشت که مشتریان بیشتری برای خرید کفش‌های متنوع خود داشته‌باشد و در این عرصه هم به موفقیت زیادی رسید.

5. شعار برند و لوگوی نایک برگرفته‌شده از آخرین جمله یک قاتل سریالی :

بدون شک بسیاری از شما زمانی‌که به برند و لوگوی نایک می‌اندیشید یکی از مهم‌ترین شعارهای آن را به یاد می‌آورید. یکی از اصلی‌ترین شعارهای آن ( فقط انجامش بده ) است که همین شعار را بسیاری از افراد به‌خوبی می‌شناسند. این شعار سال‌های بسیار زیادی است که به‌عنوان یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی شناخته شده است. درواقع باید بدانید در بین پنج شعار برتر دنیا این یکی از آن‌ها است که بسیاری از افراد آن را به‌خوبی شنیده‌اند.

یکی از اخبار حیرت‌انگیز درمورد این شعار، این است که برگرفته از آخرین کلمات برگرفته شده از قاتل سریال است. دن ویدن که این شعار برند نایکی را همراه با طراحی لوگو نایک نوشته‌است، بیان داشته که این نوشته را از قاتل آمریکایی به نام گری گیلمور الهام گرفته‌است. این فرد در سال 1977 به جرم دزدی از دو مرد محکوم به مرگ شد. او زمانی‌که در کنار جوخه مرگ گرفت تنها جمله‌ای که بیان نمود فقط انجامش بده را گفت، به همین دلیل معروف شد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله ‘6 نکته مهم برای ‘ را مطالعه کنید تا در این زمینه دید قوی و کاملی به‌دست آورید.

مولفه‌های اصلی طراحی لوگو نایک :

شما درمورد طراحی لوگو نایک باید بدانید که این لوگو یکی از انتزاعی‌ترین نشانه‌هایی است که طراحی‌شده و محبوبیت زیادی هم به‌دست آورده‌است. شرکت نایک برای اینکه هویت خود را حفظ کند به این برند و لوگو نیاز دارد. برخی از مهم‌ترین مولفه‌های آن که شما باید با آن‌ها آشنایی داشته‌باشید عبارت است از :

1. شکل :

2. رنگ :

همان‌طور که بیان نمودیم این لوگو به رنگ‌های بسیار زیادی درآمده‌است. رنگ مشکی یکی از بهترین رنگ‌هایی است که برای طراحی لوگو نایک درنظر گرفتند. در واقع باید بدانید با استفاده از این رنگ مایل بودند که قدرت و عظمت آن را بیشتر نشان دهند. اصالت برند در این‌صورت به‌خوبی نمایش داده‌شد.

3. فونت :

علامت برند لوگو یک نماد است و درمورد آن توضیحات تکمیلی دادیم، اما نوشته آن یعنی همان ( فقط انجامش بده ) که آن را به قسمت بالای لوگوی اضافه کرده‌است با استفاده از فونت خاصی طراحی شده‌است. این فونت ویژگی‌های بسیار خاص و هندسی دارد که آن را به همین دلیل ازجمله فونت‌های محبوب در طراحی گرافیک شناخته‌اند. مهم‌ترین استفاده‌هایی که از این فونت شده‌است برای ایده‌های موفقیت و عمل‌گرایی بوده که شما در بسیاری از برندهای دیگر هم آن را مشاهده خواهیدکرد. بعد از سال 1955 شرکت فونت آن را به‌طور کلی برداشت و تنها یک تیک از آن باقی ماند.

نتیجه گیری :

طراحی لوگو نایک با این‌که بسیار ساده است، ولی باید بدانید نشان‌دهنده قدرت و اصالت بسیار زیادی در تولید محصولات به‌شمار می‌رود. فردی که طراح حرفه‌ای است قادر خواهدبود که با استفاده از تصاویر، فونت‌ها و رنگ‌های خاص، بهترین ایده‌ها را روی کاغذ بیاورد. او باید بتواند با رعایت سادگی یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین لوگوها را طراحی کند، کاری که دقیقا طراح برند نایک کرده‌است و برند به یادماندنی را به یادگار گذاشته‌است.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید