سئو

چطور سئو یادبگیریم؟ بهترین راهنمای یادگیری سئو

اگر به تازگی با کارکرد سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو آشنا شده اید و فکر می‌کنید بایستی دوره‌ای خریداری کنید و بعد آستین‌ها را بالا بزنید و شروع به کار کنید، بگذارید خیالتان را راحت کنم! در نهایت کار کارخودتان است و تقریبا تمام متخصصان سئو به صورت پله ای و خودآموز این مهارت را فرا گرفته‌اند. همانطور که با ده ترم کلاس زبان گذراندن هم نمی‌توان زبان را کاملا یادگرفت، متخصص شدن در سئو هم به مطالعه‌های جسته و گریخته و البته تحلیل و خلاقیت نیاز دارد. دوره‌های سئو ضروری هستند، چرا که اصول و قوانین و ابزارها را به شما معرفی می‌کنند و پایه ها را برایتان برافراشته می‌کنند. بنانهادن روی این پایه‌ها کاری است که خودتان بایستی انجام دهید و چه وقتی بهتر از زمان شروع! اگر می‌خواهید فعالیت و آموزش سئو را اصولی فرابگیرید تا انتهای مطلب با آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس همراه باشید و بخوانید:

  • وظایف اصلی سئوکار چیست؟
  • مهارت های اصلی که بایستی برای سئو یاد بگیریم چیست؟
  • ابزارهای ضروری برای سئو چیست؟
  • یادگیری سئو را از کجا شروع کنیم؟

پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید:

پنج ابزار ضروری برای سئو وبسایت

خب در ابتدا بگذارید بگویم که سئو یک سیر خطی ندارد که شما از یک نقطه شروع کنید و تمام سئوکارانی که روی سایت‌های مختلف کار می‌کنند هم مثل شما از همان نقطه شروع کنند بعد به گام ۲ و ۳و… برسید. سئو فرایندی است که برای هر سایت و هر پروژه ممکن است متفاوت باشد. چرا که فعالیتی نتیجه محور است و افراد می‌توانند از راه‌های مختلفی به نتیجه برسند. پس به جای این که به روشی که خودمان کار می‌کنیم برایتان مرحله نام ببریم، خلاقیت شما را محدود نمی‌کنیم. و درباره وظایف شما به عنوان سئوکار و مهارت‌هایی که باید بیاموزید شروع می‌کنیم.

سئو شامل چه مواردی است؟

تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید تا سایت موردنظر شما از نظر گوگل ارزشمند به نظر برسد و به رتبه اول تا سوم نتایج جستجو برسد سئو را تشکیل می‌دهند. مواردی که برای موتورهای جستجو مهم هستند کیفیت و ارزشمندی صفحات، سرعت مناسب سایت، تعامل بالای کاربران و بازدید بالای سایت، حتی تسلط به کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند در این راه به سئوکاران کمک کنند.

سئو کاران بایستی در ابتدا تشخیص دهند که چه کلمات کلیدی برای کسب و کار ضروری هستند و با استفاده از تمام ابزارها و مهارت‌هایی که نام خواهیم برد برای این کلمات رتبه بگیرند.

سئو کار کیست و چه می‌کند؟

وقتی کار اولیه طراخ و توسعه دهنده سایت تمام شد و قالب اولیه سایت راه‌اندازی شد، یک اسکلت لخت و بی‌گوشت به سئو کار تحویل می‌شود. حالا نوبت به این می‌رسد که اهداف و ارزش‌های کسب و کار را بززسی کنیم. هدف تعیین کنیم و برای رسیدن به آن استراتژی تعیین کنیم. اگر سوالتان این است که خب سئوی سایت چقدر زمان می‌برد تا من برایش برنامه ریزی کنیم باید بگوییم هیچکس نمی‌داند! حتی اگر یقه کارمندان گوگل را هم بگیرید و یک اسلحه پشت سرشان بگذارید به جوابی جز «بین ۴ماه تا یکسال آن هم شاید» نخواهید رسید. به طور کلی فعالیت‌های سئو کار به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

سئوی تکنیکال

در این دسته فعالیت‌هایی جا می‌گیرند که با کارفنی و کدنویسی و موارد این چنینی سر و کار دارند. مواردی مثل بهینه سازی سرعت سایت، استفاده از کدهای HTML برای اعمال دستورات در صفحه، مدیریت مناسب بودن نسخه‌ موبایلی برای کاربران و… به دانش کدنویسی نیازدارند و در دسته تکنیکال دسته بندی می‌شوند. اگر قرار است به مدیر سئو تبدیل شوید بایستی توانایی اجرای این موارد را داشته باشید اما یک دستیار سئو کمتر به این دانش نیاز دارد.

سئوی داخلی

سئوی داخلی شامل تمام مواردی است که از داخل سایت فراتر نمی‌رود. یعنی استانداردهایی را در سایت خود اعمال می‌‌کنید و سایت شما بهینه می‌شود. برخی از این موارد عبارتند از: طراحی قالب، بهینه سازی محتوا، لینک سازی مناسب میان صفحات سایت، بهینه سازی برچسب‌ها، استاندارد سازی URLها، رپورتاژ آگهی و…

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

سئوی خارجی

به مواردی که در رتبه گرفتن سایت مبدا تاثیرگذارهستند اما در سایت خودمان انجام نمی‌شوند سئوی خارجی می‌گوییم. بک لینک گرفتن و فعالیت مکمل در شبکه‌های اجتماعی از این دسته هستند.

چه مهارت‌های را بایستی برای سئو یاد بگیریم؟

مهارت های زیادی وجود دارند که در میانه راه خودتان به آن ها برخواهید خورد. اما برای شروع موارد زیر را دنبال کنید:

تحقیق و پردازش کلمات کلیدی

یکی از اصلی ترین کارهایی که برای سئو انجام می‌دهید تولید محتوا است. یعنی صفحاتی در وبسایت خود ایجاد می‌کنید و مطالبی در آن قرار می‌دهید که برای مخاطبان جذاب هستند. و مشتریان بالقوه برند شما آن‌ها را زیاد جستجو می‌کنند. هر صفحه محتوا بایستی پیرامون یک کلمه کلیدی تولید شود و این کلمه کلیدی در عنوان و زیرتیترهای مطالب صفحه استفاده شود. ممکن است تعهد تولید و بازاریابی محتوا هم به عهده شما باشد یا نباشد. در هر دوحالت بایستی بتوانید کلمات کلیدی مناسب برای محتوای سایت را پیدا کنید.

برای این هدف لازم است به ابزارهای تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی مثل Keywordtoolو Google Trends یا keywordinsights مسلط باشید. اگر نیاز دارید بیشتر در این باره بدانید پیشنهاد می‌کنم مطلب آموزش جستجوی کلمات کلیدی برای مبتدیان را بخوانید.

تسلط به ابزارهای تحلیلی

آشنایی که نه، بلکه تسلط کامل به برخی ابزارها مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول برای متخصص سئو از جمله واجبات است. این ابزارها داده‌های مربوط به بازدیدهای وبسایت، اطلاعات گروهی کاربران مثل دستگاه‌های مورد استفاده آن ها، ساعات بازدید و اطلاعات بسیار زیاد دیگری را در اختیارتان قرار می‌دهند. شما به عنوان سئوکار از همین اطلاعات خرد و جزئی در حجم بالا، تحلیل‌هایی برای پیشبرد استراتژی و تعیین خط مشی سئو سایت استفاده کنید. بنابراین علاوه بر مسلط شدن به این ابزارها روی توانایی تحلیل خود نیز کار کنید.

تسلط به زبان HTML

اصلا نمی گویم که قرار است در حد یک برنامه نویس بتوانید کد بزنید و فرایندهای پیچیده را طی کنید. اما نباید برای کارهای جزئی مثل اضافه کردن افزونه جدید، اتصال ابزارها به سیستم مدیریت محتوا، اضافه کردن دستی یک تگ کوچک و… نیاز به کمک داشته باشید.

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

آشنایی به CMS ها

CMSها در واقع سیستم‌های مدیریت محتوا هستند که از طریق آن ها می‌توانید برای سایتتان صفحات جدید ایجاد کنید و آن‌ها را مدیریت کنید. در حال حاضر CMS وردپرس اکثریت قریب به اتفاق سایت‌های ایرانی را در برگرفته است. بنابراین اگر قرار است در ایران کار کنید حتما به وردپرس، جوملا و باقی CMSهای پرطرفدار مسلط شوید.

تحلیل و بررسی فعالیت رقبا

یکی از جاهایی که توانایی تحلیل به دردتان می‌خورد بررسی فعالیت رقبا و نتیجه گیری صحیح از آن است. رصد رقبا هرگز از سئو جدا نمی‌شود و نمی‌توانید سئوکار باشید و از آن جمله کلیشه‌ای « ما کار درست خود را انجام می‌دهیم و به دیگران کاری نداریم» استفاده کنید. چرا که نیمی از کار سئو به این که رقبایتان چه کسانی هستند و در چه حجم و چه کیفیتی کار می‌کنند گره می‌خورد. سئو در واقع رقابت بر سر جایگاه است بنابراین شما همواره باید فعالیت رقبا را در نظر بگیرید بدانید چه کرده‌ و چرا کرده‌اند و اشتباهات و کارهای درستشان را تحلیل کنید. و اگر قرار است گوی سبقت را از آن‌ها بربایید هرچه کرده بودند بهترش را انجام بدهید.

کار با ابزارهای تبلیغات کلیکی

گاهی فعالیت ارگانیک و جذب ترافیک از روش‌های معمول سئو جوابگو نیست و لازم است از تبلیغات کلیکی و پولی استفاده کنید. بنابراین بهتر است به ابزارها و روش‌هایی که می‌توان کمپین تبلیغاتی موثر راه‌اندازی کرد تسلط داشته باشید. حداقل بایستی به گوگل ادوردز تسلط داشته باشید.

آشنایی با مفاهیم و تئوری‌های دیجیتال مارکتینگ

شاید اگر قرار باشد جایی استخدام شوید و مهارت‌های فنی‌تان بررسی شود از شما درباره مفاهیم تئوری سوالی نپرسند. اما آشنایی با روش‌ها و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ بسیار ضروری است. مثلا هیچکس از شما نمی‌پرسد نرخ بازگشت سرمایه را توضیح داده و مثال طرح کن! اما اگر با مفاهیمی مثل نرخ تبدیل، KPI ، نرخ پرش، نیچ مارکتینگ و… آشنا نباشید قطعا در تعیین استراتژی سئو نیز موفقیت لازم را کسب نخواهید کرد.

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

تعیین استراتژی

گام آخر برای آموزش‌هایتان و گام اول در اقداماتتان تعیین استراتژی سئو مناسب و موفق است. استراتژی سئو در واقع چرایی و چگونگی تمام فعالیت های سئویی‌تان در بازه‌های کوتاه مدت و بلند مدت را تعیین می‌کند و نمی‌گذارد حین فعالیت از اهداف فاصله بگیرید. شما براساس نیازهای برند و کسب و کارتان تصمیم می‌گیرید چه فعالیت‌هایی را چگونه انجام دهید. اولین مرحله پیش از اقدام برای هر پروژه‌ای همین تعیین استراتژی است که البته تسلط و توانایی بالای ذهنی شما را می‌طلبد.

جمع بندی

در این مطلب با یک شمای کلی از سئو آشنا شدید اما ناگفته‌های سئو هنوز زیاد هستند. پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ تاس بروید و سایر مقالات دسته بندی سئو را به صورت روزانه بخوانید. چرا که همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم سئو فرایندی نسبتا خودآموز است. و فاصله بین سئو کار خوب و سئو کار عالی را به روز بودن اطلاعات و توانایی استفاده از آن‌ها تعیین می‌کند. اگر سوالی درباره سئو و دیجیتال مارکتینگ دارید می‌توانید از بخش نظرات زیر همین پست از ما بپرسید. فراموش نکنید که همواره می‌توانید برای تمام خدمات سئو از جمله تعیین استراتژی، مشاوره و برون سپاری پروژه سئو در مشهد روی تاس حساب کنید.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید