سئو

چه مدت طول می کشد که در گوگل صاحب رتبه شوید؟

عناوین مطالب

اگر شما دارای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ هستید یا به هر نحوی دارای مشتریانی هستید که از شما کار سئو و بهینه سازی سایت را می خواهند، قطعا با این جمله بسیار آشنا هستید:

“چه مدت زمان طول میکشه تا سایت یا صفحه من در رتبه های تاپ گوگل قرار بگیره؟”

عموم جواب هایی که مشاوران سئو و دیگر افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، این است که “بستگی دارد” چرا که عوامل متعددی وجود دارد تا یک سایت و یا حتی یک صفحه در جایگاه بالایی قرار بگیرد. از مهمترین متغیرهایی که باعث کسب رتبه در گوگل می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قدرت سایت، رقابتی بودن، بودجه در نظر گرفته شده، مهارت ها و خیلی از موارد دیگر.

در سایت Ahrefs، برای اینکه به این سوال به درستی پاسخ دهند، تعداد زیادی از سایت ها را با متغیرهای مختلفی مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند که جواب چیز دیگری غیر از”it depends” است.

صفحات دارای رتبه برتر، چند سال قدمت دارند؟

برای شروع کار، تیم Ahrefs، تعداد بسیاری از سایت هایی که دارای رنک و رتبه بالایی بودند را مورد ارزیابی قرار داده است. این تیم، در حدود 2 میلیون کلمه کلیدی را به همراه داده های آنها، در رتبه های تاپ گوگل مورد بررسی قرار داد که نتیجه آن به شکل نمودار زیر درآمده است:

نکته: تیم Ahrefs، سن سایت ها را بر اساس اولین تاریخی که مورد کراول قرار گرفته اند بررسی کرده است.

اگر به قدمت سایت ها دقت کرده باشید، متوجه می شوید که میانگین سن هر سایت تقریبا از دو سال به بالا است و رتبه هایی که دارای لینک یک هستند نیز دارای قدمت سه سال به بالا می باشند. در حقیقت، تنها 22درصد از صفحاتی که دارای رتبه های یک تا 10 در صفحه اول گوگل هستند، دارای قدمت زیر یک سال می باشند:

همانطور که در نمودار بالا مشاهده کردید، اکثر تاپ لینک ها دارای قدمت سه سال به بالا بوده اند و شانس گرفتن این رتبه های برتر برای سایت هایی که دارای قدمت کمتری هستند، نیز بسیار کم است.

سوال مهمی که در ابتدای این مقاله مطرح شد این بود که :

چه مدت طول می کشد تا یک سایت، دارای رتبه در گوگل شود؟

برای پاسخ به این سوال، تیم ahrefs، به طور تصادفی 2 میلیون صفحه را انتخاب کرده است که اولین بار توسط خزنده های ahrefs، در یک سال قبل دیده شده است.

سپس تاریخچه موقعیت هر صفحه را برای هر کلمه کلیدی که برای آن رتبه بندی شده است را ردیابی کرده است.

که در نهایت، منجر به این نمودار شده است:

فقط 5.7 درصد از صفحاتی که مورد مطالعه قرار گرفته اند ، تنها در یک کلمه کلیدی، توانسته اند در کمتر از یک سال نیز صاحب رتبه در صفحه اول گوگل باشند.

صفحات وب سایت هایی که دارای رتبه دامنه بالا (DR) بوده اند دارای عملکرد بهتری نسبت به وب سایت هایی با DR کم می باشند. این تعجب آور نیست، زیرا معیار رتبه بندی دامنه Ahrefs، ارتباط خوبی با رتبه بندی گوگل دارد.

سپس این تیم به بررسی صفحات “خوش شانس” پرداخته است تا ببیند که چطور این صفحات، سریعتر از حد معمول به صفحه یک، راه یافته اند. عموم این صفحات خوش شانس در حدود 61 تا 182 روز، توانسته اند به کسب رتبه در گوگل نائل شوند.

با مشاهده نمودار بالا متوجه خواهید شد که برای رتبه بندی در تاپ های گوگل، باید به طور متوسط ​​از 2–6 ماه، از زمان ایجاد یک صفحه گذشته باشد.

اما این نتیجه گیری در اینجا معتبر نیست، زیرا این داده ها فقط 5.7 درصد از صفحات را نشان می دهند که به اندازه کافی خوش شانس بوده اند که توانسته اند در یک سال، جز ده لینک برتر در گوگل باشند. این در حالی است که 95 درصد از صفحاتی که تیم ahrefs، به بررسی پرداخته اند نتوانسته بودند که جز تاپ 10 باشند.

این تیم، همچنین اعداد را بر اساس حجم جستجوی ماهانه کلمات کلیدی مجدداً محاسبه کرده است:

فقط 3 درصد از صفحات دارای رتبه برتر با حجم جستجوی بالا، توانسته اند در کمتر از یک سال در صفحه اول گوگل قرار گیرند.

واضح است که شما می توانید برای کلمات کلیدی کم حجم، در مدت زمان بسیار کمی دارای رتبه شوید. در حالی که ورود به Top10 برای کلمات با حجم بالا تقریباً یک سال طول می کشد.

اما فراموش نکنید که این داده ها، فقط در 5.7٪ از صفحات “خوش شانس” که در یک سال در Top10 رتبه گرفته اند، اعمال می شود. اکثریت قریب به اتفاق، صفحات عملکرد خوبی ندارند.

همه این مطالب به چه معنی بوده است؟

آیا با تلاش و بررسی تیم Ahrefs، مشخص شده است که چه مدت زمانی طول می کشد که سایت دارای رتبه شود؟

مسلما خیر.

اما این موضوع روشن شده است که در حدود 95% از صفحاتی که دارای قدمت کمتر از یک سال هستند، به راحتی نمی توانند به کسب رتبه در صفحه اول گوگل در بیایند. اگر صفحه ای هم خیلی خوش شانس باشد، می تواند در طول 2 تا 6 ماه نیز به کسب رتبه در صفحه یک گوگل دست یاید. این نکته را هم بدانید که کسب چنین رتبه ای فقط مربوط به شانس نمی باشد و باید برای بدست آوردن آن تلاش زیادی انجام دهید و از تمامی فاکتورهای سئو به درستی استفاده نمایید.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید