سئو

چگونه در ویکی پدیا مقاله بنویسیم – پارت دوم

در مقاله ی قبل در رابطه با و نگارش ویکی پدیا، دو مورد مهم را بررسی کردیم. در مورد نویسندگی ویکی پدیا به عنوان یک کاربر تایید نشده و اهمیت پیروی از ساختار نگارش ویکی پدیا صحبت کردیم.

در ادامه قصد داریم در رابطه با نوشتن مقاله و در ویکی پدیا و نگارش ویکی پدیا به عنوان یک کاربر تایید شده با ساخت حساب کاربری صحبت کنیم. علاوه بر این برای نوشتن مقاله در ویکی پدیا مواردی از جمله انتخاب مطالب و عنوان مقاله و همچنین بررسی نکات مربوط به انتخاب عنوان مقاله در ویکی پدیا را مطرح خواهیم کرد.

نوشتن مقاله در ویکی پدیا به عنوان یک کاربر تایید شده

برای نوشتن مقاله در ویکی پدیا به عنوان کاربر تایید شده باید ثبت نام کنید. به این منظور ابتدا به آدرس بروید. با کلیک روی Create an Account در گوشه ی بالا سمت راست، یک حساب ایجاد کنید. سپس نام کاربری و رمز عبور خود را انتخاب و وارد کنید. همچنین اگر می خواهید از به روزرسانی های ویکی پدیا مطلع شوید، می توانید ایمیل خود را وارد کنید.

به منظور نوشتن مقاله در ویکی پدیا می بایست حداقل ۱۰ مقاله در ویکی پدیا را ویرایش کنید. به دو روش می توانید مقالات موجود در ویکی پدیا را ویرایش کنید. ابتدا پس از ارسال اطلاعات ثبت نام، ویکی پدیا به طور خودکار شما را به یک صفحه وب جدید می فرستد که با یک پنجره از شما می پرسد آیا می خواهید مقاله پیشنهادی را ویرایش کنید.

اگر ویرایشی ایجاد کنید که بعدا حذف شود، این ویرایش همچنان در تعداد کل ویرایش های شما حساب خواهد شد. بعد از 4 روز وضعیت تایید خودکار را دریافت می کنید. وقتی حساب ویکی پدیای شما به مدت 4 روز فعال شد و حداقل 10 ویرایش در مقاله های موجود انجام دادید، به طور خودکار حساب کاربری شما در وضعیت تایید قرار می گیرد. این وضعیت به شما امکان نوشتن مقاله در ویکی پدیا را می دهد، همچنین صفحات را جابجا کنید، صفحات نیمه محافظت شده را ویرایش کنید و پرونده ها را بارگذاری کنید.

  • ایجاد صفحه کاربری

وقتی به صفحه کاربری منتشر نشده خود هدایت می شوید، یک تکست باکس خالی بالای دکمه انتشار صفحه مشاهده خواهید کرد. این فضا به شما امکان می دهد درباره صفحه کاربری ویکی پدیای خود چیزی بنویسید. نوشتن در این کادر مقاله ای ایجاد نمی کند.

  • نوشتن مقاله

در رابطه با نوشتن مقاله در ویکی پدیا، هنگامی که صفحه کاربری خود را منتشر کردید، 10 ویرایش مقاله انجام دادید و حداقل 4 روز از ساخته شدن حساب کاربریتان گذشت، می توانید نوشتن مقالات جدید را برای ویکی پدیا شروع کنید. برای شروع، در مورد موضوعی که می خواهید درباره آن بنویسید، در ویکی پدیا جستجو کنید.

اگر مقاله ای در مورد آن موضوع از قبل وجود نداشته باشد، پیامی را مبنی بر موجود نبودن صفحه The page does not exist مشاهده خواهید کرد. می توانید برای ایجاد و ساخت آن درخواست کنید، اما بررسی نتایج جستجو را در نظر بگیرید که آیا این موضوع قبلا پوشش داده شده است یا خیر.

قبل از نوشتن اولین مقاله خود، راهنمای ایجاد مقاله و نوشتن مقاله در ویکی پدیا را بخوانید تا از چاپ شدن مقاله اطمینان حاصل کنید. برای مطالعه راهنمای مقاله ویکی پدیا، به این آدرس مراجعه کنید:

  • راهنمایی در مورد انتخاب موضوع

انتخاب عنوان مقاله در ویکی پدیا

قبل از نوشتن مقاله در ویکی پدیا ابتدا جستجو کنید تا ببینید مقاله ای که می خواهید بنویسید وجود دارد یا خیر. قبل از نوشتن مقاله به عنوان یک کاربر تایید شده یا تایید نشده، لازم است که ایده های مربوط به موضوع خود را در نوار جستجوی ویکی پدیا وارد کنید تا ببینید آیا مقاله از قبل وجود دارد. ویکی پدیا در حال حاضر تقریبا 6 میلیون مقاله دارد، بنابراین همیشه این احتمال وجود دارد که موضوعی که می خواهید درباره آن مقاله بنویسید از قبل پوشش داده شده باشد.

ارزیابی کنید که آیا موضوع شما به اندازه کافی برای مقاله ویکی پدیا قابل توجه است. برای اینکه ارزیابی کنید موضوع مقاله ای که می خواهید بنویسید به اندازه کافی قابل توجه و قابل تایید است تا با استانداردهای مقاله ویکی پدیا مطابقت داشته باشد، دستورالعمل های موجود در آدرس را بخوانید. به طور کلی ، اگر موضوعی دارای پوشش قابل توجهی در منابع معتبر باشد، ممکن است برای نوشتن مقاله در ویکی پدیا نیز به اندازه کافی مناسب باشد.

مقررات عمومی و خاص مربوط به موضوع برای مقالات ویکی پدیا

با این وجود، چندین مقررات عمومی و خاص مربوط به این موضوع برای مقالات ویکی پدیا وجود دارد که بسیاری از آنها را ویراستاران با تجربه پس از ارسال مقاله شما تعیین می کنند. اگر قادر به یافتن چندین منبع معتبر و مستقل باشید که موضوع شما را پوشش می دهند، احتمالا به اندازه ی کافی برای مقاله در ویکی پدیا قابل توجه خواهد بود.

  • از تبلیغات یا استفاده از اطلاعات شخصی خودداری کنید

در مقاله خود از تبلیغات یا استفاده از اطلاعات شخصی خودداری کنید. ویکی پدیا به عنوان یک دایره المعارف در نظر گرفته شده است، نه یک صفحه وب شخصی یا صفحه ی تبلیغات تجاری. بنابراین، اگر مقاله ای بنویسید که حاوی هرگونه اطلاعات شخصی و تبلیغاتی یا هرگونه اطلاعاتی باشد که مستقیما به موضوع مورد بحث مربوط نباشد، مقاله شما احتمالا رد یا حذف خواهد شد.

  • نداشتن موضوع

اگر موضوع خود را ندارید، می توانید مقاله درخواستی بنویسید. اگر قصد نوشتن مقاله در ویکی پدیا را دارید اما مطمئن نیستید که در مورد چه چیزی بنویسید، می توانید یکی از هزاران عنوان مقاله درخواستی ویکی پدیا را انتخاب کنید.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید