سئو

نکاتی که باید از اطلاعات عمومی ویکی پدیا بدانیم

در رابطه با اطلاعات عمومی ویکی پدیا() می توان گفت که ویکی پدیا یک دائره المعارف آنلاین رایگان و با محتوای آزاد است که از طریق تلاش مشترک جامعه کاربران معروف به ویکی پدیا ایجاد شده است. هر کسی که در سایت ثبت نام کرده باشد می تواند مقاله ای برای انتشار ایجاد کند.

تاریخچه و شهرت ویکی پدیا

از اطلاعات عمومی ویکی پدیا، نام این سایت است که از واژه ی ویکی آمده است، وبسایتی که هر کس را قادر می سازد محتوای وب سایت را از طریق مرورگر وب خود ویرایش کند. در واقع به مردم اجازه ی به اشتراک گذاشتن اطلاعات، اطلاعات عمومی ویکی پدیا و مشاهده ی اطلاعات دیگران و همچنین ویرایش تمامی محتواهای موجود در وب سایت داده می شود. پدیا از واژه ی encyclopedia و به معنای دانشنامه است.

دانشنامه خلاصه ای از اطلاعات مربوط به دانش بشری است. جیمی ولز و لری سانگر با همکاری یکدیگر وبسایت ویکی پدیا را بر اساس پروژه ی دانشنامه ی قبلی، نوپدیا در ژانویه 2001 تاسیس کردند. در ابتدا، ویکی پدیا برای تهیه محتوای نوپدیا ایجاد شد. شرکت بومیس شرکتی است که در چندین سال ابتدایی پهنای باند و سرورهای ویکی‌پدیا را تامین می‌کرد.

با این حال، با تاسیس سایت ویکی پدیا، خیلی زود فراتر از محدوده پروژه قبلی رشد کرد. از ژانویه 2015، این وب سایت بیش از پنج میلیون مقاله به زبان انگلیسی و بیش از این تعداد به زبان های دیگر را در اختیار عموم مردم قرار داده است. در همان زمان، سیمیلار وب ()ویکی پدیا را به عنوان هفتمین سایت محبوب در اینترنت قرار داد.

 

نکته : چون سایت سیمیلار وب جایگزین سایت الکسا شده است و از طرف دیگر، کارهایی که برای بهبود رتبه در الکسا انجام می دادیم تا اندازه ای با سیمیلار وب شباهت دارد به خاطر همین، برخی از مطالبی که قبلا برای الکسا، نوشته شده بود را اینجا بازگویی می کنیم و عبارت “الکسا” با “سیمیلار وب” جایگزین شده است.

 

ویکی پدیا تنها سایت غیر تجاری در میان ده رتبه ی برتر بود. جیمی ولز می گوید: ویکی پدیا شبیه به یک کتابخانه ی عمومی است. با توجه به اطلاعات عمومی ویکی پدیا، جایی است که همه ی افراد می توانند به آن جا مراجعه کنند و علاوه بر اندیشیدن و آموختن، جایی برای به اشتراک گذاشتن دانش با دیگران است.

انتقادها از ویکی پدیا

انتقادها از ویکی پدیا شامل این ادعاست که باز بودن سایت جهت ویرایش توسط همه ی افراد، آن را غیر قابل اعتماد و غیر مجاز می کند و نویسندگان در قبال آن چه می نویسند پاسخگوی عموم نیستند. در آگوست 2007، ویرجیل گریفیتس سایتی به نام ایجاد کرد که در آن کاربران می توانستند منابع ویرایش های ورودی های ویکی پدیا را ردیابی کنند.

گریفیتس گزارش داد که ویرایش ها معمولا شامل از بین بردن انتقادات از شخص یا سازمان یا برعکس درج نظرات منفی در مورد یک رقیب در اطلاعات عمومی ویکی پدیا است.

ویکی پدیا علاوه بر دائره المعارف، بر چندین پروژه محتوای دیگر نظارت می کند، از جمله:

• ویکی واژه ، فرهنگ لغت و اصطلاحنامه

• ویکی کتاب، مجموعه ای از متون رایگان و سایر کتاب ها

Wikiquote، مجموعه ای از نقل قول ها

• ویکی منبع، مجموعه ای از اسناد منبع رایگان

Wikiversity، مجموعه ای از مطالب آموزشی رایگان

Wikispecies، فهرست انواع گونه ها

Meta-Wiki، که تمام پروژه های دیگر را هماهنگ می کند.

ویکی پدیا یکی از اولین وب سایت های رسانه های اجتماعی است

ویکی پدیا دانشنامه ای رایگان که در زمان گسترش اینترنت، منبع مهمی برای دسترسی به اطلاعات کامل بود. در گذشته برای دسترسی به اطلاعات به منابعی مانند کتاب ها و مراکز علمی مراجعه می شد. پس از گسترش اینترنت، سرویس ویکی پدیا ایجاد شد که دسترسی به اطلاعات در دنیا را فراهم کرد. در ابتدا محتواهای تولید شده در ویکی پدیا مورد توجه قرار نمی گرفت.

اما بعد از انتشار مطلبی در رابطه با ویکی پدیا در روزنامه ی نیویورک تایمز ()، ۱۵۰۰ مقاله در یک ماه و ۲۰ هزار مقاله در سال اول در ویکی پدیا ثبت شد. در حال حاضر دو مطلب در هر یک ثانیه در ویکی پدیا ویرایش می شوند و حدود ۶۰۰ مطلب در هر روز منتشر می شوند.

این وب سایت ششمین وب سایت پربازدید در جهان است و به نقطه شروع دانش عمومی تبدیل شده است، واقعیتی که دنیای دانشگاهی باید در آینده نزدیک با آن مبارزه کند. ویکی پدیا اولین مقصد برای هر ذهنی پرسش کننده است. در ادامه ی این مقاله به بررسی موارد مهمی که در رابطه با اطلاعات عمومی ویکی پدیا وجود دارد، می پردازیم.

پاسخ برخی از سوالات مهم در مورد ویکی پدیا

در رابطه با اطلاعات عمومی ویکی پدیا، سوالی که همیشه دریافت می شود این است که آیا می توان زندگی نامه خود را در ویکی پدیا ایجاد کرد. مانند اکثر سوالات در مورد ویکی پدیا، هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد. در این رابطه لحن تبلیغاتی نباید وارد شود و همه موارد باید از منابع معتبر به روشی بی طرف وارد شوند. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، مشهور بودن است.

تمام مباحث موجود در ویکی پدیا باید از دستورالعمل های معروفیت در ویکی پدیا برخوردار باشند. حقیقت این است که بسیاری از افراد مشهور در زندگی واقعی هنوز شرایط ویکی پدیا را ندارند. در ویکی پدیا موضوع باید قابل توجه باشد تا در سیستم پوشش داده شود. پس بر اساس اطلاعات عمومی ویکی پدیا، شخص یا شرکتی که در مورد آن مطلب نوشته می شود، باید دارای شهرت آنلاین باشد و برای خوانندگان ارزشمند باشد. سوال دیگر با توجه به اطلاعات عمومی ویکی پدیا در مورد رتبه بندی آن است.

با ورود به ویکی پدیا، با دو چیز می توان رتبه بندی آنلاین خود را تسریع کرد. یکی این که شما بخشی از چنین بستر عظیمی هستید و ثانیا محتوای بارگذاری شده در صفحات ویکی کاملا بهینه شده است. ویکی پدیا بیشترین کلمات کلیدی جستجو شده را که قابلیت دسترسی مطالب شما را در موتور جستجو افزایش می دهد، فهرست می کند و باعث می شود در میان صفحات پیشرو مشاهده شوید.

فراهم آوردن اطلاعات با محتوای بسیار غنی

یکی از بندهای سیاست ویکی پدیا فراهم آوردن اطلاعات با محتوای بسیار غنی است. هم اکنون افراد در ویکی پدیا برای تحقق این خواسته تمام تلاش خود را می کنند. آن ها به معتبرترین و منحصر به فردترین اطلاعات اشاره می کنند و محتوای خود را ماهرانه برای جذب خوانندگان ارائه می دهند. این امر باعث افزایش میزان بازدید آن ها شده و به افزایش دسترسی آنلاین برندشان کمک می کند.

ایجاد حساب در ویکی پدیا رایگان است. با این حال، لیست اعتبار نامه و روند طولانی معمولا کاربران را به مشورت با متخصصان ترغیب می کند. برای رفع این مشکل، بسیاری از کاربران به صورت آنلاین با کارشناسان حرفه ای شرکت ویکی پدیا مشورت می کنند تا به آن ها کمک کند در کمترین زمان یک حساب کاربری یا شخصی را در سیستم ایجاد کنند.

  • ایجاد صفحه ویکی پدیا مقداری زمان بر است

با توجه به اطلاعات عمومی ویکی پدیا، یک مسئله ی قابل توجه این است که ایجاد صفحه ویکی پدیا مقداری زمان بر است. برای ایجاد صفحه خود باید مراحل خاصی را دنبال کرد و از معیارهای خاصی پیروی کرد. برای تایید یک صفحه ممکن است این پروسه حدود 6 ماه یا حداقل 3 ماه طول بکشد. اولین قدم این است که تصمیم بگیرید کدام موضوع را می خواهید بنویسید و آیا منحصر به فرد است یا نه.

  • به دنبال قانونی ترین و منحصر به فردترین اطلاعات باشید

ثانیا، شما باید بیشتر مطالعه و جستجو کنید و به دنبال قانونی ترین و منحصر به فردترین اطلاعات باشید. شما باید سایت ها و منابعی را که معتبر و شناخته شده هستند، معرفی کنید. هنگامی که اطلاعات خود را جمع آوری کردید، صفحه خود را با سبک نوشتاری بی عیب و نقص ایجاد کنید. برای جلب توجه مخاطب، باید از جمله های دقیق و جالب استفاده کنید.

صفحه ویکی پدیا باید از هر جنبه حرفه ای به نظر برسد. شما باید از روش های قالب بندی مناسب از جمله پاراگراف کوتاه و سبک نوشتاری تاثیرگذار استفاده کنید. در رابطه با اطلاعات عمومی ویکی پدیا، رعایت خط مشی های ویکی پدیا برای پیگیری و اطمینان از ارسال موفقیت آمیز محتوا نیز ضروری است.

در میان بسیاری از دستورالعمل ها و سیاست های ویکی پدیا، مهم ترین مورد همان طور که در بالا بیان شد، اصل مشهور بودن است. در کنار این، باید مراقب باشید که چه موضوعی و چه اطلاعاتی را در صفحه خود انتخاب می کنید. شما باید از صحت صفحه خود از نظر اطلاعات اطمینان حاصل کنید و توجه داشته باشید که اطلاعات مغرضانه، استدلالی، بی ربط و جعلی حذف خواهند شد.

ادامه مطلب