سئو

کاربرد لینک داخلی برای بهبود سئو: معرفی انواع لینک ‏های داخلی

لینک داخلی یکی از عوامل مهم در رتبه بندی یک سایت است. درست است که این نوع لینک به اندازه بک لینک‌ قدرتمند نیست (لینک‌ ورودی از سایر دامنه ها به وب‌سایت شما)، اما پیشنهاد می‌کنیم از این روش در استراتژی‌های سئوی خود استفاده کنید. لینک‌های داخلی مانند بک لینک‌ها می‌توانند با عبور از لینک جوس (juice link) صفحات مهم‌تر را به گوگل معرفی کنند.

لینک داخلی

لینک‌های داخلی به عنوان یک ابزار اضافی، موجب بهبود تجربه کاربری، افزایش نرخ تبدیل و بهتر خزیدن (crawl) وب‌سایت شما می‌شوند. وقتی این روش به درستی اجرا شود، تأثیر زیادی روی بهبود رتبه بندی و به طور کلی عملکرد وب‌سایت شما دارد.

لینک داخلی چیست؟

اما دقیقاً لینک داخلی چیست؟ یک لینک داخلی شما را به یکی از صفحات در همان وب‌سایت هدایت می‌کند، در حالی که لینک خارجی شما را به صفحه ای در یک وب‌سایت دیگر هدایت می‌کند. معمولاً از لینک‌های داخلی برای هدایت کاربران به بخش‏ های مختلف یک سایت استفاده می‌شود، اما شیوه هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای اجرای استراتژی‌های بهینه سازی در موتورهای جستجو استفاده کنید. لینک‌ها سیگنال‌هایی را برای رتبه بندی صفحات به گوگل ارسال می‌کنند، به طوری که نشان می‌دهند چنین صفحاتی، برای رتبه بندی ارزشمند هستند.

الگوریتم به نام PageRank

حدود 20 سال پیش، گوگل یک الگوریتم به نام برای تعیین معتبر بودن صفحات معرفی کرد. بر اساس این الگوریتم اگر تعداد های یک صفحه بیشتر باشد، آن صفحه از نظر گوگل مفیدتر و ارزشمندتر است؛ و اگر صفحه ای لینک‌های خروجی بیشتری داشته باشد، رتبه آن صفحه سیر نزولی پیدا خواهد کرد؛ بنابراین لینک دهی به یک صفحه خاص، موجب بالا رفتن ارزش آن صفحه می‌شود؛ چنین لینک‌هایی می‌توانند رتبه بندی یک صفحه یا سایت را افزایش دهند.

چرا لینک داخلی برای سئو اهمیت دارد؟

1. لینک‌های داخلی در ایجاد صفحات معتبر نقش دارند

مهم‌ترین مزیت لینک داخلی این است که می‌تواند مهم‌ترین صفحات وب‌سایت شما را به گوگل معرفی کند. البته لینک‌های داخلی دقیقاً به اندازه بک لینک‌ها موجب افزایش اعتبار وب‌سایت شما نمی‌شوند، اما می‌توانند به بهبود رتبه بندی برخی از صفحات شما در موتورهای جستجو کمک کنند. شما می‌توانید با اجرای یک استراتژی لینک داخلی مؤثر، یک ساختار سلسله مراتبی کارآمدتر را برای صفحات سایت خود ایجاد کنید.

به عنوان مثال، شما یک وب‌سایت برای فروش دوچرخه دارید. به دلیل این‏که تناسب دوچرخه با دوچرخه سوار اهمیت زیادی دارد، شما می‌توانید صفحات هر یک از محصولات خود را به راهنمای انتخاب دوچرخه مناسب لینک دهید. وقتی تعداد زیادی لینک داخلی به صفحه راهنما اشاره کنند، احتمالاً گوگل این صفحه را ارزشمندتر از سایر صفحات تشخیص می‌دهد.

2. لینک داخلی موجب افزایش مدت زمان ماندن افراد در سایت می‌شوند

لینک داخلی موجب هدایت بهتر افراد در وب‌سایت میشود و کاربران راحت‏تر میتوانند صفحات مختلف سایت را پیدا کنند؛ بنابراین کاربران برای یافتن مطالب مختلف در سایت، مدت زمان بیشتری را در یک سایت صرف می‏کنند. با وجود اینکه استفاده از لینک‌های داخلی برای بهبود تجربه کاربر در اولویت قرار دارد، اما این لینک‏ها با ایجاد ساختار سلسله مراتبی در وب‌سایت، سرعت خزیدن سایت شما را هم افزایش می‌دهند. درنتیجه موتورهای جستجو می‌توانند در هر بازدید صفحات بیشتری را رتبه بندی کنند.

3. لینک‌های داخلی برای ایجاد ساختار سایت بسیار مفید هستند.

برای اجرای لینک سازی داخلی، حتماً باید از برخی از ابزارها و سرویس‌های ی باکیفیت استفاده کنید تا بتوانید سرعت عملکرد سایت شما بهبود بخشید و در نهایت نتایج بهتری را کسب نمایید. شما برای دستیابی به بهترین نتایج حتماً باید این ابزارها و سرویس‌ها را در اختیار داشته باشید:

  • Website auditor

  • Rank tracker

لینک‌های هدایت کننده

معمولاً لینک‌های داخلی با توجه به هدف و ویژگی‌هایی که دارند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور کلی لینک‌های داخلی در دو دسته لینک‌های هدایت کننده و لینک‌های متنی قرار می‏گیرند. لینک‌های هدایت کننده به کاربران کمک می‌کنند که به صفحات مختلف یک وب‌سایت بروند. در واقع این لینک‌ها تعیین کننده ساختار سایت شما هستند.

لینک‌های هدایت کننده در صفحه منوی سایت، به شکل آیکون‌های متنی یا تصویری قابل مشاهده هستند و طبق یک قالب مناسب HTML قابل تشخیص می‏باشند. صفحه دسته‌بندی، صفحه «درباره ما» یا یک صفحه لندینگ با یک تماس برای اقدام ،دارای این نوع لینک‌ها هستند. با اینکه تعداد لینک‌های هدایت کننده زیاد نیستند، اما با هدایت مؤثر کاربران در افزایش نرخ تبدیل مؤثر هستند.

لینک‌های متنی

لینک‌های متنی مربوط به لینک‌های محتوا هستند و شما را به مقالات و موضوعات مرتبط هدایت می‌کنند. صفحات یک سایت به کمک لینک‌های متنی می‌تواند، لینکهای داخلی داشته باشد، بنابراین کاربرانی که به دنبال مطالب بیشتر در چنین سایت‏هایی هستند، مدت زمان بیشتری در این سایت‏ها می‌مانند. لینک‌های متنی موجب کاهش نرخ پرش (bounce rate) می‌شوند و تعامل کاربر را با سایت افزایش می‌دهند.

در ادامه این مقاله چند نمونه لینک داخلی پرکاربرد دیگر را به شما معرفی می‌کنیم:

• لینک‌های Nofollow

وقتی می‌خواهید یک لینک غیرطبیعی مربوط به یک دامنه خارجی را پنهان کنید، می‌توانید از لینک داخلی با ویژگی nofollow استفاده کنید. به عنوان مثال، تگ‌های nofollow روی کامنت ها اضافه می‌شوند تا از دسترسی به لینک‌های اسپم که حاوی محتوای ایجاد شده توسط کاربر هستند جلوگیری شود؛ بنابراین با این کار اعتبار سایت خدشه دار نمی‌شود.

• بوک مارک‌ها (bookmarks)

بوک مارک‌ها از انواع لینک‌های داخلی هستند که کاربر را به بخش خاصی در یک صفحه معین هدایت می‌کنند و به نام لینک‌های لنگر (anchor) نیز شناخته می‌شوند. بوک مارک‌ها با لینک <a href=’#anchor name’> در سایت شما، قابل اجرا هستند. سایت‌هایی که صفحات زیادی دارند، با این لینک‌ها می‏توانند به کاربران خود کمک می‌کنند تا به راحتی به صفحات مختلف هدایت شوند و به سرعت در بین مطالب و بخش‌های ارجاع شده حرکت کنند.

• لینک‌های (next/prev)

لینک‌های«Rel=next» و rel=prev» نشان می‌دهند که صفحه فعلی صفحه ای است که در یک سری از صفحات مرتبط قرار دارد و کاربر برای جابجایی بین صفحات باید روی این لینک‌ها کلیک کند. اگرچه نکات بهینه سازی برای موتورهای جستجو در صفحات با لینکهای بعدی/ قبلی رعایت می‏شود، اما این نوع صفحات برای مدتی توسط گوگل نادیده گرفته شد.

گوگل معتقد بود که این نوع صفحات حاوی مطالب مفید و ارزشمندی نیستند، با این حال، هنوز هم سایت‌ها می‌توانند این نوع صفحه بندی را برای کاربران و مخاطبان خود اجرا کنند. علاوه بر این، احتمالاً صفحات با لینک‌های بعدی/قبلی در سایر موتورهای جستجو رتبه بندی می‌شوند.

• لینک‌های راهنما (help)

این نوع لینک‌های داخلی در گروه لینک‌های متنی قرار می‌گیرند؛ زیرا کاربر را به منابع یا اطلاعات مفید مرتبط با موضوع صفحه هدایت می‌کنند.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید