سئو

کارگاه بوم کسب و کار و مدل درآمدی در استارتاپ

آنچه می آموزید

می‌آموزید در استارتاپ خود به چه چیزهایی باید فکر کنید، چطور به صورت منظم فکر کنید و همینطور دسته جمعی فکر کنید تا درصد موفقیت استارتاپ خودتان را چند برابر کنید.

  • حداقل مدرک:

  • سواد خواندن و نوشتن (دانشگاه محل یادگیری مسائل کاربردی نیست پس در این مسیر نیاز به مدرک نداریم)

  • شرایط لازم برای شرکت در دوره:

  • آشنایی با اینترنت کافی است. (برای ثبت نام نیاز به هیچ دانش اولیه‌ایی ندارید).

  • مدرس دوره:

  • دکتر شمس الدین یوسفیان ( کارآفرین سریالی )

  • ماموریت ما:

  • درصد موفقیت استارتاپ شما را بالا ببریم.

جهت مشاوره و رزرو عدد 19 را به شماره 09198282040 پیامک نمایید .

مزایای ایجاد استارتاپ

وقتی برای اولین بار یک کسب و کار را راه اندازی می‌کنید، ممکن است ترسناک باشد. شما باید با مبارزات و چالش‌های زیادی روبرو شوید که کسب‌وکارهای بزرگ‌تر و با سابقه‌تر هرگز نباید نگران آن باشند. شما با منابع محدود، شهرت ناموجود، نگرانی در مورد جریان نقدی و فقط اطلاعات گمانه‌زنی در مورد جمعیت هدف خود سروکار خواهید داشت.

وقتی به این شکل به آن نگاه می‌کنید، غیرممکن به نظر می‌رسد که یک استارت‌آپ بتواند برای یک مشتری خاص از یک شرکت بزرگ‌تر رقابت کند. مگر اینکه راه حل مورد نیازی داشته باشید که به معنای واقعی کلمه هیچ کس دیگری در این سیاره نتواند ارائه دهد، محدودیت‌های شما در یک استارتاپ شما را در برابر شرکت‌های بزرگتر و بدتر در فضای شما در مضیقه قرار می‌دهد. اما این تنها یک طرف ماجراست. حقیقت کامل‌تر این است که استارت‌آپ‌ها در واقع مزایای زیادی نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر دارند، حتی اگر زمانی که در میانه‌ی یک بحران هستید، اینطور به نظر نمی‌رسد. استارت‌آپ‌ها همیشه این چند نقطه قوت را در برابر کسب‌وکارهای بزرگ خواهند داشت:

چابکی

استارت‌آپ‌ها در چند سال اول جوان و بدون شکل هستند. ممکن است شما یک طرح تجاری محکم و یک استراتژی عملیاتی داشته باشید، اما چیزی شما را محدود به این ساختارها نمی‌کند. شرکت‌های بزرگ مجبور هستند مدل‌های خود را یکسان نگه دارند تا هیئت مدیره، سرمایه‌گذاران و مشتریان خود را راضی نگه دارند. به عنوان یک استارت آپ، می‌توانید هر کاری که بخواهید انجام دهید. این چابکی زمانی مفید است که چیزی در صنعت اختلال ایجاد کند، مانند یک توسعه فناوری جدید یا یک رقیب حتی جدیدتر. کسب و کارهای بزرگ باید این ضربه را جذب کنند و به آرامی واکنش نشان دهند، زیرا چرخ دنده‌های عظیم آنها شروع به چرخش می‌کند. به‌عنوان یک استارت‌آپ، می‌توانید در صورت لزوم، پولی را خرج کنید و همه چیز را از پایه بازسازی کنید.

کار تیمی بیشتر

برخی از شرکت‌های بزرگ فضای معمولی دارند، اما در بیشتر موارد، هر کسب‌وکار بزرگی که وارد آن شوید پر از دیوار، دفاتر و اتاقک است. اهالی حسابداری افراد را از بازاریابی نمی‌شناسند و مدیر عامل احتمالاً کسی را پایین‌تر از خود نمی‌شناسد.

در یک استارتاپ، شما چاره‌ای ندارید جز اینکه با سایر اعضای تیم خود پیوند برقرار کنید. شما ممکن است سه چند نفر همکار داشته باشید، اما در کارهایی که برای همه شما مهم است به قدری نزدیک با هم کار خواهید کرد که یک کار تیمی طبیعی در روابط کاری خود خواهید داشت. این کار تیمی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید اهمیت دارد. این بدان معناست که کارمندان شما بهره وری بیشتری خواهند داشت و از شغل خود راضی‌تر خواهند بود و به شما کار قابل اعتمادتر و دور برگشت کمتری می‌دهند.

انعطاف پذیری

در شرکت‌های بزرگ همه چیز باید رسمی شود. هر دقیقه فرآیند به خوبی مستند شده‌است و قوانینی پیرامون همه چیز وجود دارد. معمولاً وقتی تصمیمی گرفته می‌شود، باید توسط چندین نفر در بخش‌های مختلف مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. در اصل، چرخ دنده‌های عدم انعطاف پذیری همه چیز را به سمت خزیدن کند می‌کند و فرآیندهایی را رسمی می‌کند که در وهله اول هرگز نیاز به رسمی شدن نداشتند. در حالی که ممکن است قوانین محکم و فرآیندهای رسمی را در اختیار داشته باشید، استارتاپ شما کسری از کارهای سخت را که رقبای بزرگ شما انجام می‌دهند، ندارد. به همین دلیل می‌توانید سریع‌تر تصمیم بگیرید و کارآمدتر کار کنید.

قیمت گذاری رقابتی

قیمت گذاری موضوعی است که نمی‌توان به طور کلی در مورد آن صحبت کرد. هر صنعتی باید عوامل مختلفی را در مورد قیمت گذاری در نظر بگیرد. به عنوان مثال، در توسعه محصولات غذایی، شرکت‌های بزرگ‌تر از مزیت قیمت‌گذاری برخوردارند، زیرا به تجهیزات بیشتری دسترسی دارند، می‌توانند اجراهای بزرگ‌تری انجام دهند و در هزینه‌های هر قطعه صرفه‌جویی کنند. با این حال، برای اکثر صنایع، استارت آپ‌ها در مورد قیمت گذاری مزیت دارند.

استارت آپ‌ها سربار کمتری دارند. از آنجایی که افراد کمتری از منابع کمتری برای توسعه محصولات و خدمات استفاده می‌کنند، می‌توانند قیمت‌گذاری تهاجمی‌تری نسبت به همان محصولات و خدماتی داشته باشند که توسط یک شرکت چند سطحی و عظیم تولید می‌شوند. همچنین در قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیری بیشتری خواهید داشت، برای مذاکره آماده خواهید بود، بنابراین می‌توانید مشتریان بیشتری را ایمن کنید.

تعداد کم کارکنان

در نهایت، و شاید مهم‌تر از همه، از آنجایی که استارت‌آپ‌ها افراد کمتری در یک سازمان دارند، تمایل دارند شخصیت برند بسیار بهتر و قابل دسترس‌تری داشته باشند. مدیر عامل فقط یکی دیگر از اعضای تیم است و در اکثر جلسات ظاهر می‌شود و چهره‌ای به شرکت می‌بخشد. کارمندان، با دریافت حقوق کمتر و آزادی بیشتر، همه فعالانه می‌خواهند بخشی از شرکت باشند، بنابراین کار کردن با آنها شادتر و سرگرم کننده‌تر است. برخی از مشتریان به طور طبیعی به سمت شما جذب می‌شوند زیرا شما یک استارتاپ هستید.

از این نقاط قوت به نفع خود در چند سال اول فعالیت خود استفاده کنید. رقبای بزرگ‌تر شما ممکن است در مورد منابع و نفوذ، شما را تحت تأثیر قرار دهند، اما چابکی و وضعیت ضعیف شما، شانس را متعادل می‌کند. اگر بتوانید از استراتژی‌هایی استفاده کنید که بر این مزیت‌های طبیعی استارت‌آپ تأکید می‌کنند، در موقعیت بسیار بهتری برای موفقیت در بلندمدت خواهید بود.

درک بازار محلی

کارآفرینان اغلب تغییر شرایط محلی را بهتر درک می‌کنند، در حالی که شرکت‌ها اغلب تغییرات مخرب را نادیده می‌گیرند تا زمانی که اقدامات رقبا آنها را تهدید کند. علاوه بر این، اختلال باعث ایجاد ترس می‌شود: پرسنل مستقر ممکن است شغل خود را از دست بدهند و برای محافظت از حقوق و مزایای مناسب خود مبارزه کنند. استارت‌آپ‌ها می‌توانند زیرک‌تر باشند و به نیازهای محصول پاسخ دهند، در حالی که زنجیره تأمین شرکت‌ها به دلیل نیازهای حجم زیاد، عمدتاً درحال تولید هستند.

به عنوان مثال، صاحبان مشاغل کوچک می‌توانند با ارائه غذاهایی به سرعت از اولویت رو به رشد غذاهای گیاهی استفاده کنند. در مقابل، تولیدکنندگان جهانی مواد غذایی با تامین کنندگان غول پیکر قراردادهای یک ساله دارند که این امر سازگاری را کاهش می‌دهد. بنابراین به طور کلی، استارتاپ‌ها در درک بازار محلی با اولویت رو به رشد برتری دارند.

سخن آخر

فکر نهایی ما این است که از این نقاط قوت (مزایا) در چند سال اول فعالیت تجاری خود استفاده کنید. رقبای بزرگ شما ممکن است در مورد منابع و نفوذ شما افت کنند، اما چابکی و وضعیت ضعیف شما شانس را متعادل می‌کند. اگر بتوانید از استراتژی‌هایی استفاده کنید که بر این مزیت‌های طبیعی استارت‌آپ تأکید می‌کنند، در موقعیت بسیار بهتری برای موفقیت در بلندمدت خواهید بود.

تمایز این دوره با دوره های مشابه:

  • این دوره توسط دکتر شمس الدین یوسفیان، کارآفرین سریالی (با 12 استارتاپ موفق) تدریس می شود و صرفا بر پایه تئوری نیست و درک واقعی از اکوسیستم استارتاپی ایران در ورای این تدریس وجود دارد.

  • برای تسهیل در آموزش پکیج غیر حضوری این دوره مهیا شده است تا در زمان صرفه جویی شود و هزینه ها کاهش بیابد. از مزایای دوره غیر حضوری این است که میتوانید چندین بار دوره را ببینید و مرور کنید.

این دوره برای چه کسانی مناسب هست؟

  • علاقه مندان به کسب درآمد اینترنتی

  • شرایط سنی برای شرکت در دوره به هیچ عنوان ملاک نیست.

  • آنهایی که ایده استارتاپی دارند و نمی دانند از کجا شروع کنند.

  • آنهایی که میخواهند کارآفرین اینترنتی شوند.

  • آنهایی که میخواهند وارد اکوسیستم استارتاپی شوند.

  • هر فردی که قصد ارایه یک محصول در فضای مجازی داشته باشد.

  • آنهایی که میخواهند تیمی روی استارتاپشان فکر کنند.

آیا با شرکت در این دوره میتوانید استارتاپ بزنید؟

بله، شما با به دست آوردن این دانش، یک قدم به زدن استارتاپ نزدیک تر می شوید. تمامی مطالب با بوم کسب و کار و مدل درآمدی به شما در این دوره آموزش داده خواهد شد.

استارتاپ چیست؟

استارتاپ یک کسب و کاری است که نیازی را برطرف میکند و قسمتی از آن مبتنی بر فناوری است. هر کسب و کار که بر پایه فناوری است، لزوما استارتاپ نیست، ولی همه استارتاپ‌ها به طرزی از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران بالایی برسند.

آیا الان زمان مناسبی برای شروع استارتاپ در ایران می باشد؟

ما اصطلاحا در زمان طلایی گذار بازار سنتی به بازار آنلاین هستیم. این موفعیت استثنایی برای کارفرینی اینترنتی و زدن استارتاپ می باشد.

آیا باید حتما هم تیمی داشته باشیم تا در این دوره شرکت کنیم؟

خیر، شما می توانید پس از آموزش دیدن به تنهایی شروع کنید یا بعد به دنبال هم تیمی باشید که مطمئنا جزیره بعد از مطالعه دوره شرایط را برای پیداکردن هم تیمی برایتان مهیاتر می نماید.

سوالات متداول:

آیا میتوانم این دوره را به صورت تکی تهیه کنم؟

بله میتوانید این دوره را به صورت تکی تهیه کنید و پس از مشاهده دوره، دوره های بعدی را تهیه کنید.

سرفصل های دوره

  • تعاریف در مدل کسب وکار
  • معرفی اجزای بوم کسب‌وکار
  • مدل درآمدی
  • بررسی عملی بوم مدل کسب‌وکار چند استارتاپ ایرانی
  • ابزارها و چارچوب های مدل کسب وکار
  • بوم ناب
  • دنیای واقعی استارتاپ‌ها
  • فرآیند استفاده از بوم ناب
  • مهمترین نکات در بوم ناب
  • تله های موجود در تکمیل بوم ناب
  • تفکر جمعی

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید