سئو

کدام طراحی لوگو خودرو مناسب شماست؟!

بر اساس اصول طراحی آرم و لوگو، یک لوگو باید معرف فعالیت اصلی و محوری برند باشد و مشخص کند که چه محصول یا خدمتی را برای مشتریان خود به همراه دارد. اما این چیزی نیست که شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به آن عمل کرده باشند. با نگاه به این شرکت‌ها و بررسی آن‌ها به نکات جالبی می‌رسیم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما در این مسیر همراه باشید تا به همراه یکدیگر این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.

خودرو، شروع کننده صنعت

همانطور که در مقاله ‘ طراحی لوگوی ماشین’ بیان کردیم، خودرو به عنوان اولین عنصر صنعت امروزی شناخته می‌شود. در واقع این خودرو بود که با اولین حرکت‌های جسم بی جان به واسطه نیروی بخار ثابت کرد که می‌تواند اجسام را بدون استفاده از نیروی انسان یا حیوان نیز به حرکت درآورد.

پس خودرو یک مزیت بزرگ خود را از دست داده و نمی‌تواند برای کاربران و مخاطبان مفهوم لازم را یادآوری کند. این مسئله اولین علت و شاید مهم‌ترین علتی است که باعث شده کمتر برند مطرحی در سطح جهان از طراحی لوگو خودرو استفاده کند. اما این تمام داستان نیست.

طراحی لوگو خودرو، شلوغ است!

بگذارید داستان را این گونه بیان کنیم. شما در طول روز به چند تصویر یا یا هر نوع لوگو و برند توجه می‌کنید؟ چند مورد از آن‌ها را می‌بینید؟ مسیر عادی و هر روزه خود را این بار با دقت بیشتری بروید و به بنرها و لوگوهایی که شاید چندین سال است در آن مسیر وجود دارد نگاه کنید. احتمالا بسیاری از این موارد را برای اولین را از نظر می‌گذرانید و می‌بینید. حتی ممکن است برخی از آن‌ها برای شما جذاب هم باشد. شاید هم تعجب کنید که چطور ممکن است همچنین اطلاعاتی را از دست داده‌اید!

طراحی لوگو خودرو

مسئله دقیقا همین است. ذهن شما به عنوان یک مخاطب شبانه روز درگیر اطلاعات مختلفی است که از طریق حواس پنج گانه منتقل می‌شود. شلوغ‌ترین این مسیرها متعلق به بینایی است. چشم و سپس ذهن انسان شبانه روز درگیر میلیون‌ها اطلاعات تصویری است. پس اگر قرار باشد به همه آن‌ها یا بیشترشان توجه داشته باشد عملا ادامه زندگی برای ما نا ممکن می‌شود.

ذهن انسان بر اساس دسته بندی‌هایی که طی مدت زمان ایجاد می‌شود، سعی می‌کند اطلاعات را با سرعت بیشتری طبقه بندی کند و آن‌هایی که مورد نیاز است را بررسی کند. بسیاری از این اطلاعات از جمله تصاویر مربوط به لوگو از بین می‌رود و اصلا دیده نمی‌شود. جالب این است که برخی از این تصاویر حتی خلاقیت خوبی به خرج داده‌اند و توانسته‌اند مفاهیم خودشان را زیباتر به نمایش بگذارند، اما باز هم موفق نشده‌اند.

فرصت بررسی اطلاعات

داستان دقیقا همین است. ذهن انسان فرصت بررسی اطلاعات بیش از اندازه را ندارد. شما در طراحی لوگو دو مرحله دارید. در مرحله اول باید مخاطب را جذب کنید و در مرحله دوم باید در سریع ترین زمان مفاهیم مورد نظر خودتان را به ذهن مخاطب منتقل کنید. در هر دو حالت شکست خورده است! شلوغی که این طرح دارد عملا مانع از این می‌شود که شما بتوانید دست به همچنین کاری بزنید.

طراحی لوگو خودرو را کنار بگذاریم؟

طراحی لوگو خودرو مسلما برای جذب مخاطب به صورت عام کارایی ندارد. این طراحی به اندازه‌ای شلوغ است که نمی‌تواند در چشم مخاطب دیده شود. اطلاعات زیادی از خودرو عملا باعث می‌شود که ذهن مخاطب بدون بررسی آن را از دور چشم مخاطب خارج کند.

موقعیت طراحی لوگو خودرو

در واقع در این موقعیت طراحی لوگو خودرو به سبب این که توسط بزرگان اقتصادی استفاده نشده است می‌تواند کاملا یونیک و دست نخورده برای شما باشد و شما می‌توانید با خیال راحت‌تری از آن استفاده کنید. وقتی شما دارای مشتری ثابت و خاصی باشید عملا زیاد فرقی نمی‌کند که لوگوی شما ساده یا پیچیده باشد. به هر حال این لوگو برای خوابیدن به ذهن مخاطب نیاز به زمان دارد ثابت بودن مشتریان شما این زمان را به خوبی به لوگوی شما می‌دهد.

نکاتی که باید در مورد این طراحی بدانیم!

پس دست پیش را بگیرید تا پس نیافتند! سعی کنید در طراحی لوگو خودرو از مدل کلی یک ماشین خاص بهره ببرید. این کار می‌تواند به شما این قدرت را بدهد که بر اساس برند، مدل طراحی، سال ساخت یا برخی از فاکتورها و ویژگی های مختلف آن ذهن مخاطب را درگیر کنید.

طراحی لوگو مدام

در نظر داشته باشید که مخاطب شما در طی مدت زمان با این طراحی لوگو مدام برخورد می‌کند. پس نوع طراحی و نوع استفاده از ماکت اصلی کم‌کم در ذهن او می‌خوابد و اینجاست که تاثیر خودش را می‌تواند بگذارد. شما نمی‌توانید این موضوع را نادیده بگیرد.

قاب تصویر

به بیان بهتر، حالا که شما تصمیم گرفته‌اید پیچیدگی تصویر و طراحی خودرو را به جان بخرید، از این پیچیدگی به بهترین نحو استفاده کنید و بیشترین سود و منفعت را از آن به دست بیاورید. این پیچیدگی و قدرت بالای مانور در طراحی گرافیکی که طراحی لوگو خودرو دارد می‌تواند به شما این قدرت عمل را بدهد که هر نوع پیامی را به مخاطب خود در قاب تصویر منتقل کنید. اما باید صبور باشید. انتظار این را نداشته باشید که کاربر و مخاطب در روز اول تمامی این مفاهیم را درک کند بگذارید در طی برخوردهای متوالی هر بار اطلاعات تازه‌ای از لوگوی شما دریافت کند. اینگونه این طراحی همیشه برای او تازه خواهد بود.

طراحی لوگو خودرو و شرایطیش

طراحی لوگو خودرو اصلا مناسب جذب یک مشتری عام و عمومی نیست. مشتری شما اگر ثابت نیست و قرار باشد شما در بازار برای جذب مشتری خود تلاش کنید و مدام بجنگید، طراحی لوگو خودرو اصلا صلاح مناسبی نیست و بسیار کند عمل می‌کند.

ساده‌ترین نوع طراحی لوگو

اما اگر مشتری ثابتی دارید و با مخاطبان خاص در طرف هستید کند بودن طراحی لوگو خودرو بسیار به درد بخور می‌شود. شما می‌توانید از پیچیدگی‌های این طراحی برای انتقال بسیاری از پیام‌ها استفاده کنید. در این حالت شما لزومی به سبک کردن طراحی ندارید. گرچه بهتر است سعی کنید بیش از اندازه نیز طراحی خود را پیچیده نکنید. زیبایی همیشه در سادگی است. سعی کنید ساده‌ترین نوع طراحی لوگو خودرو () را استفاده کنید. سادگی همیشه برای ذهن مخاطب جذاب‌تر بوده است. این گونه می‌توانید بدون این که مخاطب خاص شما درک کند، ذهن او را رفته‌رفته به تسخیر خودتان در بیاورید.

فرمول‌ها و فاکتورها

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید