79 درصد کاربران، زمانی که محتوای مورد نیاز خود در یک سایت را پیدا نمیکنند، به صفحه جستجو برگشته و بهسراغ وبسایتهای دیگر میروند. بنابراین، وجود صفحاتی که بتوانند اطلاعات کافی و ارزشمند را در قالب یک نقشه راه به کاربران عرضه کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در دنیایی که رقابت برای بهدستآوردن بازدیدکننده و کاربر درحال افزایش است، فقط وجود صفحات گوگلپسند کافی نیست و باید صفحاتی داشته باشیم که بازدیدکنندگان عاشق آن باشند!
به نظر شما اگر این وبسایت یک صفحه اختصاصی داشت که ما را به بخشهای مهمتر هدایت میکرد، آیا تجربه کاربری بهتری بهدست نمیآوردیم؟ این صفحات اختصاصی که نقش مهمی در مسیر و هدایت کاربر دارند، همان Cornerstone content یا محتوای سنگ بنا هستند.
محتوای سنگ بنا یا کرنر استون چیست؟ خشت اول برای ایجاد کاخ محتوا!
در لغتنامه، عبارت Cornerstone یا سنگ بنا به معنای چیزی ضروری، اساسی و پایهای اصلی است که چیز دیگری بر اساس آن ساخته میشود. بنابراین محتوای سنگ بنا یا کرنر استون، مهمترین بخش وب سایت ما است. زیرا همهچیز بر اساس این سنگ بنا ساخته میشود.
همه ما ضربالمثل معروف «خشت اول چو نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج» را شنیدهایم. اگر سنگ بنای یک سایت هم بهدرستی قرار داده نشود و محتوای کرنر استون مناسبی نداشته باشیم، قطعاً فرصتهای زیادی را از دست میدهیم و در آینده نیز محتواهای کمکی، مسیر درستی نخواهند داشت.
در واقع، وجود صفحات cornerstone به ما اطمینان میدهد که بازدیدکنندگان راه خود را گم نمیکنند و بهراحتی از صفحه اصلی، منو یا فوتر به مهمترین مطالب وبسایت دسترسی دارند. توصیه میکنیم اگر میخواهید با مثالهای واقعی و توضیحات تکمیلی، اطلاعات مفیدی در مورد صفحات cornerstone بهدست آورید در شرکت کنید تا قدم به قدم با نحوه پیادهسازی استراتژی سئو و تکمیل صفحات سنگ بنا آشنا شوید.
صفحات کرنر استون چه ویژگیهایی دارند؟
صفحات کرنر استون یا سنگ بنا، صفحاتی هستند که تولید محتوای بعدی ما به آنها وابسته است و ما دوست داریم قبل از هر اقدام دیگری، تکلیف آنها را در سایت مشخص کنیم. این صفحات میتوانند در صفحه اصلی، بخشی از محتوا را کامل کنند یا در منو اصلی و فوتر قرار داشته باشند.
صفحات سنگ بنا پیشنیاز راهاندازی یک سایت، شروع فرآیند سئو یا موفقیت یک کسبوکار بهحساب میآیند.
به طور کلی صفحات cornerstone دارای 4 ویژگی اصلی هستند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
- سنگ بنای استراتژی سایت هستند؛ معمولاً پیادهسازی استراتژی سئو، با طراحی و ساخت صفحات سنگ بنا (در مواردی به آنها صفحات گوشه نیز گفته میشود) آغاز میشود. این صفحات در پیادهسازی اولیه استراتژی سئو اهمیت بسیار زیادی دارند و نقشی اساسی در توسعه سایت و کسبوکار ما ایفا میکنند.
- مسیر سفر مشتری را تکمیل میکنند؛ در بسیاری از موارد این صفحات برای مسیر کاربر در سایت نقشی اساسی دارند و در برخی از موارد اگر وجود نداشته باشند، کاربر نمیتواند سفارش خود را تکمیل کند. خصوصاً در سایتهای فروشگاهی، این صفحات میتوانند کاربر را مرحله به مرحله به خرید نزدیکتر کنند.
- کارایی آنها از حجم محتوای آنها مهمتر است؛ در این صفحات کارآمدبودن از حجم محتوای صفحه اهمیت بیشتری دارد. در تکنیکهایی مانند آسمان خراش، توجه ما به محتوا و طولانیبودن آن بیشتر است اما در یک صفحه کرنر استون، ممکن است محتوای متنی زیادی در صفحه وجود نداشته باشد. برخی اوقات ممکن است کرنر استونها حتی هدف SEO نباشند.
- لینکسازی داخلی قوی دارند؛ لینکسازی داخلی برای صفحات کورنر استون، بسیار قدرتمند هستند. چرا که معمولاً CornerStoneها در فوتر، هدر و صفحه اصلی حضور دارند و از تمامی شاهرگهای اصلی، لینکسازی داخلی دریافت میکنند.
شناسایی و اولویتبندی صفحات سنگ بنا با استفاده از یک مثال کاربردی
برای اینکه درک درستتری از صفحات cornerstone یا محتوای سنگ بنا داشته باشیم، از مثال یک سایت خرید لپتاپ استفاده میکنیم. برای شروع، ابتدا نیاز به تحقیق کلمات کلیدی و ایجاد یک سند استراتژی سئو داریم. این سند استراتژی صفحاتی که باید در سایت ایجاد شوند را نشان میدهد و به ما کمک میکند تا درمورد انتخاب بهترین سنگ بناها تصمیمگیری کنیم.
صفحه اصلی؛ مهمترین cornerstone سایت
براساس سند استراتژی که برای یک سایت خرید لپتاپ تهیه کردهایم، اولویت اول ما همان صفحه اصلی ما است. اما برای اینکه اصلیترین کرنر استون سایت، یعنی صفحه اصلی را تکمیل کنیم، باید بخشهای عمومی را نیز تکمیل کرده باشیم. صفحه اصلی میتواند تارگت اصلی SEO ما نیز باشد.
بخشهای عمومی، پیشنیاز تکمیل صفحه اصلی
صفحاتی مانند صفحه ورود و ثبت نام، حساب کاربری، سؤالات متداول و… مسیر حرکت کاربر در سایت را مشخص میکند. بنابراین برای تکمیل صفحه اصلی به این کرنر استونها نیاز داریم. این صفحات ممکن است هدف سئو نباشند و کلمه کلیدی مشخصی نداشته باشند. اما برای جلب اعتماد مخاطب، وجود آنها ضروری است.
برندها یا دستهبندی اصلی؛ سنگ بناهایی با کلمات کلیدی ارزشمند
این صفحات حاوی کلمات کلیدی بسیار مهمی هستند که ارزش آنها در تحقیق کلمات کلیدی برای ما مشخص شده است. برای مثال در یک سایت خرید لپتاپ، کلماتی مانند «خرید لپتاپ اپل» و «خرید لپتاپ ایسوس» جزو مهمترین کلمات کلیدی ما هستند. از طرفی برای واردکردن محصول باید دستهبندیها از قبل وجود داشته باشند. بنابراین این صفحات نیز از سنگ بناهای مهم سایت هستند که باید به آنها توجه شود.
صفحه سایز، صفحاتی که مسیر کاربر را شفاف میکنند
همانطور که اشاره کردیم یکی از ویژگیهای اصلی صفحات کرنر استون، مشخصکردن مسیر برای کاربر هستند. در یک فروشگاه اینترنتی لپتاپ، وجود صفحات مربوط به سایزهای مختلف میتواند به کاربر در انتخاب بهتر محصولات کمک زیادی کند. بنابراین بعد از دستهبندیهای اصلی و برندها، این صفحات در اولویت ما قرار میگیرند.
صفحه محصول؛ تکمیل صفحات کرنر استون با اولویت بالاتر
برای اینکه صفحاتی مانند دستهبندیهای اصلی و برندها دارای محتوا و سر و شکل مناسب باشند، وجود چندین محصول اولیه ضروری است. بنابراین، یک سری از صفحات محصول میتوانند در فرآیند اولیه پیادهسازی استراتژی، نقش کرنر استون یا سنگ بنا را داشته باشند. در این مرحله، وجود تصاویر و ویژگیهای اولیه محصول کافی است و هدف، تکمیل محتوای صفحات اصلیتر خواهد بود. در قدمهای بعدی میتوانیم محتوای اختصاصی نیز به این صفحات اضافه کنیم. در ادامه این مقاله، با روش ایجاد سنگ بنا در سایت آشنا خواهیم شد.
تحقیقات اولیه؛ شناسایی فرصتهای ایجاد صفحات سنگ بنا
برای ایجاد صفحات Cornerstone ابتدا باید کاربران خود را بشناسیم و پرسونای مخاطب خود را درک کنیم. زمانی که بدانیم هدف کاربران در سایت ما چیست میتوانیم بهترین ایده را برای ایجاد یک مسیر مناسب برای آنها انتخاب کنیم. در ابتدای مسیر راهاندازی یک سایت، سادهترین راه، صحبت با مخاطبان و کسب اطلاعات درباره موضوعات مورد علاقه و نحوه خرید آنها از خودشان است. همچنین جستجو در اینترنت و تحقیق کلمات کلیدی، راههای مناسب دیگر برای دریافت این اطلاعات هستند.
همچنین در صورتی که قبلاً سایت خود را راهاندازی کردهایم و حالا درحال بازنگری استراتژی آن هستیم، نتایج سرچ کنسول هم میتواند ابزار بسیار مناسبی برای ما باشد. توصیه میکنیم برای یادگیری نحوه کسب اطلاعات و پرسونایابی، مطالعه مقاله تحقیق کلمات کلیدی را از دست ندهید.
انتخاب و تولید محتوای مناسب برای صفحات سنگ بنا
همانطور که از تصویر پیداست، برای تولید محتوای صفحات کرنر استون محدود به یک نوع خاص از محتوا نیستیم. ما میتوانیم از محتوای متنی، ویدیوی، تصویر، اینفوگرافیک و پادکست در این صفحات استفاده کنیم. تنها نکته مهم، کاربردیبودن این صفحات و ایجاد یک مسیر مناسب برای کاربر است.
محتوای صفحات کرنر استون باید بهدرستی انتخاب و به بهترین نحو نگارش شده باشند تا بتوانند خواننده را جذب کنند و اطلاعاتی مفید و کاربردی در اختیار آنها قرار دهند. انتخاب کلمات کلیدی مناسب، لحن دوستانه، لینکسازی بر اساس نیازهای کاربر، استفاده از تصاویر جذاب و غیره نیز در تولید محتوا برای صفحات سنگ بنا اهمیت زیادی دارند که ما در کارگاه آموزش تولید محتوا بهطور کامل در مورد آنها صحبت کردهایم.
بهینهسازی، یک قدم به سوی بهترین شدن
حالا نوبت به آن میرسد که از بهینهبودن صفحه کرنر استون خود مطمئن شویم. کاربران باید بتوانند بهراحتی در دستگاههای مختلف از سایت ما استفاده و مسیر خود را پیدا کنند. کلمه کلیدی اصلی صفحه کرنر استون باید در URL و تگ عنوان صفحه حضور داشته باشد. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای متنی و زیر عنوانها نیز اهمیت زیادی دارد. این موضوع به خوانندگان کمک میکند تا مرتبطترین بخش صفحه را برای پاسخ گویی به سؤال خود پیدا کنند.
بهینهسازی متن جایگزین تصاویر، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در نام عکسها، کاهش حجم تصاویر و.. نیز از دیگر مواردی هستند که باید به آنها توجه کنیم. حتی اگر کرنر استون ما هدف SEO نیست و کلمه کلیدی مرتبطی ندارد، بارگذاری سریع صفحه و بهینهبودن آن تأثیر بسیار زیادی در بهبود سئو سایت خواهد داشت.
همانطور که در این مقاله بارها با استفاده از مثالهای مختلف اشاره کردیم، صفحات کرنر استون میتوانند مسیر کاربر را در سایت شما مشخص کنند. بنابراین لینکسازی در منو، فوتر یا بخشی از محتوای صفحه اصلی، دسترسی مناسب به این صفحات را ایجاد خواهد کرد.
خشت اول معماری صفحاتتان را کج نگذارید!
در این مقاله متوجه شدیم صفحات سنگ بنای یک سایت تا چه اندازه در سرنوشت آن موثر خواهند بود. پیشنهاد میکنیم در همان ابتدای تدوین استراتژی برای راهاندازی یک سایت، صفحات کرنر استون را مشخص کنید و اصطلاحاً سنگ بنای سایت را صاف بگذارید تا از کجرفتن آن تا ثریا جلوگیری کنید!