مطالب عمومی سری اول

گردشگری هیجانی در باتومی؛ از دلفین سواری تا پاراشوت

افزایش حملات تروریستی به مقصدهای گردشگری مهم ترکیه در دو سال گذشته دلیل شد تا خیلی از گردشگران بین المللی که روزگاری، ترکیه واسه اونا بهشت ارزون گردی و گردشگری هیجانی از آنتالیا تا استانبول بود، انتاکیه رو از اولویتای خود خارج کنن.

با خارج شدن ترکیه از مقصدهای ارزون گردی، یکی از مقصدهای جذابی که مورد توجه جهانگردان به خصوص گردشگران ایرونی قرار گرفته، شهرهای جور واجور گرجستان بوده که به واسطه لغو روادید، با افزایش استقبال ایرانیان مواجه شد طوریکه در سال ۹۵، حجم مسافران ایرونی به این کشور زیبای دریای سیاه، ۳۰۰ درصد زیاد شد.

یه چند وقت پیش، در گفتاری به گشتی در ظرفیت­ های گردشگری و فرهنگی تفلیس، پایتخت سیاسی گرجستان پرداختیم و در گزارش امروز، به پایتخت توریستی و هزار و دویست ساله این کشور می ­رویم تا با امکانات جور واجور اون آشنا شیم.

اگه واسه نوروز گردی، به دنبال یه مقصد هیجانی ارزون هستین، باتومی گردی، یکی از پیشنهادات باحال میشه که از انتخاب اون با این وضع دلار و بحرانای سیاسی و اقتصادی در بعضی از مقصدهای گردشگری، پشیمون نمی شین و از امروز میشه واسه اون برنامه ریزی موثر داشت.

با ما در باتومی گردی امروز ، همراه باشین.

به چه دلیل گرجستان؟

گرجستان، جایی نزدیک مرزهای شمالی ایرانه. سفر به اون، هم با خودرو و اتوبوس و هم با هواپیما شدنیه و مسافران ایرونی واسه گردش کوتاه مدت، نیاز به اخذ روادید ندارن. اما هر پرسشی درباره سفر به این کشور رو از سفارت گرجستان تو تهران یا سفارت ایران در تفلیس سوال کنین.

گرجستان به نسبت ترکیه،‌ مقصد گردشگری ارزون و امنه. انفجارهای گسترده در کلوبای شبونه معروف استانبول در چند وقت گذشته، “استقلال گردی” و “تکسیم گردی” و “آکسارا  گردی” در پایتخت توریستی ترکیه رو به مدت ­ها، در خاطره گردشگران ترکیه دوست قرار میده، به خاطر همین، گرجستان انتخاب با ارزشی میشه.

گرجستان هم ظرفیتای گردشگری و طبیعی خوبی داره، هم واسه علاقمندان به کافه گردی و رستوران گردی و حتی پاساژ نوردی، فرصت­ هایی واسه گردشگری لوکس داره.
گر چه تنوع پوشاک و غذا در اونو نباید با دبی و ترکیه مقایسه کرد اما شکم گردی در گرجستان، فرصتای زیادی رو واسه عاشقان غذای قفقازی جفت و جور می کنه.

عاشقان گردشگری دریایی، می تونن از ظرفیتای گردشگری دریایی این کشور در منطقه باتومی استفاده کنن. اقامت در این کشور که انگار می خواد بزودی وارد اتحادیه اروپا و منطقه شنگن شه، جذابیتایی رو واسه علاقمندان به سرمایه گذاری در این کشور جفت و جور کرده که در کل، آینده رو به رشدی رو میشه براش منتظر بود.

یکی از شهرهای جذاب گرجستان، باتومی اسمشه که ظرف ۲ سال گذشته، یکی از مقصدهای اصلی سفر ایرانیان به کشورای منطقه بوده.

داستان باتومی: بهشت توریستی گرجستان

باتومی، شهری بندری بر کرانه دریای سیاه و از جمله مقصدهای گردشگری مهم این کشور هستش.
باطوم در دوره هخامنشیا، از متصرفات پادشاهان هخامنشی بوده.
این شهر،‌ در محل بندرگاه قدیمی رومی باتوس، که ساخته شدنش رو با آدریانوس نسبت میدن، احداث شد.

تاریخ گرجستان، تاریخ پر فراز و نشیبی داره.

از اوایل قرن بیستم میلادی. جمهوری گرجستان تاسیس شد.
ولی پس از یه مدت کوتاه سقوط کرد و حزب کمونیست قدرت رو بر دست گرفت و گرجستان، در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت.

در مارس ۱۹۲۱ میلادی، بر اثر معاهده بین دولت ترکیه و شوروی، یه تیکه از گرجستان به نام قارص و اردهان به ترکا واگذار شد و باطوم، بازم در گرجستان موند و در ۱۶ جون همون سال، مرکز جمهوری آجارستان شد.
حالا بیشتر از نیم میلیون نفر در این شهر قشنگتر زندگی می کنن.

باتومی در واقع یه شهر در حال پیشرفت بوده و فعالیتای ساختمانی و عمرانی به صورت شبانه روزی در اون مشاهده می شه.
در این شهر، تلاش شده تا واسه افزایش پرستیژ بین المللی اون، سمبلایی از شهرهای جور واجور دنیا در نقاط جور واجور اون قرار بگیره.

اگه سفرنامهای قدیمی رو بخونین، در بیشتر اونا به این موضوع اشاره شده که باتومی چهره کثیف و فقیری داره و تفلیس از باتومی بهتره.

ولی در سفرنامهای جدید به طور کاملً برعکس این موضوع گفته شده .امروزه باتومی یه شهر بسیار قشنگتر و تمیز و رویایی شده که از تفلیس بسیار زیباتره. مثل استانبول که پایتخت توریستی ترکیه در مقابل آنکارا، پایتخت سیاسی اون هستش.

در تابستانا، باتومی پر از گردشگر می شه.

در اونجا خط کشتی رانی تا روسیه هم هست و به نظر می رسه لغو روادید ایران با روسیه دلیل شه تا واسه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، گردشگران ایرونی بسیاری واسه تماشای رقابتا که واسه اولین بار در کشور تزارا برگزار می شه، از باتومی به روسیه برن.

تفرجگاهای کنار دریا و اسکله جنوب غربی باتومی در کرانه دریای سیاه از جمله پر بازدید ترین مکانای گردشگری گرجستان هستش.
به دلیل نزدیکی این شهر با مرز ترکیه (حدودا ۲۰کیلومتر) معماری خونهای این شهر خیلی مثل ترکیه س.

در کنار ساحل کوه های سرسبزی قرار داره که از بالای اون میشه مناظر زیبای دور و بر و مزارع بزرگ و سرسبز رو دید.

هر چند باتومی شهری کوچکه، اما جذابیتا و تفریحات بسیاری داره و در سفری چند روزه به این نقطه قشنگتر در دیار گرجستان، خیلی راحت می تونین خود رو سرگرم کنین و از ارزون گردی خود، لذت ببرین. در ادامه به ۱۰ مقصد گردشگری باتومی می پردازیم.

دلفیناریوم باتومی

آدمایی که علاقمند به دنیای دلفینا هستن، در برج میلاد تهران و مناطقی در کیش و جزیره هرمز، این ظرفیت واسه مشاهده حیوانای باهوش دریاها هست.
اما در باتومی هم می تونین با دنیای دلفینا آشنا شده و لحظات هیجانی رو در کنار اونا سپری کنین.

اولین دلفیناریوم باتومی در اواسط دهه هشتاد میلادی و در روزگاری که گرجستان در قیمومیت اتحاد جماهیر شوروی بود احداث شد.
حالا این دلفیناریوم یکی از بزرگ ترین دلفیناریومای جهان هستش و بهترین دلفیناریوم منطقه قفقازه. برخیا دلفیناریوم باتومی رو نماد شهر می دونن و دیدار از اونو در اولویتای سفر خود قرار میدن.

پیشرفت دلفیناریوم باتومی در چند سال گذشته زیاد شده و دو استخر اصلی مخصوص شیره های دریایی و دلفین در اون قرار داره.
آب استخرها به طور منظم از فیلتر عبور کرده و با گاز ازن تصفیه می شه.
شنا با دلفینا، از جمله فرصتهاییه که در اختیار گردشگران قرار داره و در بعضی از شهرهای اوکراین ظرفیتهایی در اختیار مسافران قرار گرفته.

اگه به دلفیناریوم باتومی رفتید، با کم تر از ۲۰ هزار تومن ( حدود ۱۲ تا ۱۶ لاری گرجستان)، به تماشای نمایش جذاب دلفینا و شیره های دریایی مشغول شید. اگه خواهان شنا با دلفینا در کنار مربی آموزش دیده هستین، واسه ۱۵ دقیقه باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومن پرداخت کنین.

دلفیناریوم باتومی در خیایان معروف روستاولی شماره ۵۱ قرار داره که نشانی اونو از اهالی باتومی که سوال کنین، شما رو راهنمایی می کنن. در این ویدیو، با دلفیناریوم جذاب باتومی آشنا شید. از راهنماییای کاربران تریپ ادوایزر در سفر به دلفیناریوم باتومی هم استفاده کنین.

اکواریوم باتومی

کسایی که از اکواریوم بزرگ و متحرک بارسلون اسپانیا دیدن کردن، شاید اکواریوم باتومی، خیلی براشون جذاب نباشه. اما اگه تجربه بارسلون گردی ندارین، پیشنهاد می کنیم بعد از دلفیناریوم گردی، از این ظرفیت دریایی باتومی هم استفاده کنین.

این اکواریوم در سال ۱۹۶۶ گشایش شد.
در این آکواریوم، گونه هایی از شیره های دریایی، سمور و لاک پشتهای بزرگ هندی دیده میشه. طیف متنوعی از ماهیای تزیینی و آکواریومی هم در رنگای جور واجور، در برابر دید علاقمندان قرار داره.
شصت گونه ماهی در این اکواریوم هست که هر کدوم از اقیانوسای جور واجور جمع آوری شدن.

هزینه بازدید از این منطقه، حدود ۲ لاری بوده و از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ شب میشه از آکواریوl بزرگ باتومی دیدن کرد.
خیابون روستاولی شماره ۵۱ رو در باتومی گردیای خود یادتون باشه که مقصدهای هیجانی شهر در اون دیده می شه.

اگه از دلفیناریوم و آکواریوم خسته شدین، گردش در آکواپارک باتومی، به خصوص در روزای گرم تابستون، انتخاب فوق العاده ای میشه.

اکوا پارک

بازم این مقصدگردشگری باتومی، در مقایسه با آکواپارکای منطقه مثل دبی، حرفی واسه گفتن نداره. اما واسه علاقمندان به سرسرهای آبی و شنا، انتخاب خوبی میشه. این پارک در بلوار جدید شهر و در ساحل دریای سیاه قرار گرفته.

واسه بازدید از اون باید حدود ۳۵ لاری پرداخت کرد و زمان به کار گیری اون، از ۹ صبح تا ۲۰ شب میشه. خیابون شریف خیمشیاشویلی شماره ۳۵، جاییه که خیلی از گردشگران به خصوص در اواخر بهار تا اوایل پاییز، به این منطقه سرازیر می شن.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به پرتال آکواپارک باتومی مراجعه کنین و از تجربه های تریپ ادوایزریا هم استفاده کنین.

مرکز غواصی باتومی

یکی دیگه از ظرفیتای گردشگری هیجانی باتومی رو باید در مراکز غواصی اون (Batumi Diving Cennter) جستجو کرد که مخاطبان بسیاری داره.
خیلیا دوست دارن انگار تجربه غواصی رو داشته باشن و از لذت گردش در زیر آب استفاده کنن. این فرصت هیجان انگیز حالا در دریای سیاه واسه شما جفت و جوره.

در این مرکز، حتی واسه کسایی که تجربه غواصی ندارن، آموزشای لازم ارائه می شه.
حتی اگه از غواصی در عمق زیاد حس خوبی ندارین، تجربه غواصی در عمق کم به شما پیشنهاد می شه.
مدت زمان غواصی در این مرکز به صورت ۱ تا ۴ ساعته و واسه همه نوع سلیقه ای، امکاناتی هست.

واسه رفتن به مرکز غواصی باتومی، به خیابون اندریا پیروودیولی شماره ۲۸ مراجعه کنین. تجربه تریپ ادوایزریا هم خواندنیه.

 

رفتینگ در باتومی

 

حرفه ­ایای وزرش­ های هیجانی، هر جا آبه، علاقه به انجام فعالیتای مهیج رفتینگ دارن. در دور و بر این پایتخت توریستی گرجستان، چندین رودخانه خروشان هست که واسه رفتینگ بسیار مناسب هستن. واسه شرکت در تورهای رفتینگ باتومی، باید از راه آژانس­ های گردشگری منطقه، ثبت نام کرده و پس از پرداخت هزینه­ های مربوطه، به شکل تیم ­هایی، وارد دنیای جذاب رفتینگ شید.

رودخانه های دور و بر باتومی، حدود بیست کیلومتری شهر قرار داره.
کسایی که باتومی رفته ان، دو راه رو معمولا پیشنهاد می کنن. یکی رودهای ماچاخلیس و آجاریستسکالیه که در مدت زمان ۹۰ دقیقه،‌حدود شش کیلومتر رو روی آبای خروشان طی می کنین.

راه بعدی، راه چرخیه که حدود بیست تا چهل دقیقه زمان میبره و واسه کسایی که مدت زمان زیادی دوست ندارن در آبای خروشان باشن، انتخاب خوبی میشه. باید توجه داشت که لوازم مربوطه رفتینگ در اختیار شما قرار میگیره و هیچ آموزشی هم واسه رفتینگ نیاز ندارین.

اگه در گروه ­های پنج نفره ثبت نام کنین. از هر فرد ۵۰ لاری گرجستان درخواست می شه.
این رقم واسه گروه ­های هشت نفره، ۳۰ لاری میشه که حدود ۳۵ هزار تومن هزینه در بر داره.

قایق سواری

یکی از ورزشای هیجانی در هر کشوری که نزدیک به دریا و دریاچه باشه،‌ قایق سواریه. در باتومی، از اواخر بهار تا اوایل پاییز، میشه این تجربه لذت بخش رو داشت. قایق سواری در دریای سیاه، فعالیت هیجانی جذابیه که خیلی از مسافران باتومی رو به خود جذب کرده. هزینه­ های قایق سواری، به خیلی مسائل بستگی داره.
مثلاً نوع قایقی که انتخاب می کنین. موتوری یا پارویی. گنجایش افراد و مسائلی دیگه.

کلا، هفت نوع قایق داره که گنجایش اونا از ۵ تا ۶۰ نفر فرق داره و هزینه ­هایی از ۱۰ تا ۸۰ لاری میشه. مثل رفتینگ بازی،  باید در تورهای مربوطه ثبت نام کنین که ، این فرصت رو می تونین از بخش پذیرش هتل محل اقامت خود استعلام کنین و اونا شما رو راهنمایی می کنن.

در این جا ۳ نوع قایق سواری رو به شما پیشنهاد می کنیم که در باتومی گردی در نظر داشته باشین.

یکی قایقای سی استاره که از ساعت ۸ تا ۲۰ مشغول به کار بوده و واسه نیم ساعت قایق سواری، حدود ۵ لاری پرداخت می کنین. این راه از باتومی تا ساربی و کبولتی رو در بر میگیره.

دومی، قایقای باباره که ساعت کار اون از ساعت ۷ تا ۲۳ میشه. هزینه یه ساعت اجاره اون حدود ۱۳۰ لاری میشه. البته شاید بتونین تخفیف هم بگیرین و رقم کم تری پرداخت کنین. راه حرکت هم از باتومی به کویراتی میشه. ظرفیت این قایقا معمولا ۱۰ نفره.

سومی، قایقا یگلدن فیشه که از ساعت ۷ تا ۲۴ در دسترسه. هزینه به کار گیری این قایقای باحال، بین ۱۰ تا ۲۰ لاریه و در راه باتومی متسوان کنتسخی حرکت می کنن.

چهارمی، قایقای ایبریا (Iberia) است که از ساعت ۷ صبح تا ۲۳ شب در خدمت شمان. واسه نیم ساعت، ۱۰ لاری از شما دریافت می شه.
البته اگه بخواین که این قایقا رو ساعتی اجاره کنین، باید به ازای هر ساعت، حدود ۲۵۰ لاری پرداخت کنین.

پنجمی، قایقای مرکوریه که واسه نیم ساعت، ۸۰ لاری دریافت می کنن. راه زیبای باتومی متسوان کنتسخی، راه این قایق سواری هیجانی میشه که در زمستون ۹۵، شاید مشتری نداشته باشه.

ششم، قایقای کراس ایره که از ساعت ۷ تا ۲۳ مشغول به کار میشه.

این اطلاعات رو واسه باتومی گردی­ های آینده، بوک مارک یا ذخیره کنین.

پاراشوت

از جمله تفریحات جذاب، پاراشوته که فرصت قایق سواری روی امواج دریای سیاه رو واسه شما جفت و جور می کنه.
اگه خیلی از ارتفاع و ورزش­ های آبی ترسی ندارین، پاراشوت، بهترین انتخاب واسه تفریح هیجانی در باتومی میشه که از ماه آوریل به بعد، مخاطبان بسیاری داره.

هزینه هر ۱۵ دقیقه پاراشوت بازی، ۸۰ لاری میشه. اگه بازم نیاز به تجربه های باحال ترین ادوایزریا هستین، این صفحه رو ببینین.

قایقای موزی

قایقای موزی، یکی دیگه از ظرفیتای هیجان انگیز واسه مسافران باتومیه. قایقایی که شکل موز هستن و چند نفر گنجایش داشته و البته واسه افراد بالای ۱۰ سال پیشنهاد می شه.
این قایقا رو در فصل تابستون میشه در باتومی دید که مشتریان بسیاری داره.

هزینه هر نفر، ۱۰ لاری  میشه که از ساعت ۸ تا ۲۱ به سرویس دهی مشغول هستن.

جت اسکی

عاشقان ورزشای دریایی، همیشه از جت اسکی سواری، به عنوان مهیج ترین فعالیت در ورزش­ های روی آب نام می برن. البته ورزش تقریباً گرانیه و نیاز به قدرت بدنی هم داره.
در باتومی، این فرصت واسه شما جفت و جوره که به ازای ۱۵ دقیقه، ۷۰ لاری پرداخت کنین. تورهای بهاره و تابستونی باتومی، فرصت خوبی واسه ثبت نام در جت اسکی سواریه.

فلای بورد

پرواز در آسمون و راه رفتن روی آب! عنوانیه که میشه واسه این ورزش دریایی هیجان انگیز جدید نشون داد و روز به روز مخاطبان بسیاری رو به سمت خود میکشه. در این ورزش، روی سطحی وایس تاده و با به کار گیری شلنگ مرتبطی به واترکرافت و قایق هدایت میشین و در هوا به حرکت در خواهید اومد.

ورزش مهیج فلای بورد رو در تابستون میشه در باتومی تجربه کرد.
آدمایی که در این مورد کار می کنن به زبون انگلیسی تسلط داشته و راهنمای خوبی واسه عاشقان فلای بورد هستن. به ازای هر ۵ دقیقه،‌ باید ۵۰ لاری پرداخت کنین. واسه یه ربع، از شما ۱۳۰ لاری دریافت می شه.

راهنمای باتومی گردی

۱- مواردی که در این گفتار ارائه شد، بخشی از فعالیت ­های هیجانی میشه که در پایتخت توریستی  گرجستان، پیش روی شما میشه. از آژانس ­های گردشگری، توضیحات بیشتر رو دریافت کنین.

۲- دنیای مهمون نوازهای آنلاین رو در کوچ سرفینگ در منطقه باتومی دنبال کنین.

۳- واسه باخبر شدن از رویدادهای فرهنگی و هنری خودمونی در گرجستان، اینترنیشنیا رو یادتون نره.

۴- اگه خواهان اقامت در خونه­ های شهروندان باتومی یا شهرهای دیگه هستین، خونه­ های اجاره ­ای رو در airbnb بررسی کنین.

۵- اگه کارت اعتباری ارزی در اختیار دارین، از راه درگاه هتل­ های باتومی­ می تونین قیمتای خوبی رو واسه رزرو محل اقامت پیدا کنین.

۶- بوکینگ و اکسپدیا، پیشنهادات وسوسه انگیزی واسه اقامت و شرکت در تورهای جور واجور گرجستان به مخاطبان خود ارائه می کنن.

۷- درگاه­هایی مانند شهرداری باتومی، جورجیا، باتومی گردی ، واسه باتومی گردی پیشنهاد می شه.

۸- در سال ۹۵، بیشتر از ۲۰۰ هزار هموطن به این کشور سفر کردن. نظرات این افراد رو در شبکه­ های اجتماعی یا وبلاگا دنبال کرده تا با بهترین اطلاعات به این کشور قشنگتر سفر کنین.

۹- به دلیل نبود تسلط مردم گرجستان به زبون انگلیسی، سوالای خیلی مهم و پر کاربرد رو به زبون گرجی و انگلیسی روی کاغذی نوشته و همراه داشته باشین.

۱۰- اگه به این شهر قشنگتر سفر کردین، کارت هتل رو همراه خود داشته باشین.

۱۱-دنیای شبونه باتومی، جذابیت­ های خاص خود رو داره.
اما همیشه بهترین و امن ترین مقصدهای گردشگری شبونه باتومی رو از هتلا و مراکز رسمی استعلام کنین.

با در نظر گرفتن افزایش جذابیت ­های گردشگری گرجستان واسه هموطنان، در روزای آینده،‌ سرویس گردشگری ما شما رو با ظرفیتای جور واجور این کشور آشنا می کنه.

گرجستان گردی رو با ما تجربه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید