مطالب عمومی سری اول

مثل آهنربا دیگران را به خود جذب کنید؛ ۱۴ ویژگی شخصیتی افراد کاریزماتیک

کاریزما جاذبه ای فردیه که اثری اجتماعی داره.

واقعا، افراد کاریزماتیک به دلیل داشتن ویژگیای ممتاز و منحصر به فرد، مورد پسند و تشویق افراد زیادی قرار می گیرن و اگه بخوایم ساده تر بگیم اینکه، این افراد جذابیت زیادی واسه دور و بریا شون دارن. راز این جذابیت در ویژگیای رفتاری این افراد نهفتهه و واقعا، افراد کاریزماتیک با رفتارای خود بقیه رو عاشق می کنن. اما این ویژگیا چه هستن؟

۱- شنونده خوبی هستن

شاید تصور کنین صحبتای یه شخصه که اونو به فردی کاریزماتیک تبدبل می کنه، اما حقیقت اون هستش که قسمت بزرگی از این مسأله مربوط به وقتیه که شخص در مرکز توجه قرار ندارن. وقتی به افراد کاریزماتیک نگاه می کنیم، میفهمیم که در واقع اونا با رفتار خود کاریزماتیک بودن شون رو به بقیه ثابت می کنن. وقتی به بقیه نشون بدین که به اونا توجه دارین، احساس بهتری نسبت به شما دارن. واسه همینه که افراد کاریزماتیک شنوندهای بسیار خوبی هستن. رفتارهایی مثل حفظ رابطه چشمی، خم شدن رو به جلو و کار نکردن با گوشی موبایل باعث می شه شخص گوینده فهمیده باشه به اون با دقت گوش می دید.

 

 

۲- سوال می پرسن

 

 

یه شنونده فعال در زمان صحبت کردن شخص مقابل تنها منتظر اون نیس که زمان بگذره تا بتونه دوباره صحبت کنه، بلکه تلاش می کنه صحبتای شخص مقابل رو واقعا فهمیده باشه. گوش دادن فقط به معنی شنیدن کلمات نیس، بلکه رمزگشایی از صحبتای شخص گوینده هم مهمه. شما در مقابل باید درباره چیزی سوال کنین که اطلاعات بیشتری از شخص مقابل به دست دهد یا شفافیت بیشتری بسازه. با پرسیدن سوال می تونین مطمئن شید صحبتای شخص مقابل رو به درستی فهمیدین. این کار به شما کمک می کنه اونو بهتر درک کنین و به شخصی کاریزماتیک تبدیل شید.

۳- صدای خود رو به گوش بقیه می رسونن

افراد کاریزماتیک شنوندهای خوبی هستن اما واسه اینکه شنیده شن صحبتای بقیه رو هم قطع می کنن. اما این کار باید به شکل مورد پسند و مناسبی انجام شه.
پس تنها وقتی حرف بقیه رو قطع کنین که ایده خوبی واسه مطرح کردن دارین و اونو به شکل مثبتی انجام بدین. اگه بقیه رو تشویق کنین یا به اونا روحیه بدین، از قطع کردن صحبت هاشون ناراحت نمی شن. علاوه بر این، به اندازه کافی بلند صحبت کنین تا اثر لازم رو داشته باشه. افراد کم حرف مجبورند صداشون رو به اندازه ای بالا ببرن که در نظرشون مثل فریاد زدنه اما در واقع اینجور صدایی واسه بقیه عادیه.

۴- احساسات شون رو نشون میدن

آدمایی که شخصیت کاریزماتیکی دارن وقتی که احساسات شون رو میگن چهره بی حالتی ندارن. هر احساسی که دارین باید روی چهره شما دیده شه و با صحبت هاتون مطابقت داشته باشه. افراد کاریزماتیک وقتی خوشحال هستن لبخند میزنن و وقتی ناامید هستن حالتایی از عصبانیت دارن. مردم دوست دارن حالتاتون بشناسن، پس نشون دادن احساسی که دارین به شما کمک می کنه با بقیه بهتر رابطه برقرار کنین.

 

 

 

۵- عکس العملای خود رو کنترل می کنن

 

یعنی دیگه، اینکه قادر باشین آگاهانه احساسات تون رو متناسب با هر موقعیتی از صافی بگذرونین، از شما شخصیتی کاریزماتیک میسازه. واقعا نباید هر چیزی که به ذهن تون می رسه یا هر احساسی که دارین رو فوراً نشون بدین.

۶- حتی بدون لبخند زدن هم خوشحال به نظر می رسن

هممون یه چهره بی حالت داریم یعنی بدون هیچ احساسی در چهره، به نقطه ای خیره میشیم اما بعضی افراد کلا چهره شادتری دارن. اگه چهره دوستانه و بامحبتی داشته باشین، خوش برخوردتر و خونگرم تر به نظر می رسید. اما اگه حتی وقتی که به طور کامل خوشحال هستین چهره عبوسی داشته باشین، بقیه از شما دوری می کنن. خود رو در آینه تماشا کنین. اگه چهره بی حالت شما ناراحت به نظر می رسه، آگاهانه تلاش کنین اونو تغییر بدین. همین تغییر کوچیک یافته های بزرگی داره.
وقتی تغییرات کوچیکی در حالات چهره و چگونگی نشستن یا ایستادن خود ایجاد می کنین، این مسأله سیلی از مواد شیمیایی رو وارد سیستم بدنی شما می کنه و احساس شما رو تغییر میده. چهره دوستانه شما نگرشی خوشحال در شما بوجود میاره.

۷- همدردی خود رو بدون بیان کردن اون نشون میدن

افراد کاریزماتیک نه فقط در زمان صحبت کردن، بلکه وقتی که شنونده هستن هم احساسات خود رو نشون میدن، مخصوصا احساساتی رو که مربوط به صحبتای شخص مقابل می شن.
افراد کاریزماتیک وقتی که کسی درباره موضوع ناراحت کننده ای صحبت می کنه لبخند نمی زنن. در واقع بدون اینکه شاید حتی کلمه ای رو به زبون بیارین چهره شما باید ناراحتی و همدردی تون رو نشون بده. اینطوری شخص مقابل می تونه پیوند میان خودش و شما رو احساس کنه.

۸- شکل حرکت دست هاشون رو به بالا و اثر گذاره

در زبون بدن، اون دسته از حرکاتی که رو به بالا هستن مثل بالا نگهداشتن سر، بالا کشیدن گوشه های دهن و بالا بردن بازوها واسه حرکات دستا، شما رو شخصی خوشحال تر و مثبت تر نشون میدن.
نه فقط در اینصورت واسه بقیه شخص جالبی به نظر می رسید بلکه این احساس در خود شمام به وجود میاد. این حرکات مواد شیمیایی ای مثل هورمون اندورفین در بدن تولید می کنه که باعث بهتر شدن روحیه می شه.

۹- رابطه چشمی خود رو حفظ می کنن بدون اینکه حالت نامناسبی داشته باشن

تماس چشمی متمرکز نشون میده به طور کامل به صحبتای شخص مقابل گوش می دید و توجه دارین. اما اگه نگاه تون خیره باشه شخص گوینده احساس ترس یا ناراحت بودن می کنه.
البته کار سختیه و مرز میان تماس چشمی مناسب و خیره شدن بسیار باریکه. اما افراد کاریزماتیک نه فقط از قدرت تماس چشمی بلکه از لبخند زدن و تکون دادن سر هم استفاده می کنن.

۱۰- در خوندن احساسات بقیه مهارت دارن

یکی از مهارتای افراد کاریزماتیک، تنظیم احساسات خود متناسب با موقعیتای مختلفه. اما تا وقتی که از صحبتای بقیه به احساسات اونا پی نبرین قادر نیستین خود رو با موقعیت مورد نظر وفق بدین. فقط به حالات چهره افراد اکتفا نکنین چون اولین چیزیه که افراد تلاش می کنن واسه مخفی کردن احساسات شون اونو کنترل کنن. افراد کاریزماتیک به چیزی بالاتر از حالتای صورت شخص مقابل توجه دارن و به دنبال سرنخای ظریف و تناقضا هستن. مثلا، ممکنه متوجه مصنوعی بودن لبخند شخص مقابل شید یا این نکته رو در نظر داشته باشین که عصبی بودن شخص مقابل می تونه به وجود اومده به وسیله ناراحتی زیاد اون باشه.

۱۱- زمان زیادی رو صرف سلام و خداحافظی با بقیه می کنن

اگه وقتی زیادی رو صرف سلام و احوالپرسی یا خداحافظی با بقیه کنین، این کار نشون میده شما واقعا از دیدن اونا هیجان زده هستین و رفتاراتون فقط براساس آداب و تشریفات نیس.
این زمان رو صرف کنین و واقعا با شخص مقابل رابطه برقرار کنین و از اون بخواین درباره خود صحبت کنه.
وقتی به کسی احساس خاص بودن می دید، این کار شما رو هم خاص نشون میده.

۱۲- فقط با بعضیا خاص رابطه برقرار نمی کنن

اگه با آدمایی از نسلا و فرهنگای جور واجور رابطه برقرار کنین، این کار از شما شخصیتی کاریزماتیک می سازه. هرچه با افراد بیشتری رابطه برقرار کنین، بیشتر به متفاوت بودن آدما اطلاع کامل پیدا می کنین. همه افراد عکس العملای برابری ندارن. اینطوری شما این توانایی رو به دست میارید که خود رو با موقعیتای جور واجور بهتر وفق بدین.

۱۳- از اثر دستا غافل نمی شن

وقتی که از ملاقات با کسی لذت بردین یا سخنرانی اونو دوست داشتین، با یه تماس کوتاه در «منطقه امن» اون (از نوک انگشتان تا آرنجا) می تونین خود رو تبدیل به شخصی به یادماندنی کنین. این کار خونگرمی و مهربانی شما رو نشون میده و باعث می شه شخص مقابل احساس خاص بودن کنه.
البته در محیطای کاری باید رفتار حرفه ای داشت و اگه در محل کار شما هر شکلی از تماس غیر قبول کردنیه، از این کار دوری کنین.

۱۴- تصور دقیقی ایجاد می کنن

اگه در زمان صحبت کردن تصویر دقیق تری به وجود بیارین بقیه صحبت هاتون رو بهتر به خاطر میارن. مثلا وقتی که شیئی رو با جزئیات توصیف کنین در مقایسه با وقتی که تنها توضیحی کلی درباره اون بدین، بقیه بعدا اون شی رو دقیق تر به خاطر میارن. افراد کاریزماتیک هم با مثال زدن و به وجود آوردن یه تصویر، شنوندگان رو عاشق صحبت هاشون می کنن.

دیدگاهتان را بنویسید