مطالب عمومی سری اول

۹ راهکار یک مامور مخفی FBI برای اینکه از شخصیت واقعی افراد آگاه شوید

توانایی فهمیدن به شخصیت افراد در کوتاه ترین زمان ممکن به شما کمک می کنه که با بقیه رابطه برقرار کنین. لری کوی یه مامور قبلی اف بی آیه که بیشتر از ۲۳ سال در این سازمان فعالیت داشته و در این باره اینجور میگه:” لازم نیس که حتما یه بازرس یا کارآگاه خبره باشین تا بتونین بگید که در سر افراد دیگه چه میگذره. همیشه نشونه های وجود دارن که می تونین از اونا استفاده کنین. تنها چیزی که باید بدونین اینه که کجا دنبال اونا بگردین”.

پس سوال اینه که چه نشونه هایی در فرد هست که همه چیز رو در مورد فکر و احساسات اون معلوم می کنه؟ در ادامه می خوایم نکاتی که این مامور قبلی اف بی آی در این مورد گفته رو در اختیار شما بذاریم.

۱- مهم ترین مدل رفتاری اونا رو مشخص کنین

رفتارای فیزیکی بسیاری هست که افراد اونا رو در طول روز انجام میدن مثلا ممکنه بعضی هنگام صحبت کردن با افراد دیگه به زمین خیره شن، دست هاشون رو روی سینه گره کنن، سرشون رو بخارانند یا روی پاهاشون عقب و جلو برن.

افراد این رفتارها رو به دلایل متفاوتی انجام میدن.

مشخص کردن مهم ترین و اصلی ترین مدل رفتاری یه شخص به شما کمک می کنه که تحرکات و فعالیتش رو درک کنین. از این رو میشه تشخیص داد که این رفتارها از سر عادته با نشونه فریب، عصبانیت یا نبود بلوغ؟

۲- دنبال تناقضات بگردین

به تفاوتای بین مدل رفتاری فرد و کلمات و ژستش دقت کنین. مثلا فهمیدین که طرف مقابل تون به هنگام عصبی شدن گلوی خود رو صاف می کنه؟ این موضوع می تونه نشونه ای از این موضوع باشه که اون داره چیزی رو مخفی می کنه؟

۳- به ژستای افراد توجه کنین

یه ژست یا کلمه واحد همیشه معنی پنهونی نداره اما وقتی که یه سری ژستا به طور مرتب تکرار می شن باید به اونا دقت کرد.
مثلا ممکنه شخصی همیشهً صرفه کنه، سرش رو بخاراند و پاهاش رو همزمان تکون دهد. در این موارد باید بسیار مراقب باشین.

۴- رفتارای اونو مقایسه کنین

اگه فهمیدین که کسی رفتارای غیرمعمولی داره به این رفتارها توجه بیشتری داشته باشین. چگونگی تعامل این شخص با بقیه افراد حاضر در محل رو تحت نظر بگیرین. ژستای ظاهری اونا دچار تغییر می شن؟ چگونگی ایستادن و زبون بدن اونا چیجوری؟

۵- به آینهای مغز اون نگاه کنین

نورونای آینه ای که در مغز قرار دارن شرایط الان ذهن ما رو نشون میدن.
مثلا یه لبخند ماهیچه هایی که مسئول نشون دادن ظاهر خوشحال صورت هستن رو فعال می کنه.
وقتی که اخم می کنیم در واقع نبود رضایت خود رو نشون می دیم.

وقتی که به شخصی که دوستش داریم نگاه می کنیم به ماهیچه های صورت خود این پیام رو می فرستیم که استراحت کنن و آروم باشن. اگه صورت شخص مورد نظر هم پیام مشابهی رو نشون نده ایشون در واقع پیامی واسه شما می فرستد یدین معنا که یا از شما خوشش نمیاد یا کاری که انجام دادین رو دوست ندارن.

۶- قوی ترین صدا رو پیدا کنین

قوی ترین شخص همیشه اون کسی نیس که در بالاترین نقطه میز می شینه. یه فرد با اعتماد به نفس بالا یه صدای قوی داره که نباید با یه صدای بلند اونو اشتباه بگیرین.

بیشتر رهبر یه گروه فردی ضعیفه که به افراد دیگه حاضر در گروه وابستگی زیادی داره.
کسی که در گروه قوی ترین صدا و بیشترین تاثیر رو داره رو پیدا کنین و اینجوری شانس موفقیت شما افزایش پیدا می کنه.

۷- به چگونگی راه رفتن افراد توجه کنین

بیشتر افراد در حرکات خود روان نیستن و اگه یه شخص موقع راه رفتن به جای نگاه کردن به جلو به پایین نگاه می کنه این موضوع به معنی کمبود اعتماد به نفس میشه. اگه این موضوع رو از یکی از آشنایان و دور و بریا خود دیدید از اونا تعریف کنین تا بیشتر از قبل به شما اعتماد کنن و یا از اونا سوالات واضحی سوال کنین که حرف دل خود رو بدون ترس بگن.

۸- به کلمات عملی طرف مقابل توجه کنین

کلمات عملی که معمولا فعلا هستن خوب چگونگی تفکر شخص رو برملا می کنن. مثلا اگه رییس شما گفت که «می خواد با شرکت ایکس همکاری کنه» کلمه و عبارت عملی در این جا «میخواستن» است و این موضوع نشون میده که رییس شما آدم دمدمی مزاج نیس و آنی تصمیم نمی گیره. هم اینکه اینجور عبارتی نشون دهنده اینه که روشای هدف دار جور واجور رو سبک سنگین کرده و چندین حرکت آینده رو پیش بینی و برنامه ریزی کرده.

۹- نکات اساسی رو در مورد اونا مشخص کنین

هر کدوم از ما یه شخصیت منحصر به فرد داریم اما سوالای کلیدی وجود دارن که به شما اجازه میدن شخصیت ریشه ای یه فرد رو تشخیص بدین و این سوالات در مورد هر شخصی با هر نوع شخصیتی کارآیی خود رو حفظ می کنن:

  • شخص مورد نظر درون گرا هستش یا برون گرا؟
    • تعامل با بقیه یه نقطه شروع واسه رفتارای اونا هستش؟
    • فرد مورد نظر با خطر و خاطر جمع نبودن چیجوری کنار میاد؟
  • چی عزت نفس اونا رو تقویت می کنه؟

  • در شرایط استرس چه رفتارهایی از خود میدن؟

  • در حالت آرامش چیجوری هستن؟

یادتون باشه که شما واسه شناختن دقیق افراد با نگاه کردن به رفتارای اونا به یه مدت زمان و تجربه نیاز دارین و البته واسه هر قانون پیش نیازهایی هست.
اما با پیروی از این قوانین می تونین مهارتای مشاهده و درک اون چه که تو ذهن مردم میگذره رو در خود تقویت کنین و در ادامه به شما کمک می کنه که با بقیه تعامل بهتر و موثرتری داشته باشین.

دیدگاهتان را بنویسید