مطالب عمومی سری اول

چرا شکست عاطفی تجربه خیلی دردناک و عذاب آوری است؟

کنار اومدن با شکست عاطفی اصلاً کار ساده ای نیس، مخصوصا به این خاطر که به ما احساس رانده شدن میده، برنامه روزانه زندگی ما رو زیر و رو می کنه و ما رو به آدم غم زدی تبدیل می کنه.
اگه تا حالا تجربه به هم خوردن رابطه عاطفی رو داشته باشین، میدونید که دردی که بعد از شکست عاطفی سراسر وجود ما رو میگیره مثل هیچ درد دیگری نیس.
اما تا حالا به این فکر کردین که واقعاً به چه دلیل تموم کردن یه رابطه عاطفی تا این حد دردناکه؟ کارشناسان دلایل علمی و روانشناختی این مسأله رو پیدا کردن.

۱- بعد از شکست عاطفی بدن وارد حالت جنگ یا فرار می شه

بعد از تجربه یه شکست عاطفی، مخصوصا اگه غیر منتظره اتفاق افتاده باشه، بدن ممکنه این تجربه رو یه وضعیت اضطراری تلقی کنه و وارد حالت «جنگ یا فرار» شه (عکس العمل جنگ یا فرار به عکس العمل اولیه و ذاتی بدن در برابر یه تهدید یا حمله واسه نجات جون ما میگن). این مسأله باعث تولید هورمونایی می شه که می تونن بدن رو آماده کنن تا بمونه و با تهدید مقابله کنه یا جانش رو برداره و فرار کنه.
این حالت هم اینکه می تونه باعث بالا رفتن ضربان قلب یا لرزش بدن شه.

ماهیچهامون منقبض می شن، بی اشتها میشیم، ممکنه دچار مشکلات گوارشی شیم و شایدً خوابیدن برامون سخت می شه.
این وضعیت در دراز مدت می تونه منتهی به سردرد، معده درد و دردهای عضلانی شه.

اگه فهمیدین که شکست عاطفی تون روی بدن تون اثر گذاشته، حتماً تلاش کنین خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشین. احساس ناخوشی بعد از به هم خوردن رابطه عاطفی طبیعیه اما اگه مشکلات عاطفی تون، خوردن و خوابیدن رو براتون سخت کرده یا زندگی روزمره شما رو به طور کامل دچار مشکل کرده، حتماً باید به یه متخصص مراجعه کنین.

۲- درد عاطفی به وجود اومده به وسیله شکست عاطفی می تونه به صورت درد جسمی احساس شه

فکر نکنین خیال برتان داشته؛ شکستن قلب بعضی وقتا واقعاً مثل یه درد فیزیکی احساس می شه و این مسأله الکی نیس.
بعضی تحقیقات نشون داده بدن ما بعضی وقتا همون واکنشی رو به شکست عاطفی نشون میده که به درد فیزیکی هم داره.

طبق تحقیقات، همون بخشایی از مغز در عکس العمل به درد فیزیکی فعال می شن که هنگام عکس العمل به شکست عاطفی هم فعال می شن.
فرقی نمی کنه استخون دست مون شکسته باشه یا در رابطه عاطفی مون شکست خورده باشیم، تقریباً ساختارهای عصبی برابری درگیر می شن و در نتیجه درد رو به طور آگاهانه ای تجربه می کنیم.

۳- شکست عاطفی می تونه فعالیتای شیمیایی مغز رو عوض کنه

تحقیقات نشون داده، بعد از شکست عاطفی، اندازه تولید انتقال دهنده های عصبی ای مثل دوپامین و سروتونین در بدن کم میشه. این انتقال دهنده ها با احساس لذت و شادی در رابطه هستن.

بدون این دست اون دست کردن بعد از وقوع شکست عاطفی، تقریباً دچار همون تغییرات شیمیایی یهویی ای میشیم که هنگام ترک اعتیاد اتفاق می افته. به دنبال این مسأله، مانند کسی که از چیزی که به اون اعتیاد داشته محروم شده، «هوس» شریک عاطفی قبلی مون رو می کنیم.

بعد از شکست عاطفی، مغز می تونه وارد یه حالت نیاز و تمنای شدید شه که تمرکز رو روی هر چیز و کاری سخت می کنه.
واقعا، کاهش تولید انتقال دهنده های عصبی مربوط به احساسات لذت بخش می تونه نشونه هایی مثل افسردگی کلی بسازه.

اگه درگیر شسکت عاطفی سخت و سنگینی شدین، حتماً باید سلامت روان خود رو زیرنظر داشته باشین و اگه احساس می کنین به کمک نیاز دارین یا در انجام کارای روزمره خود دچار مشکل شدین، حتماً به متخصص مراجعه کنین.

۴- احساس رانده شدن شایدً در غریزه باقی موندن هم ریشه داره

در بعضی از گونه های حیوونی، شانس باقی موندن در صورت حضور در گروه بالا میره. آدما هم از بعضی جهات همینطوری هستن. ما موجودات اجتماعی ای هستیم و مغز ما به شکلی تکامل یافته که به ما کمک می کنه به دنبال حفظ پیوندهای اجتماعی باشیم. پس از دست دادن این پیوندها که روابط عاشقانه هم یکی از اونا هستش، می تونه احساسات منفی شدیدی در ما بسازه.

یه دلیل دردناک بودن شکست عاطفی به مسأله تکامل برمیگرده. در زمانای دور، رانده شدن از قبیله یا گروه اجتماعی خود، دقیقاً هم معنی با محروم شدن از سرپناه و غذا بود، مسأله ای که باقی موندن فرد رو در خطر قرار می داد.

مغز ما واسه اینکه جلوی خطر به طور کاملً واقعی رانده شدن از اجتماع رو بگیره، به محض اینکه خطر رانده شدن رو حس کنیم، در ما احساس درد بوجود میاره. هرچند، حالا دیگه در بیشتر موارد، از دست دادن شریک عاطفی منتهی به تلف شدن از گرسنگی و سرما نمیشه، اما مغز ما با ایجاد سیلی از احساسات منفی و حس درد، بازم به همون روش به از دست رفتن «جفت» عکس العمل نشون میده.

۵- آدما به دنبال توضیح و راه حل منطقی ای می گردن که همیشه با شکست عاطفی جور در نمیاد

وقتی شرایط اونطور که باید پیش نمی ره، آدما معمولاً تلاش می کنن دلیل رو پیدا کنن، مخصوصا به این خاطر که دونستن دلیل وقوع یه چیز می تونه به ما کمک کنه اطلاعات لازم رو به دست بیار و جلوی اشتباهات آینده رو بگیریم. اما علتی که پشت یه شکست عاطفی هست همیشه مشکی و سفید نیس، پس پردازش اون می تونه واسه مغز ما سخت باشه.

آدما از اینکه بتونن با توسل به منطق، دلیل و معلول مشکل پیش اومده رو بفهمن، احساس خوبی پیدا می کنن. اما به دلیل پیچیدگیایی که ابعاد عاطفی روابط عاشقانه داره، بیشتر به سختی میشه فهمید که از کِی و چیجوری مشکل به وجود اومد. وقتی اطلاعات دقیق و واضحی در دست نباشه، آدما خودشون رو سرزنش می کنن و احساس می کنن شکست عاطفی شون، نشون دهنده خواستنی نبودن اونا هستش.

شخم زدن گذشته و تلاش واسه پیدا کردن دلیل مشکل پیش اومده، بیشتر درد به وجود اومده به وسیله شکست عاطفی رو بیشتر می کنه.
معمولاً تشخیص دلیل دقیق به هم خوردن یه رابطه عاطفی غیر ممکنه و شخم زدن زیاد جزئیات یه شکست عاطفی تو ذهن می تونه مراحل خوب شدن رو دچار مشکل کنه.

۶- شکست عاطفی می تونه احساسی مثل از دست دادن یه سرمایه به ما دهد

رابطه عاطفی می تونه چیزای زیادی به ما ببخشد اما در عین حال می تونه چیزای زیادی رو هم از ما بگیره.
وقتی ماه ها یا چند سال رو صرف ساختن رابطه با کسی می کنین، به هم خوردن رابطه عاطفی تون با این شخص می تونه این احساس رو به شما دهد که تموم انرژی عاطفی و منابع مادی ای که صرف حفظ رابطه خود کردین رو از دست دادین.

ما در روابط عاطفی خود، احساس، توجه، وقت و پول خود رو سرمایه گذاری می کنیم.
از دست دادن شریک عاطفی ممکنه این احساس رو در شما به وجود بیاره که هر چی صرف رابطه خود کردین به هدر رفته.

بعد از به هم خوردن یه رابطه عاطفی جدی، ممکنه یه مدت طول بکشه تا فرد بتونه از نظر عاطفی و مالی، خود رو بازسازی کنه.
با این حال یادتون باشه که درسته دیگه با شریک عاطفی تون در رابطه نیستین، اما خاطرات و تجربیات رابطه قبلی تون بعضی وقتا می تونه بسیار مهم باشه.

۷- شکست عاطفی بعضی وقتا زندگی روزمره رو واسه ما سخت تر می کنه

ممکنه خیلی عاشقونه به نظر نرسه، اما داشتن رابطه عاطفی در بیشتر موارد می تونه مدیریت و انجام امور جزئی و بی ارزش زندگی روزمره رو ساده تر کنه.
حالا اگه رابطه عاطفی شما به هم بخوره، در نبود شریک عاطفی تون ممکنه با مسئولیتایی رو به رو شید که عادت به مدیریت اونا ندارین و این مسأله می تونه فشار مضاعفی به زندگی شما وارد کنه.

با به هم خوردن رابطه عاطفی، دیگه خبری از کارای ساده ای مثل خرید کردن و هر کار دیگری که به کمک شریک عاطفی تون انجام می شد، نیس.
در روابط عاطفی دراز مدت، آدما بیشتر دچار حالتی مثل فراموشی می شن، چون اون زمان شریک عاطفی شون بود که شماره تلفنا، آدرسا و تاریخای مهم رو به خاطر می سپرد.

بعد از شکست عاطفی ممکنه مجبور شید برنامه زندگی خود رو تغییر بدین و بعضی عادت هاتون رو اصلاح کنین، کاری که با وجود یه قلب شکسته می تونه خیلی سخت و غیر قابل تحمل باشه.

دیدگاهتان را بنویسید