محتوا پادشاه است، ولی پادشاهان بسیاری در طول تاریخ تاج و تخت خود را به دلیل بی کفایتی از دست داده اند.
خودخواهی و تنبلیِ مدیران سایت ها موجب شد تا موج جدیدی از تکنیک های کلاه سیاه در حوزه تولید محتوا پدیدار شود. در این میان میتوان به سایت هایی اشاره کرد که به مرور به مزرعه محتوا تبدیل شدند. الگوریتم های گوگل هر روز دقیق تر و سخت گیرتر از گذشته به دنبال این سایت ها هستند و در صورت مشاهده هر یک از این روش ها بیرحمانه سایت را جریمه خواهند کرد.
در این مقاله مهمترین روش های کلاه سیاه در تولید محتوا را به شما معرفی میکنیم. البته نه با این هدف که از آنها استفاده کنید بلکه برای شناسایی دقیق و پرهیز از انجام آنها.
1- محتوای تکراری (کپی شده) یا Duplicate Content
یکی از تکنیکهای به شدت همهگیر در سئو کلاه سیاه، کپی کردن محتوای متنی از سایت های دیگر است. محتوای تکراری به محتوایی گفته میشود که در بیش از یک وبسایت موجود باشد. خوشبختانه گوگل با انجام بروزرسانیهای متعدد، توانایی تشخیص محتوای تکراری با دقتی بسیار بالا را به الگوریتمهای خود اضافه کرده است.
در بیشتر موارد وقتی عبارتی را جستجو میکنید، گوگل تنها محتوای اصلی و منبع را به شما نشان میدهد.
در نظر داشته باشید که محتوای تکراری فقط شامل کپی کردن از سایت های دیگر نمیشود! حتی اگر دو صفحه از سایت خودتان محتوای یکسان یا بسیار شبیه به هم داشته باشند محتوای تکراری محسوب میشوند. در این شرایط گوگل قادر به تشخیص صفحه بهتر برای نمایش به کاربران نبوده و ممکن است هر دو صفحه یا یکی از آنها جایگاه خود را از دست بدهند.
ممکن است فکر کنید کپی کردن محتوا از چند سایت یا منابع مختلف موجب جریمه سایت شما نمیشود. تا همین چند سال پیش، ممکن بود محتوای تکراری حتی باعث بهبود رتبه سایت شما شود، ولی در حال حاضر دیگر چنین امکانی وجود ندارد. در واقع تنها کافی است تا دست به کپی محتوا بزنید، تا در یک چشم به هم زدن رتبه شما از عرش به فرش سقوط کند. علاوه بر این، الگوریتم پاندای گوگل هم در انتظار شماست تا با کپی کردن محتوا، شما را جریمه کند.
تصویر زیر سرنوشت سایت ebay پس از آپدیت الگوریتم پاندا را نشان میدهد. بین سال های 2012 تا 2014 سایت ebay مملو از صفحات تکراری با محتوای مشابه بود. این روند در آن یک نکته منفی محسوب نمیشد و آمار بازدید این سایت به طرز چشم گیری رو به افزایش بود. تا اینکه در سال 2014 و با آپدیت جدید الگوریتم پاندا بازدید سایت ناگهان با کاهش 48 درصدی مواجه شد.
2- تکنیک استفاده از محتوای اتوماتیک یا Content Automation
محتوای اتوماتیک آن دسته از متنهایی هستند که به صورت خودکار و یا برنامهریزی شده تولید می شوند. در این روش مجموعه ای از عبارت و کلمات مرتبط با موضوع هدف به یک ربات داده میشود و این ربات کلمات دریافتی را با افعال و حروف اضافه ترکیب میکند تا گوگل تصور کند که محتوای واقعی تولید شده است.
محتوای اتوماتیک معمولا فاقد هرگونه عکس، سرتیتر، فاصله بین پاراگرافها و نظم است. در واقع هدف اصلی محتوای اتوماتیک به جای اینکه کسب رضایت کاربر باشد، رضایت موتورهای جستجوست. اما واقعیت امر آن است که این روش دیگر حتی رضایت گوگل را هم به دنبال ندارد.
پس بهتر است به جای استفاده از ابزارهایی که به صورت اتوماتیک برای شما محتوا تولید میکنند. سعی کنید با خواندن مقالات مختلف ایده های جدیدی پیدا کنید، در نهایت خودتان شروع به نوشتن و تولید محتوایی ارزشمند کنید.
3- Bait and Switch: ترفندی برای جذب کاربر و تغییر محتوا
یکی از ترفندهای زیرکانه سئو کلاه سیاه که در گذشته طرفداران زیادی داشت، تکنیک Bait and Switch (جلب توجه و تغییر) است. جالب است بدانید که نام این روش از یک روش تبلیغاتی معروف در آمریکا گرفته شده است. در این روش، آگهی های اغراق آمیز و جذابی در اختیار مشتری قرار داده میشوند، اما بعد از جلب توجه، مشتری کالایی را میخرد که محصول تبلیغ شده نبوده و تنها نمونه مشابهی از آن است. این حقه تبلیغاتی در دنیای سئو و جذب کاربر به سایت هم نمود عینی دارد.
شاید یک مثال آشنا از این تکنیک کالاهای موجود در سوپرمارکت ها باشد. زمانیکه برای خرید بستنی عروسکی اقدام میکنید با یک تصویر زیبا مواجه میشوید ولی به محض باز کردن بسته متوجه تفاوت محصول واقعی با تصویر چاپ شده خواهید شد.
طبق این روش، در قدم اول باید مقالهای جذاب و ارزشمند بنویسید و صبر کنید تا مقاله در موتورهای جستجو رتبه بالایی کسب کند. سپس با تغییر محتوای اصلی، سعی کنید محصولات اصلی خود را در این صفحه قرار دهید تا شانس فروش بیشتری را تجربه کنید. بد نیست اشاره کنیم که این روش به طور شگفتآوری نتیجهبخش بوده و به یک روش اسپمینگ محبوب در میان وبمستران تبدیل شده بود.
اما اگر بخواهید حالا از این ترفند استفاده کنید، عواقب جبران ناپذیری در انتظار شما خواهد بود؛ زیرا وقتی کاربران وارد صفحهای میشوند که ارتباطی با موضوع جستجو شده آنها ندارد، فوراً صفحه را میبندند و این یعنی افزایش نرخ پرش. گوگل نرخ پرش یا Bounce Rate زیاد را یک سیگنال منفی تلقی میکند و جایگاه وبسایت شما را کاهش میدهد.
گوگل صفحات شما را در بازه های زمانی مختلف بررسی میکند و اگر تغییرات اساسی در محتوای آن ایجاد شده باشد جایگاه شما در موضوع اولیه از دست خواهد رفت.
در سال 2011 یک سایت فروش بین کوین از این تکنیک استفاده میکرده است. این سایت صفحه مناسبی برای عبارت “Download Games” ایجاد کرده و جایگاه مناسبی در نتایج گوگل داشت. پس از مدتی محتوای این صفحه را تغییر داده و در آن به فروش بین کوین میپرداخت. تصویر زیر نمونه ای از حضور این سایت در نتایج جستجو است در حالیکه صفحه هدف فاقد هرگونه محتوای مرتبط با موضوع جستجو شده است.
4- اسپین کردن یا بازنویسی ظاهری مقاله
با توجه به اینکه الگوریتم های جدید گوگل قادر به شناسایی محتوای کپی شده و شباهت صفحات بودند؛ ربات هایی برای بازنویسی خودکار محتوا تولید شد. این ربات ها متن اولیه را از سایت های دیگر جمع آوری کرده و با تغییر کلمات و جملات، نسخه جدیدی از آن می ساختند. به عنوان مثال هرجا که کلمه “آموزش” استفاده شده بود با “یادگیری” جایگزین میکردند.
آیا راهی وجود دارد که متنی را از سایتی کپی کنیم ولی ظاهر آن طوری باشد که تکراری به نظر نرسد؟ بله، به این ترفند Article Spinning میگویند. اجازه دهید برای ساده تر کردن درک مفهوم بازنویسی محتوا، یک مثال برای شما بزنیم. به ظاهر و معنای جملات زیر توجه کنید:
متن اصلی:
تکرار بیش از اندازه عبارت کلیدی در محتوا باعث شد که گوگل برای نشان دادن نتایج موردنیاز کاربر، به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، معنا و مفهوم عبارات را معیار خود قرار دهد.
متن اسپین شده:
با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در متن، گوگل به جای اهمیت به کلمه کلیدی، نتایج کاربر را با توجه به معنا و مفهوم متون، به او نشان میدهد.
اگر خوب به دو جمله بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که هیچ تفاوتی در معنا و مفهوم این عبارات وجود ندارد و تنها ظاهر جمله تغییر کرده است. اما چرا استفاده از چنین روشی سئو کلاه سیاه محسوب میشود؟
در ابتدای کار این روش تاثیر مثبتی داشت ولی آپدیت های جدید گوگل قادر به شناسایی این تکنیک بودند و سایت هایی که از این روش ها استفاده میکردند به سرعت جایگاه خود را از دست دادند. زیرا محتوای تولید شده هیچ مفهوم جدید یا ارزشی را برای کاربر ایجاد نمیکرد. در بهترین حالت محتوای تولید شده به اندازه نسخه اصلی ارزشمند است. در حالیکه؛
برای آنکه در رقابت با سایت های دیگر موفق باشید باید یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشید.
5- محتوای دزدیده شده یا Scraped Content
در سایت گوگل بخشی به نام Webmaster Guidelines قرار گرفته تا وبمستران بتوانند با اطلاع از استانداردهای گوگل پیرامون سایت های اسپمر، از ترفندهای نادرست در تولید محتوا آگاه باشند. یکی از موضوعاتی که گوگل تأکید زیادی بر آن دارد بحث جمع آوری محتوا از سایت های دیگر یا Scraped Content است.
در واقع این تکنیک مشابه تکنیک محتوای تکراری است با این تفاوت که هر بخش از محتوا از سایت دیگری کپی شده است و با استفاده از محتوای چندین صفحه یک مقاله جدید تولید میشود. الگوریتم های گوگل به قدری پیشرفت کرده اند که حتی متوجه تکراری بودن یک جمله در متن شما میشوند چه برسد به اینکه شما یک یا دو پاراگراف را از مقاله ای دیگر کپی کنید.
روش درست برای کپی کردن محتوا آن است که شما همه مقالات مرتبط در این حوزه را مطالعه کرده و برداشت خود را از آنها با تجربه شخصی ترکیب کرده و محتوای جدیدی تولید کنید. البته روش بهتر آن است که زمان خود را صرف تولید محتوای باکیفیت و اختصاصی کنید تا از این طریق بتوانید رضایت کاربر و موتورهای جستجو را جلب کنید.
جالب است اشاره کنیم که بحث دزدی محتوا علاوه بر اینکه موجب جریمه و کاهش رتبه از طرف گوگل میشود، در کشورهایی همچون آمریکا که قانونی کپیرایت در آن رعایت میشود، غیرقانونی نیز هست.
6- ترفند Cloaking در تولید محتوا
براساس اطلاعاتی که در سمت سرور دریافت میشود میتوان تشخیص داد که ربات گوگل وارد صفحه شده یا یک کاربر واقعی است. در این تکنیک دو نوع محتوا تولید میشود که یکی با هدف گرفتن رتبه در موتورهای جستجو و دیگری برای کسب رضایت کاربر نوشته شده است. در تکنیک Cloaking، وقتی کاربر وارد یک صفحه از سایت میشود، محتوایی متفاوت با آنچه در ربات های گوگل ایندکس شده را مشاهده میکند.
به عنوان مثال زمانی که ربات گوگل وارد صفحه میشود محتوای آن شامل متن و تصاویر مناسب است ولی با ورود کاربر به صفحه، محتوای کاملا متفاوتی به بازدید کننده نشان داده میشود. این تکنیک برای سایت هایی که در زمینه فروش بک لینک یا تبلیغات زیاد فعال هستند کاربرد دارد.
7- محتوای آزاردهنده و اسپم
آن دسته از صفحاتی که بدون اجازه کاربر، محتوایی آزاردهنده و اسپم به نمایش میگذارند و سعی دارند با استفاده از جذابیتهای ظاهری همچون ویدئو، انیمیشن و فایلهای صوتی کاربر را مجبور به کلیک کردن و باز کردن صفحات اسپم کنند. این صفحات در حقیقت تنها بدافزار یا تروجانهایی هستند که قصد دارند با استفاده از محتوای دروغین، کاربر را فریب دهند.
با آپدیت الگوریتم های گوگل شانس نمایش این دست از سایت به شدت پایین آمده و شما به ندرت سایتی با محتوای خطرناک یا آزاردهنده در نتایج جستجو مشاهده میکنید. این تکنیک مستقیما به کسب جایگاه در نتایج گوگل مربوط نمیشود ولی تاثیر بسیار منفی آن بر رضایت کاربر موجب میشود تا در دسته بندی تکنیک های سئو کلاه سیاه قرار داده شود.
اگر میخواهید هدف این سایتهای اسپم قرار نگیرید، بهتر است یک آنتی ویروس نصب کرده و از کلیک کردن بر تبلیغاتی که ظاهری فریبنده و جذاب دارند جلوگیری کنید.
8- استفاده از عنوان های جذاب ولی نامرتبط یا Click bait
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با عناوین بسیار جذاب و قانعکننده مانند 100 درصد رایگان، باورنکردنی، فرصتی استثنایی، مدت محدود یا عباراتی همچون با لینک مستقیم، با کیفیت Full Hd یا غیره برای سایتهای دانلودی مواجه شده باشید. اما به محض ورود به این صفحات، هیچ ارتباطی بین عنوان صفحه در نتایج جستجو و محتوای صفحه وجود ندارد. در واقع این سایتها، از عبارات فریبدهنده به عنوان یک طعمه استفاده میکنند تا شما را وارد صفحات هدف خود کنند.
با اینکه استفاده از این حقه ممکن است در مدت کوتاهی نرخ کلیک شما را افزایش دهد، ولی با به کارگیری Clickbait، کاربران وارد صفحاتی میشوند که به هیچ وجه ارتباطی با عبارت جستجو شده آنها ندارد و در نتیجه فوراً سایت شما را ترک میکنند. وقتی کاربران بیشتری به مرور زمان، صفحات سایت شما را میبندند، گوگل متوجه این عدم رضایت شده و جایگاه سایت شما را به شدت کاهش میدهد.
سخن پایانی
مواردی که در این مقاله بررسی کردیم مهمترین ایدهها برای تولید سریع محتوا بودند، روشهایی که در ظاهر به سئو سایت کمک میکنند ولی در عمل نتیجهای جز از دست رفتن زمان و اعتبار سایت شما ندارند.
در بخش نظرات همین صفحه به ما بگویید که کدام بخش از این مقاله برای شما مفید بود؟
آیا تجربه استفاده از هریک از این تکنیکها و تاثیر منفی آنها بر سئو سایت را داشتهاید؟