عمومی

مزرعه محتوا content farm چیست؟ چه فرقی با پست مهمان اسپم دارد؟

راهنمای مطالعه

چرا باید محتوا تولید کنیم وقتی میتوانیم محتوای سایت های دیگر را در سایت خودمان کپی کنیم و بعد با آن در گوگل رتبه بگیریم؟

این جمله زمانی جمله معروف سئوکارها بود! بله، در روزگاران قدیم، خیلی از سایت ها پا روی پا میگذاشتند و به جای اینکه خودشان زحمت تولید محتوای با کیفیت را بکشند، از سایت های دیگر محتوا میدزدیدند. اینطور شد که تکنیکی به اسم مزرعه محتوا متولد شد و کم کم رواج گرفت.

ولی آیا هر کسی که از سایت های دیگر محتوا کپی میکند را میتوانید یک کشاورز محتوا یا Content Farmer بدانیم؟

مزرعه محتوا Farm Content چیست؟

شاید با نگاه کردن به نام (Content Farm) با خودتان فکر کنید که حتماً این مزرعه، باید پر از زمین های کشاورزی سرسبز و خوش و خرم باشد. ولی راستش را بخواهید این مزرعه، یک مزرعه معمولی نیست! اتفاقاً هر چه محتوای بی کیفیت و یک بار مصرف هست را میتوانید در این مزرعه پیدا کنید. حالا اجازه دهید با نگاه فنی تر، به این مزرعه نگاه کنیم.

سایت های مزرعه محتوا، سایت هایی است که تنها به قصد گرفتن ورودی از نتایج جستجو گوگل، محتوای بی کیفیت (و بعضی اوقات محتوای کپی) تولید میکنند. بی کیفیتی این محتوا به این خاطر است که یا نویسندگان این سایت ها اهمیتی به ارزش محتوا نمیدهند، یا اینکه محتوا از سایت های دیگر کپی شده است. کسانی که از این تکنیک استفاده میکنند را کشاورز محتوا (content farmer) میگویند.

خوشبختانه از وقتی که الگوریتم پاندا گوگل وارد میدان شد، دیگر خبری از مزارع محتوایی نیست چراکه این الگوریتم جریمه سختی برای سایت های با محتوای کم در نظر گرفته و دیگر کمتر کسی به فکر داشتن یک مزرعه محتوایی می‌افتد.

چطور یک مزرعه محتوا را شناسایی کنیم؟

حالا میرسیم به این قضیه که چطور یک مزرعه محتوا را شناسایی کنیم. یک راه حل ساده این است که محتوای مورد نظر را در گوگل سرچ کنید و ببینید آیا سایت های دیگر هم دارای چنین محتوایی هستند یا خیر. اگر در چند مقاله این کار را تکرار کنید و دیدید که این قضیه همچنان برقرار است، میتوانید مطمئن باشید که با یک مزرعه محتوا روبرو هستید.

آیا مزرعه های محتوایی اسپم هستند؟

اگر بخواهیم این مزرعه ها را از دیدگاه گوگل بررسی کنیم، باید بگوییم که این نوع محتوا، به دلیل کمیت بالا و کیفیت پایین، برخلاف قوانین وبمستر گوگل است. بعضی از این سایت ها میتواند از تکنیک های سئو کلاه سیاه مثل محتوای تکراری، اسپین کردن مقاله یا بمباران کلمه کلیدی استفاده کنند.

اما از دید سئوکارانی که از تکنیک های کلاه سیاه استفاده میکنند این کار تنها یک ابزار برای دریافت ورودی از گوگل است. اما نکته اینجاست که الگوریتم های گوگل حالا به قدری هوشمند شده اند که دیگر مزارع محتوا را خیلی سریع شناسایی میکنند. وقتی شما بتوانید با یک سرچ بفهید این سایت مزرعه است یا نه، قطعاً این کار برای گوگل مثل آب خوردن است!

فرق بین Content Farm با مزرعه لینک چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای هر کس پیش بیاید، این است که آیا همه مزارع محتوایی را میتوان Link Farm هم در نظر گرفت؟

مزرعه لینک به سایت هایی گفته میشود که به تعداد زیادی از سایت های همسایه لینک میدهند و از همان سایت ها هم لینک دریافت میکنند. ولی هدف یک مزرعه محتوا، رد و بدل کردن لینک نیست. بلکه هدف تنها این است که مزارع بتوانند با محتوای زیاد، در نتایج جستجو گوگل دیده شوند و ترافیک ورودی دریافت کنند. بعد از این ورودی، انواع و اقسام تبلیغات کلیکی و پولی در این سایت ها وجود دارد که مانند طعمه در انتظار کاربران است.

پس میتوانیم اینطور بگوییم که مزرعه محتوا و مزرعه لینک هدف یکسانی دارند (بهبود رتبه در گوگل) ولی برای رسیدن به این هدف، از ابزار متفاوتی استفاده میکنند.

حواستان به دادن رپورتاژ آگهی در مزارع محتوا باشید!

دادن رپورتاژ آگهی یکی از روش های شناخته شده برای بهبود رتبه در سئو است. البته این روش تنها در صورتی جواب میدهد که آن را بر اساس اصول و برنامه ریزی انجام دهید. یکی از مواردی که باید در هنگام رپورتاژ آگهی به آن دقت کنید، این است که سایتی که قصد دارید در آن رپورتاژ دهید، مزرعه محتوا نباشد.

دقت کنید که یکی از نشانه های ,Content Farm کپی بودن محتواست. یعنی اگر محتوا در چندین سایت وجود داشته باشد، دیگر گوگل به آن نگاه نمیکند ولی یک رپورتاژ آگهی تنها در صورتی میتواند تاثیرگذار باشد که از سایت هایی با اعتبار دامنه بالا استفاده کنید. برای اینکار میتوانید قبل از دادن رپورتاژ، از ابزارهای بررسی دامین آتوریتی سایت استفاده کنید و مطمئن شوید که سایت میزبان اسپم اسکور بالایی ندارد. اعتبار دامنه بالا، اسپم اسکور پایین و ارتباط موضوعی نزدیک به سایت شما میتواند خیالتان را از دادن رپورتاژ آگهی راحت کند.