سئو

آموزش گام به گام بک آپ گرفتن از وبسایت وردپرسی

اگر به دنبال راهی برای گرفتن بک آپ یا همان فایل پشتیبان از وب سایت وردپرسی خود هستید، افزونه UpdraftPlus به طور قطع یکی از محبوب ترین و بهترین افزونه های وردپرسی در این زمینه است.

این افزونه، نه تنها امکان گرفتن بک آپ به صورت دستی را مهیا میکند، بلکه امکان بک آپ گیری اتوماتیک در فضای کلود (مثل گوگل درایو)‌ و طبق برنامه زمانبندی دلخواه شما، و همچنین بازگردانی فایل پشتیبان، تنها با چند کلیک ساده را فراهم میکند.

در آموزش وردپرس امروز، ما شما را مرحله به مرحله در نصب و راه اندازی افزونه ی محبوب UpdraftPlus و تنظیمات مختلف این افزونه راهنمایی خواهیم کرد.

در انتهای این مقاله آموزشی، به طور قطع شما قادر خواهید بود تا از وب سایت وردپرسی خود به راحتی فایل پشتیبان تهیه کنید تا در زمان مورد نیاز و بروز مشکل از آن استفاده نمایید

یک نگاه اجمالی به افزونه ی UpdraftPlus

افزونه ی UpdraftPlus با بیش از ۱۴ میلیون دانلود بهترین و قابل اعتماد ترین افزونه در زمینه تهیه فایل پشتیبان با قابلیت تنظیم برنامه زمانی فرآیند بک آپ گیری در جهان است.

این افزونه بسیار سریع و در عین حال نصب راحتی دارد.

افزونه ی UpdraftPlus امکان پشتیبان گیری در فضاهای ابری مختلفی را بنا بر نیاز شما داراست که عبارتند از:

  • دراپ باکس (Dropbox)
  • گوگل درایو (Google Drive)
  • آمازون (Amazon S3)
  • رَک اِسپیس (RackSpace Cloud)
  • دریم آبجکتس (DreamObjects)
  • اُپن اِستَک سویفت (OpenStack Swift)
  • آپدرفت وَلِت (Updraft Valut)
  • ایمیل

رابط کاربری این افزونه امکان تهیه فایل بک آپ به صورت خودکار از پایگاه داده وردپرس، افزونه ها و پوسته های نصب شده بر روی سایت وردپرسی شما را فراهم میکند.

نصب افزونه ی UpdraftPlus

به منظور تهیه بک آپ وردپرس، ابتدا نیاز دارید که افزونه UpdraftPlus را نصب نمایید.

برای این کار مطابق تصویر زیر کافیست وارد فضای داشبورد وردپرس شوید و از قسمت افزونه ها گزینه درون‌ریزی (Plugins > Add New) را انتخاب نمایید.

سپس در قسمت جستجوی افزونه ها عبارت UpdraftPlus را جستجو کنید.

افزونه UpdraftPlus WordPress Backup Plugin را انتخاب کرده و دکمه نصب کردن (درون ریزی افزونه) را بزنید تا افزونه مربوطه برای شما نصب گردد و در آخر نیز با زدن دکمه فعال سازی افزونه، آن را فعال نمایید.

انجام تنظیمات UpdraftPlus برای گرفتن فایل بک آپ

برای انجام تنظیمات این افزونه، مطابق عکس زیر از قسمت منوی داشبورد وردپرس وارد تب تنظیمات (settings) می شویم و سپس گزینه UpdraftPlus Bbackup را انتخاب می کنیم.

صفحه ای باز خواهد شد که مربوط به بک آپ گیری و بازگردانی بک آپ این افزونه است، در این صفحه شما قادر به انجام تنظیمات و شخصی سازی نحوه تهیه فایل پشتیبان، بنابر نیاز خود خواهید بود.

بیایید ببینیم در این صفحه چه کارهایی میتوان انجام داد:

تهیه بک آپ وردپرس به صورت دستی:

در داشبورد اصلی افزونه UpdraftPlus امکان تهیه فایل پشتیبان به صورت دستی و در هر زمانی برای شما فراهم شده است.

شما امکان دانلود کردن فایل پشتیبان را بر روی سرور خود و یا آپلود آن بر روی فضای ابری کلود را دارید. (توضیحات بیشتر در ادامه مقاله)

تنظیم برنامه زمانی به جهت تهیه فایل بک آپ وردپرس

به جهت راحتی بیشتر کاربر در فرایند تهیه فایل پشتیبان، افزونه ی UpdraftPlus امکان ایجاد یک برنامه زمانی به جهت تهیه فایل پشتیبان به صورت خودکار را برای شما فراهم کرده است.

در این قسمت شما امکان مشخص کردن دوره زمانی مورد نظر خود برای بک آپ گیری به صورت اتوماتیک را در بازه های زمانی زیر دارید:

  • در بازه های زمانی ۴، ۸ و یا ۱۲ ساعته
  • هر روز
  • هفتگی
  • دو هفته یکبار
  • یا به صورت ماهیانه

انتخاب بازه زمانی مورد نظر بسته به اینکه وب سایت شما، هر چند وقت یکبار،‌ به روز رسانی می شود و تغییر میابد، می تواند متفاوت باشد.

به طور مثال اگر مطالب سایت خود را به صورت هفتگی به روز می کنید، بک آپ وردپرس به صورت هفتگی برای شما ایده آل خواهد بود.

در تنظیمات این افزونه امکان مشخص کردن اینکه، تا چه تعداد از فایل های پشتیبان قبلی نگهداری شود نیز برای شما وجود دارد.

انتخاب فضای مورد نظر به جهت ذخیره فایل بک آپ

افزونه UpdraftPlus امکان ذخیره فایل پشتیبان در فضاهای متفاوتی را برای شما ایجاد کرده و لذا شما در انتخاب فضای مورد نظر خود انتخاب های متعددی دارید.

به جهت انتخاب فضای مورد نظر، کافیست زبانه تنظیمات (settings) را انتخاب کنید و با اسکرول کردن به پایین صفحه، گزینه مربوط به انتخاب فضای ذخیره فایل پشتیبان را انتخاب نمایید.

(chose your remote storage)

پنجره مربوط به تنظیمات فضای انتخابی شما باز خواهد شد. (بطور مثال گوگل درایو)

به جهت انجام تنظیمات اولیه برای هر فضای ابری متفاوت، مراحل متفاوتی را باید انجام داد، که در پنجره هایی که بسته به انتخاب شما باز خواهد شد، توضیحات لازم به جهت انجام این تنظیمات وجود خواهد داشت.

در آموزش وردپرس امروز، ما فضای گوگل درایو را به جهت ذخیره فایل پشتیبان خود انتخاب کردیم.

مطابق عکس زیر پنجره‌ای به صورت پاپ آپ باز خواهد شد.

در این مرحله از شما درخواست خواهد شد تا وارد اکانت گوگل خود بشوید و سپس با کلیک بر روی دکمه اجازه دادن (allow)،‌ به افزونهUpdraftPlus اجازه دسترسی به فایلهای روی فضای گوگل درایو خود را بدهید.

از این به بعد تمامی فایلهای پشتیبان شما بر روی فضای گوگل درایو ذخیره خواهند شد.

اگر می خواهید که فایل پشتیبان خود را در چند فضای ابری مختلف ذخیره کنید کافیست تا نسخه پریمیوم (نسخه پولی) افزونه UpdraftPlus را تهیه کنید و یا اینکه افزونه پریمیوم دیگری با نام Multiple Storage Destinations را خریداری نمایید.

بازیابی فایل بک آپ وردپرس

زمانهایی پیش خواهد آمد که به هر علت شما نیاز به بازیابی فایل پشتیبان خود خواهید داشت.

این فرآیند بسیار ساده است و تنها نیاز به چند دقیقه زمان و چند کلیک ساده دارد.

برای شروع در صفحه داشبورد اصلی افزونه UpdraftPlus زبانه فایل های پشتیبان موجود (existing backups) را انتخاب کنید.

در این قسمت فایل های پشتیبان قبلی ذخیره شده، به نمایش در خواهند آمد.

همچنین امکان آپلود فایل پشتیبانی که از قبل توسط شما تهیه و بر روی کامپیوتر شخصی خود ذخیره کرده اید نیز وجود دارد.

در مرحله بعدی از شما سوال خواهد شد که قصد بازگردانی کدام قسمت از وب سایت وردپرسی خود را دارید، که شامل موارد زیر می باشد:

  • افزونه ها
  • پوسته ها
  • فایل های آپلود شده
  • سایر
  • پایگاه داده

در این مرحله بخشی از وب سایت خود را که نیاز به بازگردانی اطلاعات آن دارید انتخاب نمایید و اگر قصد بازگردانی کل سایت خود را دارید، کافیست تمامی گزینه ها را انتخاب کنید.

بعد از دانلود شدن فایل های پشتیبان مورد نظر شما، از فضاهای ابری مربوطه و یا آپلود آنها از کامپیوتر شخصی خود بر روی سرور، کافیست مراحل را طبق دستورالعمل مربوطه که در صفحاتی به صورت پاپ آپ ظاهر می شوند دنبال کنید.

انجام این کار بسیار ساده است و تنها شامل چند کلیک بر روی دکمه بازیابی (restore) در هنگام ظاهر شدن این دکمه در طی فرایند بازیابی می باشد.

در انتها پیامی با مضمون «فرآیند بازیابی سایت موفقیت ‌آمیز بود» نمایش داده خواهد شد.

نسخه پریمیوم (پولی) افزونه UpdraftPlus :

همانطور که قبلا اشاره کردیم برای اضافه کردن امکانات حرفه‌ای تر به این افزونه می بایست که نسخه پریمیوم این افزونه را تهیه نمایید.

برخی از امکانات ارائه شده در نسخه پریمیوم به شرح زیر است:

  • تهیه نسخه کلون و انتقال به دامنه جدید:

افزونه UpdraftPlus می‌تواند با کمترین دردسر ممکن، نسخه کلون از وب سایت شما تهیه و وب سایت شما را به دامنه ای دیگر انتقال دهد.

  • تهیه فایل پشتیبان قبل از انجام هرگونه به روز رسانی:

این افزونه در نسخه پریمیوم خود امکان تهیه فایل پشتیبان به صورت اتوماتیک در هنگام بروز رسانی وردپرس و یا پوسته های نصب شده و یا افزونه های نصب شده بر روی وب‌ سایت وردپرسی شما را فراهم کرده است.

  • پشتیبانی از وردپرس شبکه:

این افزونه در نسخه پریمیوم خود امکان تهیه فایل پشتیبان از وردپرس شبکه را داراست.

  • امکان انتخاب فضاهای ابری بیشتر:

در نسخه پریمیوم این افزونه امکان انتخاب فضاهای ابری بیشتر همانند مایکروسافت وان درایو (Microsoft OneDrive)، مایکروسافت اَژِر (Microsoft Azure) ، گوگل کلود (Google Cloud) و … وجود دارد.

  • تنظیم زمان دقیق تهیه فایل پشتیبان:

نسخه پریمیوم این افزونه امکان مشخص کردن زمان دقیق به جهت تهیه فایل پشتیبان، در تاریخ، روز و ساعتی مشخص را دارد.

کلام آخر:

اگر به دنبال تهیه فایل پشتیبان از وب سایت وردپرسی خود هستید افزونه UpdraftPlus یکی از ملزومات این کار است.

امکانات پیشرفته ای که این افزونه در اختیار شما قرار می دهد، فرایند تهیه فایل پشتیبان را بسیار ساده و راحت می کند و از همه مهمتر در زمان مواجهه با بدترین سناریو که شما نیاز فوری به بازگردانی وب سایت خود داشته باشید، اطمینان خاطری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید