سئو

نحوه نوشتن مقاله تجاری

5 قدم برای نوشتن یک مقاله تجاری مانند یک حرفه ای

آیا نوشتن یک مقاله تجاری باعث عصبی شدن شما می شود؟ نوشتن مطالب تجاری میتواند ترسناک باشد، اما اگر فرآیند را به صورت مرحله ای تقسیم کنید، میبینید که مانند دیگر حوزه های نوشتاری انجام می شود. در اینجا، نحوه نوشتن مقالات تجاری توضیح داده شده است:

یک مقاله تجاری چیست؟

یک مقاله تجاری، به هرگونه مبحثی می گویند که اطلاعاتی درباره یک کسب و کار را چه به صورت پنهانی و یا مستقیم به اشتراک می گذارد. انواع مختلف نوشته های تجاری، شامل: وبلاگ ها، خبرها، خبرنامه ها، بروشور ها، آگهی ها و ایمیل ها می باشد. سبک نوشتن، بر اساس حوزه ی کسب و کاری که از شما خواسته شده متفاوت است. برای مثال، یک ایمیل، باید شامل اطلاعات دقیق تری نسبت به یک وبلاگ داشته باشد و به همین ترتیب، یک بروشور، باید هرچه سریعتر ایده ای را منتقل کند، درحالی که یک بروشور تجاری، میتواند توضیح و توصیف بیشتری داشته باشد.

من حدودا نزدیک به 7 سال است که برای کسب و کار های معمولی مینویسم. در همین مدت، من مقالات تجاری متعددی در مورد صنایع بیشماری مانند تجارت، توسعه نرم افزار، انرژی های تجدید پذیر، مشاوره آموزشی، خدمات مراقبت از کودکان، خدمات دستیار های مجازی و صورتحساب پزشکی نوشتم. به دنبال صدها مقاله مختلف، امروزه به روشی مناسب برای نوشتن اینگونه مقالات رسیده ام که میخواهم با شما به اشتراک بگذارم.

این مراحل نوشتن مقاله تجاری که من برای خودم ایجاد کرده ام، ممکن است که این روش برای تحقیق و نوشتن شما مفید نباشد، اما می تواند نقطه شروعی برای شما بوده تا بتوانید سیستم مناسب نوشتن خود را بسازید و با نحوه نوشتن مقاله تجاری آشنا شوید.

مراحل نوشتن مقاله تجاری

مرحله اول : آماده سازی کنید . شناخت چیز هایی که از شما خواسته شده است .

به نظر شما، مقاله تجاری چیست؟ بیایید فرض کنیم که شما برای اولین بار ، قرار است برای یک مشتری چیزی بنویسید و موضوع آن هم ( دلایل داشتن یک وبلاگ ) است . به محض اینکه خواستید شروع به کار کنید ، باید سعی کنید ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید.

1. خواننده و مخاطبین هدف این مشتری شما چه کسانی هستند؟

آیا مشتری شما افراد خاص را هدف گرفته است یا شرکت ها و کسب و کار ها را؟ مخاطبین شما با نوشته هایتان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. برای مثال، اگر جامعه هدف شما، خریداران شخصی و فردی هستند، متن شما باید بیشتر حالت مکالمه ای، شخصی و اندکی هم شوخ طبعانه داشته باشد. از سوی دیگر، برای مشتریان که شرکت ها طرف حساب و مخاطب می باشند، باید طوری بنویسید که اطلاعات شرکت و مزایای آن به خوبی مشخص باشد.

البته، در نحوه نوشتن مقاله تجاری، وقتی ما از مقالات تجاری صحبت می کنیم، حتما نباید مانند یک دفترچه مدیریتی بنویسید. امروزه، باید هر مطلبی که می نویسید، به راحتی قابل خواندن بوده و مخاطب، از زمانی که برای خواندن متن شما صرف کرده ، فایده ای بدست آورد.

2. آیا مشتری ، کلید واژه هایی برای مقاله خود مد نظر دارد؟

در نحوه نوشتن مقاله تجاری، بنا به تجربه من، اکثر مشتریان ، از اینکه خود شما این تعهد را پذیرفته و کلید واژه هایی مبتنی بر متن پیدا کنید ، بسیار خشنود خواهند شد . پس از اینکه آنها را انتخاب کردید ، مطمئن شوید که از آنها در عناوین و سر عناوین ، تا حد نیاز استفاده کرده اید و در نظر داشته باشید که تقریبا به ازای هر 500 کلمه ، 3 الی 4 بار باید کلمات کلیدی را بنویسید .

3. قالب و سبک خواسته شده برای مقاله

اکثر مشتریان ، به شما یک نمونه میدهند تا با سبک مورد نظر آنها آشنا شوید. در غیر این صورت، به دیگر مطالب وبسایت آنها نگاهی انداخته و ببینید که آیا مقاله شما هم باید به همان سبک باشد یا خیر. همچنین، بر سر قالب های متن نیز توافق کنید. برای مثال، یکی از مشتریان من که مدت هاست برایش مینویسم، ارائه دهنده یک سری از خدمات مجازی میباشد. به همین خاطر، تمامی محتواهای نوشتاری من، باید شامل توضیحات بوده و هنچنین لینک مواردی همچون فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و غیره در آن وجود داشته باشد.

مرحله دوم : تحقیق کنید . ارزیابی اطلاعات موجود و استخراج بیشتر آن

در نحوه نوشتن مقاله تجاری، در حالی که مشغول تحقیق بر روی موضوع خود هستید، به دو الی سه کلید واژه نیز فکر کنید. این کلمات ، به کلمات کلیدی در موتور های جستجو گر تبدیل خواهند شد. سپس، عبارات مختلفی که به موضوع شما مرتبط هستند را بنویسید. برای مثال، برای موضوع ( دلایل داشتن یک وبلاگ )، می توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

. مزایای وبلاگ تجاری

. دلایل اینکه چرا هر کسب و کاری باید بک وبلاگ داشته باشد

. آمار و ارقام مزایای داشتن یک وبلاگ

همانطور که از مقالات دیگر این حوزه کمک می گیرید، از گوگل هم برای یافتن نحوه نوشتن مقاله تجاری استفاده کنید.

هنگام تحقیق به صورت آنلاین ، من موارد زیر را پیشنهاد می کنم :

1. فعال باشید. مقالات مرجع ، معولا حداقل سه سال پیش نوشته شده اند . از آنجا که دانش و تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت هستند، باید مطالبی بنویسید که آینده نگرانه باشند.

2. از منابع معتبر استفاده کنید. محتوای خود را از منابع معتبر و یا وبلاگ های مرتبط با آن صنعت تهیه کنید.

3. اعتبار دادن. اعتبار دادن به مقاله خود بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید یک الی دو لینک منبع در مقاله خود قرار دهید.

4. آمار و اطلاعات وارد کنید. تا حد امکان، به دنبال پیشرفت های جدید،آمار و ارقام صنایع و تصاویر مرتبط بگردید.

5. در حین خواندن، استخراج کنید . همان طور که متن را میخوانید، بخش های مهم آن را مشخص کنید . برخی نویسندگان ترجیح میدهند از بعضی ابزار های دیجیتال برای این کار استفاده کنند ، اما من همان روش قدیمی تبدیل کردن به فایل ورد را ترجیح میدهم. بیایید نام این فایل ورد را ( فایل مستند پایه ) بنامیم.

6. چندین مقاله بخوانید. برای هر صفحه 500 کلمه ای، 5 الی 6 منبع معتبر را بررسی کرده و از چکیده ی آنها مطلب خود را بنویسید.

7. نقل قول بنویسید. بر اساس اینکه برای چه کسی می نویسید، اضافه کردن نقل قولی واقعی و حقیقی، ایده خوبی به نظر میرسد.

به آنها بگویید که چه کسی هستید، و برای چه مشتری مینویسید. موضوع خود را گفته و از او بخواهید در حد 3 الی 4 نقل قول به شما بگوید. من معمولا در این روش ، 25 الی30 درصد موفقیت کسب می کنم. به این معنی است که برای هر نقل قول، حدودا با 4 نفر ارتباط برقرار می کنم. این مرحله تحقیق شما، یک الی یک ساعت و سی دقیقه طول خواهد کشید. در ادامه نحوه نوشتن مقاله تجاری، به مرحله سوم دقت کنید:

مرحله سوم : به اطلاعات و افکار خود ساختار دهید.

در مراحل نوشتن مقاله تجاری، اگر درحال نوشتن مقاله ای 1000 کلمه ای هستید و تحقیقات خود را هم انجام داده اید، باید حداقل مستنداتی 2500 الی 3000 کلمه ای داشته باشید. بعد از اینکه قانع شدید که تمامی منابع ممکن را جمع آوری کرده اید، یکبار از روی مدارک جمع آوری شده بخوانید. در کنار خواندن آن، فایل ورد دیگری نیز باز کنید و کلمات کلیدی را در آن بنویسید. من عادت دارم اطلاعات مختلف در فایل مستندات را با رنگ های مختلف مشخص کنم. برای مثال، مطالبی که میخواهم آنها را در پاراگراف ابتدایی مقاله بنویسم، با رنگ زرد، بدنه متن را با صورتی و نتیجه گیری مقاله را با سبز مشخص میکنم.

پس کاری که شما در این مرحله انجام میدهید، سازمان دهی اطلاعات و افکار ذهنی خودتان است. وقتی که تمام شد، شما بدنه اصلی متن خود را دارید که شامل مقدمه، زیر عناوین، متن اصلی و نتیجه گیری و دیگر اطلاعات لازم است. اگر شما برای تعداد کلمات محدودیت دارید، مثلا 1000 کلمه، میتوانید مقدمه را در 150 کلمه، بدنه اصلی را در 800 کلمه و مابقی را به عنوان نتیجه گیری بنویسید. البته پیشنهاد می شود که پیش نویس اولیه خود را بین 1200 الی 1300 کلمه بنویسید، زیرا طبیعی است که در حین ویرایش و ویراستاری، کلماتی به طور خودکار حذف شوند.

در نحوه نوشتن مقاله تجاری، این کار معمولا 25 الی 30 دقیقه زمان میبرد. بنابراین تا اینجا 2 ساعت برای نوشتن مقاله زمان صرف کرده اید. خب بیایید شروع به نوشتن کنیم.

مرحله چهارم: بنویسید، ویرایش نکنید!

اولین نکته این بخش، نوشتن در حین فکر کردن است. تا جایی که میتوانید سریع بنویسید، اما سعی کنید از محدوده منابع و مستندات خود خارج نشوید. هنگام نوشتن اولین پیش نویس مقاله، پیشنهاد میکنم از یک ویرایشگر بدون حواس پرتی استفاده کنید تا بدون پرت کردن حواس شما از نوشتن، متن را ویرایش کند.

پیشنهاد می کنم مقاله را مطالعه نمایید

در اینجا نکات اضافه ای برای نحوه نوشتن مقاله تجاری آورده شده است:

‘آیا شما در واگذاری وظایفی که در کسب و کار خود انجام می دهید نابغه هستید؟ آیا شما یکی از صاحبان مشاغل کوچک هستید که کاربری خود را تغییر نمیدهید ، زیرا می ترسید کار مطابق انتظار پیش نرود یا اینکه پس از واگذار کردن آن، نمی دانید چگونه باید باعث پیشرفت آن شد؟ به ادامه نکات نحوه نوشتن مقاله تجاری توجه کنید:

2. کلمات کلیدی را بنویسید. هنگام نوشتن ، سعی کنید کلمات و عبارات کلیدی را به کار ببرید ، مخصوصا در مقدمه متن، زیرعناوین مقاله و در خود متن، همچنین سعی کنید به ازای هر 400 الی 500 کلمه ، 3 الی 4 کلمه کلیدی وجود داشته باشد.

4. خوانندگان را به اقدامی تشویق کنید . متن خود را با مواردی که مخاطب در مقاله یاد گرفته است و یا افکار نهایی خود به پایان ببرید . برای مثال ، می توانید از مخاطبین برای ثبت نام در یک خبرنامه ماهانه دعوت کنید . میتوانید از نظرات و تجربیات خود درباره موضوع بنویسید و یا فرمی برای تماس قرار دهید .

5. انتخاب لغات ، بر اساس فرهنگ و منطقه . بر اساس فرهنگ و منطقه ای که قرار است مخاطبین شما باشند ، از کلمات و عبارات مناسب همانجا استفاده کنید .

6. از زمان افعال معلوم استفاده کنید . جملات مجهول را به حداقل برسانید و تا حد امکان از جملات معلوم استفاده کنید.

در نحوه نوشتن مقاله تجاری، نوشتن یک مقاله هزار کلمه ای ، حدودا دوساعت زمان میبرد. در این مرحله، بنا بر میزان تحقیقات و نوشته های شما ، باید زمانی بین 3 الی 4 ساعت گذشته باشد .

مرحله پنجم: ویرایش، مهمترین فرآیند نوشتن

در نحوه نوشتن مقاله تجاری، سعی کنید به مقاله خود به چشم یک الماس تراش نخورده نگاه کنید . تلاش های قابل ملاحظه در بخش ویرایش برای کیفیت کار ضروری است و باعث میشود که مشتری، دوباره کاری به شما پیشنهاد دهد. فایل کلی و اصلی خود را به ورد تبدیل کنید. مقاله ای که نوشتید را بخوانید. من بلند خواندن را پیشنهاد میکنم ، همچنین میتوانید از نرم افزار های مختلف نیز استفاده کنید. این کار باعث میشود که جملاتی که نیاز به بازنویسی دارند را پیدا کنید.

بعد از اینکه قانع شدید که متن شما جریان خوبی دارد، از نرم افزار هایی برای بررسی دستور زبان در مقاله خود استفاده کنید تا متن شما بهتر خوانده شود . برای مثال، اینگونه برنامه ها، ساختار های جملات مجهول، عبارات و علائم نگارشی اشتباه را مشخص می کند.

اگر برای انتخاب عناوین و تیتر های مقاله خود به مشکل خوردید، از نرم افزار هایی که به شما عنوان متناسب با موضوع پیشنهاد میدهند استفاده کنید. توجه به ریز ترین جزییات در بخش ویرایش، آن را به بخشی زمان بر تبدیل کرده است، اما درنهایت، خروجی کار ارزش آن را دارد.

برای یک مقاله هزار کلمه ای، شاید به راحتی یک ساعت وقت صرف ویرایش متن شود. از سویی دیگر، هیچگونه محدودیتی برای تعداد تغییراتی که میتوانید انجام دهید وجود ندارد. بنابراین، به نقطه ای میرسید که فقط باید خودتان تصمیم بگیرید که آیا مقاله در حال حاضر خوب است یا نه. قبل از اینکه مقاله تجاری خود را منتشر کرده و یا به مشتری تحویل بدهید، حتما آن را از لحاظ سرقت ادبی بررسی کنید، تا نحوه نوشتن مقاله تجاری شما دچار مشکل نشود. در آخر دوباره از شما میپرسم، مقاله تجاری چیست؟!

منابع :

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید