سئو

تعریف محتوای آموزشی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

محتوای آموزشی به مجموعه‌ای متشکل از انواع فیلم، صوت، عکس ف و متن گفته می‌شود که یا به صورت سایت و محتوای اینترنتی در اختیار کاربران قرارگرفته است با به صورت لوح‌های فشرده و دی وی دی ها در اختیار کاربران قرارگرفته است. این محتوا قرار است یک مبحث درسی یا علمی را به مخاطب خود آموزش دهد. این محتوا باعث می‌شود که مقدار آگاهی و درک و سطح سواد فرد و کاربر نسبت به موضوع نمایش داده شده افزایش پیدا کند.

امروزه تولید محتوای آموزشی به یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین فعالیت ها دانشگاه ها و مراکز علمی تبدیل شده است. تیم های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند کیا به صورت دولتی و یا با استفاده از بودجه‌های شرکتی و حتی شخصی اقدام به تولید محتوای آموزشی می کنند تا سطح معلومات افراد را ارتقا دهند.

چرا محتوای آموزشی مهم است

هر محتوای آموزشی با این هدف تولید می‌شود که ارتقا دهنده سطح دانش و معلومات افراد باشد. به همین دلیل محتواهای آموزشی برای یادگیری افراد تولید و ارائه می شوند. این نوع محتوا ها باید برای کاربران مفید باشند. محتواهای آموزشی باید بر اساس سطح نیاز کاربران تولید شده و متناسب با نیاز آن‌ها باشد. مطالب ارائه شده در نیز باید بر اساس استاندارد های روز دنیا تهیه و تولید شود و بروز باشد.

اهمیت محتوای آموزشی

یکی از مهم‌ترین بخش ها در تولید محتوا این است که افراد را درگیر یادگیری کند. هرچه که افراد در هنگام یادگیری نقش فعال‌تری داشته باشند محتواهای تولید شده عملکرد بهتری خواهند داشت. در نتیجه محتوای آموزشی ارائه شده نقش مؤثرتری ایفا می کنند.

اهمیت محتوای آموزشی در این است که هدف آموختن همراه با درک مطلب باشد. با استفاده از این فرایند کاربران بهتر می‌توانند با محتوای های ارائه شده ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها استفاده کنند. در این شرایط باید در محتوا های آموزشی از های طولانی و خسته کننده پرهیز کرد چرا که باعث عدم توجه کاربران می‌شود.

تولید محتوای درسی

تولید محتوای آموزشی درسی برای دانش‌آموزان می‌تواند به راحتی مشکلات یک پایه آموزشی را برای چند سال را حل کند و تا چند سال و تا زمان تغییر محتوای کتاب ها می‌توان از این محتوای آموزشی در تمامی مدارس کشور استفاده کرد.

انواع محتوای آموزشی

نکته مهم در خصوص تولید محتوای آموزشی این است که محتوا در نهایت به دو صورت آنلاین و آفلاین به دست کاربر می‌رسد. محتوای آنلاین مانند کلاس‌های آموزشی بوده و کاربران برای مشاهده آن‌ها باید به اینترنت متصل باشد. انواع سایت ها و ویدئوهای آموزشی از این دسته محتوا ها قرار می گیرند.

محتوای آفلاین

H5 انواع محتوای آموزشی مناسب برای مخاطبان

محتوا های آموزشی در انواع زیر به کاربران ارائه می شوند

متن

محتوای موزشی متنی را می‌توانیم از قدیمی ترین مدل های محتوا دانست که همچنان از آن استفاده می‌شود. محتوای متنی روی وب سایت ها به عنوان مقاله، نوشته و تحقیق منتشر می‌شود. تقریباً تمام محتوای آموزشی موجود روی اینترنت در ابتدا محتوای تنی بوده است.

استفاده از محتوای متنی سایت ها

مهم‌ترین نکته در تولید محتوای آموزشی متنی این است که همچنان موتورهای جست و جو بر اساس کلمات موجود در متن ها اقدام به جست و جو و دریافت اطلاعات می کنند. در نتیجه مهم‌ترین منبع برای پیدا کردن موضوعات آموزشی تازه استفاده از محتوای متنی سایت ها است. فرقی نمی‌کند که سایت شما یک سایت آموزشگاهی باشد یا یک سایت دانشگاهی یا حتی یک سایت صرفاً آموزش رایگان، شما می‌تواند کاربران زیادی را به سمت سایت جذب کند.

البته محتوای متنی ایراداتی نیز دارد. این نوع محتواها عموماً خسته کننده بوده و کاربر ارتباط چندانی با محتوا نمی گیرد؛ یعنی محتوای متنی طولانی حتی می‌تواند کاربر را از خواندن ادامه مطلب هم منصرف کند. به همین دلیلی معمولاً محتوای متنی طولانی همراه با تعداد زیادی عکس و ویدیو منتشر می‌شود تا تنوع مطالب آموزشی ارائه شده بالاتر برود و کاربر خسته نشود.

عکس

تولید محتوای آموزشی با استفاده از عکس ها توانسته است به خوبی با کاربران ارتباط برقرار کند. امروزه از عکس ها برای محتوای آموزشی کودکانه به شدت استفاده می‌شود. کودکان می‌توانند به خوبی با محتوای آموزشی که توسط عکس ها ارائه می‌شوند ارتباط برقرار کنند. از این نوع محتوای آموزشی برای ارائه اطلاعات کلی در مورد محصولات و کالاها به مخاطبان نیز استفاده می‌شود. انواع اینفوگرافیک ها نیز در این گروه قرار می گیرند.

تولید محتوای آموزشی آنلاین در سایت ها با استفاده از متن ها و عکس ها بازخورد های جالبی را در بین کاربران دارد. استفاده از عکس های مرتبط با موضوع باعث می‌شود که کاربران بیشتر موضوع را درک کرده و بیشتر با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین در تولید محتوای آموزشی در خصوص استفاده از یک محصول یا نرم افزار استفاده از عکس ها به صورت مرحله به مرحله و گام به گام کمک بسیار زیادی در یادگیری کاربران می‌کند.

ویدئو

امروزه به دلیل رشد سایت ها و شبکه های اجتماعی ویدئو محور استفاده از محتوای آموزشی مبتنی بر ویدئو رشد بسیار بالایی داشته است. انواع آموزش های سریع و چند دقیقه ای در شبکه اینستاگرام توانسته است کاربران زیادی را به خود جلب کند. شما می‌توانید از قابلیت های ویدئو برای تولید ی آموزشی استفاده کنید. در این صورت شما می‌توانید به صورت مستقیم آموزش ها را به کاربر نشان داده و تمامی بخش های فعالیت آموزشی را به کاربر نشان دهید.

با استفاده از ویدئو می‌توان هر موضوعی را آموزش داد. فقط فیلم برداری ویدئویی نیست و استفاده از انیمیشن ها و شبیه سازی ها نیز در ویدئو می‌تواند به شما کمک کند که محتوی آموزشی خود را به بهترین شکل ممکن تولید کنید. امروز حتی دروس مدارس و حتی دروس ویژه کنکور نیز به صورت ویدئو در اختیار کاربر قرار می گیرد. در حالت کاربر همراه این حس را دارد که در یک کلاس درس حضور داشته و می‌تواند محتوای ها ی مورد نیاز خود را با حضور استاد یاد بگیرد. حتی می‌تواند یک محتوا را چند بار مشاهده کند تا تمام بخش های آن‌ها را به خوبی به خاطر بسپارد.

پادکست

خوبی استفاده از پادکست ها این است که کاربران فقط نیاز به گوش دادن آن دارند و از آن‌ها می‌توان حتی در مترو و اتوبوس، شب هنگام خواب و حتی موقع غذا خوردن در سالن های غذاخوری نیز استفاده کرد. به همین دلیلی در سال های اخیر محتوای آموزشی مبتنی بر پادکست ها به شدت رواج پیدا کرده اند. حتی در این چند سال گذشته کتاب ها نیز به صورت فایل های صوتی پادکست در اختیار کاربران قرارگرفته است. این نوع محتواها بیشتر ین مقبولیت را بعد از محتوای ویدئویی دارند.

محتوای آموزشی چگونه ساخته می‌شود؟

تولید محتوای آموزشی بر اساس نیاز های کاربران انجام می‌شود. هر چند این تولید باید بر اساس استاندارد ها و منطبق بر اصول و قواعد خاصی باشد. برخی از ی آموزشی عبارت‌اند از:

اهمیت و اعتبار محتوا

همچنین باید به اعتبار محتوا آموزشی هم دقت شود. محتواهای خارج از اعتبار نه تنها بازخورد مناسب از سوی کاربران دریافت نمی کنند بلکه باعث عدم پذیرش محتواهای بعدی از سوی کاربران نیز می شوند. اعتبار یک محتوا به درجه اهمیت آن و مطالب استفاده شده در آن است و هرچه اعتبار آن بالاتر باشد کاربران بیشتری به محتوا جذب خواهند شد.

علاقه کاربران به محتوای تولید شده

یکی از اساسی ترین موارد در تولید محتوای آموزشی این است که بر اساس علایق کاربران ساخته شود. در واقع محتوای آموزشی باید بر اساس گروه سنی و سلیقه و علایق مخاطبان خود ساخته شود. قطعاً ارائه و تولید یک محتوا در خصوص فیزیک کوانتوم برای گروه بانوان هیچ جذابیتی برای آن‌ها ندارد. شما باید گروه هدف خود را شناسایی کرده و بر اساس علایق و سلیقه آن‌ها محتوای خود را تولید کنید.

سود رسانی به مخاطب

تولید محتواهای بیهوده کاری جز وقت تلف کردن نیست. محتوا باید سودی برای مخاطب داشته باشد. یا بتواند برای مدتی او را سرگرم کند یا اینکه به دانش و معلومات کاربر اضافه کند. تولید محتوای آموزشی باید بر این نکته باشد که موجب افزایش مهارت ها و سطح سواد کاربر شده و برای او سودمند باشد.

توان یادگیری

تولید محتوای آموزشی باید به گونه ای باشد که گروه مخاطب توان یادگیری آن را داشته باشند. مطالب نیز باید به روان ترین شکل ممکن برای مخاطبان توضیح داده شود. اگر محتوای تولید شده خارج از درک و توان یادگیری مخاطبان خود باشد محتوا از سوی کاربران پذیرش نخواهد شد و بازخورد های منفی زیادی را دریافت خواهد کرد.

انعطاف پذیری در تولید محتوا

محتوای آموزشی باید به گونه ای باشد که کاربران بتوانند از سطح مبتدی فرآیند یادگیری با آن را آغاز کرده و به سطح های بالاتر بروند. شما نباید در تولید محتوای خود برای افراد تازه مطالب سنگین با درجه آموزشی بالاتر را ارائه دهید. بهتر از ست محتوا به صورت مرحله به مرحله قدم به قدم از سطح مقدماتی تا سطح پیشرفته تولید و به کاربران ارائه شوند.

تازگی موضوع

تولید محتوای آموزشی باید به گونه ای باشد که متناسب با شرایط و نیاز های روز کاربران و مخاطبان باشد. ارائه محتوا های قدیمی که هیچ تازگی برای کاربران ندارند عملاً هیچ سودی برای آن‌ها ندارد.

مطابق مفاهیم و قوانین علمی

تولید محتوای آموزشی باید مطابق با قوانین و مفاهیم علمی باشد. محتوا های آموزشی که فاقد درجه و اعتبار علمی باشند از سوی مخاطبان پذیرش نخواهند شد. محتوای تولید شده باید به گونه ای باشد که درستی آن قبلاً به اثبات رسیده باشد یا تعداد زیادی از افراد د و دانشمندان آن را تائید کرده باشند.

نمونه ای از چند مورد بهترین محتوا های آموزشی

در اینجا چندین مورد از محتواهای آموزشی را در اختیار شما قرار می دهیم این نوع محتواها در دسته بندی های مختلف به کاربران ارائه می شوند و هر کدام بر اساس فرایندی که دارند سعی می کنند تا بخشی از سطح معلومات و اطلاعات کاربران خود را افزایش دهند

  • محتوا آموزش زبان خارجه نصرت و امثال آن، که به صورت فایل های صوتی تولید می شوند و از سال های دور به عنوان یکی از منابع یادگیری زبان انگلیسی از آن‌ها استفاده می شده است.

  • محتوای آموزش انواع نرم افزار مانند آفیس که به صورت ویدئویی عرضه می شوند. این نوع محتواها باعث می‌شود که کاربران به خوبی با بخش ها و کاربردهای نرم افزارها آشنا شوند. امروزه نیز در هنگام تولید یک نرم افزار خاص اولین چیزی که توسط سازنده‌ها تولید می‌شود تولید و ارائه یک محتوای آموزشی به صورت ویدئویی برای ان نرم افزار و یا محصول است.

  • تولید محتوای آموزشی با استفاده از عکس ها که بیشتر شبیه به فلش کارت های دیجیتال و یا فلش کارت های فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرند. فلش کارت های برای به خاطر سپردن انواع اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند بازه سنی استفاده از محتوای تصویری از دوره سنی کودکان تا بزرگسال را شامل می‌شود

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید