سئو

راز طریقه طراحی لوگو جذاب!

راز طریقه طراحی لوگویی که می‌تواند مخاطب را جذب خود کند و ذهن او را درگیر طراحی ما بکند چه می‌تواند باشد؟ این مهم‌ترین سوالی است که باید در اینجا به آن پاسخ دهیم. اما قبل از رفتن سراغ این که بدانیم دقیقا طریقه طراحی لوگو چگونه است و چه کار باید بکنیم، باید یک مسئله بسیار مهم را حل کنیم.

تمرین طراحی لوگو

در واقع وقتی از عنوان‌هایی چون طریقه و طریقه برنامه نویسی کاربردی و ده‌ها مورد دیگر صحبت می‌شود، مفهوم آموزش نیز خود به خود همراه آن می‌آید. در کلام بهتر وقتی می‌خواهیم درباره طریقه طراحی لوگو صحبت کنیم ناخودآگاه در ذهن مفاهیمی چون: آموزش طراحی لوگو اسم، تمرین طراحی لوگو و … روشن می‌شود.

طریقه طراحی لوگو در واقع نقشه راهی است که شما به صورت کلی مسیر حرکت خودتان را می‌بینید در حالی که مثلا آموزش طراحی لوگو در فتوشاپ نحوه عبور از این مسیر را به شما یاد می‌دهد. شما تصور کنید که می‌خواهید از تهران به شیراز بروید. وقتی قبل از حرکت نقشه کلی مسیرها را نگاه می‌کنید، در واقع می‌خواهید طریقه رفتن از تهران به شیراز را بدانید.

آموزش طراحی لوگو اسم

در حالی که دانستن این مسیر و شناختن آن عملا ارتباطی با آموزش رانندگی ندارد. ممکن است شما گواهی نامه نداشته باشید، آیا نگاه کردن به نقشه و دانستن طریق رسیدن از تهران به شیراز می‌تواند این قدرت را به شما بدهد که پشت فرمان بنشینید؟

مسلما نه. پس میان طریقه طراحی لوگو و آموزش طراحی لوگو اسم یا هر نوع طراحی دیگر تفاوت‌های زیادی وجود دارد. این دو مفهوم کاملا متفاوت را با یک دیگر اشتباه نگیرید. ما قرار است نقشه رسیدن به یک طراحی جذاب و مطلوب را با یکدیگر تحت عنوان طریقه طراحی لوگو یاد بگیریم. پس با ما همراه باشید.

طریقه طراحی لوگو و شناخت مخاطب

اولین و مهم‌ترین عنصر در طریقه طراحی لوگو و به طور کلی در تمامی بخش‌های یک تجارت و خرید و فروش این است که مخاطب خودتان را بشناسید. در کلام ساده‌تر اگر بخواهیم بگوییم، شما باید همیشه این موضوع را در ذهن داشته باشید که تمام کارهایی که در دنیای تجارت انجام می‌دهید نباید هدفی جز مخاطب داشته باشد.

مخاطب و مشتری

مخاطب تنها مفهومی است که در تجارت اهمیتی بالاتر از مفاهیم سود و زیان دارد. مخاطب می‌تواند حکم مرگ یا زندگی یک تجارت را امضا کند. از این رو هدف نهایی طریقه طراحی لوگو چیزی جز جذب مخاطب نیست. بنابراین ما نه دنبال زیبایی هستیم و نه دنبال خودنمایی، ما تنها می‌خواهیم مخاطب و مشتری مربوط به کسب و کار خودمان را جذب کنیم. بنابراین اولین قدم در این طریقه طراحی لوگو شناخت مخاطب است.

شناخت مخاطب یعنی چه؟

اما شناخت مخاطب یعنی چه؟ این سوال بسیار مهمی است که معمولا جواب زیاد درستی هم به آن داده نمی‌شود. مخاطب ما یک انسان است و انسان یک ذهن عجیب و غریب دارد که از دو بخش کاملا مجزا اما مرتبط با یک دیگر ساخته شده است.

این دو بخش عبارتند از ذهن منطقی و ذهن ناخودآگاه. اصولا ما تصور می‌کنیم تمام اعمال خودمان را بر اساس منطق پیش می‌بریم، در حالی که ذهن منطقی نمی‌تواند چند کار همزمان انجام دهد، ظرفیت کمی دارد و برای انجام کاری نیاز به تمرکز بالایی دارد و معمولا به سرعت هم تخلیه می‌شود.

در حالی که ذهن ناخودآگاه قابلیت بالایی در مدیریت کارهای ارادی و غیر ارادی به صورت همزمان دارد، ظرفیت و حافظه بالایی دارد و به ندرت اشتباه می‌کند. بنابراین منطقی است که فکر کنیم انسان‌ها بر خلاف تصور بیشتر بر اساس ذهن ناخودآگاه خودشان تصمیم می‌گیرند. این مهم‌ترین چیزی است که شما باید در مفهوم شناخت از مخاطب در طریقه طراحی لوگو بدانید.

تاثیر بر ذهن ناخودآگاه

تا اینجا دانستیم که ما در طریقه طراحی لوگو هدفی جز جذب مخاطب نداریم. مخاطب نیز انسانی است که به صورت طبیعی معمولا بر اساس ذهن غیر منطقی یا همان ناخودآگاه خود تصمیم می‌گیرد. حال در قدم بعدی طریقه طراحی لوگو باید بدانیم که چگونه می‌توانیم روی این ذهن تاثیر بگذاریم.

کنترل ذهن

به طور کلی ذهن غیر منطقی یا ناخودآگاه انسان به صورت مستقیم در دسترس نیست و نه تنها شما بلکه خود فرد نیز نمی‌تواند چیزی را به صورت مستقیم به آن اضافه یا از آن کم کند. اما این به معنی تحت کنترل نبودن این ذهن نیست. در واقع کنترل ذهن غیر منطقی مخاطب در دست زمان است. هر چه یک اتفاق بیشتر تکرار شود و مدت زمان طولانی تری این اتفاق ادامه‌دار باشد احتمال دسترسی به ذهن غیر منطقی بیشتر می‌شود.

اما زمان چیزی نیست که در طریقه طراحی لوگو به کار ما بیاید. شما به عنوان یک مخاطب چند ثانیه بیشتر به یک لوگو توجه نمی‌کنید و همچنین یک برند نیز نمی‌تواند چند سال صبر کند تا لوگوی خود را وارد ذهن مخاطب کند. زمان کار خودش را آهسته انجام می‌دهد ما باید راه دیگری در طریقه طراحی لوگو پیدا کنیم.

طراحی لوگو بر اساس حس بینایی

از طرفی دیگر می‌دانیم که عملا ذهن انسان تنها از طریق 5 حس بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه با دنیای بیرون ارتباط دارد. بنابراین اگر قرار باشد ذهن مخاطب را درگیر کنیم تنها می‌توانیم از این پنج راه استفاده کنیم.

این سخن کاملا بدیهی و مشخص است اما نکته جذاب اینجاست که طراحی لوگو بر اساس حس بینایی کار می‌کند و راه بینایی شلوغ‌ترین مسیر برای رسیدن به ذهن مخاطب است. در واقع مخاطب شبانه روز در برابر میلیون‌ها اطلاعات تصویری قرار دارد که بسیاری از آن‌ها بدون تحلیل ذهنی باقی می‌ماند. از این رو طریقه طراحی لوگو چندان هم ساده نیست.

طریقه طراحی لوگو و تسخیر راه بینایی

تا اینجای کار متوجه شدیم که برای جذب مخاطب باید ذهن غیر منطقی مخاطب را درگیر کنیم و برای درگیر کردن این ذهن تنها راهی که برای طراحی لوگو وجود دارد، بینایی است.

راهی که بسیار شلوغ و به نظر پر دردسر می‌آید. حال به مهم‌ترین سوال این مقاله می‌رسیم. چگونه می‌توان از بین این همه اطلاعات تصویری عبور کرد و ذهن مخاطب را درگیر کرد؟ این سوال بیشتر شبیه به یک راز است که طراحان برتر لوگو و تبلیغات () آن را درک کرده و به آن پاسخ داده‌اند. شما اگر بتوانید پاسخ این سوال را پیدا کنید می‌توانید به موفقیت خودتان مطمئن باشید.

اطلاعات تثبیت شده در ذهن مخاطب

ذهن مخاطب مدام در حال تحلیل و بررسی و دریافت و ارسال اطلاعات است. در این بین اطلاعات جنس‌ها و لباس‌های مختلفی دارند. برخی از اطلاعات برای ذهن مخاطب در طول زمان تثبیت شده هستند و این جنس اطلاعات بدون این که مانعی برای آن وجود داشته باشد به سرعت در ذهن می‌نشیند.

پنجره‌های ذهنی مخاطب

برخی دیگر از اطلاعات به طور کلی همیشه حذف می‌شوند. به اطلاعاتی که اجازه ورود دارند و سریع می‌نشینند، پنجره ذهنی می‌گوییم.شما به عنوان یک طراح باید این پنجره‌های ذهنی مخاطب را پیدا کنید تا بتوانید بر اساس آن لباس مناسبی برای طراحی لوگو یا تبلیغات خودتان بدوزید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شما نمی‌توانید تک به تک مخاطبان را بشناسید و هر کدام را جداگانه تحلیل کنید.

بلکه شما باید به صورت گروهی از مشتریان این کار را انجام دهید. بنابراین باید به دنبال پنجره‌های عمومی مانند نوستالژی‌های کودکی و … بین مخاطبان خودتان باشید. این نوع اطلاعات سریع جلب توجه می‌کند و وارد ذهن می‌شود.

طریقه طراحی لوگو، لحظه بعد از ورود

به جز استفاده از پنجره‌های ذهنی شما می‌توانید خودتان نیز پنجره‌ای جدید به نام خودتان در ذهن مخاطب باز کنید که اصطلاحا به این کار خلاقیت گفته می‌شود. در واقع خلاقیت ایجاد یک راه جدید میان اطلاعات شما و مخاطب است. مسلما این کار سخت از پیدا کردن یک پنجره عمومی است اما نتایج آن به شدت فوق‌العاده خواهد بود.

نقطه پایان طریقه طراحی لوگو

البته دقت داشته باشید در عصری زندگی می‌کنیم که مخاطب به نوعی زیر بار انواع خلاقیت‌های عجیب و غریب قرار گرفته است و به نوعی ذهنش نسبت به این رفتارها عادت کرده است. پس عملا استفاده از خلاقیت بسیار سخت‌تر از گذشته شده است اما همچنان این راه ممکن و بهترین راه جذب مخاطب محسوب می‌شود.

سادگی را همیشه مد نظر داشته باشید

اما نقطه پایان طریقه طراحی لوگو این است که بعد از ورود به ذهن چه باید بکنیم؟ نکته مهم اینجاست که عملا ذهن به هیچ اطلاعاتی چندین ثانیه بیشتر فرصت نمی‌دهد و مجبور است که این نیرو را مدام تقسیم کند. از این رو هر چقدر هم که اطلاعات شما مهم یا جذاب باشد تنها چند ثانیه برای ابراز آن‌وقت دارید.

پس در مرحله دوم و نهایی که بعد از رسیدن به ذهن مخاطب رخ می‌دهد نوبت انتقال اطلاعات به ذهن مخاطب است. اینجاست که گفته می‌شود شما باید در طراحی سادگی را همیشه مد نظر داشته باشید. انتقال اطلاعات اضافی و زیاد می‌تواند باعث شود که اطلاعات اصلی شما از بین رود.

لوگو برندهای بزرگ

به ی بزرگ نگاه کنید. آن‌ها معمولا از یک یا نهایتا دو رنگ اصلی استفاده کرده‌اند. شکلی ساده و طرحی به نظر بسیار معمولی دارند. این داستان اتفاقی نیست. طراحان آن‌ها به خوبی می‌دانند که ذهن انسان چه گنجایشی دارد و آن‌ها چند ثانیه بیشتر نمی‌توانند این ذهن را درگیر نگه دارند. پس تا توانسته‌اند طراحی را ساده و کم اطلاعات تر کرده‌اند. این طریقه طراحی لوگو به صورت کلی است. نظر شما چیست؟ می‌توانید آن را بپیمایید؟

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید