سئو

طراحی لوگو متحرک و نکاتی درمورد آن

مقدمه

بگذارید قضیه را این طور آغاز کنیم که تصور کنید که به یک لوگوی زیبا برای کسب و کارتان نیاز دارید و حتما باید این لوگو خاص، دوست داشتنی و مناسب بودن در ویدیو ها باشد می‌دانید باید به دنبال چه نوعی از لوگو باشید!؟ اگر نه ما به شما خواهیم گفت جواب متحرک است. بله شما به یک لوگوی متحرک نیاز دارید اگر واقعا کمی متفاوت بودن را دوست دارید و می‌خواهید واقعا به چشم بیایید.

لوگوی متحرک مناسب تمامی کسب و کار ها نیست

البته باید هشدار بدهیم که لوگوی متحرک مناسب تمامی کسب و کار ها نیست و اگر مصمم به داشتن طراحی لوگو متحرک هستید باید فکر یک لوگوی ثابت هم باشید (البته می‌توانند یکی باشند با این تفاوت که در طراحی لوگو متحرک همان لوگو ثابت استفاده می‌شود با کمی افزودن جلوه و انیمیشن) طراحی لوگو متحرک یا طراحی لوگو موشن چیز عجیبی نیست.

فقط با استفاده از بهم پیوستن فریم های ثابت یک لوگو را متحرک می‌کنند و برای برخی کسب و کار ها می‌تواند حتی سودآور باشد!! مثلا به تبلیغ یک اسباب بازی فروشی در تلویزیون توجه کنید که لوگویشان یک اسباب بازی متحرک باشد!! بچه ها بیشتر جذب این لوگو خواهند شد تا یک لوگوی ثابت و اینکه این خود می‌تواند نشان از خلاقیت شرکت اسباب بازی سازی یا اسباب بازی فروشی باشد!

در کل مهم نیست طراحی لوگو متحرک را برای چه کاری می‌خواهید چون در کنار داشتن یک لوگوی ثابت همیشه می‌توانید یک لوگو متحرک نیز داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به نکاتی از طراحی لوگو متحرک و برخی از مسائل مهم پیرامون همین موضوع بپردازیم. اگر فکر می‌کنید به این موضوع علاقه دارید پس با ما همراه شوید.

آیا طراحی لوگو متحرک سخت و زمان بر است؟

جواب این سوال قطعا خیر است!! البته بستگی دارد به اینکه شما بخواهید یک لوگوی متحرک و ثابت را از صفر برای شما طراحی کنند بدون اینکه ایده‌ای به طراح موشن گرافیک بدهید یا اینکه فقط از طراح موشن گرافیک تان بخواهید که یک لوگوی ثابت را با خلاقیت خودش متحرک کند (اکثر کارآفرینان همین کار را انجام می‌دهند) که اگر مورد اول باشد باید خیلی منتظر بمانید تا لوگو تکمیل شود چرا که شما حتی یک لوگوی ثابت هم هنوز ندارید!!

اما اگر مورد دوم است باید بگوییم که هر چند بستگی به حرفه‌ای بودن طراح و و توقعاتی دارد که از او دارید اما در کل طراحی لوگو متحرک زمان زیادی نمی‌خواهد و معمولا یک لوگوی متحرک 5 ثانیه است!!

آیا طراحی لوگو متحرک یک نیاز است؟

جالب است بدانید که شرکت هایی چون گوگل، آمازون، اینستاگرام، فانتا و … دارای یک طراحی لوگو متحرک رسمی هستند!! که بسیار زیبا و خاص طراحی شده‌اند و در واقع از لوگو های ثابت این شرکت ها در طراحی لوگو متحرک استفاده شده است اما حتی می‌توان گفت از لوگو های ثابت تاثیر بیشتری رو ذهن مشتری دارند! و در یک کلام این لوگو ها معرکه هستند!!

در واقع طراحی لوگو متحرک یک نیاز جدی یک شرکت یا کسب و کار کوچک نیست (هر چند که طراحی لوگو یک نیاز جدی برای یک شرکت است اما نوع متحرکش می‌تواند بعد ها طراحی شود!!) بلکه اگر باشد بسیار بهتر است همانطور که شرکت های بزرگ اقدامی در این راستا کرده‌اند.

پس اگر شما هم خلاق بودن، نشان دادن ارزش های کسب و کار، متفاوت بودن، و نشان دادن خدماتتان از طریق یک انیمیشن چند ثانیه‌ای را دوست دارید به طراحی لوگو متحرک نه نگویید و با یک طراح موشن گرافیک صحبت کنید تا این کار را برای شما آغاز کند. البته باید کسی باشد که بازی با رنگ ها، روانشناسی رنگ ها و اصول کار را بداند.

فواید طراحی لوگو متحرک

  • یکی لوگوی متحرک می‌تواند شور، هیجان و خلاقیت های شما را نشان دهد:

یک لوگو متحرک قادر به سخن گفتن است! حتی می‌توانید برای لوگو متحرک خود موسیقی متن بسازید!! به هر حال همانطور که در جامعه ما تصویر از متن طرفدار بیشتری دارد یک انیمیشن کوتاه نیز بیشتر از تصویر ثابت طرفدار دارد.

  • یک لوگوی متحرک می‌تواند مانند یک متن یا پوستر تبلیغاتی نیز عمل کند:

مثلا اگر شما یک شرکت مسافرتی هستید لوگوی شما می‌تواند یک انیمیشن باشد که در آن یک چمدان، یک نقشه، یک راهنمای سفر و … به حروف نام شرکت تبدیل می‌شوند! (این فقط یک ایده فی البداهه بود و مسلما شما می‌توانید صد ها ایده در طراحی لوگو متحرک داشته باشید که خدمات شما را معرفی کند!).

  • یک لوگوی متحرک حس پویایی را به مشتری انتقال می‌دهد:

این بسیار مهم است چرا که آنها از شما توقع عملی بودن وعده های تبلیغاتی را دارند و یک لوگو متحرک می‌تواند ثابت کند که شما به فکر تاثیری که بر ذهن مشتری قرار است بگذارید هم بوده‌اید چرا که یک لوگوی ثابت هر چقدر همه که زیبا باشد باز هم حس پویایی را در خود ندارد و نمی‌تواند یک لوگوی باشکوه و قابل اعتماد را در ذهن مشتری تداعی کند!!

به عنوان مثال تصور کنید صاحب یک فست فود فروشی هستید و می‌خواهید به مشتریان خودتان در مدت بسیاری کمی (تحمل تبلیغات مخاطبین بسیار کم شده است!!) نشان دهید که فست فود های متنوع، جدید، خوشمزه با سس های بی نظیری را ارائه می‌کنید آیا با یک لوگوی ثابت می‌توانید همه اینها را نشان دهید!؟ آیا واقعا در یک لوگوی ثابت می‌توان نشان داد حتی بوی محصولات شما خوشایند و عالی است؟!

شما برای اثبات این موارد و برانگیختن بیشتر اشتهای مخاطبین به طراحی لوگو متحرک نیاز دارید مثلا لوگوی متحرک شما می‌توانید یک از خوشمزه ترین و جدید ترین محصولات شما باشد که فردی آن را بلند می‌کند از عطرش لذت می‌برد و با اشتها می‌خورد و بعد آن فرد به مرور غیب می‌شود و نام کسب و کار و شعار شما نشان داده شود.

  • یک لوگوی متحرک می‌تواند ارزش هایی که در کسب و کارتان به آنها پایبند هستید را نشان دهد!!

یکی دیگر از فواید بسیار مهم طراحی لوگو متحرک این است که یک لوگوی متحرک می‌تواند ارزش هایی که در کسب و کارتان به آنها پایبند هستید را نشان دهد!! مثلا طراحی لوگو یک خیریه را تصور کنید که در آن اهمیت کمک کردن و انسانیت به خوبی نمایش داده می‌شود! چند فریم تصویر تاثیر گذار از انسانیت و فواید نوع دوستی بسیار تاثیر بیشتری از فقط یک تصویر دارد!! در واقع این توجه به جزئیات است که باعث می‌شود بدرخشید و حرفه‌ای به نظر بیایید.

  • یک لوگوی متحرک احساس خوبی به مشتری منتقل می کند:

از دیگر فواید طراحی لوگو متحرک این است که ممکن است مجبور شوید برای کسب و کارتان ویدیو تبلیغاتی بسازید و یا ویدیوی آموزشی بسازید یکی از بهترین کارها در اینگونه مواقع این است که در ابتدای ویدیو شما معرفی شوید که معمولا با آمدن نام و لوگوی شما معرفی صورت می‌گیرد که اگر لوگوی شما متحرک باشد بی نهایت بهتر است و احساس بهتری به مشتریان داده می‌شود.

لوگو شما هم در آغاز ویدیو و هم در پایان می‌تواند بیاید و این کار را می‌تواند همراه یک موسیقی خوب باشد (اگر هزینه ساخت یک موزیک بسیار کوتاه را ندارید می‌توانید از موزیک های رایگان در سطح اینترنت متناسب با نوع کارتان استفاده کنید!!).

آیا استفاده از هر طرحی در طراحی لوگو متحرک مجاز است؟

شما می‌توانید از کار بزرگان موشن گرافیک الهام بگیرید از برخی جلوه های عالی در نرم افزار هایی چون افتر افکت استفاده کنید و صد ها نمونه رایگان اما یادتان باشد که طراحی لوگو متحرک شما شامل نژاد پرستی، توهین به یک قوم خاص، طرفداری از یک قوم خاص یا دارای یک گرایش سیاسی نباشد!! چرا که وجود هرگونه علایمی مشابه عناوینی که برشمردیم می‌تواند ارزش کار شما را پایین بیاورد یا آن را کاملا بی ارزش کند.

مهم نیست حتی اگر یک کسب و کار محلی باشید وقتی از نمادی استفاده می‌کنید که توهین به یک قوم خاص است یا طرفداری از یک قوم خاص را نشان می‌دهد. همیشه تعدادی انسان مهم و متفکر پیدا می‌شوند که شما را غیر حرفه‌ای و ناآشنا با اصول بازاریابی بدانند (چرا که حتی اگر طرفداری از یک قوم خاص باشد بدین معنی است که شما به فکر کیفیت و مشتری مداری نیستید بلکه به دنبال تحمیل عقاید خود به مخاطبین هستید).

حتی ممکن است از شما شکایت شود! و اصلا بعید نیست که اگر عده‌ای از لوگوی شما متنفر و مخالف کارتان شوند!! پس حواستان به این مهم باشد وظیفه شما خدمت رسانی درست به مردم (وظیفه همه ما همین است) و رشد کارتان است نه دخالت در سیاست یا مسائل قومیتی!!

خلاصه مطلب

در این مقاله به طور خلاصه از طراحی لوگو متحرک و نکاتی مهم از آن سخن گفتیم اگر قصد یادگیری طراحی لوگو متحرک را دارید حتما از نرم افزار هایی چون افتر افکت و فتوشاپ کمک بگیرید و یادتان باشد (افتر افکت مناسب موشن گرافیک و فتوشاپ مناسب طراحی گرافیک است) این دو نرم افزار آموزش های رایگان فراوانی در سطح اینترنت دارند و حتی نیاز به خرج کردن زیادی در راه حرفه‌ای شدن ندارید!

در نسخه های جدید نرم افزار وکتوری و محبوب ایلوستریتور نیز امکان طراحی لوگو متحرک وجود دارد که اگر یک لوگوی حرفه‌ای می‌خواهید باید گفت انتخاب بسیاری از حرفه‌ای ها همین نرم افزار است.

طراحی لوگو متحرک اگر حرفه‌ای طراحی شود و در جای مناسب قرار گیرد حتما برای شما محبوبیت و بازدید بیشتر خواهد آورد البته در هر صورت به یک لوگوی ثابت نیز نیاز دارید چرا که در چاپ باید از لوگوی ثابتی که دارید استفاده شود و گاهی متحرک بسیار زیاد می‌شود و ناچارید از یک لوگوی ثابت در تابلوی محل کارتان استفاده کنید!!

اگر به موضوع این مقاله علاقمند بودید توصیه می کنیم مقاله ی ‘ ‘ را نیز مطالعه کنید.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید