سئو

لینک سازی داخلی، سلاح داخلی برای جنگ با رقبا

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی هر پیوندی از یک صفحه در وب سایت شما به صفحه دیگری در وب سایت شما است. هم کاربران و هم موتورهای جستجو از پیوندها برای یافتن محتوا در وب سایت شما استفاده می کنند. کاربران شما برای پیمایش در سایت شما و یافتن محتوایی که می خواهند پیدا کنند از پیوندها نهایت بهره را میبرند. موتورهای جستجو از پیوندها برای پیمایش سایت شما نیز استفاده می کنند اگر پیوندی نداشته باشید صفحه ای نخواهید داشت.

پیوندهای داخلی انواع مختلفی دارد. علاوه بر پیوندهای موجود در صفحه اصلی، منو، فید پست و غیره، می توانید پیوندهایی را نیز در محتوای خود اضافه کنید که به آن پیوند متنی گفته میشود.

پیوندهای متنی کاربران شما را به سمت مطالب جالب و مرتبط سوق می دهد. علاوه بر این، این پیوندها به موتورهای جستجو اجازه می دهند تا بفهمند چه محتوایی در سایت شما مربوط است و مقدار آن را تعیین می کنند. هر چقدر یک صفحه مهم پیوند بیشتری دریافت کند، برای موتورهای جستجو اهمیت بیشتری خواهد داشت. بنابراین، پیوندهای داخلی خوب برای سئو شما بسیار مهم است.

پیوند های داخلی و خارجی

هر وب سایت شامل پیوندهای داخلی و خارجی است. پیوندهای داخلی صفحات و پست ها را در وب سایت خود و لینک خارجی صفحات شما را به وب سایت های دیگر متصل می کنند.

پیوند داخلی پیوندی است که شما به عنوان مالک سایت کنترل می کنید. با پیوندهای داخلی مناسب، بازدید کنندگان و Google خود را به مهمترین صفحات خود راهنمایی می کنید.

برای تنظیم استراتژی پیوند داخلی، موارد مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

ساختار ایده آل سایت خود را تعیین کنید

به دارندگان وب سایت توصیه می شود که وب سایت خود را هرمی تصور کنند. در بالای آن هرم صفحه اصلی شما قرار دارد، در زیر هرم برخی از بخش ها یا دسته ها وجود دارد و در پایین تر پست ها و صفحات منفرد (احتمالاً با زیر مجموعه ها در این قسمت) وجود دارد.

اگر این کار را به خوبی انجام دهید، منوی وب سایت شما باید این ساختار را منعکس کند.

مهمترین محتوای خود را تعیین کنید.

سپس، باید تعیین کنید مهمترین محتوای شما چیست. این موضوع در مورد هسته اصلی کار شماست. این محتوا ها، محتوایی است که می خواهید افراد هنگام جستجوی موضوعات یا محصولی که شما در آن تخصص دارید پیدا کنند.

از آنجا که می خواهید به Google اطلاع دهید که این مهمترین محتوای شماست، باید پیوندهای زیادی به آن اضافه کنید. نقاط مختلفی وجود دارد که از آنجا می توانید به محتوای سنگ بنای خود پیوند دهید.

پیوندهای متنی را اضافه کنید.

وقتی درباره موضوعی خاص مقالات مختلفی نوشتید، باید آنها را با یکدیگر پیوند دهید. می توانید مستقیماً از جملات در نسخه خود پیوند دهید یا پیوندهایی را در انتهای پست خود اضافه کنید.

علاوه بر این، شما می خواهید به Google نشان دهید که کدام یک از این مقاله ها سنگ بنای شما است. کاملترین مقاله شما در این زمینه چیست؟ برای انجام این کار، شما باید پیوندی به سنگ بنای اصلی در تمام مقالات مربوط به این موضوع اضافه کنید. و فراموش نکنید که از سنگ بنای اصلی به پست های جداگانه پیوند دهید.

پیوند صفحات سلسله مراتبی

اگر صفحات سلسله مراتبی در وب سایت خود دارید، صفحات والدین را به صفحه اصلی آن و بالعکس پیوند دهید. همچنین فراموش نکنید که صفحات خواهر و برادر را به یکدیگر پیوند دهید. در یک سایت منظم، این صفحات باید مرتبط باشند و پیوند دادن آنها به این ترتیب کاملاً منطقی است.

افزودن یک بخش مربوط به پست را در نظر بگیرید

افزونه ها و ماژول های زیادی وجود دارد که بخش های کامل مربوط به ارسال ها را به پست های شما اضافه می کنند. اگر از هر کدام از افزونه ها استفاده می کنید، توصیه می کنیم آزمایش کنید که آیا پست های مربوطه در واقع پست های مرتبط هستند. اگر مطمئن نیستید، پیوند دستی به پست ها احتمالاً بهترین است.

سعی کنید پیوندهای ناوبری را اضافه کنید

علاوه بر پیوند دادن از پست ها و صفحات مرتبط با موضوعات، می توانید محتوای سنگ بنای خود را با افزودن پیوندهایی به آن از صفحه اصلی یا ناوبری برتر، معتبرتر کنید. این کار را باید با پست ها و صفحه هایی که بیشترین اهمیت را برای تجارت شما دارند انجام دهید. این عمل ارزش پیوند زیادی به این پست ها یا صفحات می دهد و آنها را از نظر Google قویتر می کند.

پیوندهایی به طبقه بندی های خود اضافه کنید

طبقه بندی ها، مانند دسته ها و برچسب ها، به شما کمک می کنند سایت خود را سازماندهی کنید و به کاربران و Google کمک کنید تا محتوای شما را بفهمند. اگر وبلاگی دارید، اضافه کردن پیوندهای داخلی به طبقه بندی هایی که پست متعلق به آن است، می تواند مفید باشد. افزودن پیوندها به دسته و برچسب ها به Google کمک می کند تا ساختار وبلاگ شما را بفهمد و به بازدیدکنندگان کمک می کند تا به راحتی به پست های مرتبط پیمایش کنند.

افزودن پیوند به پست های محبوب یا انتهایی را در نظر بگیرید

آخرین گزینه ای که باید ذکر شود ایجاد پیوندهای داخلی به محبوب ترین یا جدیدترین پست ها در وب سایت شما است. ترجیحاً این بخشها را در نوار کناری یا پاورقی وب سایت خود ایجاد کنید تا در همه صفحات و پست ها نمایش داده شود.

همانطور که مقدار پیوند از صفحه یا پست های مختلف به محبوب ترین یا جدیدترین پست ها منتقل می شود، بازدید ها واقعاً افزایش می یابند. علاوه بر این، دسترسی برای بازدیدکنندگان راحت تر خواهد بود، همین موضوع باعث افزایش بازدید می شود و بازدید بیشتر علامت مثبتی برای Google است.

علاوه بر درک رابطه بین محتوا، Google مقدار پیوند را بین همه پیوندهای یک صفحه وب تقسیم می کند. غالباً، صفحه اصلی وب سایت بیشترین مقدار پیوند را دارد زیرا دارای بیشترین بک لینک است. این مقدار پیوند بین تمام پیوندهای موجود در آن صفحه اصلی به اشتراک گذاشته خواهد شد. مقدار پیوند منتقل شده به صفحه زیر بین پیوندهای موجود در آن صفحه و غیره تقسیم می شود.

بنابراین، جدیدترین پست های وبلاگ شما را به جای اینکه فقط از صفحه دسته بندی به آنها پیوند دهید، ارزش پیوند بیشتری دارند. اگر پست های جدید از صفحه اصلی به آنها پیوند داده شود، Google سریعتر آنها را پیدا خواهد کرد.

وقتی این مفهوم را دریافت می کنید که پیوندها مقدار پیوند خود را منتقل می کنند، می فهمید که پیوندهای بیشتر به یک پست به معنای ارزش بیشتر است. از آنجا که Google صفحه ای را که پیوندهای ارزشمند زیادی را به خود اختصاص می دهد از اهمیت بیشتری برخوردار است، احتمال رتبه بندی آن صفحه را افزایش خواهید داد.

ارزیابی و بهبود استراتژی پیوند داخلی به طور منظم برای سئو سایت شما بسیار مهم است. با افزودن پیوندهای داخلی مناسب ، اطمینان حاصل می کنید که Google ارتباط صفحات، رابطه بین صفحات و ارزش صفحات را درک میکند.

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله مربوط به آموزش لینک سازی خارجی را مطالعه کنید و در کنار لینک سازی داخلی حسابی رقیبان خود را شگفت زده کنید.

چیدن استراتژی لینک سازی داخلی

در این بخش قصد داریم تا چند استراتژی لینک سازی داخلی را باهم مورد بررسی قرار دهیم.

1- استراتژی تفکیک بخش های مختلف

در این قسمت شما فقط به مطالب مرتبط در یک دسته لینک سازی را انجام می دهید. برای مثال در وبسایت ما مقالات مرتبط به حوزه طراحی سایت به دسته بندی طراحی سایت و مقالات مرتبط در حوزه سئو به دسته بندی سئو لینک داده می شوند. در نتیجه ما تمام مقالاتی که مربوط به حوزه طراحی سایت باشند را به صفحات مرتبط خود در حوزه طراحی سایت لینک داده و از این طریق از این استراتژی استفاده می نماییم.

2-استفاده از انکرتکست مناسب

در این روش شما می توانید کلمات کلیدی را در جایگاه مناسب خود مورد استفاده قرار دهید و از آن ها برای لینک سازی داخلی در تمامی صفحات استفاده کنید. این فرآیند سبب می شود تا شما بتوانید بهترین نتیجه را از فرآیند لینک سازی داخلی دریافت کنید.

برای آشنایی با استراتژی های بیشتر لینک سازی داخلی به مقاله لینک سازی مراجعه کنید.

5 اشتباه کشنده در لینک سازی داخلی

گاهی اوقات پیش می آید که ما استراتژی لینک سازی را به طور کاملا دقیق مشخص می کنیم و شروع می کنیم به لینک سازی های داخلی سایت، اما این نکات را که بر اثر سهل انگاری یا عمدی رخ می دهد را فراموش می کنیم.

1-لینک داخلی شکسته یا internal broken links

لینک شکسته به لینک هایی گفته می شود که به صفحات 404 یا not found منتهی می شوند. زمانی که شما لینک سازی داخلی خود را انجام می دهید باید نهایت دقت را داشته باشید که این لینک ها به یک صفحه کاملا درست و صحیح می رسند.

تصور کنید شما وارد یک هتل شیک و مجلل می شوید. هتلی که از نظر ظاهری بسیار زیبا و سلطنتی می باشد. پرسنل با خوش رویی به سمت شما می آیند و رزرواسیون کار شما را انجام می دهند و اتاق 303 را برای شما رزرو می کنند. شما با خوشحالی تمام و ذوق زیاد به سمت اتاق حرکت می کنید.

زمانی که به اتاق می رسید و درب را باز می کنید با یک اتاق متروکه و کاملا تاریک رو به رو می شود!!!

چه اتفاقی در درون شما رخ می دهد؟!

دقیقا این حس برای ربات های گوگل نیز موقع برخورد با صفحات 404 رخ می دهد و دیگر اشتیاقی به دیدن از سایت شما ندارند.

لینک های شکسته چگونه سر و کله شان پیدا می شود؟

زمانی لینک شکسته به وجود می آید که:

  1. شما از صفحه مورد نظر را ویرایش کرده و آدرس آن را تغییر داده اید.
  2. صفحه سایت را به طور کامل از ریشه حذف کرده اید و به دنیای تاریک اینترنت منتقل کرده اید.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد شما می توانید به صورت زیر عمل کنید:

  • لینک های شکسته شده سایت را شناسایی کنید. برای این کار می توانید از افزونه broken link استفاده کنید.
  • سپس صفحات حذف شده را با ریدایرکت 301 به صفحات جدید منتقل نمایید. صفحات جدید باید نزدیکترین و مرتبط ترین موضوعیت را با این صفحات داشته باشند. از ریدایرکت تمامی صفحات به صفحه اصلی یا بلاگ یا دسته بندی خاصی خودداری کنید.

2- لینک سازی داخلی به صفحه ای که ریدایرکت کرده ایم!!

خوب آدم عاقل اگر نیاز داره لینک سازی داخلی به صفحه ای داشته باشد به هیچ عنوان آن صفحه را ریدایرکت نمیکند! پس شما زمانی که یک صفحه ای را به صفحه دیگر ریدایرکت می دهید حق اینکه برایش لینک سازی انجام دهید را نخواهید داشت.

نکته مهم: زمانی که شما ریدایرکتی انجام می دهید باید لینک های داخلی که به آن صفحه در قبل داده اید را اصلاح کنید تا رباط های گوگل سردرگم نشوند و بتوانند راحت تر وبسایت شما را مورد بررسی و کروال قرار دهند.

3- لینک سازی زیاد به صفحات کم اهمیت!

شما یک محصول به درد نخور در مغازه خود دارید که سود زیادی به شما نمی رساند و بلکه مورد ضرر شما هم هست. شما در مغازه خود به تعریف آن محصول می پردازید؟ یا آن محصولی که کیفیت بهتری دارد و سوددهی بیشتر؟

اینجا هم دقیقا صحبت بر سر این است که شما برای لینک سازی های داخلی خود باید ارزش قائل شوید و از صفحاتی از سایت خود برای گوگل زیاد تعریف کنید که برای شما اهمیت دارند و قرار است برای شما مشتری بیاورند یا ترافیک بالا.

پس لینک سازی داخلی برای صفحاتی که مهم نیستند ممنوع!!!

4-لینک سازی داخلی زیاد در صفحات با اعتبار بالا

تا صفحه به رتبه ی خوب می رسد و در رتبه های برتر قرار میگیرد شروع کنید به لینک سازی داخلی از آن برای تقویت صفحات دیگرتان!

این یک باور کاملا غلط است!

زیرا شما زمانی که تعداد زیادی لینک از یک صفحه به صفحات دیگر وبسایت خود می دهید دقیقا در حال کشتن آن صفحه هستید.

مثل این می ماند که شما یک نفر را اول در مسابقه دو مارتون شرکت دهید، بعد بگویید مسابقه دو 100 متر را هم بعد از آن شرکت کن و سپس در پرتاب نیزه نیز باید شرکت کنی و در همه رتبه های عالی دریافت کنی!

آیا این امر شدنی است؟ آیا دیگر انرژی برای شخص مسابقه دهنده باقی می ماند؟ او حتی از ترس مسابقات بعدی شاید رتبه خوبی در دو ماراتون خود نیز نگیرد!

پس از ساختن لینک داخلی زیاد برای صفحات وبسایت خود برای گرفتن رتبه های بهتر خودداری کنید.

5- صفحات بی کس و کار! صفحاتی که لینک داخلی ندارند.

زمانی که شما یک صفحه را وسط سایت رها می کنید و به آن لینک داخلی می دهید و نه از آن برای صفحات دیگر لینک سازی می کنید، گوگل هم به چشم یتیم به آن ها نگاه می کند و به بخش بی سرپرستان خود منتقل می نماید و هرگز در نتایج خوب نمایش نخواهد داد.

امیدواریم از این مقاله وبسایت seoeducate هم لذت برده باشید و اطلاعات کافی به دست آورده باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از بخش نظرات اقدام نمایید.

منبع: yoast