سئو

منظور از بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) چیست؟

عناوین مطالب

بازاریاب های امروزی برای جذب مخاطب، دست به دامن ویدیو مارکتینگ یا همان بازاریابی ویدیویی می شوند. اما چرا با همه هزینه ای که بازاریابی ویدئویی دارد، این قدر طرفدار دارد؟ آکادمی سئو دیجیتال مارکتینگ و وُردپرس در این مقاله قرار است به بیان ویژگی ها، مزایا و معایب بازاریابی ویدئویی بپردازد.

بازاریابی ویدیویی چیست؟

بازاریابی ویدیویی، ویدیو مارکتینگ یا تبلیغات ویدیویی، یکی از شاخه‌های بازاریابی اینترنتی است که در آن، از فیلم و ویدیو به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌شود. در ویدیو مارکتینگ، بازاریاب‌ در پی تولید یک فیلم چند دقیقه‌ای است که می تواند مشتمل بر موارد زیر باشد:
⦁ یک کسب و کار را به همراه نقاط قوت و ضعف آن به طور کامل معرفی کند.
⦁ یک محصول و چگونگی استفاده از آن را به مشتری آموزش دهد.
⦁ در مورد استفاده از یک خدمت یا ابزار توضیح می دهد.
⦁ در مورد تعمیر یک محصول توضیح می دهد.
⦁ یک مبحث ویژه را آموزش می دهد.
⦁ یک گروه را معرفی می‌کند که فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

پیشینۀ ویدیو مارکتینگ (video marketing)

شاید شگفت زده شوید؛ ولی پیشینه تولید ویدیو مارکتینگ ها به پیش از پیدایش اینترنت برمی‌گردد. در دهۀ ۱۹۳۰ شرکتی به نام بولوا، اقدام به ساخت یک فیلم بازرگانی در نیویورک کرد که برای این کار تبلیغاتی، هزینۀ چهار دلاری هم پرداخت کرد. این نخستین روش تبلیغات به سبک نوین و با بهره گیری از فیلم کوتاه بود.
ویدئو مارکتینگ با یک شیب ملایم پیشرفت کرد، تا این که با ظهور فناوری کامپیوتر و سپس گسترش شبکه‌های اینترانت و اینترنت از دهه ۸۰ به این سو، رواج تازه ای پیدا کرد؛ به طوری که در سال ۱۹۸۴، شرکت اپل موفق به ثبت نخستین تبلیغات خود شد. در سال ۱۹۹۱ نیز یک ویدیوی ویروسی توسط مدیر اجرایی فاکس ساخته شد که حدود ۷۵۰ دلار هزینه در بر داشت. در اوایل هزاره سوم یعنی در سال ۲۰۰۵، رسانه بین المللی یوتیوب پا به عرصه گذاشت که شرکت‌های بسیار بزرگی نیز از آن به عنوان اصلی ترین ابزار تبلیغاتی خود استفاده کردند. نخستین شرکت که از یوتیوب استفاده کرد، نایک بود که در سال ۲۰۰۵ بازاریابی ویدئویی با یوتیوب را آغاز کرد و دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۷ شرکت گوگل هم اقدام به تبلیغات در یوتیوب کرد. در کشور ما نیز از اواخر دهۀ هشتاد، چند سرویس اشتراک گذاری از جمله آپارات مورد استفاده قرار گرفته اند.

شکل اجرای بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدئویی، نیاز به مهارت خاصی دارد و در واقع به همین دلیل است که برخی از بازاریابان به سمت این نوع بازاریابی پیشرفته گرایش پیدا نمی کنند. کسی که قصد فعالیت در زمینۀ بازاریابی ویدئویی را دارد، باید با چگونگی فیلم سازی یا تولید انیمیشن، آشنایی هر چند ناچیزی داشته باشد. برای بازاریابی ویدئویی، در مرحله نخست باید کار را با آموزش ساخت فیلم شروع کنید.
اگر برای این کار از شرکت های فیلم سازی کمک بگیرید، کار شما ساده تر است. اما اگر می‌خواهید شخصاً وارد این حوزه شوید، باید با نحوه ساخت کلیپ های تبلیغاتی آشنا باشید.
اگر فیلم تبلیغاتی خود را در وب سایت فروشگاهی خودتان قرار دهید، باعث اُفت چشمگیر سرعت وب سایت شما خواهد شد. پس برای این کار می‌توانید از سرویس های اشتراک فیلم از قبیل یوتیوب یا آپارات استفاده کنید. اگر بازار خدمات و محصولات شما جنبۀ جهانی داشته باشد، از یوتیوب و اگر محدود به کشور خودمان باشد از آپارات استفاده کنید.
در یک لایه پایین تر از بازاریابی ویدئویی می‌توانید به سراغ شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و امثال آنها بروید. در این شبکه ها می توانید کاربران آنها را به عنوان فالوور (یا دنبال کننده) جذب کنید و فیلم تبلیغاتی خودتان را از طریق آنها گسترش دهید.

در مورد وایرال مارکتینگ چی می دانید؟

یکی از موضوعات مرتبط با ویدیو مارکتینگ، وایرال مارکتینگ بوده که از دو بخش تشکیل شده است:
بخش نخست، بازاریابی که به روش های گوناگون اجرا می شود و مشتمل بر روش‌های اینترنتی و غیر اینترنتی است.
بخش دوم، جنبۀ وایرال بودن بازاریابی است. وایرال در زبان انگلیسی به معنی ویروس است که به جنبۀ سرایت کردن آن به روش ویروسی اشاره دارد و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.
بدین ترتیب، وایرال مارکتینگ را باید به عنوان یک روش بازاریابی نوین معرفی کرد که تبلیغات در آن، با استفاده از انتقال فرد به فرد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام می‌گیرد. در این حالت، بازاریاب اصلی، فیلم های تبلیغاتی را به زیر شاخه های خود انتقال داده و آنها به طور ناخودآگاه بازاریابی در سطوح پایین را برعهده می‌گیرند. البته باید در اینجا توجه داشته باشید در ماهیت چیزی که می‌خواهید به صورت ویروسی گسترش یابد، باید عنصر و یا ویژگی‌ داشته باشد که موجب جذب مخاطب و انتقال آن به یکدیگر شود.
شاید می پرسید که وایرال مارکتینگ چه ارتباطی با بازاریابی ویدیویی دارد؟ هنگامی که شما یک ویدیو را به عنوان ویدئوی تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌ها به اشتراک می‌گذارید، دیده شدن ویدیو از یک طرف و پراکنده شدن آن در شبکه‌های اجتماعی و بین افراد گوناگون باعث به وجود آمدن یک نوع بازاریابی ویروسی می‌شود. بنابراین می‌توانیم ویدئو مارکتینگ را به عنوان یک شاخه از وایرال مارکتینگ معرفی کنیم.

مزایای ویدیو مارکتینگ

احتمالاً متوجه شده اید که استفاده از ویدیو ممکن است طاقت فرسا باشد. پس چرا بیشتر بازاریاب ها به سراغ استفاده از فیلم می‌روند و بازدهی این کار بالاتر است؟
ویدئو، کاربر را به خود سرگرم می کند: فیلم‌های تبلیغاتی کاربر را به خود سرگرم می‌کنند. اگر یک ویدیوی تبلیغاتی به خوبی ساخته شده باشد و 10 ثانیه اول آن برای کاربر جذاب باشد، شانس دیدن فیلم تا انتها وجود دارد و این بهترین فرصت برای تیم‌های تبلیغاتی است.
استفاده از ویدئو آسان است: تماشای ویدیو برای کاربران و برای مشتریان بسیار راحت است. کاربر به جای این که چندین صفحه متن را بخواند، با خیال راحت می‌تواند همزمان به آموزش آن گوش داده و تصاویر آموزشی را ببیند. بنابراین زمانی که برای خواندن متن نوشتاری صرف می‌شود، بسیار بیشتر از زمانی است که صرف دیدن یک فیلم آموزشی می‌شود.
ویدئو فراگیر است: در بازاریابی ویدیویی از دو دسته فیلم کوتاه و بلند استفاده می‌شود. در هر دو سبک، بازاریاب تلاش می‌کند تا نکات متعددی را در آن بگنجاند و مطلب را به طور کامل به بیننده انتقال دهد. این در حالی است که متن‌های نوشتاری در بیان برخی موارد ناتوان هستند و نویسنده مجبور است که مطالب بیشتری برای توضیح یک بحث یا حتی یک اصطلاح خاص به کار ببرد.
ویدئو با احساسات در ارتباط است: ویدیوی تبلیغاتی اگر به خوبی ساخته شده باشد، می‌تواند احساسات بیننده را با خود همراه سازد.
ویدئو در حافظه می‌ماند: فیلم تا سال های سال در ذهن می ماند؛ و فرد همواره از لحاظ احساس و عواطف با آن فیلم همزاد پنداری می کند.
ویدئو جذابیت بالایی دارد: امروزه میلیون‌ها یا میلیاردها کاربر از فیلم‌های گذاشته شده در یوتیوب و فیسبوک استفاده می کنند. حال ممکن است این کلیپ‌ها تبلیغاتی باشند یا صرفاً برای طنز یا آموزش یک مطلب باشند.
موتورهای جستجو، ویدئو را ترجیح می‌دهند: یکی از خصوصیات فیلم‌ها این است که موتورهای جستجو به آنها علاقه زیادی دارد. درصد بسیار کمی از محتوای نوشتاری یونیک و اختصاصی هستند. این در حالی است که هر فیلم دارای فضا و قالب ویژۀ خود است و درصد بسیار بالایی از آنها برای اولین بار منتشر می‌شوند. این موضوع دردسر موتورهای جستجو را کمتر می‌کند.

نقطه ضعف بازاریابی ویدئویی

استفاده از بازاریابی ویدیویی چندان هم ساده نیست. جالب است بدانید حدود 30 تا 40 درصد بازاریابان، گرایش به استفاده از ویدیو مارکتینگ ندارند. اما چرا؟
چون ساخت ویدیو، گران تر از محتوای نوشتاری است: برای نوشتن یک محتوای نوشتاری، تنها به یک سیستم کامپیوتر نیاز دارید که بتوانید متن مورد نظر را تایپ کنید. و نه به تخصص پیچیده‌ای نیاز دارید و نه هزینه زیادی برای آن می‌پردازید. ولی برای ساخت یک ویدیو، باید نحوه کار با نرم افزارهای مختلف را بدانید و یا ساخت آن را به یک شرکت واگذار کنید. در هر صورت برای تهیه محتوای ویدیویی نیز به مطالب جدید نیاز دارید که تمامی این موارد باعث گران‌تر شدن بازاریابی ویدیویی می‌شود.
ساخت ویدیو زمان‌بر است: ساخت ویدئو نسبت به نوشتن محتوای نوشتاری به زمان بیشتری نیاز دارد. در واقع، برای داشتن یک فیلم تبلیغاتی شما هم نیاز دارید که ساختار فنی فیلم را آماده کنید و هم باید محتوای کافی برای گذاشتن در این فیلم را داشته باشید. فراهم آوردن این دو مورد و کنار هم قرار دادن آنها باعث می‌شود که زمان زیادی از بازاریاب گرفته شود.
مشکلات فنی ویدئو بیشتر است: در برخی مناطق امکانات لازم برای نشان دادن ویدیو به شکل مناسب وجود ندارد. پایین بودن سرعت اینترنت در برخی مناطق، فقدان زیرساخت‌های لازم برای نمایش فیلم یا نداشتن برخی امکانات در وب سایت‌ها از مهم ترین ایراداتی است که در این حوزه وارد می‌شود.
نمایش ویدئو، اینترنت بیشتری را مصرف می‌کند: وقتی یک مطلب نوشتاری را مطالعه می‌کنید، نهایتاً با بارگذاری تصاویر ممکن است یک مگابایت از حجم اینترنت شما مصرف شود. اما وقتی که فیلم می‌بینید، مسئله حجم اینترنت مصرف شده برای شما اهمیت پیدا می‌کند و با توجه به کیفیت آن ممکن است حجم اینترنت مصرف شده متغیر باشد. به همین دلیل کاربرانی که از اینترنت حجمی استفاده می‌کنند، شاید تمایل کمتری به دیدن فیلم داشته باشند. لذا فیلم‌های کوتاه کم حجم، مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی ویدئویی می توانید با مشاوره ویکی دمی با شماره 09128909248 در ارتباط باشید. اگر هم به دنبال آموزش رایگان سئو و بهینه سازی سایت هستید، حتما به مقال مربوطه مراجعه کرده یا با شماره مذکور تماس حاصل نمایید.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید