سئو

همه چیز درباره طراحی لوگو | آموزش از صفر + معرفی ابزارها

تا حالا بچه‌ی بدون اسم دیده‌اید؟ یعنی دیده‌اید که نوزادی متولد شود و تا مدت‌ها بعد، زمانی که چهار دست و پا راه می‌رود و اولین کلماتش را به زبان می‌آورد هنوز نامی نداشته باشد؟ برند بدون لوگو دقیقا مثل بچه‌ای است که برایش نامی انتخاب نکرده‌ایم! هرچه پروسه را به تعویق بیندازیم این بچه‌ی بی نام بزرگ‌تر می‌شود. پس بیایید همین امروز، همین حالا یک بار برای همیشه یادبگیریم که چطور لوگو طراحی کنیم. بعد از مطالعه‌ی این مقاله از تا انتها، به مطالب زیر تسلط خواهید داشت:

  • لوگو چیست و چرا برای برندها از لوگو استفاده می‌کنیم؟
  • طراحی لوگو را از کجا شروع کنیم؟
  • مراحل ساخت یک لوگوی باکیفیت
  • بهترین ابزارهای طراحی لوگو

پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید:

مراحل ساده‌ی طراحی لوگو

اگر تصمیم دارید برای یک کسب و کار مطرح به طور سفارشی و یا برای برند شخصی خود لوگو طراحی کنید تبریک می‌گوییم. به دنیای جذاب و پر از ایده‌ای پا گذاشته‌اید. برای تحویل یک کار با کیفیت و ماندگار لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. مشخص کنید که اصلا چرا به لوگو نیاز دارید.

لوگو برای شما مثل عکس پروفایلی است که برای حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی انتخاب می‌کنید. یعنی قرار است در یک نگاه هویت نسبی برندتان را نمایش دهد. بنابراین پیش از اقدام به طراحی بایستی مشخص کنید که لوگو را برای چه هدفی نیازدارید. و این تصویر کوچک، قرار است چه ویژگی‌هایی از شما و برند کاری‌تان را منعکس کند؟

2. هویت برند خود را تعیین کنید.

هویت برند یکی از آن عبارت‌هایی است که ممکن است بعضی‌ها را گیج کند. اجازه بدهید قبل از این که به تشریح مرحله دوم بپردازیم روشن کنیم که منظورمان از هویت برند چیست؟ هویت برند دربرگیرنده حقایق بسیاری درباره برند است. درواقع مجموعه‌ای از ویژگی‌ها مثل ارزش‌ها، نوع ارتباط با مخاطب، ویژگی‌های منحصر به فرد و به طور خلاصه حسی که افراد از تعامل با برند شما می‌گیرند، هویت برند را تعریف می‌کند. برای این که هویت برند خود را تعیین کنید باید سوالاتی شبیه به این‌ها را از خودتان بپرسید:

  • علت راه‌اندازی این برند چه بوده است؟
  • چه ارزش‌ها و باورهایی برای شرکت اهمیت ویژه دارند؟
  • چه ویژگی برند شما را از سایرین متمایز می‌کند؟
  • سه کلمه‌ای که برند موردنظر شما را توصیف می‌کند چه هستند؟
  • چه خصوصیاتی از برند شما باید به اطلاع مخاطبانتان برسد؟

3. برای طراحی لوگو خود الهام بگیرید.

می‌توان گفت که وارد سخت‌ترین مرحله شدید! قرار است دنبال مفهوم یا تصویری بگردید که در عین این که به خوبی شما را توصیف می‌کند، جنبه‌‌های پنهان برند شما را نیز به نمایش بگذارد. این جنبه پنهان می‌تواند هرچیزی باشد. یکی از نمونه‌های نمایش جنبه‌های پنهان در لوگوی ساده، لوگوی سایت آمازون است. اگر این لوگو را قبلا ندیده‌اید به تصویر زیر نگاه کنید و سعی کنید مفهومی را از آن دریافت کنید:

در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد که یک فلش رنگی تنها برای خارج کردن تصویر از سادگی و بی رنگی زیر نام نماد کشیده شده است. اما مسیر این قلش که شبیه به لبخند است از حرف A تا Z کشیده شده است. مفهوم پنهان این لوگو و فلش این است که در سایت آمازون از «ب» بسم الله تا «نون» پایان می‌توانید همه چیز را پیدا کنید. و در طول جستجو احساس خوب رضایت را تجربه می‌کنید.

داستان برخی طرح‌های دیگر مثل لوگوی اپل و داستان «سیب گاز زده» استیو جابز و لوگوی نایکی که ظاهرا یک تیک ساده است. اما در واقع با فرم خاص خود، سرعت و قدرت و همچنین بال فرشته‌ی نایکی را نشان می‌دهد نیز از همین دسته‌اند. خلاصه بگوییم یک مفهوم زیبا و حسی برای برند خود پیدا کنید و از آن در طراحی لوگو الهام بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم که از هریک از همکاران خود بخواهید یک طوفان فکری تشکیل داده و هرجیزی که در ارتباط با برند به ذهن‌شان می‌رسد را لیست کنند. سپس خودتان را جای مخاطبی که برای اولین بار با لوگوی شما مواجه می‌شود بگذارید. تا بتوانید تشخیص بدهید که کدامیک از مواردی که لیست کرده‌اید برایتان مفهومی که باید را دارد. سپس دست به غربال بزنید و بهترین‌ها را انتخاب کنید.

4. لوگوی رقبا را بررسی کنید.

هدف از بررسی لوگوی رقبا دزدیدن ایده یا تقلید از آن‌ها و… نیست. بلکه در این مرحله بایستی به سراغ مطرح ترین رقبا و مرتبط ترین برندها به حوزه فعالیت خودتان بروید. و لوگوهایشان را جمع آوری کنید. سپس به بررسی همه جانبه آن‌ها بپردازید. چه اشتباهاتی در انتخاب طرح، ایده و مفهوم مرتکب شده‌اند که شما بایستی از آن اجتناب کنید. آیا بسیاری از لوگوهایی که جمع آوری کرده‌اید از لحاظ رنگ یا شکل و فرم و طراحی به هم شبیه‌اند؟ پس شما بایستی طرح و رنگ متفاوتی را انتخاب کنید تا از آن‌ها متمایز شوید.

5. سبک طراحی خود را انتخاب کنید.

در این مرحله شما با آگاهی از هویت برند و ارصد رقبا و الهاماتی که برای برند خود جمع کرده‌اید، تصاویر مبهمی را در ذهن می‌پرورانید. حالا وقت آن است که تعیین کنید ادامه‌ی این روند را در چه بستری قرار است رشد دهید؟ یعنی تعیین کنید که درنظردارید از کدام یک از سبک‌های طراحی برای این لوگوی خاص استفاده کنید. سبک مینیمال مناسب برند شماست یا بهتر است از سبک کلاسیک استفاده کنید؟ یا نه فعالیت برند شما در حوزه کار با کودک است و لازم است طرح فانتزی داشته باشید؟ یا شاید مهارت‌های طراحی‌تان آنقدر سطح بالا هستند که می‌توانید تلفیقی از چند سبک را ارائه کنید؟

6. نوع مناسب لوگو را پیدا کنید.

لوگوها انواع مختلفی دارند. در این قسمت انواع لوگو را بررسی می‌کنیم تا با خواندن آن بتوانید تشخیص دهید کدام یک مناسب شماست؟

  • لوگوتایپ

    در این نوع طراحی لوگو از نوشتار به عنوان طرح اصلی استفاده می‌شوند. در این روش معمولا به نام برند یا کمپانی با استفاده از تکینک تایپوگرافی فرم داده می‌شود. بدون این که هیچ تصویر یا گرافیک خاصی در آن قالب باشد. لوگوی شرکت کوکاکولا و فیسبوک از این دسته هستند.

  • لوگو با حروف تغییر شکل یافته

    اگر برند شما نام طولانی دارد و در عین حال نمی‌خواهید لوگوی شما خیلی انتزاعی باشد، این روش برای شما مناسب است. در این روش حروف اختصاری یا حروف مشخص و به خصوصی از نام برند، انتخاب شده و طراحی روی آن‌ها انجام می‌شود.

  • لوگوی انتزاعی

    لوگوهای این دسته معمولا اشکال و احجام هندسی هستند که شاید در نگاه اول ربطی به برند شما نداشته باشند. اما در واقع با کمی تامل کاملا حس برند شما را انتقال می‌دهند. حساسیت طراحی در این مدل بسیار بالاست. چرا که ممکن است مفهومی را تصویری کنید که تنها برای خودتان معنا بدهد و برای مخاطب ملموس نباشد.

  • لوگوی عکس و چهره

    این روش که این روزها بسیار مورد توجه فعالان حوزه غذا و به تقلید از برند KFC در ایران بسیار محبوب شده است، روش استفاده از عکس یا تصویر چهره در لوگو است. اگر برای برندی با نام شخص یا براساس اعتبار فرد شناخته شده‌ای طراحی می‌کنید این روش می‌تواند برای شما مناسب باشد.

7. در طراحی لوگو به رنگ توجه کنید.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی لوگو انتخاب پالت است. شاید تا کنون توجه کرده باشید که در لوگوی برندهای غذایی معمولا رنگ قرمز و نارنجی و رنگ‌های گرم قالب هستند. یا اپلیکیشن‌ها و مجلات مربوط به بازارهای مالی و اقتصاد از رنگ‌های آبی و بنفش زیاد استفاده می‌کنند. به این دلیل که رنگ‌های گرم اشتها آور هستند، رنگ آبی حس اعتماد و رنگ بنفش وفور را القا می‌کند. روانشناسی رنگ مبحثی گسترده و تاحدودی پیچیده است. حتی اگر قرار است طراحی لوگویتان را به کس دیگری واگذار کنید بهتر است درباره‌ی کارکرد رنگ‌ها اطلاعاتی کسب کنید و رنگ اصلی و محوری لوگو را انتخاب کنید. در وهله‌ی بعدی می‌توانید رنگ‌های ثانوی و غیراصلی لوگو را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید یا رنگ‌های مکمل رنگ اصلی را به عنوان رنگ‌های ثانوی انتخاب کنید. یا از رنگ‌هایی که در هماهنگی با این رنگ قراردارند استفاده کنید. و برای انتخاب رنگ مکمل و هم طیف و تکمیل کردن رنگ‌های پالت خود از سایت Adobe Color کمک بگیرید.

لوگوی منحصر به فرد خودت رو میخوای اما تجربه کافی نداری؟ کار رو به کاردون بسپار!

طراحی لوگو در کوتاه‌ترین زمان با آژانس مارکتینگ تاس

8. تایپوگرافی مناسب را انتخاب کنید.

9. با ابزارهای طراحی لوگو آشنا شوید.

حالا مراحل ایده‌پردازی را به پایان رسانیده‌اید و لازم است وارد عمل شوید. برای طراحی لوگو جذاب و حرفه‌ای بایستی به پرکاربردترین ابزارهای آن مسلط باشید. سه تا از پرطرفدارترین ابزارها برای طراحی لوگو عبارتند از:

محصولات ادوبی به طرز شگفت انگیزی حرفه‌ای و استاندارد طراحی شده‌اند. ابزار ادوبی ایلاستریتور علاوه بر ادیتور گرافیک قوی که دارد و به شما امکان می‌دهد تصاویر با کیفیت بالایی ایجاد کنید، ابزار تایپ و نوشتار بسیار گسترده‌ای نیز دارد. امکانات ویژه این ابزار مثل تعداد زیاد افکت‌های کاربردی و حفظ کیفیت تصویر در ابعاذ مختلف این ابزار را به یکی از برترین‌ها برای طراحی تبدیل کرده است.

Corel DRAW:

طراحی‌های خوش آب و رنگ برجسته‌ای‌ که این روزها در سراسر اینترنت می‌بینید به لطف این ابزار ساخته می‌شوند. ابزار قدرتمند کورل دراو بیشتر موردعلاقه افرادی است که به حجم سازی و تقارن علاقه دارند. ساخت تصاویر کلاژ، ایجاد مستفیم سایه برای اشکال و اشیا و… این نرم‌افزار را به ابزار بسیار محبوبی تبدیل کرده‌اند.

LogoJoy:

لوگوجوی یکی از معدود ابزارهایی است که برای ساخت لوگو از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این ابزار برای مبتدیان طراحی بسیار کاربردی است. چرا که کافیست ویژگی‌های لوگوی مورد نظر خود را به این ابزار معرفی نموده و سپس با الهام از گزینه‌های طراحی شده موجود در کتابخانه این نرم‌افزار چندین نمونه نهایی دریافت کنید.

Desygne:

اگر با آیپد و تبلت راحت‌تر از لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی کار می‌کنید، این ابزار می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. این ابزار به کاربران اندروید و IOS نیز اجازه می‌دهد تا با استفاده از هزاران فونت و اِلمان بتوانند از ابزارهای گرافیکی کمک گرفته و طراحی کنند.

جمع بندی

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید