سئو

گوگل می گوید لینک های پولی ارزشی ندارند!

یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار روی سئو سایت بحث دریافت بک لینک است. دریافت بک لینک معتبر و مرتبط می تواند رتبه سایت شما را در گوگل دگرگون کند، ولی در عین حال به دست آوردن بک لینک واقعی کاری سخت و زمان بر است. به همین دلیل، سایت های بسیاری به خرید بک لینک روی می آورند. امّا آیا واقعا بک لینک های پولی می توانند رنک سایت را بهبود دهند؟

جان مولر به تازگی به سوال کاربری در خصوص تاثیر لینک های پولی در رنک سایت پاسخ داد. او تاکید کرد تقریبا تمام سایت هایی که بررسی کرده، رشدشان به دلیل تاثیر لینک های پولی نبوده است!

در ادامه، گفت و گوی جان مولر با این وب مستر در خصوص لینک های پولی را بررسی می کنیم و نکاتی که می توان از آن ها برداشت کرد را در اختیارتان می گذاریم. با ما همراه باشید.

آیا لینک های پولی به رنک سایت کمک می کنند؟

کسی که این سوال را پرسید مدعی بود که حدود 80 الی 90 درصد سایت هایی که در حوزه کاری او فعال هستند از لینک های پولی استفاده می کنند. چنین چیزی به هیچ وجه غیر معمول نیست.

در ادامه می توانید سوال او را ببینید:

آیا بک لینک ها در میان فاکتورهای رنک دهی گوگل مهم هستند؟ چون این روز ها 80 تا 90 درصد سایت ها بک لینک میخرند که من فکر می کنم اصلا کاری اخلاقی نیست.

ولی در عین حال این سایت ها در صفحه اوّل گوگل رنک دارند. چرا؟

جان مولر ابتدا تایید کرد که گوگل هنوز از لینک ها برای رنک دهی استفاده می کند. امّا سپس تاکید می کند که فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند. نکته ای که مدنظر اوست این است که بک لینک ها تنها عامل مشخص کننده رنک یک وب سایت نیستند، بلکه لینک تنها یک فاکتور در میان فاکتورهای بسیار دیگر است.

توضیحات جان مولر را می توانید در ادامه ببینید:

ما از لینک ها در الگوریتم های رنک دهی خود استفاده می کنیم. ما از هزاران فاکتور دیگر هم استفاده می کنیم. پس مهم نیست که بقیه افراد چکار می کنند. نمی توان گفت لینک ها تنها عاملی هستند که باعث می شوند سایت شما در نتایج گوگل دیده شود.

این توضیح جان مولر قابل درک است. زیرا نهایتا این مهم است که آیا سایت مدنظر می تواند پاسخ نیاز کاربر را بدهد یا خیر. لینک ها می توانند به فهم محتوای صفحه کمک کنند، امّا نهایتا آن صفحه باید بتواند به روش موثری پاسخ نیاز کاربر را فراهم کند تا بتواند رنک خوبی بگیرد.

بسیاری از اوقات، افراد به اصطلاح تاکتیک های سئویی را روی سایتشان پیاده می کنند که عملا تاثیری روی رنک آن ها ندارد. این اتفاق در حوزه های کاری مختلفی پیش می آید و دلیل آن هم این است که افراد معمولا تاکتیک های رقبای خود را روی سایتشان کپی می کنند. اتفاقی که با این کار می افتد این است که رقابت کم کم کمرنگ می شود و نهایتا باعث می شود که هیچ سایتی نتواند از سایت دیگر پیشی بگیرد.

جان مولر در این خصوص گفت:

ما میبینیم که خیلیا کارهایی را روی سایتشون انجام میدن که واقعا روی سایت و جستجوی گوگل تاثیری نداره. مثلا هزاران لینک می خرند و سپس ما همه ی اونها رو نادیده می گیریم.

پس اگر می بینیم بقیه دارند کارهایی رو انجام میدن که عجیب به نظر می رسه، لزوما به این معنا نیست که دارن از این کار سود می برن. چون فاکتورهای خیلی زیادی برای تعیین رنک سایت وجود داره. لزوما هم به این معنا نیس که اونا کار غیر اخلاقی و غیر قانونی انجام میدن.

در این بخش جان مولر برای بار دوم تاکید می کند که فاکتور های بسیار دیگری هم برای تعیین رنک سایت وجود دارند. درست است که هنوز هم لینک ها بسیار موثر هستند، ولی شاید به دوره ای رسیده ایم که فقط لینک های با کیفیت هستند که تاثیر لازم را می گذارند، نه صرفا هر بک لینکی!

در ادامه، جان مولر هرچه بیشتر روی فاکتورهایی غیر از لینک تاکید می کند:

ما این سوال رو در مورد لینک ها می شنویم. در خصوص کیوورد استافینگ (زیادی روی در استفاده از کلیدواژه) می شنویم، در مورد محتوای مخفی و خیلی چیزای دیگه می شنویم. امّا وقتی با تیم وب اسپم می نشینیم و بررسی می کنیم که چرا سایتی که ازش نام برده شده رنک خوبی گرفته، تقریبا همیشه دیدیم که دلیلش فاکتورهای دیگه ای بوده!

نتیجه گیری

نکته ای که برای جمع بندی از این مکالمه جان مولر می توانیم داشته باشیم این است که شاید سئو کارهای معمولا از درک دلیل واقعی رنک گرفتن یک سایت ناتوانند.

شاید بعضی از سئوکاران به واضح ترین دلیل رنک گرفتن یک سایت اکتفا می کنند و قانع می شوند که تنها دلیل رنک بالای یک سایت همان است. امّا ممکن است تشخیص آن ها اشتباه باشد! شاید در ظاهر فکر می کنید که همان بک لینک های پولی رقیب شماست که او را در نتایج گوگل بالای سایت شما برده، ولی در حقیقت فاکتورهای بیشتری هست که موجب سبقت گرفتن او شده است.

سئوکاران با تجربه می دانند که بک لینک پولی ممکن است روی رنک سایت تاثیر بگذارد ولی چون لینک های پولی معمولا بی کیفیت هستند، تاثیری که می گذارند بسیار گذرا است و نهایتا کم ارزش تلقی می شوند. در نتیجه، اگر سایتی لینک پولی بخرد، یا در مقطعی تاثیر این لینک ها متوقف می شود، یا اصلا از ابتدا هیچ تاثیری نخواهند داشت.

یک سئو کار موفق در یک حوزه بسیار رقابتی در خصوص خرید لینک چنین نظری داده است:

رنک سایت های ما 100 درصد از pbn است (پی بی ان شبکه ای از بلاگ ها است که برای لینک سازی استفاده می شود). در نتیجه لینک های پولی کار می کنند ولی گوگل تعداد زیادی از آن لینک ها را نادیده می گیرد. اگر می خواهید لینک شما از فیلترهای گوگل عبور کنند و موثر باشند، باید به حوزه کاری شما مرتبط باشد.

شاید در دفتر گوگل همه معتقد باشند که لینک های پولی تاثیری ندارند. ولی خارج از دفتر گوگل، داستان متفاوت است و هنوز هم سایت های بسیاری با لینک پولی “با ازش، معتبر و مرتبط” رنک می گیرند.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید