سئو

انواع کمپین ایمیل مارکتینگ چیست

عناوین مطالب

اگر با دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید، می دانید که ایمیل مارکتینگ یکی از زیر مجموعه های اصلی آن به شمار می رود. اما آیا می دانید که چطور می توانیم یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق راه اندازی کنیم؟

کمپین های ایمیل مارکتینگ انواع مختلفی دارد و شما بسته به نیاز و هدفی که دارید، باید یک کمپین ایمیل مارکتینگ جدید راه اندازی کنید. اگر با این موضوع، آشنایی ندارید، اصلا جای نگرانی نیست چراکه ابتدا می خواهیم مفهموم آن را برای شما توضیح دهیم که اصلا چیست و چه کاربردی دارد، سپس شما را با انواع کمپین ایمیل مارکتینگ آشنا می کنیم.

کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟

کمپین ایمیل مارکتینگ (email marketing campaign)، به یک سری ایمیل گفته می شود که یک کسب و کار برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه خود، از آنها استفاده می کند. این کمپین ها برای ترغیب کردن مشتریان به کار می روند تا این گونه بتوانند آنان را با اهداف شرکت، درگیر کنند. کمپین های ایمیل مارکتینگ، بخش مهمی از بازاریابی درونگرا (inbound marketing) می باشد.

حتما شما هم حداقل یک ایمیل دارید (یا دو، یا سه تا …) که از آن استفاده می کنید. در واقع، شما احتمالاً سال هاست که دارید ایمیل می فرستید و یا دریافت می کنید، پس حتما تا به حال با یک سری ایمیل سوالی در inbox خود مواجه شده اید. ایمیل هایی غیر منتظره، نا آگاهانه و با عنوان هایی عجیب غریب. شرط می بندم که برای انتقال این ایمیل ها به زباله دان، لحظه ای معطل نکردید، درسته؟

در حالی که ایمیل، جزو یکی از بهترین روش های محسوب می شود و کاربرد فراوان دارد، اما خیلی از بازاریابان، در به روز رسانی استراتژی هایشان نا کام ماندند. بنابراین حواستان باشد که تکنیک های قدیمی ممکن است دیگر جواب گو نباشد. شما باید ایمیل های مدرنی بفرستین که توجه مخاطبانتان را جلب کند. در ادامه با انواع ایمیل های مدرن آشنا خواهید شد.

انواع کمپین های ایمیل مارکتینگ

کمپین ایمیل مارکتینگ انواع گوناگونی دارد که در زیر به پرکاربردترین آنها اشاره کردیم:

ایمیل های اطلاع رسانی

این ایمیل ها به منظور اطلاع رسانی به مشتریان خود برای جدیدترین مطالب، اطلاعیه های محصول و موارد این چنینی می باشد.

(توجه: این ایمیل را باید به افرادی بفرستید که قبلا در یکی فرم های شما ثبت نام کرده اند)

1) ایمیل اعلان محتوای جدید

این ایمیل، احتمالا جزو کمپین های ایمیل مارکتینگی است که شما هم آن را می شناسید و هم دوستش دارید. این همان ایمیلی است که با آن، تخفیف ها، کتاب الکترونیکی، کوپن، وبینار و یک چیز رایگان را اطلاع می دهید. این ایمیل، برای توضیح و ترویج یک پیشنهاد بازاریابی به خصوص استفاده می شود. یک پیشنهاد واحد که توسط یک CTA یا فراخوان، کاربران را به یک صفحه لندینگ از سایت شما هدایت می کند.

زمانی که می خواهید یک ایمیل را برای یک آفر ویژه طراحی کنید، مولفه ی اصلی که باید به یاد داشته باشید، خودِ همان آفر یا پیشنهاد است. نوشته ای می خواهید که کوتاه و مختصر باشد و در عین حال، ارزش آن پیشنهاد را به خوبی نشان دهد.

علاوه بر آن، در این نوع کمپین ایمیل مارکتینگ اطمینان حاصل کنید که CTA یا همان فراخوان هایی که برای ایمیل هایتان می گذارید، بزرگ، واضح و گیرا باشد. هم چنین می توانید از یک تصویر یا دکمه برای فراخوان های خود استفاده کنید که به خوبی مشخص باشد.

2) ایمیل به روز رسانی محصول

ترغیب مشتریان برای باز کردن ایمیل هایی که مربوط به محصولات است، بسیار دشوار می باشد. مردم معمولا دوست ندارند از این مدل ایمیل ها دریافت کنند، و همین طور به اندازه ایمیل های پیشنهادی، جذاب نیستند. بنابراین، خیلی مهمه که متن این گونه ایمیل ها ساده و بی پرده باشد.

خیلی از شرکت ها در ایمیل به طور هفتگی یا ماهیانه، محصولاتشان را به طور خلاصه، برای مشتریان خود معرفی می کنند تا آنها را به روز نگه دارند. مهم نیست که یک مشتری چقدر به کسب و کار شما علاقه دارد، این مدل کمپین ها، جوابگوی نیاز مشتری است. چراکه توسط آن، مشتریان شما می فهمند که چگونه از ویژگی های جدید محصولاتتان بهره مند شوند و اینکه اصلاً چرا محصولات جدیدتان ارزش خرید دارند.

برای این کمپین ایمیل مارکتینگ، از یک عنوان واضح و بزرگ استفاده کنید، همین طور از یک عکسی که بیانگر ویژگی محصول شما باشد، استفاده کنید. هم چنین ایجاد یک صفحه سفارشی برای معرفی محصول و لینک دادن به آن، برای هدایت مشتریان، ارزش دارد.

3) خبرنامه یا مجله دیجیتال

آیا شما از یک وبلاگ تجاری برای شرکت خود استفاده می کنید؟ آیا شما یک وبسایت خبری یا تبلیغاتی دارید؟

مهم نیست که در کدام یک از این دسته بندی ها جای دارید، خیلی از کمپانی ها علاقه دارند به صورت هفتگی یا ماهیانه مقالاتشان را برای مشتری هایشان بفرستند و اگر مردم واقعا به این مدل کمپین ها علاقه داشته باشند، خیلی مهمه که این خبرنامه را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید.

4) ایمیل تایید (Confirmation Email)

فرض کنید که در یک سایت، یک پرواز رزرو کردید یا در یک ایونت ثبت نام کردید، اگر ایمیل تایید به صورت خودکار برایتان ارسال نشود، چقدر نا امید کننده خواهد بود؟ من خودم شخصاً هر وقت که یک خرید اینترنتی انجام میدهم، منتظر می مانم که ببینم آیا فرآیند خرید با موفقیت تکمیل شده یا خیر. علاوه بر آن، هیچ کس دوست ندارد ببیند که اولین خریدش از یک وبسایت، موفقیت آمیز نبوده است.

در این نوع کمپین ایمیل مارکتینگ ، برای جلوگیری از هر گونه سردرگمی، این ایمیل ها را ساده نگه دارید، فقط کافی است به طور خلاصه بگویید که ثبت نام، خرید و یا رزرو شما با موفقیت انجام شده است. خیلی درگیر طراحی نباشید، چون تنها چیزی که مشتریان شما می خواهند بدانند، این است که فرآیند به خوبی تکمیل شده باشد.

5)ایمیل خوش آمد گویی

نوع دیگری از کمپین های ایمیل مارکتینگ، ایمیل خوش آمد گویی است. این نوع ایمیل ها، یک راه فوق العاده برای تشکر کردن و فراهم نمودن اطلاعات، برای افرادی است که در خبرنامه، آفرها و سایر پیشنهادات شما ثبت نام کرده اند.

عناصری که در ایمیل خوش آمد گویی از آن استفاده می کنید، به چیزی که می خواهید پیشنهاد دهید، بستگی دارد. اما به طور کلی، از این ایمیل می توانید برای نشان دادن شان برندتان استفاده کنید و هم چنین توسط آن، ارزش هایی را که برای مشتریانتان مهم است، هایلایت کنید. ایمیل خوش آمد گویی مکانی عالی برای توضیح نحوه کار می باشد.

6)کمپین ایمیل دعوتنامه رویداد (event invitation)

دعوتنامه رویداد یک کمپین ایمیل مارکتینگ هست که می تواند به کسب و کار شما بسیار کمک کند. اگر شما یک رویدادی را برگزار می کنید، به وسیله ایمیل می توانید آن را ترویج بدین. اما اگر می خواهید که مخاطبانتان را از این طریق، به آن ایونت دعوت کنید، بسیار مهم است که آن را طوری نشان بدهید که توجه آن ها را جلب کند و آن ها احساس کنند که شرکت در این ایونت چقدر می تواند با ارزش باشد.

بهترین روشی که می توانید آن را پیاده سازی کنید، استفاده از تصاویر است. برگزاری تعداد زیادی رویداد می تواند هزینه بر باشد، بنابراین اگر می خواهید ثبت نام کنندگان را جذب کنید، متن را خلاصه کنید و به مخاطبان بالقوه خود نشان دهید که چرا این یک ایونت فوق العاده است و بهتر است که در آن شرکت کنند.

7)ایمیل اختصاصی (Dedicated Send)

این کمپین ایمیل مارکتینگ ، زمانی استفاده می شود که شما بخواهید یک ایمیل اختصاصی به گروهی از افراد خاص بفرستید. برای مثال اگر دارید یک کنفرانس یا یک رویداد را برگزار می کنید، ممکن است بخواهید یک ایمیل اختصاصی فقط به کسانی بفرستید که برای اطلاع از رویداد ها، آدرس ایمیل خود را به شما داده باشند. از این طریق می توانید به آن ها اطلاع دهید که رویداد جدیدی در حال برگزاری است.

یا اگر کسب و کار شما مبتنی بر انجمن (community based) باشد، شاید ایده خوبی باشد که برای استقبال از اعضای جدید خود، ماهانه یک ایمیل برای خوش آمد گویی به اعضای جدید خود بفرستید.

8) ایمیل بازاریابی مشترک (Co-marketing Email)

بازاریابی مشترک زمانی است که دو یا چند شرکت مکمل، در برخی اهداف مشترک مانند کارهای سود آور، رویداد و سایر تبلیغات مفید، با هم همکاری می کنند. هدف اصلی بازاریابی مشترک، این است که به مخاطبین و یا مشتریان شرکت دیگر نفوذ کنند و در نتیجه باعث افزایش دستاوردهای شرکت خودشان شوند.

گاهی اوقات این رابطه منجر به یک اعلان استراتژیک می شود، زمان های دیگر به سادگی یک وبینار مشترک است. بگذارید از دومی به عنوان یک مثال برای توضیح نحوه کارکرد ایمیل بازاریابی مشترک استفاده کنیم و بگوییم که چرا اینقدر استفاده از این کار، سود آور است:

فرض کنید شرکت شما با یک شرکت دیگر تصمیم گرفتید که با هم وبیناری را با یک موضوع خاص، برگزار کنید. پس این وبینار توسط لیست ایمیل هر دو شرکت ترویج داده می شود. در نتیجه این وبینار به لیستی از افرادی نمایش داده می شود که شما را قبلا نمی شناختند و این یکی از مهم ترین خواص کمپین ایمیل مارکتینگ بازاریابی مشترک است.

وقتی زمان فرستادن ایمیل فرا می رسد، خیلی واضح در ایمیل ذکر کنید که این پیشنهاد یا رویداد، در نتیجه ی همکاری با شرکت X می باشد، به خصوص اگر کمپانی شریک شما معروف یا محبوب باشد.

برای این کار، می توانید لوگو شرکت شریک را در کنار لوگو شرکت خودتان در ایمیل قرار دهید. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که در متن ایمیل، نام هر دو شرکت ذکر شده باشد. هم چنین یک عکس ساده یا گرافیکی اختصاصی برای این منظور طراحی کنید که تجسم آن پیشنهاد یا آفر را در ذهن مخاطبین ایجاد کند.

9) کمپین ایمیل شبکه های اجتماعی (Social Media Send)

وقتی بحث ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ شبکه های اجتماعی به میان می آید، شما دیگر آپشن استفاده از نرم افزارهای ایمیل برای شخصی سازی کردن ایمیل ها و اضافه کردن طرح و عکس خاص را ندارید و فقط شما هستین و یک نوشته. اینجا دقیقا جایی است که باید توسط نوشته، خواننده را به وجد بیاورید. سعی کنید از پارگراف های کوتاه، جملات خلاصه استفاده کنید و مفهوم را واضح و صریح برسانید. متن نوشته را با استفاده از بولت ها و یا اعداد، نشانه گذاری کنید که خواندن آن اسان تر شود.

10) ایمیل تشکر (Thank-You Email)

هر بار که یک سر نخ، مخاطب یا مشتری، یک فرم از سایت شما را تکمیل کرد، باید یک ایمیل تشکر، به طور خودکار برای او فرستاده شود. این ایمیل به این خاطر است که مشتری احساس کند که شما سر قول خود هستید و اطلاعاتی که قولش را داده بودید، می تواند از داخل inbox خود مشاهده و دریافت کند.

فرض کنید شما یک کتاب الکترونیکی یا یک eBook را دانلود می کنید، ولی یادتان می رود که آن را کجا ذخیره کرده بودید. این مسئله، چقدر می تواند نا امید کننده باشد؟ کمپین ایمیل تشکر، این مشکل را برای شما حل می کند.

این ایمیل های خودکار، باید یک فراخوان یا CTA بزرگ داشته باشند. به یاد داشته باشید که فراخوان شما باید کاربر را مستقیم به یک آفر هدایت کند نه یک فرم!

در این نوع کمپین ایمیل مارکتینگ ، از کاربران بابت پر کردن فرم تشکر کنید و چیزی که قولش را به آن ها داده بودید، در اختیار آنها بگذارید (مثلا یک PDf یا یک eBook و …). علاوه بر این، ظاهر این ایمیل ها را پیچیده نکنید. خواننده به دنبال اطلاعات اضافی نیست، بلکه به دنبال چیزی است که در ازای پر کردن فرم قرار بود از شما بگیرد.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید