سئو

طراحی لوگو جعبه و اهمیت بارز آن در صنعت تبلیغات

طراحی لوگو جعبه یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تبلیغات محسوب می‌شود. برای فهم این موضوع بهتر است داستان طراحی لوگو جعبه را از جای دیگری شروع کنیم. تبلیغات علم و هنر عجیبی است که امروزه نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد بازی می‌کند. درواقع آن چیزی که امروز می‌تواند مشخص کند که یک صنعت و یک کار تجاری موفق می‌شود یا نه، تبلیغات آن هست.

کمی به دوروبر خودتان نگاه کنید، ما درواقع در زمین جنگی حضور داریم که برندها و شرکت‌ها مختلف تجاری در آن به جنگ تبلیغاتی یکدیگر می‌روند و ما به‌عنوان مخاطب و یا مشتری بالقوه باید به این تبلیغات واکنش نشان دهیم. واکنش‌های ما چه خوب و چه بد برای صنعت تبلیغات بسیار مهم و ضروری است.

اگر واکنش خوب باشد، یعنی تبلیغات موفق بوده!

اگر واکنش خوب باشد، یعنی تبلیغات موفق بوده و به هدف خود رسیده است. اما اگر این تبلیغات ناموفق باشد و واکنش‌های بدی از سوی مخاطبان دیده شود، تبلیغات بازهم موفق بوده است، زیرا دیده‌شده و باعث انجام واکنش در مخاطبان شده است. تبلیغات تنها در یک حالت شکست می‌خورد و آن زمانی است که کاربر و مخاطب به تبلیغات واکنش نشان ندهد و این تبلیغات ذهن او را درگیر نکند. بنابراین اگر با چشمان باز به دنیای خودمان نگاه کنیم ما به‌عنوان مخاطب و کاربر و مشتری بالقوه هرلحظه در بمباران تبلیغاتی قرارگرفته‌ایم.

بزرگ‌ترین محل جنگ امروز دنیای تبلیغات

فضای مجازی که به‌ظاهر فضای تفریحی و تبادل اطلاعاتی است بزرگ‌ترین محل جنگ امروز دنیای تبلیغات محسوب می‌شود. در کوچه و خیابان وقتی راه می‌رویم تقریبانمی توانیم محلی یا خیابانی را پیدا کنیم که از بیلبوردهای تبلیغاتی یا از خبری نباشد. هیچ شبکه ماهواره‌ای و تلویزیونی و رادیویی یک ساعت بیشتر نمی‌تواند تبلیغ خود را به تعویق بیندازد. همه این‌ها نشان‌دهنده این موضوع است که تبلیغات تمام زندگی ما را دربر گرفته است. امروز دیگر مهم نیست که کیفیت یک کالا چگونه است. مهم این است که این کالا چگونه به مشتری معرفی شود. یکی از مهم‌ترین کارهای لازم برای جذب مخاطب جعبه مناسب است که درزمینهٔ تبلیغات بسیار اهمیت دارد.

در ادامه می‌خواهیم را از جنبه‌های جالبی موردبررسی قرار دهیم. مهم‌ترین دلیلی که می‌گوییم طراحی لوگو جعبه در صنعت تبلیغات بسیار اهمیت دارد این است که، جعبه اولین چیزی است که مشتری به‌طور مستقیم با محصول و خود کالا در ارتباط می‌شود ازاین‌رو تأثیر مستقیمی در ذهنیت او خواهد داشت.

چرا طراحی لوگو جعبه مهم است؟

همان‌طور که در بالا گفتیم طراحی لوگو جعبه ارتباط مستقیم با موضوع تبلیغات دارد و همچنین بیان کردیم که جعبه اولین چیزی است که یک مشتری و یک کاربر در ارتباط با یک محصول با آن برخورد می‌کند. به بیان بهتر وقتی شما یک کالایی خریداری می‌کنید یا از یک فروشگاهی مجموعه محصولاتی را خریداری می‌کنید،

بسته‌بندی محصول و طراحی لوگو جعبه اولین چیزی است که شما به آن دقت خواهید کرد و خودبه‌خود باعث ایجاد یک پیش‌داوری در مورد خود محصول می‌شود. این پیش‌داوری اهمیت بالایی دارد. زیرا از اگر این پیش‌داوری مثبت باشد، برخی از عیب‌های محصول دیده نمی‌شود و اگر این پیش‌داوری منفی باشد داستان به‌طورکلی عوض می‌شود.

طراحی جعبه

احتمالاً دیده‌اید که برخی از فروشنده‌ها هنگام فروش اجناس خودشان بیان می‌کنند که این محصول و این کالا به علت ضرب خوردگی جعبه با درصد تخفیف خوبی به فروش می‌رود. درواقع یک جعبه در کارایی محصول هیچ تأثیری ندارد اما همین‌که جعبه ضرب‌خورده باشد باعث می‌شود که مشتری یا مصرف‌کننده از این محصول دلسرد شود. بنابراین طراحی جعبه و طراحی لوگو‌ی جعبه اهمیت بالایی پیدا می‌کند

. بیلبورد تبلیغاتی

اما سؤال اصلی که در اینجا مطرح می‌شود این است که به‌جز این‌که جعبه اولین رابط بین مشتری و محصول محسوب می‌شود، کارکرد دیگری دارد؟ مسلماً تاکنون بسیار دیده‌اید که از جعبه‌ای بعضی محصولات در موارد مختلف دیگری استفاده‌شده است. مسلماً برای انتقال برخی لوازم و … در اینجا جعبه محصول شما نقش یک بیلبورد همیشگی و تبلیغاتی را بازی خواهد کرد. پس اگر طراحی لوگو جعبه به‌درستی و خوبی انجام بگیرد یعنی شما یک بیلبورد تبلیغاتی تقریباً همیشگی برای خودتان ساخته‌اید.

حال بسیار پیش می‌آید که این جعبه‌ها از خانه‌ای به خانه‌ی دیگری منتقل شوند و یا حتی به دور انداخته شوند. در این حالت نیز همیشه کسی هست که به طراحی لوگو جعبه توجه کند. اگر شما طراحی خوبی استفاده کرده باشید می‌توانید امیدوار باشید که نظر مخاطبی بیش از مخاطب و مشتری اصلی را جلب کنید. بنابراین طراحی لوگو جعبه به‌نوعی یک عامل تبلیغاتی تقریباً رایگان برای شما محسوب می‌شود که می‌تواند کار هزاران روش تبلیغاتی را به شکل مؤثرتری انجام دهد.

طراحی لوگو جعبه سخت یا آسان؟

مهم‌ترین علت سادگی طراحی لوگو جعبه این است که این طراحی معمولاً همان لوگو‌ی اصلی شما خواهد بود. بنابراین کلیت طرح همان برند شما خواهد بود و فکر جدیدی برای آن لازم نیست. از طرفی دیگر شما در طراحی لوگو جعبه فضای بسیار بیشتر و بزرگ‌تری در اختیاردارید تا لوگو را به‌اندازه کافی بزرگ کنید تا این‌گونه بتوانید جزئیات بیشتری را به نمایش بگذارید.

نوع محصول

این موارد کم بزرگی به طراح و صاحب کسب‌وکار محسوب می‌شود.اما طراحی لوگو جعبه سختی‌های خاص خودش را نیز دارد. به‌طور مثال روی جعبه شما تنها لوگو را استفاده نمی‌کنید و به‌نوعی ملزم به دادن اطلاعات دیگری از خود محصول هستید. حال بسته به نوع محصول این اطلاعات می‌تواند متفاوت باشد. حتی اگر لازم باشد شما باید نکاتی را در مورد نحوه حمل‌ونقل محصول ذکر کنید. نشان‌های گرفته‌شده و استانداردهایی که این محصول دارد نیز باید به‌وضوح بیان شود. آدرس کارخانه و شماره تماس‌های مختلف و نکات هشداردهنده نیز باید ذکر شود.

جعبه‌های رنگی

مشکل مهم دیگر که در طراحی لوگو جعبه دیده می‌شود این است که در برخی از جعبه‌ها مانند جعبه‌های اثاثیه منزل از رنگ استفاده نمی‌شود و تنها از جعبه‌های قهوه‌ای‌رنگ استفاده می‌شود. عدم استفاده از رنگ می‌تواند کار را سخت‌تر کند. زیرا برخی از جزئیات تنها به‌واسطه رنگ قابل‌تشخیص می‌باشند.

از طرفی دیگر در جعبه‌های رنگی معمولاً سعی می‌شود که شکلی از خود محصول روی جعبه طراحی شود و این باعث ایجاد شلوغی بیش‌ازاندازه و گم‌شدن طراحی لوگو جعبه می‌شود. اینجاست که مشخص می‌شود طراحی لوگو جعبه سختی‌های خود را نشان می‌دهد. این سختی وقتی بیشتر مشخص می‌شود که اکثر طراحی لوگو جعبه‌ها از یک متد و روش خاص پیروی می‌کنند و این یعنی یکسان بودن اکثر طراحی‌ها و کمتر دیده شدن توسط مخاطب. در ادامه قصد داریم کمی بیشتر در مورد طراحی لوگو جعبه به‌صورت خاص صحبت کنیم.

طراحی لوگو جعبه به شکل خاص

اما همان‌طور که در بالا گفتیم امروز بیشتر طراحی لوگو جعبه به یک‌شکل هست و این باعث شده است که این طراحی توان و قدرت خود را از دست بدهد. ازاین‌رو برندهای مطرح و شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی سعی کردند با جریان دادن قوه تخیلات و خلاقیت در طراحی لوگو جعبه این مسئله را حل کنند. این اتفاق باعث شده است که طراحی لوگو جعبه از حالت طراحی گرافیکی خارج شود و بیشتر طراحان به طراحی خود جعبه به شکل فیزیکی آن توجه بیشتری داشته باشند.

ازاین‌رو شرکت‌ها و برندهای مختلف بر اساس نوع طراحی و نوع محصولی که دارند در شکل فیزیکی جعبه تغییراتی ایجاد می‌کنند. به‌طور مثال طراحی لوگو جعبه دستمال‌کاغذی‌ها امروزه به‌گونه‌ای انجام می‌شود که شکل‌های مختلف عروسکی به شکل فیزیکی از آن به‌راحتی قابل‌مشاهده است.

توجه کاربران به جعبه‌ها

این اشکال مختلف باعث می‌شود که هم توجه کاربران به این جعبه‌ها بیشتر شود و هم کاربرد بیشتری پیدا کند. در جعبه‌های حمل اثاثیه بزرگ منزل شرکت‌هایی مانند ال‌جی و سامسونگ جعبه‌های خود را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که جای دستگیره آن‌ها وقتی باز می‌شود به‌گونه‌ای است که گویی شخصی در حال خندیدن هست. این نوع طراحی ازآنجایی‌که بزرگنمایی نشده است و کمتر کسی آن را متوجه می‌شود و البته بعد از متوجه شدن این موضوع بسیار از این بابت خوشحال می‌شود تأثیر بسیاری روی مخاطب می‌گذارد.

انواع لوگو

به‌طورکلی می‌توان گفت ساخت انواع لوگو جعبه بر اساس نیاز کاربر می‌تواند کاری سخت یا آسان باشد. اگر کاربر و صاحب کسب‌وکار بخواهد روی مشتری‌های خودش تأثیر بگذارد و به‌نوعی جذاب‌تر برند خود را نشان دهد باید در جزئیات طراحی برند و لوگو‌ی جعبه و سایر موارد بسیار حساس باشد. ذهن مشتری‌های امروز بسیار حساس و البته سخت شده است. امروزه مشتری‌ها تحت شدیدترین بمباران‌های تبلیغاتی قرار دارند. یک طراح و یک صاحب کسب‌وکار باهوش به‌خوبی می‌تواند با رصد این بمباران تبلیغاتی نقاطی را که کمتر به آن‌ها اشاره و تکیه شده است را کشف کند و از آن استفاده کند.

تبلیغات هدفمند

این‌گونه یک تبلیغات هدفمند و کاملاً درست صورت می‌گیرد. کافی است که کمی باهوش بود و از گروه تبلیغاتی بسیار مناسبی در این زمینه استفاده کرد. دقت داشته باشید کاربران امروزی بسیار باهوش تر هستند و کمتر می توان آن ها را فریب داد. از این رو بعد از طراحی حتما با دید یک مشتری به طراحی خود نگاه کنید. اگر توانست نظر شما را جلب کند مسلما احتمال بالاتری دارد که بتواند مخاطبان شما را نیز به خود جلب کند. البته در این مورد می توان گفت که باید حتما مخاطبان و کاربران خودتان را به خوبی بشناسید.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید