سئو

بایدها و نبایدهای طراحی سایت!

چک لیستی از مواردی که در طراحی سایت باید انجام بدهید و مواردی که باید خودداری کنید!

طراحی سایت موضوعی پیچیده است. مطالب زیادی در مورد طراحی سایت وجود دارند که شما باید آن ها را در نظر بگیرید. به دلیل آسان کردن کار شما، در این مقاله قصد داریم به مسائلی که هر طراح سایت باید قبل از طراحی در نظر بگیرد بپردازیم. ما مقاله ای در مورد از بایدها و نبایدهای اصلی که باید رعایت شوند را آماده کردیم، و خبر خوب این که به کار بردن این لیست کار ساده و راحتی است.

خب پس بریم که شروع کنیم!

  1. ریسپانسیو سایت را در دستگاه های دیگر نیز چک کنید.

مخاطبین و بازدید کنندگان ممکن است از راه ها و دستگاه های مختلف از سایت شما دیدن کنند: آنها ممکن است که از صفحه مانتیور کامپیوتر یا تبلت، یا تلفن همراه خودشان یا حتی از ساعت مچی شان استفاده کنند.

بخش عمده ای از طراحی Ux هم همین است، مهم نیست که مخاطب شما با چه دستگاهی از سایت شما دیدن می کند، اصل مهمی که باید انجام بدهید این است که تجربه مشابهی از صفحه نمایش های دیگر برای کاربر ایجاد کنید.

  1. محیطی آسان و راحت طراحی کنید.

جست و جو در صفحه نشانه کارایی سایت شما است. به یاد داشته باشید، مهم نیست که طراحی ui شما چقدر جذاب و خفن باشد، اگر کاربر نتواند آن چیزی که میخواهد را پیدا کند، طراحی خفن شما دیگر هیچ اهمیتی ندارد. به همین دلیل است که پیمایش در طراحی سایت باید:

  • ساده (هر سایتی باید ساده ترین ساختار ممکن را داشته باشد)
  • واضح (گزینه های های پیمایش برای کاربران باید کاملا مشهود باشد)
  • سازگار (سیستم پیمایش در صفحه اصلی باید در هر صفحه دیگه ای یکسان باشد)

مسیریابی سایت را به شکلی طراحی کنید که بازدیدکنندگان با کمترین کلیک ممکن به محلی که می خواهند بروند.

  1. تغییر رنگ لینک های بازدید شده

لینک ها یکی از فاکتورهای اساسی در فرایند پیمایش هستند. زمانی که به روی لینکی نگه داشتید اما رنگش عوض نشد، کاربر به طور ناخودآگاه از آن صفحه ای که قبلا دیدن کرده است بازدید می کند، که همین موضوع باعث حس ناخوشایندی در کاربر می شود.

دانستن مکان های گذشته و حاال، تصمیم گیری در مورد مکان بعدی را آسان تر می کند.

.

  1. اسکن صفحات خود را تا حد امکان آسان کنید.

زمانی که کاربری از سایت شما بازدید می کند قبل از اینکه به سراغ محتوا برود، طراحی سایت و سلیقه شما را بررسی می کند. به همین دلیل، اگر بازدیدکننده ای قصد داشته باشد محتوای را بخواند یا یک کاری انجام بدهد، اول صفحه اصلی را با چشم اسکن می کند تا به جیزی که میخواد برسد. شما به عنوان طراح سایت، باید با طراحی سلسه مراتبی بصری خوب و ساده در این موضوع به کاربر کمک کنید. سلسه مراتب بصری یعنی همان چیدمان و ارائه عناصر به بهترین روش ممکن.(مثلا اینکه چشم اول کجا متمرکز بشود، دوم کجا!)

موارد مهم مثل عناوین صفحه، فرم های ورود به سیستم، موارد پیمایشی و سایر مطالب مهم را به عنوان کانون اصلی قرار بدید تا بازدید کننده فورا آنها را ببینند.

  1. تمام لینک هارا دوباره چک کنید.

  1. مطمئن شوید که عناصر قابل کلیک شبیه به هم باشند.

شکل ظاهری به کاربران می گوید که چگونه از آن استفاده کنند. عناصری تصویری که به نظر می رسد لینک یا دکمه هستند، اما کلیک کردنی نیستند.(برای مثال کلماتی که زیرشان خط کشیده شده لینک نیستند، یا عناصری CTA که کاری انجام نمیدهند ) این مسائل در طراحی سایت میتواند برای کاربر گیج کننده باشه. کاربران باید بدانند که کدام قسمت های محتوا قابل کلیک کردن هستند و کدام قسمت ها قابل کلیک کردن نیستند.

عناصر قابل کلیک رو برای کاربر روشن کنید.

[dt_highlight color=”” text_color=”” E9967A=””]نبایدهای طراحی سایت[/dt_highlight]

  1. نباید کاربر را منتظر بارگذاری محتوا بگذارید.

دامنه توجه و صبر کاربران وب بسیار کم و ناچیز است. به اساس آمار NNGroup:

کاربر تنها 10 ثانیه منتظر لود شدن صفحه می ماند. وقتی که کاربران منتظر بارگذاری صفحه سایت شما می مانند، نا امید می شوند و اگر سایت شما به اندازه کافی سریع بارگذاری نشود، به احتمال زیاد از سایت شما خارج می شوند.

  1. باز کردن لینک های داخلی در تب جدید

این رفتار بی ادبانه ای است چراکه بازگشت کاربر را به صفحه قبلی غیر فعال می کند.

  1. نباید بگذارید تبلیغات نمایش شمارا بدزدند.

تبلیغات می توانند محتواهای شما را تحت شعاع خودشان قرار بدهند و تمرکز کاربر را دشوار کنند. ناگفته نماند هر چیزی که از نظر کاربر شبیه به تبلیغ باشد توسط کاربر نادیده گرفته می شود.

  1. پخش خودکار ویدئو ها با صدا

پخش خودکار فیلم ها، موسیقی یا اصوات موجود در صفحه باعث آزار کاربر می شود. سعی کنید که در زمان طراحی سایت خودتان از این عناصر کم و فقط در موارد مناسب و مورد انتظار استفاده کنید.

  1. کارآمدی سایت رو قربانی زیبایی نکنید.

طراحی سایت یا رابط کاربری هرگز نباید در توانایی کاربر برای استفاده محتوای روی صفحه تداخل ایحاد کند. پرهیز از داشتن زمینه های شلوغ در پشت محتوا، طرح های رنگ ضعیف که مانع خوانایی سایت یا عدم کنترل است.(مثل تصویر زیر)

  1. استفاده از متن ها و تبلیغات چشمک زن

محتوای که چشمک میزنند یا تکان میخورند می توانند باعث آزار چشم و حواس پرتی کاربر بشود.

اعتراف کنید که کدام یکی از باید ها و نباید های طراحی سایت را قبل از این مقاله انجام دادید؟

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید