سئو

ویژگی‌های پادکست چیست و یک پادکست خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

مسلماً کشف پادکست مناسب سخت است و مخاطبان بالقوه شما در بیش از ده پلتفرم مختلف گسترش‌یافته‌اند. به‌عنوان‌مثال، یک نمونه پادکست موفق، آخرین فصل راه‌اندازی Gimlet توسط الکس بلومبرگ است. این شرکت با اجرای تبلیغات کوتاه که آن را در سراسر شبکه خود منتشر ساخته بود، موفقیت کسب کرد؛ اما کلیدهای ایجاد و میزبانی یک پادکست موفق چه چیزی است؟ و ویژگی‌های یک پادکست خوب چیست؟

هفت مورد از ویژگی‌های پادکست خوب

1. ثبات یکی از ویژگی‌های است. اگر پادکست شما هفتگی است، آن را هفتگی تنظیم کنید و یک هفته آن را کنار نگذارید زیرا مردم هر هفته در روز مشخص منتظر پادکست شما هستند.

2. یکی دیگر از ویژگی‌های پادکست خوب انتخاب موضوع مناسب است. اینکه آیا پادکست شما روایتی است (مانند سریال) یا بیشتر به شکل یک قالب گفتگو نمایشی است. این باعث می‌شود از خود بپرسید: آیا این چیزی است که مردم می‌خواهند آن را به‌صورت صوتی بشنوند یا اینکه بهتر است به‌صورت کتبی یا ویدیویی ساخته شود؟

3. تجهیزات خوب و صدای واضح یکی دیگر از ویژگی‌های پادکست است. هیچ‌کس نمی‌خواهد به پادکستی گوش دهد که به نظر او چرند است. اگر نمی‌دانید چگونه پادکست تولید کنید از کسی بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

4. جذب مخاطبان خود یکی دیگر از ویژگی‌های پادکست است. معمولاً ما سازندگان پادکست اکثر شنوندگان جدید پادکست خود را از ذکر یا حضور مهمان در سایر پادکست‌ها دریافت می‌کنیم. با افرادی که می‌شناسید و پادکست‌هایی که موضوعات مشابه دارند آشنا شوید اما نترسید از افرادی که پادکست‌های کاملاً نامربوطی دارند، بپرسید که آیا می‌توانید مهمان پادکست آن‌ها باشید و یا اینکه می‌توانند پادکست شما را ذکر کنند.

5.من شخصاً پادکست‌هایی با دو میزبان را ترجیح می‌دهم. فکر می‌کنم به این طریق بحث‌های جالب‌تری ایجاد می‌شود اما بدیهی است پادکست‌های موفق زیادی با یک میزبان نیز وجود دارد؛ بنابراین پنجمین مورد از ویژگی‌های پادکست جذب مخاطبان با دو میزبان است و البته این امر به تقسیم‌کار نیز کمک می‌کند!

6. ششمین ویژگی از ویژگی‌های پادکست، ارتباط با شنوندگان خود است. به شنوندگان خود فضایی بدهید تا با یکدیگر تعامل داشته باشند. شنوندگان ممکن است برای ما ایمیل ارسال ‌کنند، پیام‌های صوتی برای ما بگذارند و یا با ما توییت کنند. ما یک گروه فیس‌بوک قوی و فعال نیز برای شنوندگان خود داریم.

7. اما مهم‌ترین ویژگی از ویژگی‌های پادکست خوب سرگرم‌کننده بودن آن است. اگر سرگرم نمی‌شوید، شنوندگان شما نیز احتمالاً از پادکست شما لذت نخواهند برد!

کدام ویژگی‌های پادکست سبب تمایز پادکست خوب از پادکست بد شده است؟

هنگامی‌که شروع به ایجاد پادکست خود می‌کنید، شما باید مراقب سروصدای پس‌زمینه، جذابیت جلد هنری پادکست و یک نام منحصربه‌فرد و گیرا برای پادکست خود باشید. اگرچه این ویژگی‌های پادکست در آغاز حرکت بزرگی به نظر می‌رسد اما در واقع فقط پادکست شما را از دسته ‘بد ‘ خارج می‌کنند و در دسته ‘متوسط ‘ قرار می‌دهند. چالش واقعی زمانی شروع می‌شود که تصمیم بگیرید از دسته ‘متوسط ‘ به گروه ‘بزرگ ‘ بروید اما باید این نکته را بدانید با وجود رعایت کردن این ویژگی‌های پادکست، در آخر بیشتر پادکست‌ها در ردیف‌های میانی قرار می‌گیرند و برای شرکت‌هایی که سعی در استفاده از پادکست خود برای جذب مشتری جدید و افزایش درآمد دارند، درآمد واقعی در گروه ‘عالی ‘ است.

برای کمک به شما در رسیدن به آن مرحله برتر، دو زمینه اصلی وجود دارد که باید بر آن‌ها تمرکز کنید.

  1. محتوا

  2. قابلیت ارتباط پذیری

اهمیت نمونه متن پادکست

بارزترین روش برای افزایش کیفیت و یکی از مهم‌ترین موارد مورد غفلت است. نمونه متن پادکست شما، آنچه شما در مورد آن صحبت می‌کنید، انتخاب موسیقی برای پادکست، با چه لحنی صحبت می‌کنید و غیره، پایه و اساس پیشرفت پادکست شما و از مهم‌ترین ویژگی‌های پادکست است. بدون محتوای عالی، دوره کاری پادکست شما در بهترین حالت کوتاه‌مدت خواهد بود. برای اطمینان از بالاترین کیفیت مطالب خود، دو سؤال وجود دارد که باید بپرسید:

1. آیا محتوای شما در مقایسه با رقبا برجسته است؟

پادکست شما می‌تواند یک مزیت رقابتی عالی به شما بدهد اما فقط در صورت برجسته بودن محتوای آن. برای بررسی اینکه آیا چنین چیزی درست است؟ برای چند هفته در پادکست‌های رقبا خود شرکت کنید و در مورد آنچه درباره آن صحبت می‌کنند، میزان علاقه شما به موضوع و چگونه آن‌ها خود را معرفی می‌کنند یادداشت‌برداری کنید. پس از انجام این کار، نظرات مخاطبان آن‌ها را در سایت‌هایی مانند Stitcher و iTunes بخوانید. بررسی کنید که آیا مشتریان در مورد آنچه در مورد آن بحث شده است، علاقه‌مند هستند یا بیشترین تمرکز نظرات آن‌ها روی جزئیات پیش‌پاافتاده است.

هنگامی‌که این اطلاعات را وارد کردید، آن‌ها را با یک نگاه انتقادی با پادکست خود مقایسه کنید. به دنبال مناطقی باشید که رقبا از شما قدرت بیشتری دارند یا امتیازاتی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در مقایسه با سایر پادکست‌ها در آن قسمت‌ها کمبود دارید. سرانجام، این نقاط ضعف را بردارید و برای رفع آن‌ها برنامه‌ای تنظیم کنید.

2. آیا مهمانان شما بینش منحصربه‌فردی دارند؟

میهمانان یک مهره اساسی در هر پادکست عالی هستند، به همین دلیل داشتن مهمان‌های عالی می‌تواند به یک رقابت تبدیل شود. این امتیاز هنگام ارزیابی پادکست شما در مقایسه با سایر رقبا مفید است. به پادکست‌های خود و رقبا گوش دهید و توجه ویژه‌ای داشته باشید به اینکه مهمان‌های آن‌ها چه کسانی هستند، در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند و اینکه آیا بینش منحصربه‌فردی دارند یا نه. اگر مهمانان شما به‌طور روزمره عملکرد کمتری دارند، این نشانه خوبی است که شما باید برنامه مهمان خود را دوباره ارزیابی کنید.

قابلیت ارتباط پذیری یکی دیگر از ویژگی‌های پادکست خوب

هیچ پادکستی در یک‌زمان برای همه اشخاص روی کره زمین عالی به نظر نمی‌رسد و در نتیجه تلاش برای جلب رضایت همه غیرممکن است. بااین‌حال، پادکست شما باید برای مخاطبان شما عالی باشد. در نتیجه یکی از ویژگی‌های پادکست شما باید صحبت در مورد مشکلات مخاطبان، آموزش مفاهیم جدید مربوط به آنچه برایشان مهم است و به‌طورکلی بهبود زندگی آن‌ها به روشی معنی‌دار باشد. برای اطمینان از اینکه در این سطح قرار دارید، دو سؤال بزرگ وجود دارد که باید صادقانه به آن‌ها پاسخ دهید.

1. آیا پادکست شما برای مخاطب اصلی طنین‌انداز خواهد شد؟

طنین‌انداز شدن پادکست برای مخاطبان اصلی شما می‌تواند یک مشکل اساسی باشد. به‌هرحال، حتی وقتی پادکست برای شنوندگان طنین‌انداز ‌شود، ممکن است متوجه آن نشوید و وقتی این اتفاق بیافتد ممکن است که تشخیص اینکه دلیل بازخورد شنوندگان تصادفی است و یا آن‌ها طرفداران دائمی شما هستند دشوار باشد. به دلیل این کمبود اطلاعات، بسیاری از پادکست‌ها این نگرش را اتخاذ می‌کنند که فقط باید از نیروی خود پیروی کنند و مخاطبان خود را در اطراف خود نگه‌دارند، این اشتباهی است که می‌تواند پادکست شما را نابود کند.

برای این امر در عوض رویکرد تحقیق کیفی را در پیش بگیرید. با شنوندگانی که اطلاعات تماس آن‌ها را دارید تماس گرفته و از آن‌ها در مورد زندگی خود و در صورت رضایت آن‌ها سؤال کنید. سعی کنید در مورد آنچه برایشان مهم است و مشکلات روزمره آن‌ها اطلاعات کسب کنید. پس از داشتن این اطلاعات می‌توانید پادکست خود را ارزیابی کرده و بررسی کنید که آیا آنچه در مورد آن صحبت می‌کنید به موضوعاتی که شنوندگان از شما می‌خواهند درباره آن‌ها بشنوند، پاسخ می‌دهد یا نه.

2. آیا منطقی است که به پادکست‌های قبلی خود گوش نکرده باشید؟

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که سازندگان پادکست مرتکب می‌شوند این است که از همان ابتدا فرض کنیم که شنوندگان آن را دنبال می‌کنند. اگر موضوعات گفتگو فقط در اپیزودهای قبلی منطقی باشد، استفاده مجدد از آن موضوع می‌تواند مشکلات بزرگی در جذب مخاطب برای شما ایجاد کند. اگرچه داشتن مصاحبه در چندین اپیزود پادکست می‌تواند ایده خوبی باشد اما به اشتراک گذاشتن متن با شنوندگان جدید نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در میزان جذب مخاطب برای شما داشته باشد.

خوشبختانه پرداختن به این مشکل تا زمانی که آن را به ‌خاطر بسپارید، ساده است. وقتی که می‌نویسید در اپیزود بعدی در مورد چه موضوعاتی صحبت خواهید کرد یک توصیه هم در ارتباط با گوش دان به قسمت‌های قبلی برای مخاطبان جدید نیز بنویسید تا بدانند گوش دادن به پادکست‌های قبلی برای آن‌ها مفید خواهد بود.

چطور پادکست خوب فارسی بسازیم؟

برای دانستن این مطلب که چطور پادکست خوب فارسی بسازیم؟ ابتدا باید نوشتن متن پادکست را یاد بگیرید. ابتدا باید به دنبال یک ایده برای پادکست خود باشید. در نهایت متن پادکست شما ممکن است با یک مکالمه به‌ظاهر کاملاً بداهه‌ای آغاز شود و سپس با توجه به بازخوردهای مخاطبان خود می‌توانید متن آن را کامل کنید اما مسلماً این تنها راه برای ساخت یک پادکست خوب نیست. موسیقی برای پادکست نیز در جذب مخاطب مؤثر است.

انتخاب موسیقی متناسب با متن پادکست شما، لحن لازم را به مطالب اصلی شما می‌بخشد. همچنین با استفاده از موسیقی می‌توان اپیزودهای پادکست را از هم جدا نمود. در انتخاب موسیقی برای پادکست، موسیقی مقدمه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این موسیقی اولین برخورد مخاطب با پادکست شما است. نوع موسیقی که در انتهای پادکست خود انتخاب می‌کنید باید آرام باشد تا به مخاطب شما فرصت فکر کردن بدهد.

صدای گوینده یکی دیگر از ویژگی‌های پادکست خوب فارسی است. یک گوینده خوب باید علاوه بر داشتن یک صدای مناسب و بیانی شیوا و رسا باید دقت لازم را روی محتوا و چیدمان سخنان خود داشته باشد. همچنین باید برای ضبط مناسب صدای خود از تجهیزات مناسب استفاده نمود تا در فرآیند ضبط صدای شما، مشکلی ایجاد نشود.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید